האיראנים החלו היום (שבת) במימוש איומי הנקם שלהם על חיסולו בדמשק לפני כשבועיים של בכיר כוח קודס חסן מהדווי. בבוקר השתלט כוח קומנדו ימי של משמרות המהפכה על הספינה MSC ARIES שחכורה חלקית על ידי חברה בבעלות של איש העסקים הישראלי אייל עופר. הספינה יצאה מנמל דובאי וההשתלטות בוצעה במצרי הורמוז, כ-90 קילומטר מדרום מזרח לנמל הנפט והסחורות העיקרי בפוג'יירה שבאיחוד האמירויות.
ההשתלטות בוצעה כנראה במכוון בצורה דרמטית על ידי לוחמים של משמרות המהפכה שהשתלשלו ממסוק ואף תיעדו את עצמם כדי להדגיש את אופייה התוקפני של הפעולה. זאת כדי שאם למישהו היה ספק - יהיה ברור לו שמדובר באחת מתגובות הנקם שאיראן תכננה בעקבות החיסול בדמשק והוציאה לפועל משטחה. לפי גורמים מערביים, אנשי הקומנדו הללו המריאו משטח איראן למקום שבו מצר הורמוז צר למדי ומאפשר להטות את הספינה אל אחד הנמלים במדינה או באחד האיים בסביבה שבהם היא מחזיקה כוחות משלה.

הכותרת
השיקולים של איראן לקראת נקמה | רון בן ישי
26:45
חיל הים של משמרות המהפכה פועל לצד חיל הים של צבא איראן. לפי חלוקת העבודה ביניהם, הראשון אחראי לפעולות במימי המפרץ הפרסי, והשני אחראי על הביטחון הימי באוקיינוס ההודי מחוץ למפרץ. גבול הגזרה ביניהם הם מצרי הורמוז, שגם עליהם אחראים משמרות המהפכה.
כלי השיט שיש למשמרות המהפכה הם בעיקר 3,500 סירות מהירות שנועדו לאיים, לפגע ולהשתלט על כלי שיט גדולים יותר, בעיקר אזרחיים אבל לא רק, באמצעות רקטות וטילי טורפדו שמותקנים עליהן. בנוסף יש לכוח הימי גם יכולת לירות טילי חוף ים נגד ספינות, מהסוג שחיזבאללה ירה על ספינת "חנית" הישראלית במלחמת לבנון השנייה. בנוסף, הכוח הימי של משמרות המהפכה יכול למקש את מצרי הורמוז ועל ידי כך לחסום אותם לתנועת ספינות.
במצרי הורמוז עוברות מדי יום 21 מיליון חביות נפט שמופק בערב הסעודית ובשאר מדינות המפרץ, כולל איראן עצמה ועיראק. השליטה הישירה של משמרות המהפכה על המצרים, והיכולת לפגע בתנועת השיט ולחסום גם את מצרי באב אל-מנדב שבפתח הדרומי של הים האדום, מהוות את המנופים האסטרטגיים החשובים ביותר של המשטר באיראן כדי לאכוף את רצונו על הקהילייה הבינלאומית.

תולדות המערכה הימית בין איראן וישראל

פעולה כגון השתלטות על ספינה בבעלות חלקית ישראלית נמצאת בתווך שבין מעשה מלחמתי ישיר משטח איראן לשטח ישראל, לבין מעשה שאיראן מתנערת מאחריות לו, כמו למשל הפיגועים הימיים שמבצעים החות'ים עבורה. זו לא הפעם הראשונה בחצי השנה האחרונה שבה איראן פוגעת ישירות בספינה ישראלית: בסוף 2023 היא פגעה באמצעות כטב"ם בספינה בבעלות ישראלית חלקית סמוך לחופי הודו, דבר שגרם לתגובה נזעמת מצד ממשלת הודו שהחליטה לשלוח כלי שיט שלה לאזור כדי למנוע הישנות מקרים דומים.
1 צפייה בגלריה
כוחות איראנים השתלטו על ספינה פורטוגלית MCS ARIES במיצר הורמוז
כוחות איראנים השתלטו על ספינה פורטוגלית MCS ARIES במיצר הורמוז
תיעוד ההשתלטות על הספינה, היום
(צילום: AP )
העימות הימי העיקרי בין איראן לישראל התנהל על פי דיווחים בשנים 2021-2019. האיראנים פגעו במכליות ובספינות בבעלות ישראלית או שהובילו סחורה לישראל, ואילו ישראל פגעה על פי הדיווחים בעולם במכליות נפט ובספינות מכולה איראניות שהובילו נפט וציוד צבאי לסוריה וללבנון דרך הים האדום ותעלת סואץ. ה"ניו יורק טיימס" פרסם אז שישראל פגעה ביותר מעשר ספינות איראניות, ואילו האיראנים פגעו במספר דומה של ספינות בבעלות ישראלית חלקית או מלאה או שהובילו סחורה לארץ. בין השאר, נטען, פגעה ישראל במסגרת אותה מערכה באונייה של משמרות המהפכה בשם "סביז", שהתחזתה לאוניית סוחר ועגנה מול חופי אריתריאה, אבל למעשה שימשה לאיסוף מודיעין ותמיכה במבצעי פיגועים שיזמו האיראנים - אם באופן ישיר ואם באמצעות החות'ים. "סביז" עלתה באש בפעולה המיוחסת לקומנדו הימי של ישראל.
אם הפרסומים נכונים, ניתן להעריך שבשלב מסוים בתחילת 2022 הגיעו איראן וישראל למסקנה שהמלחמה הזאת מזיקה לשתיהן, והמערכה הימית הגיעה לקצה. מאז כאמור פעלה איראן במקרים בודדים נגד ספינות ישראליות, ואת עיקר העבודה השאירה לחות'ים.

מבצע צבאי במגרש הביתי

סביר להניח שזה אינו סוף פסוק וכי איראן תבצע פעולות נוספות – בעצמה הוא באמצעות שלוחיה - כתגובה על חיסול מהדווי בדמשק. ראיה לכך ניתן למצוא בהודעת הבית הלבן ולפיה ביידן קוטע את חופשת סוף השבוע שלו בדלאוור כדי לחזור ל"התייעצויות ביטחוניות בוושיגנטון". בנוסף, לא ברור מה היא מתכוונת לעשות עם הספינה שעליה השתלטה, שאינה בבעלות ישראלית מלאה אלא רק חכורה על ידי שתי חברות שאחת מהן היא "זודיאק" של אייל עופר.
היא שטה תחת דגל פורטוגל והצוות שלה פיליפיני. ייתכן שאיראן תשתמש בצוות ובמטען כאמצעי לחץ לסחוט ויתורים מישראל וארה"ב, אבל לא זו הייתה המטרה העיקרית. המטרה העיקרית הייתה להוכיח שאיראן עומדת במילתה ומענישה את ישראל. יותר משהפעולה כוונה להרתיע את ישראל, היא נועדה לצורכי דעת הקהל בתוך איראן והשמרנים בקרב האייתוללות, שדורשים כבר חודשים להגיב על הפעולות הישראליות ועל הפיגועים של דאעש במדינה כדי לשמר את מה שהם מכנים לדבריהם "ההרתעה האיראנית".

מטרה נוספת היא העלאת דמי הביטוח הימי על ספינות בעלות קשר לישראל, ועל ידי כך לגרום לפגיעה עסקית בחברות המחזיקות בבעלות על כלי השיט העוברים במפרץ הפרסי והאוקיינוס ההודי.
לישראל אין יכולת לאבטח ספינות בבעלות ישראלית השטות באזור המפרץ הפרסי. לאמריקנים יש באזור כלי שיט משלהם, אבל ספק אם הם ירצו להתעמת עם איראן ישירות באזור מצרי הורמוז מפני שהם מבינים שעל ידי כך הם מסכנים חלק גדול מאספקת האנרגיה למערב שמגיעה מאזור המפרץ הפרסי.
המפרץ הפרסי בכלל, ומצרי הורמוז בפרט, הם אזורים שאפילו האמריקנים, הבריטים והצרפתים לא ששים להתעמת בהם עם איראן כדי לא לגרום למחירי הנפט והגז בשוק העולמי לנסוק ולהוביל למשבר כלכלי באירופה ובאסיה. האיראנים יודעים זאת ולכן הם ביצעו את הפעולה "במגרש הביתי שלהם", כשהם יודעים שנושאות מטוסים וספינות טילים אמריקניות נמצאות בים האדום כדי לגלות וליירט מתקפות אפשריות של טילים וכטמב"מים על ישראל.