5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן קנלצר אוסטריה סבסטיאן קורץ תו ירוק הולמס פלייס
בנימין נתניהו ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן קנלצר אוסטריה סבסטיאן קורץ תו ירוק הולמס פלייס
בית כנסת בירושלים, מלון באילת ונתניהו עושה כושר. תו ירוק? יש חולים
(צילום: אלי מנדלבאום, עמוס בן גרשום, לע"מ)
כבר שבועיים שבתי הכנסת, מכוני הכושר, חדרי הסטודיו ואירועי תרבות וספורט פועלים תחת "תו ירוק" - כניסה למחוסנים ולמחלימים בלבד. מחר (א'), במקביל לחזרת תלמידי ז'-י' לכיתות אחרי חודשים ארוכים כחלק מהפעימה השלישית של היציאה מהסגר, השימוש בתו הירוק צפוי להתרחב משמעותית. האישור הסופי אמור להינתן במוצאי שבת. עקב עיכוב בניסוח התקנות נדחה המשאל הטלפוני בקבינט הקורונה.
לאחר האישור, ייפתחו המסעדות ובתי הקפה לישיבה, ובפנים יוכלו לשבת רק מחוסנים ומחלימים. בתי המלון, שכבר פועלים תחת תו ירוק, יחזרו לפעילות מלאה, והצגת דרכון ירוק או תעודת מחלים תידרש גם בכנסים ובגני אירועים ולפחות בינתיים, ועל אף הביקורת על רקע היותם של הילדים לא מחוסנים - גם בכניסה לאטרקציות. בנוסף גם מוסדות להשכלה גבוהה, מוסדות הכשרה ומוסדות תורניים ייפתחו רק לתלמידים בעלי תו ירוק.


אבל האם אכן אותם מקומות שהמבקרים בהם יכולים להיות רק מחלימים ומחוסנים הם "איים ירוקים"? מבדיקת ynet עולה שהדבר רחוק מלהיות נכון. לפי אתר משרד הבריאות, בעשרות רבות של מקומות שהכניסה אליהם מותרת רק עם תו ירוק שהו חולי קורונה בשבועיים האחרונים, וייתכן שהמספר אף גבוה בהרבה.

בכיר במשרד הבריאות: "האחריות - על בעלי העסקים"

בכירים במשרד הבריאות טוענים כי הם עוד לא התמקדו בעניין החולים המאומתים במקומות עם תו ירוק. "הגורמים המקצועיים במשרד עוד לא הרימו דגל אדום בעניין", אומר אחד מהם. "נצטרך לבדוק היטב את הנושא. יש מקומות שבהם התו נאכף ובאחרים לא. האחריות היא על בעלי העסקים".
5 צפייה בגלריה
בית כנסת נר יוסף רמת שלמה ירושלים
בית כנסת נר יוסף רמת שלמה ירושלים
בית הכנסת "נר יוסף" בירושלים. "המקום הזה אף פעם לא ננעל"
(צילום: אלי מנדלבאום)
5 צפייה בגלריה
בית כנסת נר יוסף רמת שלמה ירושלים רשימת מקומות הדבקה
בית כנסת נר יוסף רמת שלמה ירושלים רשימת מקומות הדבקה
החשיפות לחולי קורונה, בשטיבלך ברמת שלמה
באתר משרד הבריאות מופיעות כ-400 רשומות של חולי קורונה בבתי כנסת בארץ. בחלק מהמקרים ייתכן שמדובר בנדבקים שהתפללו בשטח פתוח, באחרים ייתכן שהחולים אומתו כחיוביים לאחר ההגעה לבתי הכנסת – אבל בכל מקרה אין מדובר במספר זעום.
אחד מבתי הכנסת שמופיעים ברשומות ככזה שבו שהו חולי קורונה הוא בית הכנסת "נר יוסף" בשכונת רמת שלמה בירושלים, שלפי האתר בשישה מקרים שונים בסוף השבוע הקודם היה בו חולה אחד או יותר. בבדיקת ynet אתמול בבוקר נראה כי לא נדרשה הצגת דרכון ירוק בכניסה למקום. נר יוסף הוא למעשה שטיבלך, מרכז רוחני שבו מתקיימים עשרות מניינים לאורך שעות היום. "כל חצי שעה יש פה מניין. תבוא בשבת ותראה שמפוצץ", אמר אחד המתפללים והוסיף: "בקורונה לא בדקו פה אנשים".

כניסה חופשית: בלי בדיקה בבתי כנסת

גבאי בית הכנסת אמר כי אין אפשרות לסינון מוחלט: "אי אפשר לבדוק כל אחד שנכנס. זה שטיבלך. יש כאן המון מניינים". הוא אמר כי לא ידוע לו על כך שבמקום שהה חולה מאומת או כמה חולים: "המקום הזה אף פעם לא ננעל. זה עובד 24/7. אין שליטה על מי שנכנס ומי שיוצא". באותו רחוב פועלים בתי כנסת נוספים, וגם שם נצפתה כניסה חופשית, בלי בדיקה כלשהי.
באתר משרד הבריאות מופיעים גם אזכורים לחדרי כושר ומכוני סטודיו שבהם שהו חולי קורונה מאומתים - בין היתר בתל אביב, דימונה, כפר כנא, גבעתיים, אור עקיבא ומצפה רמון. במקרים אלו, וגם בבתי מלון, קיימת אפשרות שמדובר בעובדים - שעל פי החוק הנוכחי אינם מחויבים להתחסן גם אם הם עובדים ב"איים ירוקים" כביכול. גם בבתי קפה, מסעדות וגני אירועים, שייפתחו לפי התו הירוק, עלולה להיות בעיה דומה.

5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן קנלצר אוסטריה סבסטיאן קורץ תו ירוק הולמס פלייס
בנימין נתניהו ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן קנלצר אוסטריה סבסטיאן קורץ תו ירוק הולמס פלייס
נתניהו מציג את הדרכון הירוק
(צילום: EPA)
ברשימת חדרי הכושר שבהם נכחו חולים מאומתים נמצאים בין היתר סניפים של רשת "הולמס פלייס", הרשת שבסניף שלה במודיעין אירח ראש הממשלה בנימין נתניהו את קנצלר אוסטריה וראש ממשלת דנמרק, וסקר בפניהם את מתווה התו הירוק. בבדיקה עם הרשת עולה כי החולה שנכחה בסניף בראשון לציון היא עובדת במשרד שלא הייתה במגע עם לקוחות, ואילו בסניף בחיפה נמצא עובד ניקיון חיובי לקורונה. ברשת אמרו כי עקב העובדה שכלל המתאמנים חוסנו פעמיים, איש מהם לא נכנס לבידוד.
מקבוצת "הולמס פלייס" נמסר בתגובה: "מאז נפתחו הסניפים היו יותר מ-100 אלף כניסות של חברים למועדוני הקבוצה שהם אי ירוק של ביטחון. אנשי צוות במועדון מקפידים לפעול על פי הנחיות התו הירוק ואם התגלה איש צוות מאומת, הוא לא נדבק במועדון. כמובן, שגם במקרה והיה איש צוות שנדבק, אין חובת בידוד של חבר המועדון על פי הנחיות התו הירוק. אנחנו גאים להוביל את הענף בשמירה מלאה על ההנחיות ונמשיך לעשות כך".

במלונות מבהירים: "בלי דרכון ירוק - לא מכניסים"

באתר משרד הבריאות מופיעים גם בתי מלון - בין היתר באילת, ירושלים ותל אביב - שבהם שהו חולי קורונה. גם שם ייתכן שמדובר בעובדים, בחולים שאומתו כחיוביים לאחר הביקור ולפעמים גם ייתכן שמדובר בטעויות בחקירה האפידמיולוגית - אך גם קיימת האפשרות שחולי קורונה שהו במקום, על אף האיסור.
5 צפייה בגלריה
הרודס פאלאס אילת
הרודס פאלאס אילת
מלון "הרודס פאלאס" באילת. לא קיבלו מידע על חולה
(באדיבות מלונות פתאל)
אחד המלונות שברשימה הוא הרודס פאלאס באילת, מרשת מלונות פתאל. ברשת טענו כי לא קיבלו שום עדכון ממשרד הבריאות לגבי חולה קורונה במלון. "האורח מגיע ומראה תעודת מחלים או דרכון ירוק בתחילה לקב"ט ואחר כך בקבלה, כנגד קבלת מפתח. אם הוא לא מראה לקב"ט לא מאפשרים לו להיכנס", הבהירו בפתאל.
ברשימה מופיע גם "בית מלון הירדן" ביסוד המעלה, אך אין מלון בשם זה – וייתכן שמדובר במלון אחוזת הירדן. מנכ"ל אחוזת הירדן, גרשון מוטעי, אמר כי לא קיבל כל מידע על חולה ששהה במקום, ולדבריו הוא ואנשיו מקפידים לקבל אך ורק אורחים שכבר מחזיקים ב"דרכון ירוק".
"היו פניות מצד אנשים שיש להם תעודות חיסון כאלה ואחרות אבל לא קיבלנו אותם עד שיציגו דרכון ירוק", אמר. "אני מאוד מופתע שמשרד הבריאות מפרסם נתונים כאלה בלי ליידע אותנו בכלל, וכעת אבדוק את הנושא". הוא הוסיף כי המלון פתוח ללינה בלבד, ללא מתקנים כמו בריכת השחייה.