4 צפייה בגלריה
מטוס אל על עוזב את אבו דאבי
מטוס אל על עוזב את אבו דאבי
"הסכם שלום חם ועסקה כוללת". מטוס אל על עוזב את אבו דאבי
( צילום: אופיר מלכא)
בכיר באיחוד האמירויות, ד"ר עלי רשיד אל נועיימי, אמר אתמול (שני) ל-ynet כי הוא מעריך שהסכם השלום עם ישראל ייחתם עוד החודש - ומיד לאחר מכן יכוננו טיסות ישירות בין המדינות. סוכנות רויטרס דיווחה כי משלחת של איחוד האמירויות צפויה להגיע לביקור רשמי ראשון בישראל ב-22 בספטמבר. בישראל סירבו להגיב לדיווח. זה ביקור גומלין לביקור המשלחת הישראלית באבו דאבי בשבוע שעבר.
אל נועיימי, המשמש כיו"ר הוועדה להגנה, פנים ויחסי חוץ במועצה הפדרלית הלאומית של האמירויות, אמר כי "לא רחוק היום שבו יורש העצר של איחוד האמירויות, מוחמד בן זייד, יבקר בישראל".
הוא ציין כי הוא מאמין שישראל תסיר את התנגדותה למכירת מטוסי F-35 לאמירויות, האשים את ההנהגה הפלסטינית בכך שהיא "תקועה בעבר", והשתמש בניסוחים כמו "שלום חם, שיחזיק גם משברים כמו מלחמה בעזה".
4 צפייה בגלריה
ד"ר עלי ראשיד אל נועיימי, יו"ר הוועדה להגנה, פנים ויחסי חוץ במועצה הפדרלית הלאומית של איחוד האמירויות
ד"ר עלי ראשיד אל נועיימי, יו"ר הוועדה להגנה, פנים ויחסי חוץ במועצה הפדרלית הלאומית של איחוד האמירויות
"חולם להתפלל באל-אקצה". ד"ר עלי רשיד אל נועיימי
אל נועיימי, שעומד גם בראש מרכז למאבק ברדיקליזם ובטרור, הפציר בישראלים שלא להשוות בין ההסכם עם איחוד האמירויות לבין הסכמים עם מצרים וירדן: "אנחנו מחכים לטקס החתימה, ולאחר מכן יתחילו טיסות ישירות ותראו התקדמות מהירה מאוד. אל תשוו בין הדברים, זה שונה ב-100% מכיוון שיש לנו מנהיגות דינמית, לב וראש פתוח. כל כך הרבה דברים קרו ועוד יקרו", הוא אמר.
לדבריו, התאריך שבו ייחתם הסכם השלום עדיין לא נקבע סופית, אבל הוא יתקיים בספטמבר בבית הלבן, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנשיא האמריקני דונלד טראמפ ונסיך הכתר בן זייד.
הוא קרא למנהיגים ערבים נוספים להצטרף למהלך: "אנחנו לא בטוחים אם עוד מדינות ישתתפו בטקס, האמריקנים עובדים על זה. אנחנו מקווים שכמה שיותר מנהיגים ערבים יבואו, זאת הזדמנות שאסור להחמיץ".
4 צפייה בגלריה
מוחמד בן זייד בנימין נתניהו
מוחמד בן זייד בנימין נתניהו
ייפגשו בירושלים? בן זייד ונתניהו
(צילום: AFP)
"אנחנו הולכים לחתום הסכם שלום", אמר הבכיר, "ולצידו ייחתמו שורה של הסכמים בין המדינות בתחומים רבים. אנחנו רוצים להעביר מסר - זו לא עסקה פוליטית או דיפלומטית, אלא עסקה כוללת. אנחנו רוצים לתפוס את ההזדמנות", הוא הוסיף.

4 צפייה בגלריה
המשלחת באבו דאבי
המשלחת באבו דאבי
המשלחת באבו דאבי
(צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
- מה חושבים אזרחי האמירויות על ההסכם הזה? "צריך להבחין בין שני דורות. הדור החדש משתוקק ליחסים החדשים עם ישראל, אין להם את המכשולים או המחסומים שהיו לדור הישן. למנהיגות שלנו יש רקורד מוצלח מאוד, מה שהם מבטיחים - מתממש. אנחנו לא רואים כל בעיה שנוגעת לדעת הקהל, להפך, כולם מאוד תומכים, אפילו 400 אלף הפלסטינים שגרים באמירויות בעד. הם רואים את ההזדמנויות ונמאס להם מההנהגה הפלסטינית".
אל נועיימי מתח ביקורת על הנהגה פלסטינית ואמר: "צריך לדבר אל העם הפלסטיני. המנהיגות מנסה לנצל לרעה את העבר - והם תקועים בעבר. אנחנו רוצים שהעם הפלסטיני יראה תקווה לעתיד, רוצים לבנות שלום של אמון ביניהם בין הישראלים".

בהתייחסו לסוגיית החלת הריבונות, אמר הבכיר האמירתי כי גם כשהיה משא ומתן בין ישראל לבין הפלסטינים, הצדדים דיברו והסכימו על חילופי שטחים. "אנחנו לא יכולים לשאת ולתת בשם הפלסטינים, אבל אסור שיחמיצו את ההזדמנות", הוא הסביר. "הם צריכים עכשיו לדבר עם הישראלים ואנחנו נתמוך בהם - אנחנו רוצים פתרון לשני הצדדים".
אל נועיימי, שעדיין לא ביקר בישראל - אך סיפר שפגש ישראלים רבים - הוסיף: "אני חולם לבקר בישראל ולהתפלל במסגד אל-אקצה. אני מקווה שזה יקרה בקרוב".
- מה אתה חושב על הישראלים? "הישראלים תמיד רואים את האיום מהצד הערבי, וזאת הפעם הראשונה שרואים יוזמה לשלום שמגיעה מאיחוד האמירויות. כשאני מדבר על שלום אני תמיד מדגיש שזה לא רק נורמליזציה, אלא אנחנו מדברים על שלום של דו-קיום. זה אומר שהשורשים של היהודים הם כאן באזור, ואנחנו צריכים לקדם נרטיב חדש שיביא אנשים מכל רחבי האזור ביחד, לבנות גשרים.
"אני חושב שהאמירתים לוקחים את המסר הזה בלב פתוח", המשיך הבכיר, "ישראל היא חלק מהמזרח התיכון, לא רק הממשלות אלא גם העם. ישראל היא חלק מהאזור, והזהות של הישראלים שייכת לכאן".
בתשובה לשאלה אם היחסים בין המדינות ישרדו מתיחות ביטחונית כמו מלחמה מול עזה, השיב אל נועיימי: "זה לא ישפיע על הקשר האסטרטגי בין המדינות", והוסיף כי "היחסים בינינו הם בשורה של תחומים. כשזה נוגע לפוליטיקה, יהיו נושאים שלא נסכים עליהם ויהיו נושאים שנסכים, אבל זה לא צריך להשפיע על היחסים הפוליטיים. יש תחומים שבהם גם עם חברינו האמריקנים אנחנו לא מסכימים על הכול".
בעניין מכירת מטוסי F35 לאמירויות אמר אל נועיימי: "בכנות, זה לא חלק מהסכם השלום בין איחוד האמירויות לבין ישראל. לגבי רכישת נשק מארה"ב - זה נושא אחר, יש לכך היסטוריה אחרת ואני בטוח שבסופו של דבר ההנהגה הישראלית רואה באיחוד האמירויות ערך מוסף לביטחון של כל המזרח התיכון. הם ראו את התרומה והמודיעין של איחוד האמירויות, שמסייעת לפגוע בארגוני טרור ולקדם דו קיום.
"אני חושב שישראל בסופו של דבר תתמוך במכירת המטוסים", הוא ציין. "דרוש עוד זמן כדי להבין אחד את השני ולבנות גשרים של אמון. אני בטוח שבסופו של דבר אפילו הישראלים יבינו מה האמירתים עושים, והם יתמכו במכירת המטוס הזה".
פורסם לראשונה: 23:09, 07.09.20