נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ממשיך בסירובו העיקש להכיר בניצחונו של יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן בבחירות, אך בצל הכישלונות החוזרים ונשנים של עורכי דינו לשכנע את בתי המשפט בטענות חסרות הבסיס שלהם להונאה רחבת היקף, נראה שהוא לפחות מהרהר כעת בדרכים אחרות – כאלו שסיכויי ההצלחה שלהן קלושים עוד יותר – על מנת לשנות את ההכרעה הדמוקרטית ולתת לו ארבע שנים נוספות בבית הלבן.
10 צפייה בגלריה
נאום טראמפ על מצב הקורונה בארצות הברית
נאום טראמפ על מצב הקורונה בארצות הברית
טראמפ. קרב משפט חסר סיכוי
(צילום: AFP)

לפי "ניו יורק טיימס", בצוותו של הנשיא היוצא ישנם כמה יועצים הסבורים כי במצבים מסוימים בתי מחוקקים מקומיים במדינות מפתח, כאלו שבהם יש רוב רפובליקני, יוכלו להתעלם מקולות הבוחרים ולבחור אלקטורים שיתמכו בטראמפ. בארה"ב, נזכיר, הנשיא אינו נבחר ישירות על-ידי הבוחרים, אלא על ידי חבר אלקטורים מצומצם שיתכנס בחודש הבא. ההצבעה שלו היא לרוב פורמלית לחלוטין, אך בצל הטענות לזיופים שמפזרים טראמפ ואנשיו, ללא שום ראיות, ההליך הסבוך הזה זוכה לתשומת לב רבה.
מקורביו של טראמפ, כך נראה, סבורים שאם מדינות המפתח שעליהן הוא נאבק כעת לא יאשררו את תוצאות ההצבעה אצלן במועד הנדרש, בתי המחוקקים יוכלו להתערב ולבחור בעצמם את האלקטורים. המשפטנים חלוקים באשר לחוקיות מהלך שבמסגרתו המחוקקים פשוט יתעלמו מתוצאות הבחירות, אולם אפילו אם השיטה הזו תתברר כחוקית מבחינה טכנית, גם המנהיגים הרפובליקנים בבתי המחוקקים המקומיים במדינות המפתח הבהירו שאין בכוונתם לעשות מהלך דרמטי וחסר תקדים שכזה.
אולי בצל ההתנגדות הזו שנשמעה מקרב הרפובליקנים המקומיים, אמש דיווחו כלי תקשורת אמריקניים שבמהלך הנועז ביותר שלו עד כה טראמפ הזמין לפגישה בבית הלבן את הרפובליקנים בבית המחוקקים של מישיגן, שם הם מחזיקים ברוב. במישיגן, נזכיר, ניצחונו של ביידן על גבי טראמפ אמנם קטן, אך מוצק למדי – פער של יותר מ-150 אלף קולות. חשוב להדגיש שגם בלי 16 האלקטורים של מישיגן, ביידן ינצח בבחירות כיוון שהוא מוביל בפער משמעותי במאזן האלקטורים: 306 מול 232 לטראמפ. 270 אלקטורים נדרשים לניצחון.
לפי סוכנות הידיעות AP, טראמפ שיגר את ההזמנה שלו לרפובליקנים במישיגן דרך יו"ר בית המחוקקים שם, מייק שירקי. שירקי הצהיר בראיונות שלו לאחרונה כי בית הנבחרים לא מתכוון, וגם אינו יכול, לבטל את קולם של תושבי מישיגן, וכי יבחר אלקטורים אך ורק על פי הכרעתם. "זה לא הולך לקרות", הוא אמר השבוע. "אנחנו הולכים לפעול על פי החוק ועל פי ההליך".
מוקדם יותר אתמול הקמפיין של טראמפ משך את העתירה שלו לעצירת ספירת הקולות במחוז הגדול ביותר במישיגן, וויין, שבו שוכנת העיר הגדולה ביותר בה, דטריוט. ביידן ניצח בפער עצום של 95% את טראמפ בעיר הזו, ואנשיו של טראמפ טענו ללא ראיות לזיופים בעיר שרוב מוחלט מתושביה הוא אפרו-אמריקני. הם דרשו למעשה לבטל את הקולות שם, מה שעשוי היה לתת לטראמפ יתרון בכלל המדינה.
רודי ג'וליאני, ראש העיר ניו יורק לשעבר וכיום עורך דינו האישי של טראמפ שעומד בראש המאמץ המשפטי של הנשיא, הסביר שהתביעה איננה נדרשת יותר כיוון שאנשי הקמפיין שכנעו את הרפובליקנים בוועדת הבחירות הדו-מפלגתית של המחוז הזה להתנגד לאשרור התוצאות. בוועדה הזו חברים שני רפובליקנים ושני דמוקרטים, ותחילה נוצר בה תיקו שאכן מנע את אשרור התוצאות. אולם שני הרפובליקנים נכנעו בהמשך ללחץ העצום שהופעל עליהם, בין היתר בישיבת "זום" מקוונת שבה השתתפו 300 אזרחים ופעילי זכויות אזרח שזעמו על התנגדות הרפובליקנים וטענו שהיא נובעת מגזענות.
10 צפייה בגלריה
רודי ג'וליאני עורך דינו של טראמפ מסיבת עיתונאים ב וושינגטון על הקרב המשפטי נגד תוצאות ה בחירות ארה"ב
רודי ג'וליאני עורך דינו של טראמפ מסיבת עיתונאים ב וושינגטון על הקרב המשפטי נגד תוצאות ה בחירות ארה"ב
"אני יכול להריח פשעים, אבל את זה לא לצריך להריח בכלל". ג'וליאני, אמש
(צילום: gettyimages)
ב"ניו יורק טיימס" ציינו כי הרפובליקנים הסבירו את התנגדותם לאשרור התוצאות בגלל אי-התאמות מסוימות בנתוני ספירת הקולות בדואר בדטריוט – שהיא כאמור עיר שחורה ברובה – אך התעלמו מבעיות דומות באזורים אחרים במחוז וויין, אזורים שבהם האוכלוסייה לבנה יותר וגם התמיכה בטראמפ גבוהה יותר.

הספירה החוזרת בג'ורג'יה לא עזרה

לפי הדיווחים בתקשורת האמריקנית, אחרי שטראמפ שוחח בעצמו עם לפחות אחד משני הרפובליקנים בוועדת הבחירות של מחוז וויין, השניים שינו את החלטתם בשנית, ודורשים כעת למנוע את אשרור התוצאות במחוז. אולם לפי הדיווחים הם עשו זאת לאחר המועד האחרון לאשרור התוצאות, ולפיכך התנגדותם חסרת משמעות משפטית.
כך או כך, התוצאה הסופית במישיגן לא צפויה כאמור להשפיע על הבחירות בכללן. מדינה נוספת שהעיניים בארה"ב הופנו אליה היא ג'ורג'יה, שבה התקיימה באופן ידני ספירה חוזרת של הקולות בעקבות טענות טראמפ לזיופים. עם זאת, תוצאות הספירה שהתקבלו הלילה העלו כי לא חל כל שינוי משמעותי בתוצאות, ורוב המצביעים בג'ורג'יה אכן בחרו בביידן, שניצח בפער של 12,284 קולות – כמה מאות פחות מההפרש בספירה הראשונה.
10 צפייה בגלריה
ספרית קולות באטלנטה
ספרית קולות באטלנטה
טראמפ יכול לדרוש ספירה חוזרת. סופרים קולות באטלנטה שבג'ורג'יה
(צילום: gettyimages)
גורמים רשמיים בג'ורג'יה הדגישו כי הבדיקות שנעשו הוכיחו שלא היו כל זיופים או הונאות בתוצאות, והמדינה תאשר רשמית את ניצחון ביידן ביום שישי. במהלך הספירה החוזרת נמצאו כ-5,800 קולות שלא נספרו בארבעה מחוזות שונים, וטראמפ השתמש בכך כ"הוכחה" להונאה במדינה. עם זאת, גורמים רשמיים במדינה – שבה המושל רפובליקני – הדגישו כי מדובר בטעויות אנוש בלבד, ובכל מקרה הפער בין המתמודדים גדול יותר.

ניחוח של פשעים, והזיעה של ג'וליאני

לפי החוק, טראמפ יוכל לדרוש ספירה חוזרת נוספת בג'ורג'יה לאחר שהתוצאות יאושרו באופן רשמי, שכן הפער בינו לבין ביידן עומד על פחות מ-0.5%. חרף הטענות של טראמפ, תוצאות הספירה החוזרת בג'ורג'יה היו צפויות, שכן ספירה חוזרת לרוב מביאה לשינוי של מאות קולות בלבד לכאן או לכאן - לעומת פער של אלפים בין ביידן לטראמפ, שעמד בספירה הראשונה על כ-14 אלף קולות. הניצחון בג'ורג'יה הוא משמעותי עבור ביידן, כיוון שאף דמוקרט לא ניצח במדינה זו מאז ביל קלינטון ב-1992.
10 צפייה בגלריה
רודי ג'וליאני עורך דינו של טראמפ מסיבת עיתונאים ב וושינגטון על הקרב המשפטי נגד תוצאות ה בחירות ארה"ב
רודי ג'וליאני עורך דינו של טראמפ מסיבת עיתונאים ב וושינגטון על הקרב המשפטי נגד תוצאות ה בחירות ארה"ב
ג'וליאני. הזיע בלי הפסקה
(צילום: AFP)
כאמור, הקרב המשפטי שבו פתח טראמפ כדי לשנות את תוצאות הבחירות במדינות המפתח מקרטע, ובתי המשפט דוחים בזה אחר זה את העתירות שהגישו אנשיו. כמה מעורכי הדין בצוותו כבר פרשו, ובאופן מוזר למדי אחד מעורכי הדין שהחליפו אותם הוא אדם שמכנה את ביידן "הנשיא הנבחר". עורך הדין מארק סקרינגי החליף באופן חלקי שלושה פרקליטים שפרשו מהעתירה שהוגשה בפנסילבניה, אך בבלוג שלו באינטרנט הוא כבר מכיר בניצחונו של ביידן. בתוכנית רדיו שאותה הוא מגיש הוא אמר ש"אין באמת פצצה שהולכת ליפול", כזו שתמנע מביידן להיכנס לבית הלבן ב-20 בינואר. סקרינגי הוסיף שלא נראה כי לעתירות שהוגשו יש מספיק ראיות כדי לאשש את הטענות המועלות בהן.
ג'וליאני, שנותר כמעט לבדו בהובלת הקרב המשפטי של טראמפ, קיים אמש מסיבת עיתונאית במלון בוושינגטון הבירה, שבה חזרו הוא ואנשיו על כמה וכמה טענות חסרות-בסיס לזיופים והונאות. הוא טען בין היתר שמשגיחי בחירות רפובליקנים לא הורשו לצפות בספירת הקולות, אף שפקידי בחירות ברחבי ארה"ב הבהירו שהדבר אינו נכון וכי משגיחים משתי המפלגות הגדולות הורשו להיות במרכזי ספירת הקולות.
"אני מכיר פשעים, אני יכול להריח אותם", טען ג'וליאני. הוא דיבר ללא מסכה בחדר חם וצפוף, והזיע ללא הפסקה. בשלב מסוים ניגב את פניו לאחר שנוזל שחור נטף משערו, כנראה צבע. "את הדבר הזה אתם לא צריכים להריח", הוא הוסיף, "אנחנו יכולים להוכיח את זה ב-18 דרכים". גם הפעם לא הציג ראיות לטענות שלו ל"פשעים". הוא נופף אמנם בתצהירים משפטיים שהוגשו על ידי גורמים שונים, שאת זהותם הוא לא חשף, אך לפי AP אותם תצהירים כבר נדחו על ידי בית המשפט. ג'וליאני הכריז כי מטרת המאבק המשפטי של טראמפ היא "להפוך את הבחירות".

ג'וליאני ועורכת דין נוספת במסיבת העיתונאים אמש העלו מחדש תיאוריית קונספירציה שלפיה ונצואלה קשורה לזיופים-לכאורה בבחירות. לפי עורכת הדין סידני פאוול מכונות ההצבעה של חברת Dominion Voting Systems – שטראמפ ואנשיו טוענים ללא הוכחות כי ביטלו או שינו מיליוני קולות לטובת ביידן – השתמשו בתוכנה שפותחה בוונצואלה בהוראת מנהיגה לשעבר הוגו צ'אבס. צ'אבס, נזכיר, הלך לעולמו ב-2013. Dominion מכחישה את הטענות הללו.

ביידן: גם הרפובליקנים כבר מותשים

עורכת דין שלישית, ג'נה אליס, הכריזה כי הצוות המשפטי של טראמפ הוא בגדר "יחידת כוח עילית", אולם ב-AP הציגו כמה וכמה טעויות בסיסיות מתוך העתירות השונות של הקמפיין, טעויות שמטילות ספק בהכרזה הנחרצת הזו. בין היתר מציינת הסוכנות טעויות כתיב בכמה מהעתירות (למשל pole watcher במקום poll watcher התקני). ג'וליאני עצמו, דווח, התבלבל בשמו של שופט בעתירה שהוגשה בפנסילבניה, שכח את שמו של עורך הדין מהצוות הנגדי וטעה גם בהבנה של מושגים משפטיים בסיסיים.
"הרשלנות רק מדגישה את חוסר הרצינות שמאחורי הטענות הללו", אמר ריק הייסן, פרופ' למשפטים מאוניברסיטת קליפורניה. הייסן אומר כי סיכוייו של טראמפ לנצח בקרב המשפטי שלו אפסיים. "זה די מוטעה לומר 'טוב, לטראמפ אולי יהיו סיכויים טובים יותר אם יהיו לו עורכי דין טובים יותר. חלק מהסיבה שאין לו עורכי דין טובים הוא שאין לו טענות טובות להעלות".
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים ב ווילמינגטון דלאוור
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים ב ווילמינגטון דלאוור
ביידן, אמש. גם הרפובליקנים אמרו לו שטראמפ "מתיש"
(צילום: Getty Images)
10 צפייה בגלריה
קמלה האריס עם נשיא נבחר ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים ב ווילמינגטון דלאוור ב ארה"ב
קמלה האריס עם נשיא נבחר ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים ב ווילמינגטון דלאוור ב ארה"ב
עם סגניתו קמלה האריס, במסיבת העיתונאים בדלאוור
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים ב ווילמינגטון דלאוור
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים ב ווילמינגטון דלאוור
(צילום: רויטרס)
במקביל למהלכים שמקדם טראמפ, אמש סיפק הנשיא הנבחר ג'ו ביידן את ההצהרה התוקפנית ביותר שלו עד כה נגד הנשיא היוצא וסירובו להכיר בתוצאות הבחירות. עד עתה הוא טען רק שמדובר בהתנהלות מביכה מצדו של טראמפ, אך אמש כבר אמר שמדובר ב"חוסר אחריות משווע" ששולח "מסר נורא" לאמריקנים ולעולם כולו.
במסיבת עיתונאים שקיים בעיר מגוריו ווילמינגטון שבדלאוור, ביידן נשאל על סירובו של טראמפ להכיר בהפסד שלו. "תנו לי לבחור את מילותיי", אמר תחילה, אך מיהר לתקוף: "אני חושב שאנחנו עדים לחוסר אחריות משווע, מסר פוגעני מאוד שנשלח לשאר העולם בנוגע לאיך שדמוקרטיה פועלת, ואני חושב שזה... טוב, אני לא יודע מה המניעים שלו, אבל אני חושב שזה חוסר אחריות מוחלט". ביידן הוסיף כי בשיחותיו עם רפובליקנים, בהם גם כמה מושלים, הם אמרו לו שהתנהלותו של טראמפ "מתישה". "זה שולח מסר נורא בנוגע למי שאנחנו כמדינה", הוסיף. ביידן ציין כי הוא סבור שטראמפ יודע היטב שהפסיד בבחירות: "זו שערורייה מה שהוא עושה".

שר אוצר שגם הפרוגרסיבים יאהבו

למרות הקשיים והמכשולים שמערים עליו טראמפ, ביידן ממשיך בהכנות שלו לקראת הכניסה לבית הלבן בעוד חודשיים בדיוק. לפני מסיבת העיתונאים אמש שוחח ביידן עם קבוצה של מושלי מדינות בארה"ב, בהם כמה מושלים רפובליקנים. רוב הרפובליקנים, נדגיש, ממשיכים להתייצב מאחורי טראמפ למרות שאינו מציג הוכחות לטענותיו, אך הסדקים בתמיכה הזו הולכים וגדלים עם הזמן.
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן בדיון מקוון עם מושלי מדינות
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן בדיון מקוון עם מושלי מדינות
ביידן בישיבה המקוונת עם המושלים. מעודד אותם לחייב מסכות
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן בדיון מקוון עם מושלי מדינות
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן בדיון מקוון עם מושלי מדינות
(צילום: gettyimages)
ביידן הבטיח למושלים בישיבה המקוונת אמש כי ידאג לספק להם כנשיא את כל הסיוע שאליו הם יזדקקו כדי להילחם בנגיף הקורונה, שמשתולל ללא מעצורים כמעט ברחבי ארה"ב. הוא הזהיר בפניהם, פעם נוספת, כי היעדר שיתוף הפעולה מצד ממשלו היוצא של טראמפ עלול לפגוע במאמצים להילחם בנגיף, במיוחד בכל הנוגע להפצת החיסון לקורונה. במסיבת העיתונאים שלו בהמשך אמר ביידן כי הקורונה "הרסה" את תקציביהן של מדינות ארה"ב, ושלכן הסיוע הפדרלי נדרש. "מדינות וקהילות לא צריכות לפטר מורים, שוטרים וכבאים ולקצץ בשירותים חיוניים", הכריז.
הנשיא הנבחר הוסיף שבשיחה עם המושלים עלתה גם קריאתו לעודד את האמריקנים לעטות מסכות. נשיא ארה"ב אינו יכול להורות לכלל האמריקנים לעשות זאת, אך המושלים כן יכולים לאלץ את תושביהם לעטות מסכה, וביידן כבר הודיע שינסה לשכנעם לתמוך בצעדים כאלו. בצל התפשטות הנגיף, כמה מושלים רפובליקנים שבעבר התנגדו לחובת מסכות שינו את דעתם ודרשו מתושביהם לעטות אותן בתנאים מסוימים, וביידן שיבח זאת אמש. "זו לא הצהרה פוליטית, זו חובה פטריוטית", אמר.
במסיבת העיתונאים אמש הודיע בנוסף כי קיבל החלטה בנוגע לזהות שר האוצר שלו, אך אמר שיחשוף אותה רק בשבוע הבא: "אתם תגלו שזה מישהו שיהיה מקובל על ידי כל האלמנטים של המפלגה הדמוקרטית, מהפרוגרסיבים ועד המתונים". בצל ההאשמות שטראמפ הטיח בו עוד במהלך קמפיין הבחירות, שלפיהן אם ייבחר יתמוך בסגר כולל שיפגע אנושות בכלכלה, ביידן הבהיר אמש שהוא לא תומך במהלך כזה. "אני לא הולך להשבית את הכלכלה, נקודה", אמר. "אני הולך להשבית את הווירוס, אותו אני הולך להשבית".
פורסם לראשונה: 23:48, 19.11.20