איך נמשכה העלייה לישראל בזמן מגפת הקורונה, מה הפתרון לסוגיית שיטור-היתר כלפי אוכלוסיית יוצאי אתיופיה, במה עדיין נלחמים העולים מברית המועצות לשעבר, והאם עולה תמיד נשאר עולה? בשאלות אלו ונוספות עסקה היום (שני) ועידת העלייה והקליטה "עולים מכל הלב" של "ידיעות אחרונות", ynet ו"ווסטי", בשיתוף משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית – לקראת יום העלייה של שנת 2021. הוועידה הועברה בשידור חי באתר ynet.
5 צפייה בגלריה
ועידת עולים מכל הלב
ועידת עולים מכל הלב
מנחי הוועידה - טיטי איינאו ואטילה שומפלבי
(צילום: דנה קופל)
5 צפייה בגלריה
טיטי איינאו אטילה שומפלבי
טיטי איינאו אטילה שומפלבי
(צילום: דנה קופל)
הוועידה שאותה הנחו טיטי איינאו - שסיפור העלייה שלה מאתיופיה והקליטה בארץ מעורר השראה - ואטילה שומפלבי מגיש ynet, הבהצלחות וגם באתגרים שמציבה קליטת העלייה בישראל בימים אלו.
העלייה לארץ לא פסקה אף פעם. עוד מימי טרום המדינה ועד היום, אפילו בימי השיא של משבר הקורונה, יהודים המשיכו לעשות עלייה. הם באו מכל קצות הגלובוס, כפי שחזה בנימין זאב הרצל בספרו "אלטנוילנד", כשאמר שיש להפוך חלום למציאות. לאורך השנים החזון התממש ועלו לכאן יהודים מכל העולם שעיצבו את דמותה של מדינת ישראל והשתלבו בכל תחומי החיים, אך עדיין, גם היום, יש קשיי קליטה.
5 צפייה בגלריה
ועידת עולים מכל הלב ועידה של ynet ידיעות אחרונות וסטי
ועידת עולים מכל הלב ועידה של ynet ידיעות אחרונות וסטי
הקהל בוועידה
(צילום: דנה קופל)
5 צפייה בגלריה
ועידת עולים מכל הלב ועידה של ynet ידיעות אחרונות וסטי
ועידת עולים מכל הלב ועידה של ynet ידיעות אחרונות וסטי
(צילום: דנה קופל)
בוועידה השתתפו נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ, שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, ח"כ יולי אדלשטיין, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר בפועל של הסוכנות היהודית יעקב חגואל, מנכ"ל משרד העלייה והקליטה רונן כהן, ומנכ"לית הסוכנות היהודית אמירה אהרונוביץ'.

בנט: היעד שלנו - חצי מיליון עולים תוך עשור מקהילות חזקות

ראש הממשלה בנט שם בדבריו בפתח הוועידה יעד של הבאת חצי מיליון עולים תוך עשור מהקהילות הגדולות בארצות הברית, בדרום אמריקה ובצרפת. "ספק אם יש נושאים חשובים ומהותיים כל כך לעתיד שלנו ולמהות שלנו כמדינה יהודית בפרט, וכחברה ככלל כמו סוגיית העלייה לארץ", אמר. "מימיה הראשונים של מדינת ישראל ועד לזמנים אלה ממש, העולים ארצה מכל תפוצות ישראל מעצבים במו ידיהם את פנינו כחברה ותורמים לפסיפס ייחודי שאין כמותו בשום מקום אחר בעולם".
לדבריו, "העלייה ארצה לא רק מחזקת אותנו כמדינה, היא גם שומרת על המשך הקיום שלנו כיהודים למול התבוללות גוברת והולכת, בעיקר בארה"ב. זו מגמה שצריכה להטריד כל אחד מאיתנו והיא לא קשורה בכלל לזיקה דתית כזאת או אחרת".



הנשיא הרצוג אמר בפתח הוועידה כי הוא "מברך על היוזמה של הכנס הזה ועל העובדה שלראשונה שמו את נושא העלייה כנושא ייחודי בכלי תקשורת מרכזי. שנים הערתי על כך שאנחנו מאוד אוהבים לדבר על עלייה, אבל לא תמיד יודעים לפרגן ולאהוב עולים - והנה זה בא".
לדבריו, "כשפרצה מגפת הקורונה, היו שחששו מפני המשבר בעלייה. במלוא הענווה, אני מוכרח להגיד שאני דווקא צפיתי מתוקף תפקידי הקודם כיו"ר הסוכנות היהודית שלצד הקורונה נראה גל עלייה גדול ביותר בשנים הקרובות, ולשמחתי אני רואה שצדקתי. אין מדינה שלא גדלו ממנה שיעורי העלייה ישראל חזרה להיות מקום שיהודי העולם רואים בו בית, גם בזמן משבר. זוהי עוצמתו של הרעיון הציוני והישראלי המכונן הזה".









"אין מספיק מתמחים? יותר מ-2,000 רופאים רוצים לעלות ארצה"

שרת העלייה פנינה תמנו שטה מתחה בריאיון בוועידה ביקורת על טענת משרד הבריאות שלא ניתן לקצר באופן גורף את תורנויות המתמחים לרפואה בגלל מחסור בכוח אדם: "מאוד תמוה. יש לי יותר מ-2,000 רופאים, כולל מתמחים, שרוצים לעלות ארצה". בעניין הממתינים באתיופיה הבטיחה: "תוך 3 שנים הסאגה הכאובה תסתיים".
5 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
השרה פנינה תמנו שטה
(צילום: יריב כץ)





ח"כ אדלשטיין סיפר על ההקרבה העצומה שעשה כדי לעלות לישראל בימים בהם מי שניסה לעזוב את רוסיה נקרא בוגד ועל התואר שהוא גאה בו במיוחד - אסיר ציון.
עוד השתתפו בוועידה נשים ואנשים שכולנו מכירים ויש להם סיפור עלייה מרתק - בהם השחקנית המוערכת סנדרה שדה, שסיפרה את סיפור העלייה שלה מרומניה למעברה בבת ים; ואלקס ריף, מנכ"לית עמותת "לובי המיליון" שכתבה את ספר השירה "טיפשונת משטרים" על חוויותיה כעולה חדשה בישראל, וסיפרה על אלפי העולים מברית המועצות לשעבר שמתקשים לממש זכויות בסיסיות כמו להתחתן בארץ.
פורסם לראשונה: 09:56, 11.10.21