נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שהבטיח את המועמדות הרפובליקנית לנשיאות והסקרים חוזים לו סיכוי ממשי ביותר לנצח בבחירות בנובמבר, מבטיח שינוי דרמטי בכל הנוגע למדיניות האמריקנית סביב מלחמת רוסיה-אוקראינה. הוא טען כי אם ינצח יצליח עוד לפני כניסתו לבית הלבן להביא להסכם בין הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי לנשיא הרוסי ולדימיר פוטין, ולסיים את המלחמה "בתוך 24 שעות".
5 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין דונלד טראמפ וולודימיר זלנסקי
ולדימיר פוטין דונלד טראמפ וולודימיר זלנסקי
לחץ על זלנסקי, ויתורים לפוטין. תוכנית טראמפ נחשפת
(צילום: Sputnik/Mikhail Metzel/Pool via REUTERS, AP Photo/Seth Wenig, EPA/OLIVIER MATTHYS / POOL)
טראמפ מסרב לחשוף את פרטי תוכניתו, וכיצד הוא רואה את המלחמה מסתיימת, אבל היום (ב') חושף העיתון "וושינגטון פוסט" את פרטי "התוכנית הסודית" שלו. לפי הדיווח, המתבסס על גורמים אנונימיים שלפי העיתון מעורים בפרטים, טראמפ מציע ללחוץ על אוקראינה לוותר על חלק משטחיה – חצי האי קרים שרוסיה כבשה כבר לפני עשור וכן את אזור דונבאס במזרח אוקראינה, שבו ניטשים קרבות קשים לאורך המלחמה – ולהסכים להחלת ריבונות רוסית באזורים הללו.
טראמפ, כך טוען גורם ששוחח עמו ישירות על הנושא, אמר בשיחות פרטיות כי הוא סבור שגם רוסיה וגם אוקראינה "רוצות דרך החוצה" מהמלחמה – אבל מבקשות גם לשמור על כבודן. לפי הגורם טראמפ אמר כי לתושבים בחלקים מסוימים מאוקראינה לא תהיה בעיה להפוך לאזרחי רוסיה.
בדיווח תוארה התוכנית כבעלת סיכוי קלוש להצליח. רוסיה, נזכיר, כבר סיפחה באופן רשמי ארבעה מחוזות שכבשה רק באופן חלקי באוקראינה, ומחוזות אלו כוללים אזורים נוספים מעבר לחבל דונבאס – זפוריז'יה וחרסון. מנגד, זלנסקי הצהיר שוב ושוב כי לא יסכים לשום פשרה טריטוריאלית.
5 צפייה בגלריה
ירי ארטלרי של הצבא האוקראיני באזור בחמוט דונייצק בחבל דונבאס מזרח אוקראינה מלחמה מול רוסיה
ירי ארטלרי של הצבא האוקראיני באזור בחמוט דונייצק בחבל דונבאס מזרח אוקראינה מלחמה מול רוסיה
ירי של צבא אוקראינה בקרבות בדונבאס, ארכיון. הפסקת אש רק, או שלום של ממש?
(צילום: AP)
מומחים שהתראיינו לעיתון ציינו כי גם אם טראמפ ייבחר וילחץ על זלנסקי או אף יפסיק את הסיוע הצבאי לאוקראינה – עבור הנשיא האוקראיני פשרה שכזו עשויה להתברר כהתאבדות פוליטית, בשל ההתנגדות הרבה של האוקראינים לכך. אמה אשפורד, חוקרת במכון המחקר האמריקני "סטימסון", ציינה כי אם עסקה שטראמפ אולי ינסה לקדם תכלול רק הפסקת אש ולא שלום של ממש – שהשגתו תהיה מסובכת הרבה יותר – הדבר לא יעניק לאוקראינה ערובה לכך שרוסיה לא תתחמש בעתיד ותנסה להמשיך במסע הכיבושים שלה. "זה רעיון נוראי", אמרה.

אורבן "שיקר", טראמפ לא סתר אותו

בקמפיין טראמפ לא הכחישו באופן מפורש את הדיווח, אבל טענו כי לגורמים המצוטטים בו אין באמת מושג מהי תוכניתו של הנשיא לשעבר. "כל הספקולציות בנוגע לתוכנית טראמפ מגיעות מגורמים אנונימיים ולא-מיודעים, שאין להם מושג מה קורה או מה הולך לקרות", אמרה דוברת הקמפיין קרוליין לוויט. "הנשיא טראמפ הוא היחיד שמדבר על הפסקת ההרג", אמרה על המועמד שבימים האחרונים קורא גם לישראל לסיים את המלחמה בעזה.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ב קייב
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ב קייב
ביידן וזלנסקי במהלך ביקור הנשיא בקייב, לפני כשנה. טראמפ מסכל את חבילת הסיוע
(צילום: AFP)
גם אם לא ייבחר בסופו של דבר, לטראמפ יש כבר עתה השפעה ממשית על ההתרחשויות במלחמה באוקראינה: הלחץ שהוא מפעיל על המחוקקים הרפובליקנים בקונגרס, נגד חבילת הסיוע הגדולה לממשלה בקייב שמקדם הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן, סייע עד כה בעיכוב האישור שלה. אם יביס את ביידן, לטראמפ תהיה כמובן השפעה אדירה הרבה יותר, אך הוא כאמור נמנע מהלכריז פומבית כיצד יפעל – ואם יפסיק את הסיוע הצבאי. בחודש שעבר נשאל בריאיון כיצד ישכנע את פוטין וזלנסקי להגיע להסכם, והשיב: "אני אגיד לכל אחד מהם דברים מסוימים שלא אומר לשאר העולם, וזו הסיבה שאני לא יכול לומר מעבר לכך".
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, בעל בריתו היחיד של פוטין באיחוד האירופי, נפגש בחודש שעבר עם טראמפ באחוזת מאר א-לאגו של הנשיא לשעבר בפלורידה – וטען לאחר מכן כי טראמפ אמר לו שיכפה את סיום המלחמה בכך שלא ייתן אפילו "אגורה" אחת לאוקראינה. אולם לפי הדיווח ב"וושינגטון פוסט", טענה זו של אורבן אינה נכונה.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן. "הוא דיבר, טראמפ הקשיב"
(צילום: רויטרס )
גורם המקורב לטראמפ טען שהנשיא לשעבר לא רצה לסתור בפומבי את אורבן, כיוון שאירח אותו באחוזתו במשך לילה שלם, וכן בשל ההערצה שלו לאחד ממנהיגיו הבולטים של הימין הניצי באירופה. הגורם ציין כי במפגש ביניהם אורבן שוחח ארוכות על ההיסטוריה הסובייטית, על הסיבות לכך שרוסיה רוצה לשלוט בשטחים אוקראיניים ועל האתגרים הצבאיים הניצבים בפני קייב. טראמפ, כך אמר הגורם, הקשיב – אבל לא הביע עמדה לכאן או לכאן.

אנשי טראמפ בטוחים: האיום האמיתי הוא סין

לפי "וושינגטון פוסט", מאחורי תוכנית טראמפ עומדת גם המחשבה שהמדיניות הנוכחית של ממשל ביידן, הכוללת סנקציות כבדות ביותר על רוסיה, מקרבת את מוסקבה יותר ויותר ליריבה האסטרטגית הגדולה של ארה"ב – סין. לפי הדיווח תוכנית טראמפ הופצה כבר בנובמבר אשתקד, במפגש של אנשי ימין-מרכז שנערך בוושינגטון. גורמים שהיו במפגש, שנערך ב"מכון הריטג'" השמרני, אמרו כי יועצו לשעבר של טראמפ, מייקל אנטון, תיאר במהלכו את עקרונות התוכנית וציין כי המטרה היא להפחית את תלותה של רוסיה בסין.
לצד ויתורים טריטוריאליים מצד אוקראינה, אנטון אמר אז כי התוכנית כוללת גם הסכמה להגביל את ההתרחבות של ברית נאט"ו – שנתפסת ברוסיה כאיום אסטרטגי, והתרחבותה לאורך השנים היוותה את אחד התירוצים של פוטין לפלישה לאוקראינה בפברואר 2022. אנטון עצמו אמר ל"וושינגטון פוסט" כי לא שוחח עם טראמפ במשך יותר משנה, והכחיש שהוא מכיר את פרטי התוכנית שלו בנוגע למלחמה באוקראינה.

"אנשי טראמפ סבורים שאחת הרעות הגדולות ביותר שנובעות מהמלחמה באוקראינה והמדיניות כלפי רוסיה, באופן כללי, היא שרוסיה נדחפת לעבר סין והופכת לתלויה בה יותר ויותר", הסביר ג'רמי שפירו, ראש השלוחה בוושינגטון של מכון המחקר "המועצה האירופית ליחסים בינלאומיים", שאנשיה השתתפו באותו מפגש בנובמבר. הוא סירב לפרט על מה שנאמר שם, אבל אמר שנראה כי התוכנית של טראמפ אינה מפורטת. שפירו ציין כי אם המטרה היא אכן להרחיק את רוסיה מסין – סביר להניח שהדבר ידרוש גם הקלה בסנקציות האמריקניות על הקרמלין.
הדיווח על פרטי התוכנית של טראמפ צפוי להגדיל עוד יותר את הדאגה באוקראינה ובמערב מחזרה שלו לבית הלבן. טראמפ, שכנשיא הרבה לשבח את פוטין וסירב לקבל את מסקנת המודיעין האמריקני על התערבות רוסיה בבחירות 2016, כבר עורר השנה חשש רב באירופה מהאפשרות שיצמצם דרמטית את המחויבות של וושינגטון לנאט"ו. זאת לאחר שהתגאה בעצרת בחירות כי איים על מנהיגי הברית שאם שאר החברות בה לא יגדילו את השקעתן הכספית בנאט"ו, לא רק שארה"ב לא תיחלץ להגנתן אם יותקפו על ידי רוסיה – אלא היא אף תעודד את מוסקבה לתקוף אותן.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס לינדזי גרהאם דרום קרוליינה עם דונלד טראמפ
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס לינדזי גרהאם דרום קרוליינה עם דונלד טראמפ
הסנאטור גרהאם. "פוטין חייב לשלם מחיר"
(צילום: AFP)
בקרב בעלי בריתו של טראמפ יש גם מי שמזהיר מניצחון רוסי במלחמה הגדולה ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה. "אני משקיע 100% מהזמן שלי בשיחות עם טראמפ על אוקראינה", אמר הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם – שבעבר היה ממבקריו החריפים של טראמפ, אך כיום הוא מתומכיו הגדולים. גרהאם מסביר שפוטין "חייב לשלם מחיר" על התנהלותו, וכי אסור לאפשר לו לנצח. גרהאם סבור גם שסיום המלחמה צריך לכלול את צירוף אוקראינה לנאט"ו ולאיחוד האירופי: "הוא (טראמפ) לא אומר הרבה על זה. אני לא יודע אם הוא חשב על זה יותר מדי".