תקיפה בסוריה, ומסר מאיים מצד ישראל לבכיר בחיזבאללה: המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, גוף אופוזיציה שמושבו בלונדון, דיווח הלילה (בין ראשון לשני) כי ישראל הפגיזה בארטילריה עמדת תצפית של חיזבאללה סמוך לגבול הסורי. לפי הדיווח, נורו יותר מ-20 פגזים לעמדה הממוקמת מערבית לכפר חאדר שבמחוז קונייטרה. לא דווח על נפגעים.
לפי הדיווח, את העמדה שהופגזה מאיישים אנשי מיליציה המקורבים לחיזבאללה, והיא הופגזה גם לפני שבוע. במרכז המעקב אמרו כי ההפגזה הקודמת הייתה בתגובה לכך שמיליציות איראניות עקבו אחר תנועות כוחות צה"ל משטח סוריה. במשטר הסורי אישרו רק בבוקר את דבר התקיפה, וסוכנות הידיעות הממלכתית "סאנא" טענה כי ישראל תקפה יעד כלשהו בכפר טלעת קרס א-נאפל שבקוניטרה. היא לא דיווחה על נפגעים, אלא רק על נזק - אבל לא פירטה מה בדיוק ניזוק.
6 צפייה בגלריה
ההפצצה בסוריה
ההפצצה בסוריה
תיעוד מהתקיפה הלילה בסוריה
6 צפייה בגלריה
הפגזה ארטילרית ישראלית באתר באזור קונייטרה  בדרום סוריה
הפגזה ארטילרית ישראלית באתר באזור קונייטרה  בדרום סוריה
תיעוד נוסף שהופץ ברשת ונטען כי נראה בו שיגור אחד הפגזים
6 צפייה בגלריה
מנשרים שהופצו על ידי חיל האוויר לתושבים סורים
מנשרים שהופצו על ידי חיל האוויר לתושבים סורים
המנשר שפוזר על ידי חיל האוויר לתושבים סורים, לפנות בוקר
אשרף, תושבי מג'דל שמס הסמוך לגבול, סיפר ל-ynet כי שמע הדי פיצוצים במהלך הלילה, באזור חצות. "ראינו את הבזקי הירי לכיוון עין אלתינה בגבול מול הכפר", סיפר.
לאחר התקיפה שיוחסה לישראל, חיל האוויר הפיץ לפנות בוקר מנשרים לתושבים הסורים באזור - ובהם חשף באופן חריג את דמותו של פעיל חיזבאללה בכיר, טארק מאהר, אחראי מטה המודיעין של ארגון הטרור השיעי ברמת הגולן הסורית. במנשרים הוזהרו התושבים לא לשתף איתו פעולה, במה שלמעשה מהווה איתות שהכוונת עליו. חיזבאללה, יצוין, פועל להתבסס באזור הזה בחסות הצבא הסורי, באמצעות פעילים, הצבת אמצעי תצפית ואמצעי לחימה.
במנשרים שצה"ל פיזר לתושבים הסורים נכתב, בין היתר: "אנחנו מודעים ועוקבים אחר המשך שיתוף הפעולה המודיעיני עם חיזבאללה במוצבי החזית. אתם נושאים באחריות לשיתוף הפעולה עם חיזבאללה. שיתוף פעולה שלכם יוביל לפגיעה". למנשרים צורפה תמונה של אותו בכיר בחיזבאללה, ונטען כי הוא נראה בה מסייר באזור הגולן הסורי לצד לואא סאמר אלדנה, ראש המודיעין הסורי.
במקביל, דווח הלילה כי מערכות הגנה אווירית הופעלו בבסיס חיל האוויר האיראני הבניירוז שבאיספהאן. אולם הדיווח טרם אומת ולפי BBC בשפה הפרסית, רשת החדשות האיראנית "סאברין" הכחישה שהתרחשה תקיפה כלשהי באזור. בשנים האחרונות יוחסו לישראל שלל תקיפות באיראן, ובינואר השנה האשימה טהרן כי ישראל תקפה באמצעות רחפנים מתקן ביטחוני באיספהאן.
6 צפייה בגלריה
תרגיל צה"ל ברמת הגולן
תרגיל צה"ל ברמת הגולן
תותח של צה"ל יורה ברמת הגולן, ארכיון
(צילום: AFP)

הדיווח על התקיפה בסוריה והאיום של צה"ל במנשרים שפיזר מגיעים על רקע המתיחות שנותרה בצפון אחרי ההסלמה האחרונה בתחילת החודש, שמהלכה נורה מטח רקטות כבד מלבנון - לפי החשד על ידי חמאס - ובהמשך גם נורו רקטות מסוריה לעבר רמת הגולן. המתיחות בצפון הגיעה על רקע המהומות בהר הבית, וישראל אמנם תקפה בתגובה שלושה יעדים בלבנון, אולם אלו תוארו על ידי צה"ל כשייכים לחמאס בלבד, ובמקום זאת הצבא התמקד בתגובות שלו בתקיפות ברצועת עזה - שגם ממנה נורו מטחים במהלך ההסלמה - כנראה כדי למנוע עימות נרחב בצפון מול חיזבאללה.
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שלעג לישראל על תגובתה בלבנון וטען שתקפה שם "מטעי בננות", הזהיר אותה גם מהמשך התקיפות בסוריה, אבל בישראל מתעקשים להמשיך בתקיפות שם כדי למנוע את התבססות הגורמים הנאמנים לאיראן בגבול רמת הגולן. שר הביטחון יואב גלנט אמר בשבוע שעבר כי מאז שנכנס לתפקידו בתחילת השנה, ברבעון הראשון של 2023, ישראל "הכפילה את קצב התקיפות בסוריה". גלנט הצהיר: "אנו ממשיכים ופוגעים באופן שיטתי בנכסים וביכולות איראניות במרחב. לא נאפשר לאיראן להקים צבא איראני בסוריה, לא נאפשר להפוך את רמת הגולן ללבנון ולא נאפשר שהאדמה הסורית תהיה מקפצה לנשק מתקדם לכיוון לבנון. על כל אלו אנחנו עובדים בהיקף גדול".
6 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שהזהיר את ישראל גם מהמשך התקיפות בסוריה
6 צפייה בגלריה
הלוייתם של אנשי משמרות המפכה שנהרגו בתקיפה בסוריה
הלוייתם של אנשי משמרות המפכה שנהרגו בתקיפה בסוריה
מנהיגה העליון של איראן חמינאי, והלוויית הענק החודש לשני הקצינים האיראנים שנהרגו בסוריה. איראן רצתה נקמה
(צילום: AP, EPA)
גלנט הזהיר בדבריו מתרחיש של "התלכדות הזירות", כלומר מעימות נרחב יותר שאינו ממוקד בזירה אחת בלבד: "אנחנו בסוף עידן העימותים המוגבלים, ובתחילתו של עידן ביטחוני חדש שבו ייתכן איום ממשי בכלל הגזרות בעת ובעונה אחת". את הדברים אמר שר הביטחון כשברקע הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", ולפיו מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, איסמעיל קאאני, תיאם את פרטי מתקפת הרקטות מלבנון מול חיזבאללה וחמאס. לפי הדיווח, קאאני לחץ להוצאת המתקפה לפועל כנקמה על הרג שני קציני משמרות המהפכה בסוריה, בתקיפה שיוחסה שם לישראל בחודש שעבר.
יאיר קראוס השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 06:42, 24.04.23