בעוד שלושה ימים צפויה להיפתח שנת הלימודים החדשה כפי שהשרים התעקשו, אך תקנות מתווה החזרה ללימודים טרם אושרו סופית. הורים לילדים מגילי גן ועד כיתות י' יוזמנו החל מהיום (ראשון) למסגרות החינוך כדי לקבל את ערכת בדיקת הקורונה הביתית (אנטיגן), כדי למנוע כניסה של מאומתים כבר ביום הראשון ללימודים - ובניסיון להבטיח ככל האפשר רציפות לימודית ומניעת בידודים של תלמידים ומורים.
6 צפייה בגלריה
בית ספר בירושלים
בית ספר בירושלים
בית ספר בירושלים
(צילום: EPA)
חלוקת הבדיקות מתבצעת כחלק משכבת ההגנה השנייה במתווה שגובש במשרדי החינוך והבריאות אחרי שהשכבה הראשונה, מבצע הבדיקות הסרולוגיות, נכשלה - והוחלט להתמקד רק בערים עם יותר מ-10% בעלי נוגדנים. כמו כן, חלוקת ערכות הבדיקה תיפתח מחר למרות הביקורת הקשה מצד מנהלי בתי הספר שגילו שהמבצע הלוגיסטי המורכב נופל על כתפיהם בזמן שהם צריכים להיערך לפתיחת הלימודים.

חוזרים ללימודים - כתבות נוספות

ההחלטה של שרי החינוך והבריאות - בניגוד להחלטת קבינט הקורונה - שהתלמידים אינם מחויבים להציג בדיקת קורונה ביתית שלילית כתנאי לכניסה לבתי הספר מעלה שאלות באשר לתועלת שתצא ממבצע לוגיסטי מורכב ויקר שמקשה על התנהלות הצוותים החינוכיים. "חזרה לשגרה כמעט מלאה ללימודים, עם כיתות מלאות של 35 תלמידים, עלולה להסתיים בפיאסקו של עלייה דרמטית בכמות החולים המאומתים בקרב תלמידים וצוותים חינוכיים. הנגיף אוהב כיתות מלאות בתלמידים במרחק של 10 ס"מ זה מזה", אמר.
6 צפייה בגלריה
תלמידים בבתי הספר בצל הקורונה
תלמידים בבתי הספר בצל הקורונה
"הנגיף אוהב כיתות מלאות"
(צילום: יריב כץ)
יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים, מנשה לוי, קרא יחד עם מנהלים רבים לדחות את שנת הלימודים לאחרי החגים בשל החשש מחזרה לכיתות הצפופות. לוי צופה כי תוך זמן קצר כיתות שלמות יישלחו לבידוד, והאשים את המשרד שבמקום להתפנות להכנות לשנת הלימודים הוטל על המנהלים לעסוק במערך לוגיסטי של זימון הורים, רישומים והחזרת תוצאות. לדבריו, מנהלים כבר מדווחים שלא כל הערכות התקבלו ובבתי הספר מחכים להשלמות ציוד.
"נכון, תלמידי י"א-י"ב מחוסנים באחוזים גבוהים, יותר מ-70%, אבל הבעיה העיקרית היא בכיתות ז'-י' ששיעור המתחסנים הממוצע בהן הוא בין 40% ל-50%. התלמידים האלה חשופים להדבקות, חוזרים לבתים ונפגשים עם ההורים והסבים והסבתות. ראינו מה קרה בבתי הספר החרדיים שפתחו את שעריהם לפני כשלושה שבועות".
6 צפייה בגלריה
בדיקות נוגדנים לילדים באור יהודה
בדיקות נוגדנים לילדים באור יהודה
המבצע שנכשל. מתחם בדיקות סרולוגיות באור יהודה
(צילום: דנה קופל)
במשרד החינוך מנסים לפנות לתחושת הסולידריות של ההורים, בתקווה שאלה אכן יבצעו את הבדיקה וישאירו את הילדים החיוביים בבית. עם זאת, במשרד החינוך עקבו בעניין רב אחר מודל בדיקות אנטיגן שבוצעו בכל מערכת החינוך בלוס אנג'לס - אך לא יישמו את הלקח. "הבדיקות הביתיות מתבססות על שיתוף פעולה ואמון הציבור", אמר לוי. "בשנה שעברה מחצית מההורים לא מילאו הצהרות בריאות, ומתוך אלה שמילאו היו שלא דיווחו אמת או מילאו טפסים אוטומטיים בלי קשר למציאות".
מנהלת באחד מבתי הספר התיכוניים במרכז הוסיפה כי בעוד שהבדיקות הביתיות מיועדות לבני 16-3, בתי ספר רבים נקלעים למצב אבוסרדי שבו בשכבות י' לומדים גם תלמידים בני 17, ולכן לא כל השכבה תעבור את הבדיקה המדוברת.
6 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות סרולוגיות בבת ים
מתחם בדיקות סרולוגיות בבת ים
בדיקות בבת ים
(צילום: יריב כץ)
בהנהגת ההורים הארצית קראו לראש הממשלה נפתלי בנט לצאת בהכרזה פומבית ששנת הלימודים תיפתח במועדה, ומתעקשים שזהו הצעד הראשון בדרך לחזרה לשגרה. "אין בו כדי להפיג את החששות של ההורים מול המציאות הנזילה והשברירית, אבל זהו צעד ראשון בחזרה משנת קורונה וחופשת קיץ", אמרה סגנית יו"ר ההנהגה, אודליה שינדרוף. "יחד עם זאת, לא ניתן להשלים עם כך שמדינת ישראל בחרה להעניש קולקטיבית ולהזניח שוב את תלמידי הערים האדומות בבתי הספר העל-יסודיים ולקבוע להם רף התחסנות כיתתי ולא שכבתי של 70%. רף בלתי-סביר שכולו אומר כפייה ולא חינוך. צעד כזה שולח 150 אלף תלמידים ללמידה מרחוק שכבר התגלתה כבלתי יעילה, מרבה בדידות, דיכאון ועוד צרות רבות".
שינדרוף ציינה כי שאלות רבות עדיין נותרו ללא מענה: "מה באשר לאכיפת החיסונים? התו הירוק למורים? מדוע יש עיכוב כה גדול בתקנות?", תהתה. "לא יעלה על הדעת שהורים יידרשו לתו ירוק בכניסה לבית הספר והמורה לא? איך ניתן לאפשר למורה או איש צוות שבוחר לא להתחסן ולא לבצע בדיקות לשלוח בוודאות גדולה לבידוד אלפי משפחות? איפה הדוגמא האישית, איפה האחריות? ומה יעשו המנהלים שיגלו שחסרים להם מחנכים? ומה עם האנטיגן? האם ישנו כלל אחיד, או שכל מוסד יעשה דין לעצמו בהכנסת תלמידים? אין ספק שיש חוק חינוך חובה, אבל גם הזכות לבריאות הציבור קיימת".
6 צפייה בגלריה
אודליה שינדורף
אודליה שינדורף
דורשים מבנט הכרזה פומבית על פתיחת השנה. סגן יו"ר הנהגת ההורים אודליה שינדורף
(צילום: אלמוג גבאי)
נכון לאתמול בערב ועד 4 בספטמבר, היישובים הבאים מוגדרים לפי משרד החינוך כאדומים, ולפיכך שיעור ההתחסנות בכיתות יקבע את אופן הלימודים: אבן יהודה, אופקים, אור יהודה, אור עקיבא, אילת, אליכין, אלעד, אשקלון, באר יעקב, בית אריה, בית דגן, בית שאן, בית שמש, בני ברק, גדרה, גן יבנה, גוש חלב, דליית אל-כרמל, חדרה, חצור הגלילית, טבריה, טירת כרמל, טמרה, יבנה, יפיע, יקנעם עילית, ירוחם, כפר יאסיף, להבים, לוד, מרר, מגדל, מגדל העמק, מודיעין עילית, מזכרת בתיה, מעלה אדומים, מעלה עירון, נחל שורק, נחף, נתיבות, נתניה, עכו, עספיא, ערד, פוריידיס, פסוטה, צפת, קצרין, קריית ארבע, קריית אתא, קריית גת, קריית יערים, קריית מוצקין, קריית מלאכי, קריית שמונה, ראמה, ראש העין, ראשון לציון, רחובות, רכסים, רמלה, שדות דן, שדרות, שלומי ותל מונד.
בנוסף, שכונות מסוימות בערים הבאות מוגדרות אדומות - וגם בהן יחול הנוהל: אשדוד, באר שבע, חיפה, ירושלים, נתניה, פתח תקווה ותל אביב-יפו.
היום ככל הנראה צפוי להתקיים דיון נוסף בשאלת פתיחת בתי הספר ביום רביעי הקרוב. על רקע ההתייצבות במספר החולים במצב קשה, כמו גם הנתונים הראשוניים שמצביעים על ירידה גם במספר החולים המאומתים - הבהיר אמש בשיחה עם ynet מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, כי לא חל שינוי בעמדת משרד הבריאות בשאלת פתיחת שנת הלימודים. "אין שינוי בעמדת המשרד ואנחנו תומכים בפתיחת שנת הלימודים", אמר אש.
6 צפייה בגלריה
פרופ' חזי לוי ופרופ' נחמן אש בטקס חילופי מנכ"ל משרד הבריאות
פרופ' חזי לוי ופרופ' נחמן אש בטקס חילופי מנכ"ל משרד הבריאות
"תומכים בפתיחת שנת הלימודים". מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' אש
(צילום: עמית שאבי)
ח"כ אבי מעוז פנה בסוף השבוע ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט, ודרש לעמוד על קיומה של החלטת קבינט הקורונה. "משרד החינוך מוליך שולל את הורי ישראל", אמר מעוז. "הורים אחראים החוששים לבריאות ילדיהם יבצעו בדיקות לפי המתווה עליו החליט קבינט הקורונה, ישלחו את ילדיהם עם אישור על ביצוע הבדיקה, בעוד שבמשרד החינוך אין כוונה לבדוק ולאכוף המתווה - וכל הורה רשאי לנהוג כרצונו. פשוט מחדל ופגיעה בבריאות תלמידי ישראל".
מעוז ציין כי "נקבע מתווה, הוקצו לו תקציבים ומשאבי ענק, ובהחלטה בלתי חוקית ובלתי מתקבלת על הדעת, על-ידי דרג שאינו מוסמך לכך - הכול מושלך לפח. אני מודאג מאד לבריאות ילדי ישראל. ההורים חייבים לקבל תשובות ולדעת שבריאות ילדיהם חשובה ומטופלת. אם היועמ"ש לא ייכנס לעובי הקורה ולא יחייב בתקנות קבלת תוצאה שלילית עם פתיחת הלימודים - הדבר עלול לגרום להתפרצות גדולה בקרב האוכלוסייה וחוסר יכולת של מערך הבריאות להתמודד עם המגפה".
פורסם לראשונה: 23:42, 28.08.21