דונלד טראמפ וג'ו ביידן היו אמורים להיפגש הלילה לעימות השני ביניהם לקראת הבחירות לנשיאות. אך העימות בוטל, ובמקומו יתחרו הלילה שני המועמדים על הרייטינג ותשומת הלב הציבורית כשישיבו לשאלות בוחרים בשני אירועים שיתקיימו במקביל ויועברו בשידור חי.
העימות בין הנשיא הרפובליקני ליריב הדמוקרטי בוטל בשבוע שעבר אחרי שהוועדה האחראית קבעה שהוא יתנהל מרחוק – בעקבות ההידבקות של טראמפ בנגיף הקורונה. טראמפ, שהכריז שניצח את הנגיף ושהוא כבר לא מידבק, סירב להשתתף בעימות וירטואלי. "הוועדה שינתה את הפורמט וזה לא מקובל עלינו, זה מגוחך. אני מרגיש ממש טוב", אמר. מאז קיבל הנשיא אישור מרופאיו לצאת מהבית הלבן, וחידש את עצרות הבחירות ההמוניות.

6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
ביידן וטראמפ. אסיפות בוחרים במקביל
(צילום: AFP, gettyimages)
בתגובה להחלטת טראמפ הודיע ביידן שהוא לא מתכוון להתייצב לעימות לבדו. כך קבעו שני הקמפיינים אירועים שיתקיימו הלילה, במקום העימות השני. העימות האחרון בין השניים אמור להתקיים כמתוכנן ב-22 באוקטובר בנשוויל, טנסי. אנשי טראמפ הציעו לביידן להתעמת גם ב-29 באוקטובר, פחות משבוע לפני הבחירות, אך הקמפיין הדמוקרטי סירב להצעה.
האירועים שיקיימו הלילה שני המועמדים יהיו דומים למתכונת שבה אמור היה להיערך העימות השני - פורמט של "כנס בוחרים", שבו משתתפים בקהל מציגים שאלות לשני המועמדים. אחרי שביידן קבע אסיפת בוחרים בפילדלפיה, שתשודר ברשת ABC, ניהל טראמפ מגעים עם רשת NBC לקיים אירוע דומה במיאמי, שבו הקהל יידרש לעטות מסכות.
טראמפ לעג היום ל-NBC וכינה את האסיפה שלה "מזויפת". טראמפ אמר: "NBC הם הכי גרועים. הם פנו אליי ואמרתי לעצמי: למה לוותר על שעה של זמן מסך בחינם?". הנשיא ציין שכשביידן התארח ב-NBC, בפורמט דומה של כנס בוחרים, הוא נשאל "שאלות שילד יכול לענות עליהן". האירועים של שני המועמדים יחלו ב-03:00 שעון ישראל ויתקיימו בשתי מדינות "מתנדנדות" שחשובות לניצחון בבחירות: פנסילבניה ופלורידה.

6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
הלילה: ביידן בפילדלפיה, טראמפ במיאמי
(צילום: AFP, AP)
בניגוד לעימות המכוער ביניהם בספטמבר, שאחריו נשמעו קריאות לבטל את העימותים הנותרים, לשניים יש הלילה הזדמנות לפנות לציבור ללא הפרעות. טראמפ אמר היום שהוא לא מתכוון לשנות את הטון שלו עד יום הבחירות. בראיון לפוקס ביזנס אמר טראמפ שבעימות הראשון בינו לביידן "היו כמה אנשים שאמרו שהייתי גס רוח, אבל אתה חייב להיות גס רוח. האיש הזה שקרן". בעצרת היום בצפון קרוליינה הכריז: "ג'ו ביידן הוא פוליטיקאי משוחת".
כנס הבוחרים של ביידן נקבע לפני הכנס של טראמפ, ובארה"ב היו שכעסו על ההחלטה של NBC לשבץ את האירוע של הנשיא במקביל לזה של יריבו. "זה רע לדמוקרטיה", צייצה קייטי קוריץ', שהנחתה שנים ארוכות את ה"טודיי שואו" של NBC. "הבוחרים צריכים להיות מסוגלים לצפות בשניהם ואני לא חושבת שרבים יעשו זאת". היא הוסיפה שהשידורים המקבילים יועילו לטראמפ, מכיוון שהקהל אוהב לראות את הנשיא ה"לא צפוי".
כ-100 שחקנים ומפיקים הוליוודים כתבו מכתב זועם ל-NBC, ומחו על החלטת הרשת לשדר את אסיפת הבוחרים של טראמפ. הם כתבו כי השידור נותן במה "להתנהגות הרעה" של הנשיא, מחליש את ועדת העימותים הנשיאותיים ועושה שירות רע לציבור האמריקני".

6 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עצרת בחירות פנסבילבניה ג'ונסטאון
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עצרת בחירות פנסבילבניה ג'ונסטאון
טראמפ בעצרת בחירות השבוע
(צילום: AFP)
על רקע מגפת הקורונה יותר מ-17 מיליון אמריקנים כבר השתתפו בהצבעה המוקדמת - יותר מ-12% מסך כל המצביעים בבחירות 2016. כשנותרו פחות משלושה שבועות לבחירות, טראמפ מחפש דרכים חדשות לשנות את הדינמיקה במירוץ ולשפר את מצבו בסקרים הארציים – שבחלקם ביידן מוביל ביתרון דו ספרתי. טראמפ אמר לתומכיו שביידן הוא "המועמד הגרוע ביותר בהיסטוריה של הבחירות לנשיאות".
יועציו של הנשיא ביקרו את החלטתו שלא להשתתף בעימות הווירטואלי, ואמרו שהוא מפספס הזדמנות לנצח את ביידן בעימות לעיניי עשרות מיליוני אמריקנים. על רקע הפיגור בסקרים הודה היום הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, שמקורב לטראמפ, שלדמוקרטים יש "סיכוי טוב" לנצח בנובמבר.
דיוויד קאנון, יו"ר המחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון, חושב שטראמפ ביצע "טעות טקטית" כשסירב להתייצב לעימות. "הוא זקוק לעימותים יותר מביידן", אמר קאנון לסוכנות הידיעות AFP. "הוא זה שצריך לשנות את המומנטום של הבחירות".
6 צפייה בגלריה
צילונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עצרת בחירות פנסבילבניה ג'ונסטאוןם: AFP
צילונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עצרת בחירות פנסבילבניה ג'ונסטאוןם: AFP
לינדזי גרהאם: "לדמוקרטים יש סיכוי טוב לנצח"
(צילום: AP)
טראמפ חזר השבוע לערוך עצרות בחירות המוניות – לראשונה מאז ששוחרר מבית החולים. במהלך השבוע טראמפ וביידן ביקרו בכמה מהמדינות המתנדנדות שאמורות להכריע את גורל הבחירות. בעצרת אתמול באיווה הנשיא בן ה-74 חזר על המסר שיריבו, בן 77, לא כשיר לתפקיד הנשיא. "ג'ו גמור, אוקיי? אם הוא ינצח השמאל הקיצוני ינהל את המדינה. הם מכורים לכוח, ושאלוהים יעזור לנו אם הם יקבלו אותו", הזהיר טראמפ.
ביממה האחרונה זועם הנשיא על טוויטר ופייסבוק, שצנזרו תחקיר שנוי במחלוקת שפורסם ב"ניו יורק פוסט" על ג'ו ביידן. הקמפיין הרפובליקני קיווה שהתחקיר שפרסם העיתון יזרע ספקות באשר להגינותו של המועמד הדמוקרטי. יש אנשי מקצוע המפקפקים באמינות התחקיר שפרסם העיתון והחומרים שעליהם הוא מבוסס - בראשם אי-מיילים שמסר עורך דינו של טראמפ ומקורבו רודי ג'וליאני.
כמו בתה של היועצת קליאן קונוויי, שתקפה את הנשיא הרפובליקני ברשת, גם בתו של ג'וליאני פרסמה דברים קשים נגד טראמפ. קרוליין ג'וליאני קראה היום לאמריקנים להצביע לביידן ולשים סוף ל"שלטון הטרור" של טראמפ. במאמר במגזין "וניטי פייר" אמרה ג'וליאני שכשהייתה ילדה היא ראתה את סוג "הפוליטיקה האכזרית והאנוכית שדונלד טראמפ מנחיל למדינה שלנו". היא אמרה ש"הדרך היחידה להפסיק את הסיוט" היא להצביע לביידן.
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
בחלק מהסקרים הארציים היתרון של ביידן דו ספרתי
(צילום: AP)
לקראת האירועים הלילה הגיע טראמפ לעצרת בצפון קרוליינה, בשעה שביידן ערך אירוע גיוס תרומות וירטואלי. טראמפ אמר לבוחריו שחבל שהוא לא יכול לצפות בהופעתו של ביידן הלילה. "אני רוצה לראות אם הוא מצליח לעבור את כל התוכנית", צחק הנשיא. ביידן אמר לתורמים שהוא מצפה לעליית מדרגה בהשמצות של טראמפ נגדו. "נותרו עוד 19 ימים ואתם יודעים שחוץ מאת הכיור במטבח הוא הולך להשליך עליי הכול", אמר ביידן. "הולך להיות מבול מדהים של שקרים ועיוותים".
בעצרת בצפון קרוליינה הדגיש טראמפ חלק ניכר מהזמן לנגיף הקורונה, ונראה ששוב המעיט בחומרת המגפה. "זה הולך לדעוך, זה הולך להסתיים", הבטיח לקהל. טראמפ ציין שבנו בארון בן ה-14, שאתמול נחשף שנדבק בנגיף, "החלים כל כך מהר" - וקרא שוב לפתוח את בתי הספר ברחבי ארה"ב. "למדנו על המחלה הזאת. אתם חייבים לפתוח את העסקים שלכם ואת בתי הספר".

שלושה נדבקים בקמפיין, ביידן והאריס לא ייכנסו לבידוד

אחר הצהריים דיווח הקמפיין הדמוקרטי שקמלה האריס, המועמדת של ביידן לתפקיד סגנית הנשיא, הפסיקה את אירועי השטח שלה ותחדש אותם רק ביום שני. ההחלטה התקבלה אחרי ששני עובדים בצוות הקמפיין - כולל אדם שעובד בצוות של האריס - אובחנו כנשאים של נגיף הקורונה.
ביידן והאריס, שלא הו במגע עם הנדבקים, נבדקו ולא אובחנו היום כחולים. הקמפיין הדמוקרטי ציין שהשניים לא צריכים להיכנס לבידוד. למרות זאת, הקמפיין הודיע שהאריס תחדש רק ביום שני את נסיעותיה.
6 צפייה בגלריה
קמלה האריס עימות סגנים בחירות ארה"ב
קמלה האריס עימות סגנים בחירות ארה"ב
האריס. אירועי השטח הופסקו
(צילום: AFP)
מנהלת הקמפיין של ביידן, ג'ן אומאלי דילון, התייחסה לביטול אירועי הבחירות של האריס ואמרה: "זה מראה כמה ברצינות אנחנו מתייחסים לנגיף, ואיך מחודש מרץ עשינו כל מה שבסמכותנו כקמפיין כדי להבטיח את שלום הצוות, המתנדבים והבוחרים".
שעה קלה לאחר מכן פורסם על אדם שלישי בצוות הקמפיין שאובחן כחולה קורונה. אותו אדם נסע עם ביידן במטוס. בקמפיין אמרו שביידן לא היה במגע עם הנדבק ולכן גם במקרה זה אין צורך שייכנס לבידוד.