מותו הפתאומי של מפקד חטיבת הנח"ל, אלוף-משנה שרון אסמן, לאחר שהתמוטט אתמול (חמישי) במהלך אימון כושר קרבי, עורר תדהמה בצמרת צה"ל ובמערכת המדינית והפוליטית. בין שלל הודעות ההספד שפורסמו, בכמה מהן הוזכרה גבורתו של אסמן במבצע צוק איתן. אז, למרות הפציעה שספג בקרבות, הוא התעקש להמשיך לעמוד לצד חייליו.
הבוקר נמסר מהמרכז הלאומי להשתלות כי אל"מ אסמן היה חתום על כרטיס אדי. משפחתו הסכימה לתרום את אבריו, וקרניות עיניו יושתלו ויעניקו מאור עיניים. הלווייתו של אל"מ אסמן תתקיים ביום ראשון בשעה 16:00 בבית העלמין הצבאי בקריית שאול.
"אני זוכר אותו היטב כמג"ד בצוק איתן, מוביל לוחמים לתוך הרצועה בגזרת בית חאנון, חד וממוקד במשימה, מוביל את חייליו בגבורה ובשקט פנימי שכל כך אפיינו אותו", ספד שר הביטחון בני גנץ, שהיה הרמטכ"ל בזמן המבצע. אסמן נכנס לתפקידו החדש רק לפני שלושה ימים, וגנץ הזכיר בהספד שלו קטע מנאומו של אסמן בטקס החילופים שנערך ביום שני: "בגבורה, ביוזמה ובענווה ננצח כל אויב. כך נזכור אותו: גיבור, יוזם, ואיש צנוע ועניו שתרם רבות לביטחון ישראל".
5 צפייה בגלריה
אל"מ שרון אסמן
אל"מ שרון אסמן
אל"מ שרון אסמן. "גיבור, יוזם, ואיש צנוע ועניו"
(צילום: דובר צה"ל)

בצוק איתן פיקד אסמן על גדוד שחם (931), והיה מראשוני המפקדים לחצות לתוך רצועת עזה בקיץ 2014, וכאמור נפצע במהלך הלחימה. אסמן המשיך אז להילחם וסירב להתפנות, תוך שהוא מוביל את הגדוד להישגים מבצעיים בבית חאנון מול מחבלי חמאס. אסמן וקצינים בגדוד קיבלו על כך ציון לשבח, "בגין מסירות רבה וחירוף נפשם על הגנת ישראל, תושביה וחייליה".
שנה לאחר הקרבות בבית חאנון בצפון הרצועה - שבהם נפלו שלושה מחיילי הגדוד שעליו פיקד אסמן ונפצעו רבים אחרים - הוא השתתף יחד עם שניים מחייליו בשחזור לאחד הקרבות מאותם ימים. בקרב הזה, שהחל ב-25 ביולי 2014, נתקל כוח של 16 לוחמים שנכנס בלילה לבית חאנון בכוח גדול הרבה יותר של מחבלי חמאס. האויב שיגר לעברם טיל נ"ט, השליך רימונים והתעמת איתם בקרבות פנים אל פנים.
אסמן סיפר באותו שחזור ל-ynet על גבורתו של הקשר באותו כוח, אבי גרינצויג ז"ל, שקיבל צל"ש לאחר מותו בקרב: הוא סייע לפנות פצוע מתוך התופת, בזמן שאש המחבלים לא הפסיקה, ומיהר לחזור לאזור הסכנה כדי לפנות פצוע נוסף - אך אז נהרג. "במעשיו, אבי הפגין את ערך הרעות במקום הנעלה ביותר", סיפר אסמן. "לפנות את הפצוע הראשון - אולי זה אינסטינקט. בשביל לפנות את הפצוע השני צריך אומץ לב רציני. הוא לא חשב על עצמו, ולצערנו שילם בחייו".
5 צפייה בגלריה
אל"מ שרון אסמן
אל"מ שרון אסמן
אחד המפקדים המוערכים ביחידות השדה. אל"מ שרון אסמן עם אלוף פיקוד דרום טולדנו
(צילום: דובר צה"ל )
אסמן, שהיה ממוקם אז כ-400 מטר מזירת האירוע, הוסיף כי שמע את קולות הנפץ - אך מכיוון שהקשר נהרג לא הצליח ליצור קשר עם הכוח המותקף. הוא החליט להתקדם עם כוח החפ"ק המצומצם שלו ויצא להתקפה ביחד עם הפלוגה המסייעת. "אני אומר להרטמן (הסמ"פ יניב הרטמן) - תפוס את כל הפצועים ודלגו לאחור, ותארגן את כל הפלוגה מחדש ללחימה", שחזר אסמן. לדבריו, 15 אנשי חמאס נהרגו בקרב. "הם היו בעדיפות בהתחלה. אבל הבאנו בשורה התחתונה לכך שהם הפסידו ואנחנו ניצחנו", סיכם את הקרב.
בערב מפקד בסימן מבצע צוק איתן שנערך במרץ האחרון בחטיבת הנח"ל, אמר אל"מ אסמן: "אתה לא יכול לנצח קרבות בלי שיש יוזמה, ופה זה בא לידי ביטוי ברוב הרמות ורוב הזמן כשאנשים היה ברור להם מה גבולות הגזרה, מה המשימה, יצאו וכבשו מבנים.
"דבקות במשימה כי באמת באמת גדוד ובטח צק"ג (צוות קרב) הוא אחת המסגרות הכי עוצמתית שקיימות בצבא ההגנה לישראל ואין שום דבר שאנחנו צריכים מרמה ממונה ואין שום דבר שיודע לעצור אותו מלהגיע לכל משימה".

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, אמר בדברי ההספד שלו לאסמן בטקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1: "נדהמנו הבוקר כשקיבלנו את הבשורה. שרון היה לוחם שהצטיין לאורך כל תפקידיו. משימתי, אוהב אדם, קצין וג'נטלמן. הוא גילם את 'ממני תראו וכך תעשו'".
כוכבי פנה לקצינים הצעירים ואמר: "מפקדים מצטיינים מעלים את רף הדרישות כל הזמן ומותחים את מעטפת הביצועים עוד ועוד. כזה היה מח"ט הנח"ל, אלוף-משנה שרון אסמן זכרונו לברכה. אני מכיר את שרון שנים רבות, לא במקרה מינינו אותו למפקד הנח"ל. שרון היה לוחם שהצטיין לאורך כל תפקידיו, משימתי, אוהב אדם, קצין וג'נטלמן.
"אנו כואבים את לכתו ושולח מכאן תנחומים לשרון רעייתו, אלכס ואמה ילדיו, להוריו ובני המשפחה. צה"ל חייב קצינים מצטיינים כמו שרון. צה"ל ומדינת ישראל מתמודדים בו זמנית עם שש זירות, וכדי למלא את המשימות בהצלחה אנו צריכים את המפקדים הטובים ביותר".

קודמו של כוכבי, רא"ל במיל' גדי איזנקוט, סיפר אף הוא על אסמן: "ראיתי אותו כמג"ד בצוק איתן ועד לפני שנתיים וחצי כמפקד חטיבה ביהודה ושומרון בתקופה סוערת של פיגועים. צנוע מאוד, חד מאוד, ממעט בדיבור - אבל קצין שאתה יכול לסמוך עליו. אשתו שרון הגיעה אליי ללשכת מח"ט גולני חודש אחרי שהתגייסה, שירתה אצלי, הייתה לראש הלשכה שלי כשהייתי מזכיר צבאי לראש הממשלה והתפקיד האחרון שלה בצבא היה תפקיד מקביל לבעלה. כשהתמניתי לאלוף צפון ביקשתי ממנה להיות הדוברת שלי. יש פה היכרות עם המשפחה. זו אבידה גדולה מאוד למשפחה, לצבא והנסיבות הן לא פשוטות, אתה לא מצפה לאירוע כזה. זה הלם גדול".
ח"כ יאיר גולן, לשעבר סגן הרמטכ"ל, ספד גם הוא לאל"מ אסמן. "זכיתי לפקד על שרון אסמן ז"ל בראשית דרכו כקצין. שרון, שהיה קמב"ץ גדוד ובהמשך מ"פ בתקופה שבה פיקדתי על חטיבת הנח"ל, היה קצין מצטיין, מאלה שנשאו על גבם את הלחימה הקשה בטרור הפלסטיני בימי ראשית האינתיפאדה השנייה. שרון התבלט בקור רוחו, בשיקול דעת פשוט וברור, באנושיות רבה ובמקצועיות חסרת פשרות.
"הוא היה מקבל כל משימה בשקט ענייני, והיה מבצע כל משימה באופן מושלם. היה ברור לכולנו שנכון לו עתיד מבטיח, ולא לחינם התמנה בגיל צעיר למ"פ. למרות הקידום המהיר, לא היה אדם צנוע והגון ממנו. לכתו בטרם קשה היא מכה קשה למשפחתו האהובה, ואבדה כואבת לכל פקודיו וחבריו. שרון היה מהטובים שבלוחמים והמפקדים. יהי זכרו ברוך, ותהא מורשתו מנחה לדורות של לוחמים לעתיד".

הנסיבות מתוחקרות

אל"מ אסמן התמוטט אתמול סמוך לשעה 7:00, בזמן אימון כושר במחנה מפקדת חטיבת הנח"ל הסמוך לכפר יונה. הוא רץ כרבע שעה לצד קצינים ולוחמים נוספים של החטיבה, ולאחר מכן נכנס לחדר הכושר, אך לפני שהחל להתאמן - קרס לפתע. רופא החטיבה הוזעק והעניק לו טיפול ראשוני במקום, וגם צוות נוסף שביצע ניסיונות החייאה נאלץ לקבוע את מותו. ככל הידוע, בשעת האירוע לא היו הגבלות חום בצבא שאסרו על אימוני כושר.
5 צפייה בגלריה
אל"מ שרון אסמן
אל"מ שרון אסמן
אסמן (משמאל), בטקס החלפת הפיקוד בחטיבת בנימין
(צילום: דובר צה"ל )
אסמן נולד בשנת 1978 והתגייס לחטיבת הנח"ל בשנת 1997. בשנים 2004-2002 שירת כמפקד פלוגת הנ"ט בחטיבה, ולאחר מכן שירת כראש נציגות דובר צה"ל בפיקוד המרכז. בין 2008 ל-2009 שירת כסגן מפקד גדוד גרניט, ובשנים 2011-2010 כקצין אגף המבצעים של חטיבת הנח"ל.
בהמשך שירת אסמן גם כראש ענף חיל רגלים במרכז לאימונים ביבשה, וכאמור כמפקד גדוד שחם (931). אחר כך שירת כקצין אגף המבצעים של עוצבת שועלי האש, בשנת 2017 מונה למפקד החטיבה המרחבית עציון וכשנה לאחר מכן מונה למפקד החטיבה המרחבית בנימין. בתפקידו האחרון לפני שמונה למפקד הנח"ל שירת כקצין אגף המבצעים של פיקוד הצפון.
אל"מ אסמן הוא הקצין הבכיר ביותר בצה"ל שנפטר בעת מילוי תפקידו בשנים האחרונות. הוא נחשב לאחד המפקדים המוערכים ביחידות השדה, ששאף לאורך השנים לפקד על החטיבה הירוקה, שבה צמח.
5 צפייה בגלריה
הערכת המצב המשותפת של מפקד חטיבת "אפרים" יפתח נורקין ומפקד חטיבת "בנימין" שרון אסמן
הערכת המצב המשותפת של מפקד חטיבת "אפרים" יפתח נורקין ומפקד חטיבת "בנימין" שרון אסמן
אסמן בהערכת מצב עם מפקד חטיבת אפרים יפתח נורקין, אוגוסט 2019
(צילום: דובר צה"ל)
ראש הממשלה נפתלי בנט שלח אמש תנחומים למשפחתו של אסמן: "אל"מ אסמן היה מטובי בנינו. הוא תרם את מיטב שנותיו לשמירה על ביטחון ישראל. לכתו בטרם עת היא אירוע מצער וכואב. לבנו עם המשפחה היקרה. יהי זכרו ברוך". גם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד: "מותו בלתי נתפס ושובר לב. גיבור חיל ומצביא. איש מעשה עם לב רחב ואוהב לפקודיו ולכל הסובבים אותו". יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו שלח תנחומים למשפחה, וציין אף הוא את הקרבות שבהם לקח חלק אסמן בצוק איתן: "אני מצדיע לו ומחבק את משפחתו. יהי זכרו ברוך".
מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, מסר: "פיקוד דרום מרכין ראש וכואב את נפילתו של מפקד חטיבת הנח"ל, אלוף-משנה שרון אסמן ז"ל. שרון היה ממפקדי השדה המובילים בצה"ל, מפקד לוחם עתיר ניסיון קרבי במערכות האחרונות ובמשימות הביטחון השוטף. שרון היה אוהב אדם, איש נעים הליכות שהיווה דוגמה ומופת ללוחמיו ולעמיתיו".
5 צפייה בגלריה
המכתב של ישראל שומר
המכתב של ישראל שומר
"עלינו להמשיך את דרכו ומורשתו כמשפחה אחת לוחמת". המכתב של אל"מ ישראל שומר לחיילי הנח"ל
(באדיבות דובר צה"ל )
בעקבות מותו הפתאומי של אל"מ אסמן, קודמו בתפקיד, אל"מ ישראל שומר, קיבל בחזרה את הפיקוד על חטיבת הנח"ל. באיגרת ששלח שומר לחיילים הוא כתב כי "החטיבה מחבקת את משפחת אסמן ותמשיך ללוותה. חיילים, לוחמים ומפקדים, מקבל את הפיקוד על החטיבה. עלינו מוטלת האחריות להמשיך את דרכו ומורשתו כמשפחה אחת לוחמת".
אלמנתו של אסמן, שרון, היא סמנכ"לית בכירה בקבוצת "ידיעות אחרונות", ולהם שתי ילדות, אמה בת ה-6 ואלכס, בת פחות משנתיים.
נינה פוקס השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 22:15, 01.07.21