4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בן סלמאן וג'ו ביידן
יאיר לפיד בן סלמאן וג'ו ביידן
לפיד, ביידן ובן סלמאן. הנשיא האמריקני לא יטוס למזרח התיכון כדי לקדם מדיניות חוץ
(צילום: אבי אוחיון, AFP, AP)
ג'ו ביידן יהיה הנשיא האמריקני הראשון שיטוס ישירות מישראל לסעודיה. פיסת היסטוריה בלתי מבוטלת, אלא שהיא לא תביא להצהרות על נורמליזציה ביחסי שתי המדינות. כשינחת במדבר הסעודי, ירכין הנשיא האמריקני את ראשו בפני נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן, שליט ברוטלי שאחראי לרצח העיתונאי הסעודי ג'אמל חשוקג'י ולביתור גופתו באיסטנבול.

ביקור הנשיא - כתבות נוספות

ביידן ילחץ את ידו באקט של מחילה ויסיר ממצחו את תווית המנהיג המנודה. לא חשובה מידת התועבה שבן סלמאן הביא בשחצנותו ובאכזריותו לאזור, ביידן לא טס למזרח התיכון כדי לקדם מדיניות חוץ או להדהים את העולם, הוא בא לקושש הבטחות שיסייעו לו להוריד את מחירי הדלק בארצות הברית.

4 צפייה בגלריה
תחנת דלק במסצ'וסטס. ביידן ינסה לחזור מהמזרח התיכון עם הבטחות למחיר דלק מוזל
תחנת דלק במסצ'וסטס. ביידן ינסה לחזור מהמזרח התיכון עם הבטחות למחיר דלק מוזל
תחנת דלק במסצ'וסטס. ביידן ינסה לחזור מהמזרח התיכון עם הבטחות למחיר דלק מוזל
(צילום: AP)
עם כל הכבוד לתפקידה לשעבר של המעצמה כמנהיגת העולם החופשי, עכשיו המלחמה של הנשיא היא על נושאים פנים אמריקניים. כשהבוחר משלם חמישה דולר לגלון דלק, ביידן ישלם את המחיר הפוליטי כבר בבחירות האמצע בנובמבר הקרוב, וגם בבחירות לנשיאות ב-2024. כבר עתה הוא נהנה מתמיכה רעועה בבית והפופולריות שלו צנחה ל-38 אחוזים. על פי כל הסקרים, הנושא הראשון במעלה שעל פיו יבחרו האזרחים הוא הכלכלה - האינפלציה, יוקר המחיה והיעדר התעסוקה. אפילו נושא ההפלות שהסעיר את אמריקה עם החלטת בית המשפט העליון לא מגיע לחמישייה הראשונה.
לכן ביידן ילחץ את ידו של הרודן מריאד ויספר לעצמו שזה טוב לאמריקה וטוב לישראל. הוא יהיה בבית המלוכה הסעודי, אבל את המסר שלו הוא ישלח למצביעים באוהיו ובפנסילבניה. ככה זה כשבראש הפירמידה האמריקנית עומד נשיא נואש.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
קרע לגזרים את הסכם הגרעין, שפעל היטב בשטח. טראמפ
(צילום: רויטרס)
משימתו השנייה של ביידן תהיה לבצע פעולות של תחזוקה באזור: הוא אפילו לא ינסה לקדם את פתרון שתי המדינות, כאן הבית הלבן מזמן הרים ידיים, אבל הוא יפתח ארנק אמריקני עצום מימדים וישפוך את תכולתו על השולחן הפלסטיני כדי לקנות קצת שקט. הוא לא ידבר על עוולות הכיבוש המתמשך, גם לא על האפרטהייד בשליטת ישראל. ככה זה כאשר נשיא נטול אמירה מהדהדת עומד בראש מעצמה שוקעת המאותגרת על ידי רוסיה וסין שמשחרות לתפוס את מקומה.
הנושא הקריטי שיעלה בשיחות של הנשיא הוא חזרה להסכם הגרעין עם איראן. טראמפ, באובססיה, קרע לגזרים הסכם שפעל היטב בשטח, והוא עשה זאת בעידודה של ישראל ובברכתה. האיראנים המתינו שנה ואז החלו להאיץ את תוכנית הגרעין. ביידן מנסה להחזיר את ההסכם לחיים. מדובר בהסכם שאיננו מושלם, אך בנקודת הזמן הזו, לא רק האמריקנים חושבים שחשוב לחזור אליו - אלא גם גורמים ביטחוניים משמעותיים בישראל. שהרי עדיף 1,000 מילים מחייבות על הנייר מאשר אלפי פצצות חכמות וטילים משוגרים מצד אחד לשני. ביידן יפעיל מכבש של לחצים על ישראל ויפזר לעברה שפע של סוכריות שימתיקו את הטעם המריר, וזאת כדי שלא תתנגד בעוצמה להסכם המתגבש, בתקווה שיתגבש, כי הוא טוב לישראל איך שלא מסתכלים עליו.
4 צפייה בגלריה
פגישה בין ביידן ללפיד ב-2013
פגישה בין ביידן ללפיד ב-2013
פגישה בין ביידן ללפיד ב-2013
(צילום: שמוליק עלמני)
הנשיא האמריקני יחזור על המנטרה שיחסי ארה"ב-ישראל הם בלתי שבירים ושביטחונה של ישראל יישמר. אלא שמכבש לחצים אמריקני בעת הזאת הוא לא יותר מאשר אוסף אגרופים מצופים בכפפות של קטיפה. הוא יאמר לבני שיחו בישראל שיעשה הכל כדי שההסכם יקיף נושאים רבים החשובים לה, אבל גם יבהיר שהרכבת הזאת תצא לדרך אם ייווצרו התנאים, ושהוא מצפה מישראל שלפחות לא תפריע.
ביידן יביא איתו לישראל ולגדה המערבית הרבה מילים באמריקנית מנומסת, כמה בדיחות טובות והרבה צ'פחות, אך הקטע העגום הוא שמה שהיה הוא שיהיה. לנשיא הזה אין את תעצומות הנפש ולא את הכוח הפוליטי לרסק מציאות הרסנית ולהציב במקומה תקווה לעידן חדש. אבל יש להניח כי הוא לפחות יוכל לחזור הביתה עם חבית דלק במחיר מוזל, שעליה שילם ביוקר.