24 שעות בתור לצאת מרוסיה, חמושים אוספים הצבעות ב"משאלי העם"

במעברי הגבול היבשתיים של רוסיה ממשיכים גם היום להשתרך תורים ארוכים של מכוניות ושל אנשים, אחרי הודעתו של הנשיא ולדימיר פוטין על גיוס מאות אלפי חיילי מילואים. חלק מאותם אנשים שמנסים לחצות למדינות הגובלות ברוסיה ממתינים יותר מ-24 שעות. לא מעט מהם הם יהודים, שסיפרו ל-ynet על חברים שגויסו ישר מבתיהם, ברחוב, במטרו ואפילו במוסדות הלימוד שלהם.
11 צפייה בגלריה
תורי מכוניות בגבול רוסיה-פינלנד
תורי מכוניות בגבול רוסיה-פינלנד
התורים בגבול רוסיה-פינלנד. מחכים לעתים יותר מ-24 שעות
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
מלחמת רוסיה אוקראינה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב מוסקבה ב 20 ספטמבר 2022
מלחמת רוסיה אוקראינה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב מוסקבה ב 20 ספטמבר 2022
מתערב יותר ויותר בניהול המלחמה באוקראינה. פוטין
(צילום: AP)
במקביל, דיווח "ניו יורק טיימס" מפי גורמים אמריקניים כי בצל התבוסות שספג הצבא הרוסי באוקראינה, הנשיא פוטין מתערב כעת יותר ויותר בניהול המלחמה. לפי הגורמים, הוא אומר למפקדיו שההחלטות האסטרטגיות נמצאות בידיו, ובין היתר סירב להפצרות של חלק מהם לסגת מהעיר חרסון בדרום אוקראינה - שהצבא האוקראיני הצליח לנתק את הכוחות הרוסיים המוצבים שם מקווי האספקה שלו דרך נהר הדנייפר. הגורמים טענו כי אף שפוטין קיבל את המלצות חלק ממפקדיו, התערבותו בניהול המלחמה יוצרת מתיחות בצמרת הצבא הרוסי.
בינתיים, בשטחים הכבושים באוקראינה נמשכו היום "משאלי העם" על סיפוח לרוסיה, במחוזות דונייצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה. אזרחים אוקראינים אמרו לרשת BBC כי חיילים רוסים חמושים צועדים מדלת אל דלת כדי לאסוף הצבעות לגבי ההצטרפות לרוסיה. התקשורת הרוסית טענה כי הסיבה לכך טמונה בענייני ביטחון.

זלנסקי משנמך את היחסים עם איראן, ומותח ביקורת גם על ישראל

בהתפתחות נוספת בסוף השבוע, אוקראינה הודיעה אתמול כי תוריד את דרג היחסים הדיפלומטיים עם איראן בתגובה לנכונותה לספק לרוסיה מל"טים מתאבדים. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הגדיר את המהלך האיראני כ"שיתוף פעולה עם רוע", והבהיר כי "יהיו לכך השלכות בהתאם".

במקביל, זלנסקי תקף את ישראל על כך שאינה מספקת לארצו מערכות הגנה אווירית שישמשו נגד הפלישה הרוסית. בריאיון לרשת הצרפתית TV5MONDE שהתפרסם אתמול אמר זלנסקי כי אף שהוא מודע ליחסים הרגישים עם רוסיה והפעילות הצבאית של ישראל בסוריה - הוא "המום" מכך שישראל מסרבת לסייע לו. "אנחנו רואים את ההשפעה של רוסיה על ישראל, שלא נתנה לנו דבר. כלום, אפס", אמר בכעס.

אבו מאזן משיב ללפיד באו"ם: "ישראל לא פרטנר לשלום"

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נאם אתמול אחר הצהריים בעצרת הכללית של האו"ם, פחות מיממה לאחר נאומו של ראש הממשלה יאיר לפיד, שקרא מעל אותה בימה בניו יורק לבחון הגעה להסכם של שתי מדינות לשני עמים עם הפלסטינים - בתנאי שהם יניחו את נשקם. אבו מאזן הודה ללפיד ואמר: "הקשבתי לנאומי ביידן ולפיד. שמעתי אותם תומכים בפתרון שתי המדינות. אנחנו מודים על כך. זה כמובן צעד חיובי, אבל המבחן האמיתי - כי שמענו מספיק הצהרות ומספיק מילים - הוא שממשלת ישראל תחזור מיד לשולחן המשא ומתן, מחר". אבו מאזן טען בנאומו כי בפועל ישראל "פועלת להרס פתרון שתי המדינות", וכי אין "פרטנר ישראלי לשלום".

35 הרוגים במחאת החיג'אב באיראן, הזמרת ריטה במסר תמיכה

שלטונות איראן הודו היום כי לפחות 35 בני אדם נהרגו עד כה בעימותים בין מפגינים לבין כוחות הביטחון האיראניים במסגרת מחאת החיג'אב, שמטלטלת את הרפובליקה האיסלאמית מאז מותה של הצעירה מהסא אמיני בידי משטרת המוסר לפני שמונה ימים. לפי משטר האייתוללות, עוד מאות "מתפרעים" נעצרו במהומות. ארגון "זכויות האדם באיראן", שמושבו באוסלו, טען היום כי בפועל מספר ההרוגים במחאה גבוה בהרבה, ועומד כבר על 50 לפחות.
11 צפייה בגלריה
מחאה ב איראן טהרן בעקבות מות הצעירה מהסא אמיני 21 בספטמבר
מחאה ב איראן טהרן בעקבות מות הצעירה מהסא אמיני 21 בספטמבר
המחאה באיראן. לפחות 35 נהרגו
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
איראן נשים מסירות את ה חיג'אב בהפגנה בעיר סאבה במסגרת המחאה על מות מהסא אמיני
איראן נשים מסירות את ה חיג'אב בהפגנה בעיר סאבה במסגרת המחאה על מות מהסא אמיני
(צילום: UGC / AFP)
בצל המחאה הגדולה נגדו ארגן לעצמו אתמול השלטון האיראני הפגנות תמיכה במשטר האייתוללות ובחובת העטייה של החיג'אב. בהפגנה המרכזית בטהרן השתתפו אלפים, והם הניפו את דגלי איראן וקראו "מוות לאמריקה, מוות לישראל". בתיעוד ששודר בטלוויזיה האיראנית נשמעו ההמונים מאשימים את המפגינים נגד השלטון כי הם "חייליה של ישראל", וקוראים להוציא להורג את הפוגעים בקוראן.
היום ניפק נשיא איראן איברהים ראיסי, איש המחנה הדתי-קיצוני, עוד אמירה חריפה נגד המפגינים: ראיסי אמר כי איראן "חייבת להתמודד באופן נחרץ עם אלה שמתנגדים לרוגע ולביטחון של המדינה". גם אמש התייחס למחאה, ואמר: "הכרזנו פעמים רבות בעבר שאם למישהו יש משהו הוגן לומר, נקשיב לו, אבל אנרכיה? פגיעה בביטחון הלאומי? בביטחון של העם? אף אחד לא ייכנע לזה".

מסר של תמיכה שלחה אתמול למפגינים באיראן הזמרת ריטה, שנולדה בטהרן. היא התארחה ב"איראן אינטרנשיונל", ערוץ טלוויזיה במימון סעודי שמקום מושבו בלונדון, ואמרה: "שלום איראנים יקרים, אני ריטה יהאן-פרוז. היום אני עומדת לצדכם, לצד העם האיראני ובמיוחד לצד אחיותי היקרות הנשים האמיצות באיראן, נשים שבימים אלה עומדות כגיבורות מול ירי כדורים כדי להשיג חופש. היום כל הנשים בעולם הן מהסא אמיני. אישה, חיים וחירות".

פלסטיני האיץ לעבר ניידת משטרה בשומרון - ונורה ע"י לוחם

פלסטיני נורה היום בצהריים בזמן שהאיץ לעבר ניידת משטרה סמוך למאחז חוות גלעד שבשומרון, בזמן שבמקום היו חיילים ושוטר שעצרו רכב פלסטיני. לוחם צה"ל שהיה במקום הבחין ברכב מגיע מהכיוון הנגדי, ירה לעבר הנהג ארבעה כדורים בשל החשד שמדובר במחבל ופצע אותו באורח אנוש. בצה"ל אמרו כי הלוחם סיכל ניסיון פיגוע. הפגיעה בניידת גרמה לפתיחת כריות האוויר ברכב, והשוטר נחבל באורח קל.

ארבעה מפצועי התאונה בגאורגיה הוטסו לישראל

ארבעה מפצועי התאונה הקטלנית שהתרחשה אתמול בגיאורגיה הוטסו הבוקר לישראל והועברו לבתי החולים שיבא בתל השומר, רמב"ם בחיפה ואיכילוב בתל אביב. מצבה של אחת מהפצועות שהובאה לארץ מוגדר קשה, ובגיאורגיה מאושפזות עוד שתי פצועות במצב קשה מאוד. בתאונה נהרגו שתי ישראליות ונפצעו בסך הכול 17 בני אדם, ורובם כבר שוחררו מבתי החולים. בין ארבעת הפצועים שהוטסו לארץ, גם שלושה גברים שנפגעו באורח קל.
11 צפייה בגלריה
הרכב בו נסעה הקבוצה
הרכב בו נסעה הקבוצה
זירת התאונה בגאורגיה. שתי ישראליות נהרגו

"אחרי התאונה היה שקט. כולם עפו לצד השני עם כל הזכוכיות שנשברו עלינו ואחרי מעט זמן החלו הצעקות. נשים היו לכודות, הכיסאות נמעכו עליהן. מקומיים ניסו לחלץ אותנו אבל לא הצליחו להיכנס למיניבוס", אמר אסף כנפו ממושב חוסן בגליל, שנפצע קל יחד עם בת זוגו בתאונה ופונה לישראל. "זה היה הזוי, הם עבדו מבחוץ. אדם אחד גדול הצליח להיכנס – ואז התחיל לעקור את כל הכיסאות וככה הגיע לאלה שהיו לכודים".
כנפו סיפר כי אזרח ירדני שמתגורר בגיאורגיה השתתף גם הוא בחילוץ. "הוא לקח אותנו אחר כך. באיזשהו שלב הבנתי שנשברו לקארינה הידיים, וגם לי נשברו. התעלפתי והיא נתנה לי סטירות והעירה אותי. הבחור הירדני לקח אותנו ברכב הפרטי שלו לפני שהגיעו אמבולנסים. הוא נסע כמו מטורף, הוא הציל אותנו", אמר.

כבר 86 הרוגים בטביעת ספינת המהגרים

הרשויות בסוריה עדכנו הבוקר כי עלה ל-86 מניין ההרוגים בטביעת ספינת המהגרים מול חופי המדינה. הספינה הפליגה לפני ימים ספורים מהכפר מינייה בצפון לבנון, ועשתה את דרכה לחופי אירופה עם יותר מ-150 מהגרים שביקשו לברוח מלבנון שקורסת כלכלית. היא טבעה מול חופי העיר טרטוס במערב סוריה.

חשד לרצח בקריית אתא

גבר בן 45 נדקר אמש למוות בבניין מגורים בקריית אתא, ואותר ללא רוח חיים בחדר המדרגות במבנה. המשטרה עצרה בחשד לרצח צעיר בן 24, פיזיותרפיסט מכאבול שבגליל המערבי שאינו מוכר למשטרה. הרקע למעשה הוא ככל הנראה מפגש שהשתבש בין החשוד למנוח. מהחקירה הראשונית עולה כי השניים היו חברים ואכלו ושתו לשוכרה בבית הקורבן – ובעקבות ריב שפרץ ביניהם לקח החשוד סכין ודקר את חברו למוות.
11 צפייה בגלריה
הזירה בקריית אתא
הזירה בקריית אתא
זירת הרצח בקריית אתא, אמש
(צילום: דוברות המשטרה)

ניסיון חיסול בעכו: בן 26 נפצע קשה בפיצוץ מטען חבלה ברכב

בן 26 מעכו נפצע היום בצהריים באורח קשה בפיצוץ רכב ברחוב שלום הגליל בעיר. לפי החשד, מדובר בניסיון חיסול על רקע פלילי. כוחות רבים של משטרה וכיבוי הוזעקו לזירה, ומחקירה ראשונית עלה כי הפיצוץ אירע בשל מטען שהוטמן ברכב.

ענן עשן בשמי ת"א: אש השתוללה בשוק הכרמל, דוכנים נשרפו

שריפה גדולה פרצה בצהריים בכמה דוכנים בשוק הכרמל בתל אביב. המשטרה מסרה כי האש החלה בפינת הרחובות הכרמל-דניאל, וציינה כי לא אותרו נפגעים או לכודים. נסיבות השריפה, שענן העשן שהתפתח ממנה נראה ברחבי תל אביב, נבדקות. כוחות הכיבוי השתלטו על השריפה. תושבים באזור סיפרו כי שמעו פיצוצים בזמן שהאש השתוללה, וציינו כי החשמל באזור נותק בעקבות האש.
11 צפייה בגלריה
עשן השריפה
עשן השריפה
העשן מהשריפה בשוק הכרמל נראה היטב ברחבי תל אביב
(צילום: עופר ימין)

מצוק קרס בחוף הים בהרצליה ומצפון לנתניה

סלעים וחול נפלו הבוקר, בהפרש של שעות, מהמצוק בחוף הים בהרצליה, מדרום לגן הלאומי אפולוניה, ובין בית ינאי ליישוב שושנת העמקים שמצפון לנתניה. לא היו נפגעים, וכוחות ההצלה שהוזעקו שללו חשש ללכודים. סביב מקום נפילת הסלעים בהרצליה, חוף שאסור לרחצה, הוקמה גדר והוצב שילוט אזהרה - ועל האזרחים נאסר לעבור שם בשני הכיוונים. גם באזור הקריסה בעמק חפר הוצבה גדר.
11 צפייה בגלריה
נפילת סלעים בחוף בבית ינאי
נפילת סלעים בחוף בבית ינאי
נפילת הסלעים בחוף בבית ינאי, הבוקר

פדרר הפסיד, פרש ובכה: "הקריירה שלי הייתה מסע מושלם"

רוג'ר פדרר פרש הלילה סופית מטניס. השווייצרי האגדי בן ה-41, שזכה ב-20 תארי גרנד סלאם במהלך הקריירה, שיתף פעולה עם רפאל נדאל והשניים הפסידו 4:6, 7:6 (2), 11:9 לג'ק סוק ופרנסס טיאפו בגביע לייבר.
בתום המשחק פדרר החל להזיל דמעות, וזכה למחיאות כפיים ותשואות אדירות מ-20 אלף הצופים באולם. "לא רציתי להרגיש בודד. רציתי להיפרד כחלק מקבוצה. הרגשתי שאני שחקן קבוצתי", אמר. "היה לי צוות תמיד ונהניתי מאוד להיות חלק ממנו. להיות בקבוצה עם כל השחקנים הנהדרים האלה זה היה תענוג. זה שהקהל תמך בי ככה זה הכול בשבילי. הקריירה שלי הייתה מסע מושלם".
11 צפייה בגלריה
רוג'ר פדרר טניסאי שוויצרי במשחק הפרישה עם רפאל נדאל
רוג'ר פדרר טניסאי שוויצרי במשחק הפרישה עם רפאל נדאל
פדרר. "הקריירה שלי הייתה מסע מושלם"
(צילום: AP)

מהאו"ם לחופה: יאיר לפיד חיתן את בנו הבכור

שעות אחרי שחזר לישראל מנאומו בעצרת האו"ם בניו יורק, ראש המשלה יאיר לפיד השתתף אמש בחתונת בנו הבכור יואב לפיד, שנישא לבחירת ליבו שי אללו.
11 צפייה בגלריה
חתונת בנו של ראש הממשלה, יאיר לפיד. יואב לפיד ושי אללו
חתונת בנו של ראש הממשלה, יאיר לפיד. יואב לפיד ושי אללו
לפיד בחתונת בנו יואב
(צילום: חן לוי)
האירוע, שהתקיים בנוכחות חברים קרובים ובני משפחה שנבחרו בקפידה, זכה לאבטחה כבדה. בין האורחים שם היו רמי ואלכס קלינשטיין, עינת שרוף, יאיר ניצני ואשתו דרורית ניצני ועוד.