3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, אלי כהן
יאיר לפיד, אלי כהן
לפיד וכהן
(צילום: מוטי קמחי)
עימות חריף פרץ אתמול (יום שלישי) בין שר החוץ אלי כהן לראש האופוזיציה יאיר לפיד סביב חשיפת הסכם חידוש מסעות הנוער שנחתם עם פולין. לדרישת הפולנים, נוספו אתרים לרשימה המוצעת למשלחות, ובהם גם כאלה שהיסטוריונים מגדירים כ"מוזיאונים לעיוות השואה".
הפולנים מצפים כי במסגרת ההסכם, הנוער הישראלי שיגיע למדינה עם חידוש המסעות למחנות ההשמדה יבקר במוזיאונים פולניים, שחלקם עוסקים בהיסטוריה ותרבות פולנית, וילמד על הסבל הפולני בשואה. גורמים המעורים במשא ומתן אמרו שהפולנים ויתרו על רוב הדרישות שלהם באשר להצגת הנרטיב הפולני של השואה - אבל בכל זאת להסכם נוספו אותם אתרים שלא היו חלק מהרשימה בעבר. המשלחות המבקרות צריכות לבחור באתר אחד מהרשימה הארוכה.
כהן התייחס להסכם ואמר כי "המסעות לפולין יחודשו בדומה לאופן שבו התקיימו בעבר, ואף אחד לא יחויב לבקר באתרים להנצחת רוצחי יהודים". לדבריו, "כנראה שיש מי שכואב לו שפתרנו את המשבר המדיני מול פולין שהחל בתקופת לפיד, והחזרנו את המסעות שיחזקו את שימור זיכרון השואה בקרב בני ובנות הנוער שלנו".
מנגד, תקף לפיד בטוויטר: "הממשלה משקרת במצח נחושה בעניין פולין. אני החזרתי את השגריר כבר בשנה שעברה בלי להיכנע בפסיק בעניין מצעדי החיים וחוקי הכחשת השואה. ילדי ישראל לא יהיו חלק משכתוב ההיסטוריה הנוראה של רצח יהודי פולין. זה מחנה לאומי? זו ממשלת ימין? זו התקפלות גמורה על הגאווה הלאומית שלנו ועל זכר הנספים".
כהן הגיב בציוץ משלו: "ועכשיו לעובדות: 1. אתה משקר. עד היום אין לפולין שגריר בישראל. אתה החזרת את השגריר הישראלי לפולין באופן חד צדדי, שזו התקפלות מפוארת וחוסר הבנה משווע ביחסים בינלאומיים. 2. אתה גרמת לזה שפולין, שתמכה בנו במוסדות הבינלאומיים, הפכה למתנגדת. תן לנו לתקן את הנזקים שעשית".
3 צפייה בגלריה
תלמידי כיתה יב' במסע לפולין
תלמידי כיתה יב' במסע לפולין
תלמידי תיכון במסע לפולין. ארכיון
(צילום: גיורא סמולנסקי)
סגן שר החוץ הפולני פאוול יבלונסקי, מי שניהל את המשא ומתן מטעם פולין בנוגע לחידוש משלחות הנוער, התייחס באריכות לוויכוח שהתנהל בישראל - ותקף את לפיד בלי להזכיר את שמו: "כמה פוליטיקאים ישראלים וכלי תקשורת תוקפים את ההסכם בין ישראל לפולין. הם טוענים, בין היתר, שזה מאוד נוח לפולין. אני מאשר לחלוטין - ההסכם נוח מאוד עבור פולין, וגם עבור ישראל. זו הסיבה ששני הצדדים חתמו עליו".
על פי ההסכם, לדבריו, יבקרו הצעירים באתרים חשובים להיסטוריה ולתרבות של ישראל ופולין, ויקיימו מפגשים בין בני נוער משתי המדינות. "המטרה שלנו היא שצעירים המבקרים בפולין ילמדו לא רק על השואה, שבוצעה על ידי גרמניה הנאצית במידה רבה בפולין הכבושה, אלא גם שתהיה להם גישה לידע על פשעים אחרים של מלחמת העולם השנייה, ועל יותר מאלף שנים של ההיסטוריה היהודית בפולין והתרבות שלנו", אמר יבלונסקי.
הוא הוסיף: "שני הצדדים אישרו במשותף רשימה של מקומות מומלצים לביקור. ההסכם קובע שכל קבוצה תבקר באחד מהאתרים המומלצים לפחות. ההסכם מחזיר אותנו לנורמליות בתחום המפתח - יחסים בין צעירים משתי המדינות. כתוצאה מכך, הנוער שלנו יוכל ללמוד טוב יותר היסטוריה, לפגוש עמיתים ולבנות יחסים עתידיים בין ישראל לפולין במשך עשרות שנים, ללא דעות קדומות".
יבלונסקי ציין: "פולין לא מתערבת בפוליטיקה הפנימית או בדיון הציבורי בישראל. עם זאת, אנו מביעים צער עמוק על כך שחלק מאנשי הציבור מנסים לפגוע ביחסי פולין-ישראל, או גרוע מכך - אם הם מנסים לזייף או לעוות את ההיסטוריה בתהליך. יש לנו חובה משותפת לשמור על זיכרון הפשעים שספגו אבותינו ולהבטיח שהם לא יחזרו שוב לעולם".
3 צפייה בגלריה
משלחת לפולין
משלחת לפולין
"הממשלה מכרה אותנו בנזיד עדשים". משלחת לפולין, ארכיון
(צילום: משה מילנר)
ארגון "שארית הפליטה ברגן-בלזן בישראל" גינה בחריפות את "ההסכם המביש שחתמה ממשלת נתניהו עם ממשלת פולין". לטענת הארגון, "לפי ההסכם, תלמידינו יבקרו באתרים השותפים לשכתוב ההיסטוריה ולהצגת חלקם של הפולנים בשואת העם היהודי בצורה מזויפת. בדיוק בשביל זה אנחנו כאן. אנו מגנים את רפיסותו של משרד החוץ בהסכם הביזיוני הזה".
יו"ר הארגון יוכי ריץ-אולבסקי הסבירה: "ככל שאנו תומכים במסעות בני הנוער לפולין, מעריכים את חשיבותם ונשמח לחדשם, לא נעשה זאת בכל מחיר - ובוודאי שלא במחיר של התקפלות בפני הפולנים וסיוע להם בטשטוש והכחשת חלקם בשואה שבוצעה על אדמתם. לא ניתן יד להקבלה בין הקורבנות היהודים והפולנים". לדבריה, "אנו שולחים את בני הנוער ומממנים את המסעות במיטב כספנו על מנת שילמדו ממקור ראשון על שואת היהודים במלחמת העולם השנייה והשמדתם על אדמת פולין. אין לנו כל סיבה ללמדם שם על ההיסטוריה הפולנית בחלקה מפוברקת שהפולנים מבקשים להציג. אני חשה בושה וכלימה שממשלת ישראל מכרה אותנו בנזיד עדשים".
ההסכם עם הפולנים נחתם בחודש שעבר, בביקור של כהן בפולין, שבו הוכרז בין היתר כי פולין תחזיר את שגרירה לישראל. מסעות השורשים של תלמידי התיכון הישראלים הוקפאו בשלוש השנים האחרונות, תחילה בשל מגפת הקורונה ולאחר מכן על רקע המשבר הדיפלומטי בין המדינות.