העברת השלטון בארה"ב מתחילה סוף-סוף, שלושה שבועות לאחר הבחירות ובצל הכישלונות החוזרים ונשנים שסופג מאבקו המשפטי של דונלד טראמפ, שמנסה להפוך את התוצאה הצורבת. הנשיא היוצא הודיע הלילה (בין שני לשלישי) בהכרזה דרמטית כי מעתה ממשלו ישתף פעולה עם צוות המעבר של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, חרף העובדה שגם כעת טראמפ מסרב להכיר רשמית בהפסד שלו בבחירות ומבטיח "להמשיך במאבק".
את ההודעה שלו הלילה, בציוץ בטוויטר, פרסם טראמפ דקות ספורות לאחר שמנהל השירותים הכלליים (GSA) - הגוף בממשל שמספק למנצח בבחירות ולצוותו את המשאבים הדרושים להם כדי להיערך כראוי לחילופי השלטון - קבע שביידן הוא המנצח בבחירות.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן דונלד טראמפ
ג'ו ביידן דונלד טראמפ
קרוב להכרה בהפסד, עדיין לא שם. טראמפ ישתף פעולה עם צוות המעבר של ביידן
(צילום: AP, AFP)
ראש ה-GSA אמילי מרפי, שמונתה על-ידי טראמפ לתפקיד, ספגה בשבועיים האחרונים ביקורת קשה מצד הדמוקרטים על כך שהתעכבה בהכרזה על ביידן כמנצח. מדובר בהכרזה שנעשית על-ידי הגוף הזה אחרי כל מערכת בחירות ולפני אשרור התוצאות הסופיות, אולם הפעם מרפי החליטה לדחות אותה בעקבות המאבק המשפטי שבו פתח טראמפ.
הנשיא היוצא ואנשיו טוענים בלי שום הוכחות להונאה רחבת היקף ש"גנבה" ממנו את הניצחון, אך בתי המשפט דחו שוב ושוב את העתירות שהגישו עורכי דינו של טראמפ. ההכרזה של ה-GSA הלילה נעשתה זמן קצר לאחר מכה קשה נוספת שספג טראמפ, עם אשרור תוצאות ההצבעה במדינת המפתח מישיגן. גם אם טראמפ היה מצליח בניגוד לכל ההערכות והסיכויים למנוע מביידן ניצחון במישיגן (שבה הוא ניצח בפער גדול יחסית של יותר מ-150 אלף קולות), זה לא היה משנה דבר. מישיגן מחלקת רק 16 אלקטורים, וכלל המדינות שבהן ניצח ביידן יעניקו לו 306 אלקטורים, בעוד 270 בלבד נדרשים לניצחון. חבר האלקטורים, שיבחר באופן רשמי את הנשיא בשיטת הבחירות הלא-ישירה הנהוגה בארה"ב, יתכנס באמצע החודש הבא.
במכתב ששלחה הלילה ראש ה-GSA לביידן, ובו הכריזה עליו כמנצח, היא כתבה לו: "אני מתייחסת לתפקיד שלי ברצינות, ובגלל ההתפתחויות האחרונות הנוגעות לאתגרים המשפטיים והאישורים של תוצאות הבחירות, אני שולחת את המכתב הזה היום כדי לספק לך גישה למשאבים ולשירותים". מרפי מסרה לאחר מכן כי את ההחלטה קיבלה באופן עצמאי לחלוטין. "מעולם לא לחצו עליי בנוגע לתוכנה או לתזמונה של ההחלטה שלי", מסרה.
2 צפייה בגלריה
אמילי מרפי
אמילי מרפי
"איש לא לחץ עליי". אמילי מרפי, ראש ה-GSA
(צילום: DPA/ABACA)
דקות ספורות לאחר שמרפי הכריזה על ביידן כנשיא הנבחר, טראמפ פרסם ציוץ בטוויטר ובו הביע תמיכה בהחלטתה. הוא אף טען שהוא זה שייעץ לה לקבל את ההחלטה הזו, אף שכאמור מרפי הדגישה שהיא קיבלה אותה באופן עצמאי. "אני רוצה להודות לאמילי מרפי מה-GSA על מסירותה ונאמנותה לארצנו", צייץ טראמפ. "היא ספגה הטרדות, איומים והתעללויות - ואני לא רוצה לראות את זה קורה לה, למשפחתה או לעובדים של ה-GSA".
גם כעת טראמפ נמנע מהכרה בהפסד שלו, והדגיש כי מאבקו המשפטי נגד תוצאות הבחירות יימשך. "נמשיך במאבק בעוצמה, ואני מאמין שננצח!", כתב בציוץ שלו. עם זאת, הוא הוסיף כי "לטובת המדינה שלנו, המלצתי לאמילי ולצוותה לעשות את מה שצריך לעשות מבחינת הפרוטוקולים הראשוניים, ואמרתי לצוותי לעשות את אותו הדבר".
לאחר כמה שעות, בשעת לילה מאוחרת בארה"ב, צייץ טראמפ פעם נוספת בטוויטר. "מה הקשר בין זה שה-GSA מאפשר לעבוד באופן ראשוני עם הדמוקרטים לבין זה שאנחנו ממשיכים בעתירות המשפטיות השונות שלנו בנוגע למה שיתברר כבחירות המושחתות ביותר בהיסטוריה הפוליטית של ארה"ב? נמשיך הלאה במהירות, לעולם לא נכיר בהפסד בעקבות קולות מזויפים ודומיניון". במילה האחרונה בציוץ שלו התייחס הנשיא לקונספירציה חסרת-הבסיס שהוא ואנשיו מקדמים כעת, שלפיה מכונות ההצבעה של חברת Dominion גרמו לכך שמיליוני קולות שניתנו לו, לטראמפ, שונו במרמה לביידן. אחת מעורכי דינו, סידני פאוול, אף טענה שמאחורי המזימה-לכאורה עומד הוגו צ'אבס, נשיא ונצואלה שמת ב-2013. הטענות שלה היו כנראה מוגזמות מדי גם עבור הצוות המשפטי של טראמפ, שאתמול התנער ממנה והבהיר כי היא לא חברה בו.
צוות המעבר של ביידן בירך על ההכרזה עליו מצד ה-GSA כמנצח בבחירות. יוהנס אברהם, מבכירי צוות המעבר, מסר כי ההכרזה הזו "נדרשת על מנת להתמודד עם האתגרים הניצבים בפני האומה שלנו, כולל השתלטות על המגפה והחזרת הכלכלה שלנו לדרך הישר".

ההכרזה של ה-GSA אינה הצהרתית בלבד, ותאפשר לצוות המעבר של ביידן גישה לתקציבים ומשרדים פדרליים כדי להתכונן כראוי לחילופי השלטון ב-20 בינואר. ההכרזה תאפשר גם לביידן ולסגניתו קמלה האריס לקבל תדרוכים מודיעניים וביטחוניים, כמו אלו שמקבל טראמפ. שני גורמים בממשל טראמפ אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי צוות המעבר של ביידן יוכל להתחיל במגעים עם פקידים בממשל כבר היום.
עקב סירובו העיקש של טראמפ להכיר בניצחונו של ביידן, עד עתה נאלץ הנשיא הנבחר למצוא דרכים יצירתיות כדי להתכונן לכניסתו לבית הלבן, כמו פגישות עם מומחים לביטחון לאומי, כאלו שאינם חשופים למידע מסווג ועדכני. ביידן הבטיח שימשיך להתכונן לחילופי השלטון גם בלי סיוע מצד טראמפ, ורק אמש הודיע על שורת מינויים חדשים בממשלו העתידי, כמו מזכיר המדינה המיועד אנתוני בלינקן ומינויו של מזכיר המדינה לשעבר ג'ון קרי לאחראי בממשל למאבק בהתחממות הגלובלית.
במקביל, ביידן ואנשיו הזהירו כי היעדר שיתוף הפעולה מצד ממשל טראמפ יפגע ביכולתם להתכונן כראוי לחילופי השלטון. ביידן נדרש בין היתר לאייש יותר מ-1,200 משרות ממשלתיות שמצריכות את אישור הסנאט, וחלק מהמינויים הללו דורשים בדיקות רקע שעד עתה צוות המעבר לא היה יכול לבצע.
ביידן הזהיר מכך שבלי גישה למשאבי הממשל הפדרלי ולתוכניותיו, הוא לא יוכל לטפל במהירות הנדרשת במשבר הקורונה לאחר שיישבע לנשיא, במיוחד בכל הנוגע לתוכנית הפצת החיסונים לנגיף. הוא הזהיר את טראמפ שהדבר עלול לגרום למותם של אנשים רבים יותר במגפה, שהביאה למותם של קרוב ל-260,000 בני אדם בארה"ב.
הנשיא הנבחר נמנע תחילה מלמתוח ביקורת חריפה על טראמפ בשל סירובו לשתף פעולה, והסתפק בכינוי ההתנהגות הזו "מביכה". בסוף השבוע שעבר ביידן כבר החריף את הטון שלו ואמר שהתנהלות טראמפ "שערורייתית", "חסרת אחריות" ומעבירה מסר "נורא" לאמריקנים ולעולם כולו באשר לאופן שבו צריכה דמוקרטיה להתנהל.