אחרי 55 ימים בשבי, הסיוט של שמונה ישראלים מסתיים - אבל בידי מחבלי חמאס עדיין 140 חטופים, וגורל המשך העסקה לא ברור. במסגרת הפעימה השביעית בעסקה שוחררו אמש (חמישי) מהשבי ברצועה נער, נערה ושש נשים. הם הועברו לידי הצלב האדום, ובהמשך הגיעו לישראל.
אחר הצהריים שוחררו מלב העיר עזה מייה שם בת ה-21, שנחטפה ממסיבת הטבע ליד רעים, ועמית סוסנה (40) שהתחבאה בארון בממ"ד בכפר עזה. כמה שעות אחר כך הועברו לידי הצלב האדום על פי הרשימה עאישה אל-זיאדנה (בת 17) ואחיה בלאל (18) שנחטפו מחולית; ונילי מרגלית (40), שני גורן (29), אילנה גריצ'בסקי (30), וספיר כהן (29) שנחטפו מניר עוז.
7 צפייה בגלריה
קולאז' 8 חטופים 30.11
קולאז' 8 חטופים 30.11
המשוחררים אמש
נילי מרגלית, אחות ילדים במקצועה, תפגוש בארץ את החטופים שבהם טיפלה בזמן השבי. שני גורן, מטפלת בחינוך הקיבוצי, תתאחד עם איתן יהלומי שלו סייעה בתקופה הקשה. ספיר כהן תפגוש את אמו וסבתו של בן זוגה סשה טרופנוב - אבל הוא עדיין שבוי בעזה, וכך גם בן זוגה של אילנה גריצ'בסקי, מתן צנגאוקר.

נילי מרגלית

במיון ילדים בבית החולים סורוקה חיכו 55 ימים לאחות המחלקה נילי מרגלית, בת 40, שנחטפה מביתה בניר עוז לעזה.
7 צפייה בגלריה
נילי מרגלית
נילי מרגלית
נילי מרגלית
במשך שבועות לא ידעה משפחתה של נילי מה עלה בגורלה. רק כששכנתה לקיבוץ יוכבד ליפשיץ, בת 85, שוחררה מהשבי התברר להם שגם נילי נחטפה - ושגם בהיותה בשבי היא המשיכה לטפל בפצועים ובחולים שנחטפו.
"נילי היא אחות מוערכת, מקצועית ומלאת חמלה, חדת אבחנה ובעלת שיקול דעת מרשים", סיפרה איילת נוחם, מנהלת בית החולים לילדים בסורוקה. "בנוסף לעבודתה בסורוקה היא גם מדריכה קלינית בבית הספר למקצועות הבריאות באוניברסיטת בן גוריון, שם הדריכה בסבלנות אין קץ את דור העתיד בסיעוד". עכשיו נילי שוב בארץ.

שני גורן

בין 77 תושבי ניר עוז שנחטפו הייתה גם שני גורן, בת 29, שעבדה כמטפלת בקיבוץ. בסרטון מחטיפתה היא נראתה מחבקת את אחת מהתאומות אמה ויולי קוניו, ובסרטון אחר תועדו גם אביב ורז הקטנות. הן חזרו מהשבי עם האימהות שלהן, ועכשיו גם שני יצאה מעזה.
7 צפייה בגלריה
שני גורן
שני גורן
שני גורן. תועדה בסרטוני חטיפתה לצד ילדי ניר עוז
סבתו של איתן יהלומי בן ה-12, שסיפרה על הזוועות שחווה בשבי, אמרה כי היה במשך 16 הימים הראשונים לבד בחדר סגור. "לשמחתי הרבה העבירו אותו אחר כך לקבוצה של אנשים מניר עוז ושם היה לו הרבה יותר קל כי קודם כל המטפלת שלו מהגן שני הייתה שם", אמרה. אחותה של שני אמרה כי "איתן סיפר ששני שמרה לו בצד מהאוכל שלה ונתנה לו כדי שלא יהיה רעב".

עאישה ובלאל אל-זיאדנה

עאישה אל-זיאדנה בת ה-17 ואחיה בלאל (18) מאזור רהט נחטפו מקיבוץ חולית יחד עם אחיהם הגדול חמזה (21) ואביהם יוסף (49), בעת שעבדו במקום. המשפחה חיכתה מדי יום בשבוע האחרון לשחרורם, וכעת סוף-סוף זה קרה. אבל חמזה והאבא יוסף עדיין בשבי.
7 צפייה בגלריה
בלאל אל-זיאדנה,  עאישה אל זיאדנה
בלאל אל-זיאדנה,  עאישה אל זיאדנה
בלאל ועאישה אל-זיאדנה. האב והאח עדיין בשבי חמאס
שלשום פנתה הנהגת הציבור הבדואי במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו וביקשה לפעול על מנת לשחרר את האחים. הם ציינו כי ב-7 באוקטובר נחטפו מלבד בני משפחת אל-זיאדנה עוד שני בדואים שעבדו ביישובי העוטף: סאמר טלאלקה (24) מחורה נחטף במהלך עבודתו בניר עם, ופרחאן אל-קאדי (53) מהכפר כרכור נחטף כשעבד בקיבוץ מגן.

ספיר כהן

יממה לאחר שהאמא ילנה טרופנוב והסבתא אירנה טטי שוחררו מהשבי, יצאה מעזה גם ספיר כהן (29) בת הזוג של הנכד סשה טרופנוב (28) - אבל הוא עצמו נשאר בשבי.
7 צפייה בגלריה
ספיר כהן וסשה טרופנוב
ספיר כהן וסשה טרופנוב
ספיר כהן וסשה טרופנוב
(צילום: באדיבות המשפחה)
ספיר מקריית אתא וסשה החלו לצאת לפני שנה, ועברו להתגורר בתל אביב. משפחתו מתגוררת בניר עוז, ובשמחת תורה הם נסעו להוריו - ומשם נחטפו לעזה. ויטלי, בעלה של ילנה, נרצח בטבח.

אילנה גריצ'בסקי

לפני 14 שנים אילנה גריצ'בסקי (30) עלתה ממקסיקו לישראל, ממניעים ציוניים. היא הצטרפה לתוכנית נעל"ה, ובעקבותיה עלו גם הוריה ואחותה.
7 צפייה בגלריה
אילנה גריצבסקי ומתן צנגאוקר
אילנה גריצבסקי ומתן צנגאוקר
אילנה גריצ'בסקי ומתן צנגאוקר. היא שוחררה, הוא עוד בעזה
(צילום: אלבום פרטי)
אילנה נחטפה מניר עוז ביחד עם בן זוגה מתן צנגאוקר (24), עימו התגוררה בקיבוץ. אחרי 55 יום אילנה כבר לא בעזה, אבל מתן עדיין בשבי חמאס.

מייה שם

זה היה הסרטון הראשון של חטופה שהציג חמאס. תשעה ימים אחרי תחילת המלחמה, פרסם ארגון הטרור תיעוד של מייה שם - בת 21 משוהם - שנחטפה לאחר שהייתה בפסטיבל ה"נובה" ברעים. אתמול, חודש וחצי לאחר מכן, מייה חזרה הביתה.


באותו תיעוד נראתה מייה שוכבת על מיטה, נחבשת בידה הימנית ומקבלת טיפול רפואי. "הייתי במסיבה, נפצעתי קשה מאוד ביד ולקחו אותי לעזה. בבקשה תוציאו אותנו מפה כמה שיותר מהר", אמרה בסרטון הטרור הפסיכולוגי.
קרן, אמה של מייה, אמרה אז כי זה האישוש הראשון עבורה לכך שבתה חיה. "אני יודעת שהתינוקת שלי בחיים, הייתי באי ודאות עד עכשיו", הוסיפה ודרשה ממנהיגי העולם: "החזירו את התינוקת שלי הביתה בדיוק כמו שהיא נראית, בדיוק כמו בסרטון. אני דורשת להחזיר את כל החטופים שלנו הביתה. מדובר פה בילדים, נערים ונערות שיצאו לחגוג את החיים ולהיות במסיבה. זה לא המקום שהם צריכים להיות בו".
עד חטיפתה ב-7 באוקטובר עבדה מייה כמקעקעת בסטודיו "ליאב טאטו". בעלי הסטודיו אמר אז כי "שבוע לפני שנחטפה היא החליטה לצייר מגן דוד ולבבות ואמרה שהיא החליטה זאת כי היא אוהבת את המדינה".

עמית סוסנה

במשך 20 יום לא ידעה משפחתה של עמית סוסנה מה עלה בגורלה. ב-7 באוקטובר נותק הקשר איתה, לאחר שכתבה לבני משפחתה שהיא הולכת להסתתר בארון בממ"ד שבביתה בקיבוץ כפר עזה בו גרה לבדה. בסוף אוקטובר נמסר להם שעמית, עורכת דין במקצועה, נחטפה לעזה - ומאתמול המשפחה יכלה באמת לשמוח: עמית חזרה לארץ.

7 צפייה בגלריה
עמית סוסנה
עמית סוסנה
עמית סוסנה. כבר לא בשבי
עמית, בת 40, עובדת ב"לוצאטו גרופ" בסניף עומר משנת 2015 במחלקת הגשות חו"ל, והיא מהבוגרים הראשונים של הפקולטה למשפטים במכללת ספיר. באותו בוקר ארור היא התחבאה בארון בגדים צר, ומשם שלחה את הודעתה האחרונה: "נשמע שהם פה בחוץ, אוף שייגמר כבר. נכנסתי לארון, זה הדבר הכי מפחיד בעולם, שוב יריות, נגמרת לי הסוללה".
משם עמית נחטפה לעזה. דירתה הקטנה נשרפה כליל, והממ"ד הפך לכוך מפויח. בין אלו שהובילו את המאבק לשחרורה היה זוכה העונה השמינית של "האח הגדול" אביחי אוחנה, שאשתו היא אחותה של עמית. המאבק הזה הצליח, אבל בשבי חמאס נשארו עוד 140 חטופים.
פורסם לראשונה: 23:15, 30.11.23