איראן תקפה את ישראל ישירות ובאופן חסר תקדים, אבל תגובה לא צפויה להיות לעת עתה, גם בגלל ההצלחה ההיסטורית של ההגנה האווירית: מתקפת-נגד אפשרית של ישראל על איראן, שהוצעה על ידי כמה חברים בקבינט, בוטלה בינתיים על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר שזה שוחח במהלך הלילה עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. שני גורמים ישראלים, שאמרו זאת ל"ניו יורק טיימס", ציינו כי הסיבה היא הנזק הקטן יחסית שנגרם במתקפה האיראנית.
בכיר בממשל האמריקני אמר לרשת NBC כי בעוד שהנשיא ביידן הבהיר לנתניהו שהמחויבות של ארה"ב לביטחון ישראל "יצוקה מברזל", היא לא תשתתף בתקיפה נגד איראן. לפי אותו בכיר, ביידן אמר לנתניהו: "תסתפקו בניצחון, ואל תגיבו לאיראן". מוקדם יותר, אמרו גורם נוסף בממשל וגורם ביטחוני אמריקני כי בכירים בארה"ב מודאגים מכך שישראל תגיב במהירות מבלי לחשוב על ההשלכות.


ל-ynet נודע כי לפי ההערכות, התגובה הישראלית למתקפה האיראנית חסרת התקדים לא צפויה לכלול צעד "קינטי" באיראן עצמה, אלא מהלכים דומים לכאלה שכבר יוחסו בעבר לישראל, וקשורים למאבק החשאי בתוכנית הגרעין וההתעצמות במדינות האזור.
קבינט המלחמה עצמו התכנס ב-15:30 כדי לדון באפשרויות התגובה של ישראל. זאת, לאחר שחבריו כבר דנו לפנות בוקר בתגובה שכזו. הקבינט המצומצם יתכנס ברקע לחץ אמריקני על ישראל שלא לתקוף באיראן, ובכירים בישראל מעריכים שתגובה ישראלית לא תגיע מיד.
בתוך הממשלה מתנהל קרב על "אוזנו של נתניהו" - בין הקו המתון שמובילים ראשי המחנה הממלכתי השרים בני גנץ וגדי איזנקוט, לקו התקיף שמובילים יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר שקרא לבעל הבית "להשתגע". נגד נתניהו נטען שהרבה יותר נוח לו להקיף את עצמו בפורום קבינט ניהול המלחמה מכיוון ששם הלחץ עליו להגיב חלש יותר מאשר בקבינט המורחב. נתניהו אולי רוצה להגיב, אבל הוא נאלץ להתמודד עם לחצים כבדים מהאמריקנים.

לפני כינוס קבינט ניהול המלחמה, אמר השר גנץ (המחנה הממלכתי): "אתמול יצאה איראן למתקפה על ישראל – ופגשה את עוצמתה של מערכת הביטחון הישראלית. איראן היא בעיה עולמית, היא אתגר אזורי והיא גם סכנה לישראל, ואתמול, התייצב העולם באופן ברור ביחד עם ישראל מול הסכנה. ישראל נגד איראן, העולם נגד איראן - זו התוצאה. זהו הישג אסטרטגי, שעלינו למנף למען ביטחון ישראל".
גנץ אמר עוד: "האירוע הזה לא נגמר – את הברית האסטרטגית ומערך שיתוף הפעולה האזורי שבנינו ועמד במבחן המשמעותי שלו צריך לחזק דווקא עכשיו. ישראל הוכיחה אתמול שהיא עוגן של עוצמה צבאית וטכנולוגית, ועוגן של ביטחון במזרח התיכון. בזכות מפקדי צה"ל ולוחמיו, בזכות הטכנולוגיה, בזכות התעשיות.
"מול האיום של איראן – אנחנו נבנה קואליציה אזורית ונגבה מאיראן את המחיר באופן ובזמן שנכונים לנו. והחשוב מכל - מול הרצון של אויבינו לפגוע בנו, אנחנו נתאחד ונתחזק. גם היום, עלינו לזכור שטרם השלמנו את המשימות שלנו – ובראשן השבת החטופים והסרת האיום מתושבי הצפון והדרום. אנחנו נמשיך במערכה, בנחישות ובאחריות. ויחד – ננצח".
הערב תדון מועצת הביטחון לבקשת ישראל בתקיפה האיראנית. ישראל נהנית כעת מתמיכה רחבה בעולם, ומדינות רבות גינו באופן חריף מאוד את איראן, ולצד זאת קראו להימנע מהסלמה.
אינפו אינפוגרפיקה מתקפה איראנית איראן כטב"מים כטב"מ טיל טילים בליסטיים
גורמים אמריקנים אמרו ל"טיימס" שהנשיא ביידן והסגל שלו מקווים להימנע מהסלמה נוספת שתוביל למלחמה רחבה יותר במזרח התיכון, ומדגישים בפני ישראל שההגנה שלה הלילה מהווה ניצחון אסטרטגי משמעותי, שאולי לא ידרוש סבב נוסף של תגובה.
הדילמה בישראל בעיצוב התגובה היא איך להתייחס להשלכות המתקפה: לפי הכוונות שלה או לפי התוצאות שלה. האיראנים שיגרו יותר מ-300 כטב"מים וטילי שיוט, במתקפה הגדולה ביותר מסוגה בהיסטוריה העולמית, אבל 99% מהשיגורים יורטו - כמעט כולם מחוץ לגבולות ישראל. ילדה בת 7, תושבת הפזורה בנגב, נפצעה קשה מאוד ממיירט שפגע בביתה - והיא היחידה שנפגע באורח קשה במתקפה האיראנית.
בישראל העריכו מראש שהאיראנים יצפצפו על האמריקנים, ולכן האתגר הוא לחשוב על תגובה על אדמת איראן שלא בהכרח תגרור הסלמה וסבב מהלומות, אבל כן תיצור הרתעה ותשלול מאיראן יכולות. בין האפשרויות שעל השולחן עומדת גם האופציה לפגוע במתקני הגרעין של איראן. לאחר המתקפה האיראנית, ארגון המודיעין של משמרות המהפכה פרסם הודעה לאזרחים הכוללת דרישה להעביר מידע ופרטים, במקרה שיזהו פעילות כלשהי במרחב הסייבר הנוגעת לתמיכה בישראל.
גורם ישראלי אמר היום לרשת CNN כי ישראל תגיב על המתקפה האיראנית - אך שהיקף התגובה טרם נקבע. לפי אותו גורם, ישראל לא החליטה אם "לשבור את הכלים" או לפעול באופן מדוד יותר.
בריאיון ל"איראן אינטרנשיונל", ערוץ אופוזיציה למשטר ברפובליקה האיסלאמית שמשדר מלונדון, אמר דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, כי אין בכוונתו "להגיד איזו תגובה ניתן כי זה לא רלוונטי במילים אלא במעשים. ואנחנו פועלים לפי האינטרסים שלנו". לדבריו, ממשלת ישראל רואה את "חשבונו" של המשטר בטהרן בנפרד לחלוטין מהעם האיראני. "לעם האיראני יש אויב משותף עם ישראל, והוא המשטר של הרפובליקה האיסלאמית".
אנחנו ערוכים לגמרי", טען הגרי, "אנחנו בוחנים את המצב ונעשה כל מה שצריך כדי להגן על ישראל. כל הכסף האיראני שבוזבז אמש על יותר מ-300 טילים וכטמב"ים הושלך לפח, תחשבו מה אפשר לעשות עם הכסף הזה. אפשר 'לבזבז' את הכסף הזה עבור האנשים, עבור תשתיות ורווחת העם האיראני. אבל הם זרקו את כספם לפח בלי לקבל כלום". הוא הוסיף: "מתחילת המלחמה המשטר האיראני תקף את ישראל באמצעות שלוחותיו - החות'ים, חיזבאללה, המיליציות בסוריה ובעיראק ואמש מתוך איראן.
"הרפובליקה האיסלאמית לא רק תוקפת את ישראל, היא תוקפת גם את המערב", אמר דובר צה"ל. "הטרור שנתמך על ידי איראן הוא הבעיה של העולם כולו, וזו חורגת מהאזור ומגיעה גם לאוקראינה. רק אתמול הם חטפו ספינה במפרץ הפרסי. ספינה מערבית תמימה נחטפה והובלה לאיראן".
בתוך כך, שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן התייחס לגינויים בעולם בעקבות המתקפה הלילית וההיערכות לתגובת ישראל, ואמר: "טהרן לא תהסס להגן על האינטרסים הלגיטימיים שלה מפני כל תוקפנות חדשה, אם הדבר יידרש". לדבריו, לטהרן" אין כוונה להאריך את פעולות ההגנה שלה. פעלנו באיפוק, אך נראה שישראל הבינה את זה לא נכון. תקיפת ישראל נגד הקונסוליה מפרה חוקים ואמנות בינלאומיות".
השר האיראני טען: "בהודעה שלנו לבית הלבן הבוקר הבהרנו שהפעולות שלנו מוגבלות ונועדו להעניש את ישראל. הודענו למדינות שתגובתנו תהיה במסגרת הלגיטימית. למדינות שיש להן יחסים צבאיים עם ישראל אנחנו אומרים: אנחנו לא מחפשים לתקוף בסיסים אמריקניים או להרחיב את מעגל העימות, אך אם יתקפו אותנו מבסיסים אמריקניים במדינות השכנות, נאלץ לתקוף אותם".