הסגר השלישי כבר נכנס לתוקפו, אך ייתכן מאוד שהגבלות מסוימות הכלולות בו יבוטלו לאור התנגדות של חברי כנסת רבים לחלק מהתקנות שאישרה הממשלה. הבוקר (ב') תתכנס ועדת החוקה של הכנסת לדיון שבו צפויה הצבעה על התקנות – אחרי שאתמול נדחתה ההצבעה מחשש שלא יהיה רוב לאישורן. אולם גם כעת מסתמן שהממשלה לא הצליחה להשיג את הרוב הנדרש לאישור חלק מהתקנות.
5 צפייה בגלריה
עסק בתל אביב
עסק בתל אביב
התריסים סגורים חלקית, השלט מבהיר: "אין טייק אוויי". אתמול בתל אביב
(צילום: רויטרס)

גם נציגי סיעות "ימינה", "ישראל" ו"כחול לבן" צפויים להתנגד בוועדת החוקה לחלקן – במיוחד בכל הנוגע להגבלות על מסעדות והאיסור עליהן לספק שירותי "טייק אוויי". בדיון הקודם אתמול נלחמו על הקלות בתחום זה כמה חברי כנסת, בהם איילת שקד (ימינה) ויוראי להב הרצנו (יש עתיד), אך הוא פוזר לפני קיום הצבעה תחת מחאה של האופוזיציה – שטענה כי מדובר ב"מחטף".
אתמול ניהלה שקד שיחות עם נציגי משרד הבריאות ועם השר יולי אדלשטיין, ודרשה מהם לשקול מחדש את האיסור על "טייק אוויי", שמקשה על בעלי העסקים לשרוד ולא מייצר לדבריה התקהלות אסורה. נציגי המשרד ואדלשטיין סירבו לבקשה.
במהלך הדיון אתמול דרש ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) ממלא מקום יו"ר הוועדה מיכאל מלכיאלי (ש"ס) להביא את התקנות להצבעה באופן מיידי. "אתה מוביל פה מהלך לא דמוקרטי", האשים. "תביא את התקנות להצבעה או שתסגור את הישיבה, אחרת אתה מבזה את הוועדה. אתה צובע את הוועדה בשחור. כשאתה לא מצביע על התקנות אתה כופה על מדינת ישראל סגר בלי לאפשר לנציגי הציבור הנבחרים להביע את דעתם".
5 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה. אין רוב לחלק מהגבלות
(צילום: ערוץ כנסת)
מלכיאלי פנה מצידו בדיון אתמול לנציגי משרד הבחירות ואמר: "אבקש שמשרד הבריאות ישקול מחדש את נושא ה'טייק אוויי', את נושא הרפואה המשלימה, את חנויות כלי הכתיבה כמצרך חיוני למורות וגננות, את טקסי הבר/בת מצווה - לאפשר 10 אנשים במקום סגור מעבר למגבלת היציאה מ-1,000 מטר. אין אדם שלא זוכר את הבר מצווה שלו, זה טקס חשוב".
תקנות הסגר, כולל האיסור על שירותי "טייק אוויי" כבר נכנסו כאמור לתוקף, אולם עדיין דורשות את אישור ועדת החוקה. זו יכולה לבטל את חלקן או לשנות את תוקפן. במקרה שבו הוועדה לא תקבל הכרעה בתוך שבוע, יעברו התקנות, כעבור מספר ימים נוספים, להכרעת מליאת הכנסת. גם שם מסתמן כרגע שאין רוב לאישור חלק מהתקנות.
5 צפייה בגלריה
שוק הכרמל
שוק הכרמל
המסחר נסגר. שוק הכרמל, הבוקר
(צילום: מוטי קמחי )
5 צפייה בגלריה
שוק הכרמל
שוק הכרמל
(צילום: מוטי קמחי )
5 צפייה בגלריה
שוק הכרמל
שוק הכרמל
(צילום: מוטי קמחי )
אין זו הפעם הראשונה שהממשלה מתקשה לגייס את הרוב הדרוש לאישור תקנות הסגר השלישי. אתמול אישרה ועדת החינוך את השארת כיתות ה' עד י' פתוחות במהלך הסגר, וזאת לאחר שהממשלה החליטה שהתלמידים בשכבות אלו יישארו בבית. ועדת החינוך בראשות ח"כ רם שפע הפכה את ההחלטה בתמיכת יתר חברי הכנסת של כחול לבן והיו"ר בני גנץ. כעת מערכת החינוך תפעל באופן מלא ביישובים ירוקים וצהובים, ובערים כתומות ואדומות התלמידים בשכבות ה'-י"ב ילמדו בזום.
שר הבריאות יולי אדלשטיין כינה את ההחלטה הזו "אומללה", ובכירי משרדו הזהירו שמשמעות פתיחת כיתות נוספות תביא להארכת הסגר. הסגר יימשך שבועיים לפחות, אולם במשרד הבריאות הזהירו כי כדי להגיע ליעדים שהוצבו - פחות מ-1,000 נדבקים ביום ומקדם הדבקה שנמוך מ-1 - ייתכן שיידרש זמן נוסף, אולי שבועיים או שלושה.