פקידים בכירים האמונים על ניהול מערכת הבחירות במדינות השונות של ארה"ב מתלוננים בימים האחרונים על עוד ועוד איומים שהם, בני משפחותיהם ועובדיהם סופגים בצל התיאוריה חסרת היסוד שמקדם הנשיא היוצא דונלד טראמפ, ולפיה הבחירות נגנבו ממנו והוענקו למועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן באמצעות מבצע רחב של הונאה וזיופים. טראמפ ממשיך להבטיח מאבק משפטי בתוצאות, אבל עוד ועוד עתירות שלו נדחות כחסרות בסיס, עורכי דין נוטשים אותו – ומעט הספירות החוזרות שכן אושרו לבקשתו אינן מובילות לשום שינוי משמעותי בתוצאה.

7 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ. דורש את 20 האלקטורים של פנסילבניה
(צילום: EPA)
מומחים בארה"ב מדגישים כל העת כי לתיאוריית הקונספירציה של טראמפ לא נמצא שום בסיס ממשי, אבל סקרים מלמדים כי לטענות המסוכנות שהוא מפזר יש בהחלט השפעה על אמון הציבור בדמוקרטיה האמריקנית: רק אתמול פרסמה סוכנות הידיעות רויטרס סקר שממנו עולה כי חצי מהרפובליקנים בארה"ב סבורים כי טראמפ הוא שניצח למעשה בבחירות, וכי הניצחון נגנב ממנו בדרכי מרמה.
בצל הטענות האלה גובר החשש לשלומם של אנשי ציבור ופקידי ממשל האחראים על הניהול התקין של ההצבעה ושל ספירת הקולות ב-50 המדינות שמהן מורכבת ארה"ב. אמש הצהירה מזכירת המדינה של אריזונה, קייטי הובס, האחראית על ניהול הבחירות שם, כי משפחתה ועובדיה סופגים איומים אלימים בעקבות ההכרזה על ניצחונו של ביידן באריזונה. אריזונה היא מעוז רפובליקני בדרך כלל, וביידן הוא המועמד הדמוקרטי הראשון שמנצח בה במרוץ לבית הלבן מאז ביל קלינטון ב-1996.
7 צפייה בגלריה
ספירת קולות קלפי פניקס אריזונה ארה"ב בחירות
ספירת קולות קלפי פניקס אריזונה ארה"ב בחירות
הספירה באריזונה. התוצאות יאושרו עד 30 בנובמבר
(צילום: AP)
מול ביתה של הובס בפיניקס נרשמו לאחרונה כמה הפגנות, ולדבריה נגדה ונגד קרוביה ננקטות "שיטות של הפחדה". תושב אזור מגוריה של הובס סיפר שחלק מהמפגינים מול ביתה צילמו תמונות של הבית וקראו "קייטי, צאי החוצה לשחק, אנחנו צופים בך". הובס, אשת המפלגה הדמוקרטית, האשימה את טראמפ ונבחרי ציבור אחרים כי בכך שהם מפיצים מידע כוזב ומעודדים את הציבור שלא להכיר בתוצאות הבחירות הם פוגעים בהליך הדמוקרטי.
הובס היא זו שצריכה לאשר עד 30 בנובמבר את תוצאות ההצבעה באריזונה, שם ניצח ביידן בפער של כ-0.3%, ואמש היא הדגישה כי האיומים עליה לא יעצרו אותה מלמלא את תפקידה. גם במדינות אחרות בארה"ב, בהן ג'ורג'יה, נבאדה, מישיגן ופנסילבניה, דיווחו בכירים ופקידים האמונים על ניהול ההצבעה והספירה כי הם סופגים איומים בשל טענות טראמפ לזיופים. בכל המדינות הללו ניצח ביידן את הנשיא היוצא בפער קטן.

ג'וליאני נשאר לבד

כאמור, הדרכים המשפטיות הקלושות ממילא שבעזרתן מנסה טראמפ להיאבק בתוצאות הולכות ומתמעטות. היום צפויה מדינת ג'ורג'יה, שבה ניצח ביידן בפער של 82 אלף קולות (כ-0.3%), להכריז על תוצאות הספירה החוזרת בה, אבל הספירה הזו אינה צפויה לגרור שינוי משמעותי בתוצאות. ביידן, המועמד הדמוקרטי הראשון שמנצח בג'ורג'יה מאז ביל קלינטון ב-1992, צפוי להיות מוכרז בשנית כמנצח שם.
גם בוויסקונסין מתנהלת ספירה חוזרת, אבל שם היא מתנהלת רק בחלק מהמחוזות, וגם ממנה טראמפ לא צפוי לקבל בשורה שתעודד אותו: לא רק שקמפיין טראמפ נאלץ בעצמו לממן את הספירה שם, משום שלפי החוק המקומי רק כאשר הפער בין המועמדים הוא פחות מ-0.25% הספירה החוזרת ממומנת על-ידי המדינה, אלא נוסף על כך הספירה הזו צפויה דווקא להגדיל את יתרונו של ביידן. ביידן ניצח בוויסקונסין בפער של 20 אלף קולות (0.7%).
טראמפ ממשיך במאבק המשפטי שלו בעוד כמה מדינות, בהן פנסילבניה, שבה ניצח ביידן בפער של 82 אלף קולות (1.2%). טראמפ מבקש מבית המשפט שם להכריז עליו כמנצח, בטענה שבית המחוקקים המקומי, הנשלט על-ידי הרפובליקנים, הוא שצריך להחליט למי להקצות את 20 האלקטורים של המדינה.
7 צפייה בגלריה
רודי ג'וליאני רודולף ג'וליאני עורך דין של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אוקראינה גייט
רודי ג'וליאני רודולף ג'וליאני עורך דין של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אוקראינה גייט
ג'וליאני עם טראמפ. הוא עוד לא מוותר
(צילום: EPA)
בבתי המשפט סופג עד כה טראמפ מכה אחר מכה. כמעט כל העתירות שהגיש בטענה לאי-סדרים נדחו על-ידי השופטים כבלתי מבוססות, ועתירות אחרות הוא ואנשיו נאלצו למשוך משום שהן התבררו כחסרות סיכוי. כמה משרדי עורכי דין הפסיקו לייצג את טראמפ בעתירותיו, וכעת בראש המאמצים חסרי הסיכוי של הנשיא עומד עורך דינו האישי, ראש העיר ניו יורק לשעבר רודי ג'וליאני.

ביידן קובע שיאים, גם אובמה

טראמפ ואנשיו ממשיכים לסרב לשתף פעולה עם צוותו של הנשיא הנבחר ביידן – סירוב שיש המזהירים כי עלול לפגוע בין השאר בטיפול במגפת הקורונה עם כניסתו של הממשל החדש. רשת CNN דיווחה הלילה כי כמה אישים בתוך הממשל, וכן בעלי תפקידים שעזבו אותו בחודשים האחרונים, החלו ליצור בחשאי קשר עם צוותו של ביידן כדי לסייע לו להיערך לקבל את המושכות.
7 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ה נשיא ה נבחר של ארה"ב נאום ב דלאוור
ג'ו ביידן ה נשיא ה נבחר של ארה"ב נאום ב דלאוור
הנשיא הנבחר ביידן. גורמים בממשל יוצרים איתו קשר חשאי
(צילום : רויטרס)
הבוקר קיבל טראמפ עצה נדירה בבוטותה מעבר לים: נשיא צ'כיה מילוש זמאן, שהיה מהפוליטיקאים האירופים היחידים שהביעו תמיכה בטראמפ בבחירות 2016, אמר כי טוב יעשה טראמפ אם יפרוש מהמאבק המשפטי כדי למנוע מעצמו אי-נעימות. "אני אישית מאמין שהרבה יותר הגיוני לוותר, לא להיות מביך, ולאפשר לנשיא החדש להיכנס לתפקיד", אמר זמאן.
בינתיים, בעוד ביידן עצמו נערך לכניסה לבית הלבן ב-20 בינואר, ספירת אחרוני הקולות בבחירות נמשכת, והיא מקרבת אותו לעוד ציון דרך היסטורי. ביידן כבר קבע שיא כשהוכתר למועמד לנשיאות שצבר את מספר הקולות הגדול בתולדות ארה"ב, אבל כעת, כשהספירה בקליפורניה ובניו יורק, שני מעוזים דמוקרטיים, עדיין מתנהלת, הוא על סף הגעה ל-80 מיליון קולות. לפי שעה יש לו 79.3 מיליון.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב ברק אובמה בעצרת למען ג'ו ביידן ב מיאמי ספרינגס פלורידה
ארה"ב ברק אובמה בעצרת למען ג'ו ביידן ב מיאמי ספרינגס פלורידה
אובמה בעצרת למען ביידן. 890 אלף עותקים
(צילום: MCT)
דרך אגב, מי שממשיך לשבור שיאים גם ארבע שנים אחרי עזיבתו את הבית הלבן הוא ברק אובמה. אתמול נודע כי ב-24 השעות הראשונות שלאחר צאתו לאור של ספרו החדש "ארץ מובטחת" נמכרו כמעט 890 אלף עותקים שלו בארה"ב ובקנדה – נתון שפירושו כי הוא בדרך להפוך לספר הזיכרונות הנשיאותי הנמכר בהיסטוריה המודרנית של ארה"ב. בספר כותב אובמה בין השאר על יחסיו עם מנהיגים זרים, ועל ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הוא מספר כי הוא "אדם חכם וערמומי" שמצדיק "כמעט הכול" כדי להישאר בשלטון.

בגיל 80: פלוסי עד 2022

במחנה הדמוקרטי כבר נערכים להשבעת הקונגרס החדש בינואר, והלילה בחרו שם שוב בננסי פלוסי למנהיגתם בבית הנבחרים – בחירה הסוללת את דרכה לעוד כהונה כיו"ר הבית. האדם המכהן כיו"ר בית הנבחרים הוא האיש השלישי בחשיבותו בהיררכיה הפוליטית בארה"ב, ואם הנשיא ואחריו סגנו נאלצים לוותר על הנשיאות – יו"ר הבית הוא שמתמנה לנשיא.
7 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים
ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים
כהונה של שנתיים. ננסי פלוסי
(צילום: AFP)
פלוסי בת ה-80 – האישה שהגיעה לתפקיד הרם ביותר בתולדות הקונגרס – היא יריבתו המרה של הנשיא היוצא טראמפ, ובמחנה הדמוקרטי לא התייצבו מולה מועמדים אחרים לתחרות על התפקיד. "אני נרגשת ולא יכולה כבר לחכות לעבוד עם הנשיא החדש של ארה"ב ג'ו ביידן ועם סגניתו קמלה האריס", אמרה.
פלוסי הבטיחה הלילה לפעול כדי לנצח את משבר הקורונה ולהשיג "צדק", כלשונה, לאמריקנים בכל הנוגע לשירותי הבריאות, לביטחון הכלכלי, למערכת המשפט ולשינויי האקלים. עם זאת, חשוב לציין, בפועל גם כעת, כשהם בדרך לשלוט הן בבית הלבן והן בבית הנבחרים, יתקשו הדמוקרטים להעביר חקיקה משמעותית, משום שבסנאט קרובים הרפובליקנים לשמר את הרוב שלהם. בשנים האחרונות ממעטות שתי המפלגות לשתף פעולה בהעברת חוקים רבי-משמעות, והן מסכלות זו מהלכים של זו.
7 צפייה בגלריה
תמונות השנה של רויטרס 2020 ננסי פלוסי קורעת את הנאום של דונלד טראמפ קונגרס 4 פברואר
תמונות השנה של רויטרס 2020 ננסי פלוסי קורעת את הנאום של דונלד טראמפ קונגרס 4 פברואר
פלוסי קורעת את נאומו של טראמפ בקונגרס, בפברואר השנה
(צילום: רויטרס)
הצבעה רשמית על מינויה של פלוסי ליו"ר בית הנבחרים תיערך בינואר, אחרי שהקונגרס החדש יושבע, ומעט לפני שביידן יושבע לנשיא. היא צפויה לנצח בהצבעה כמעט בוודאות. אף שאיבדו כמה מושבים בבחירות החודש, לדמוקרטים עדיין יש רוב בבית, ואף שבמחנה השמאל הפרוגרסיבי במפלגתם יש ביקורת על ההחלטה לדבוק במנהיגים ותיקים ומבוגרים כמו פלוסי במקום להזרים "דם חדש" למערכת, מחנה זה אינו צפוי להכשיל את בחירתה.
אתמול נשאלה פלוסי אם היא מתכוונת לעמוד בהתחייבותה לפרוש מהתפקיד עד סוף 2022, והשיבה – במרומז – בחיוב.