הישיבה החגיגית תמה, מחיאות הכפיים בכנסת הם כבר זיכרון רחוק, גם המסיבה ההמונית בכיכר רבין נגמרה - וכעת הגיע הזמן לעבודה הקשה. בתחילת יומה הראשון של הממשלה ה-36, אחרי יותר מ-12 שנים שבהן עמד בנימין נתניהו בראשות הממשלה, יצטלמו שריה לתמונה המסורתית בבית הנשיא. אבל מיד לאחר מכן יחלו פגישות החפיפה וטקסי החילופים - ו-27 השרים בממשלה שאושרה על חודו של קול יידרשו להתמודד עם לא מעט אתגרים.

סוף ל-12 שנות שלטון נתניהו

"תודה" מיאיר, אבנר ומאי גולן | נתניהו מעתה ראש האופוזיציה סנדרה רינגלר: "שרה בליבי, יש לנו משימה לארוז את הבית" לא נשכח את "החיים עצמם": הציטוטים הגדולים של נתניהו
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנט ולפיד בישיבת הממשלה הראשונה
(צילום: AP)
במשרדים רבים יתקיימו היום (ב') טקסי חילופים, אבל במשרד ראש הממשלה לא צפוי טקס כזה. לשכת ראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו תיאמה אמש עם לשכת ראש הממשלה הנכנס נפתלי בנט פגישת חפיפה בין השניים, שתתקיים בשעות הצהריים במשרד ראש הממשלה בירושלים. עם זאת, וברקע היחסים הקרירים בין השניים, לא יתקיים טקס חילופים חגיגי עם הרמת כוסית ואיחולי הצלחה.
במהלך הפגישה ידונו השניים בפינוי מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים והם צפויים להגיע למועד מוסכם. לפי ההערכות, משפחת נתניהו תעזוב את בלפור בתוך כמה ימים, ולא בתוך שבועות - כמו בפעם הקודמת שעזבה את המעון הרשמי.


6 צפייה בגלריה
החגיגות בכיכר רבין
החגיגות בכיכר רבין
החגיגות בכיכר רבין בתל אביב אחרי השבעת הממשלה החדשה
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
החגיגות בכיכר רבין
החגיגות בכיכר רבין
החגיגות בכיכר רבין
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
חגיגות בתל אביב
חגיגות בתל אביב
חגיגות בתל אביב
(צילום: AP)
טקס החילופים במשרד ראש הממשלה אינו היחיד שבוטל. השר לביטחון הפנים הנכנס עמר בר-לב, שמחליף את אמיר אוחנה, החליט לא לקיים טקס שכזה, מסיבה אחרת. "על רקע המתיחות הביטחונית בירושלים, איני מעוניין שכוחות המשטרה יעסקו במסדרי כבוד, אלא רק במשימתם הרגישה. המשטרה צריכה לפעול ביעילות ובשקט. לכן הנחייתי הראשונה היא לבטל את טקס חילופי השרים שנקבע, המפכ"ל וצמרת המשטרה יהיו בשטח ולא בטקסי כבוד. קדימה לעבודה".
עיסאווי פריג' ממרצ - השר המוסלמי השני בתולדות המדינה - ביטל את פגישת החפיפה שלו עם אופיר אקוניס במשרד לשיתוף פעולה אזורי, אחרי שזה אמר כי המשרד שבראשו עמד הוא "מיותר" - וכי אינו מעוניין בטקס חילופים. פריג' כתב בטוויטר: "אם כך, נראה לי שיהיה גם מיותר שניפגש, כי אין טעם בחפיפה עם מי שאומר שתפקידו היה מיותר. טוב יעשה אקוניס, אם ילמד פרק בממלכתיות ובהעברת שלטון ראויה. המשרד זקוק לשר שמאמין בו ובחזון ההשתלבות במרחב, ולא במי שכנראה ראה בו רק כיבוד שסיפק לו פינוקים מיניסטריאליים".
לעומת זאת, במשרדים רבים אחרים כן יתקיימו טקסי חילופים שכאלה. בין היתר, ב-9:30 תחליף אורנה ברביבאי את עמיר פרץ במשרד הכלכלה, ב-12:30 מאיר כהן יחליף את איציק שמולי במשרד העבודה והרווחה ואיילת שקד תחליף במשרד הפנים את אריה דרעי, ב-13:00 ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד ייכנס לתפקידו כשר החוץ במקום גבי אשכנזי, ומתן כהנא יחליף את יעקב אביטן במשרד לשירותי דת, ב-13:30 שר המשפטים הנכנס גדעון סער יחליף את בני גנץ שיישאר רק שר הביטחון וב-17:00 יחליף ניצן הורוביץ את יולי אדלשטיין כשר הבריאות.


6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת לאחר השבעת הממשלה
מליאת הכנסת לאחר השבעת הממשלה
מליאת הכנסת לאחר השבעת הממשלה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
נתניהו בהשבעת הממשלה
(צילום: רויטרס)
מסוף השבוע מאבטחת היחידה לאבטחת אישים בשב"כ את בנט באופן מלא. הוא נע בשיירות של אודי 8 משוריינות והרחוב שבו הוא מתגורר ברעננה נסגר לחלוטין לכניסת כלי רכב אחרי מגבלות שהיו בו בימים האחרונים.
בנט ימשיך בשלב זה להתגורר בביתו ברעננה ולא יעבור למעון בירושלים. הוא מתכוון להשתמש בבית בבלפור לפגישות רשמיות בלבד, אך לא ברור אם הנוהל יימשך לאורך זמן. לא מן הנמנע שלאחר זמן מה ישכנע אותו שב"כ לעבור לירושלים, שכן הישארותו ברעננה עלולה ליצור קושי אבטחתי ומטרד לשכנים.
עד אמש לא הותקן טלפון אדום בביתו של בנט, אף שהיה ידוע שבסבירות גבוהה הוא אמור להפוך לראש הממשלה. אף גורם בלשכת נתניהו לא נערך לרגע הזה: במל"ל טענו שעניין התקנת הטלפון האדום לא נמצא באחריותם – אף שהמועצה לביטחון לאומי אחראית על הכנתו של ראש הממשלה הנכנס לתפקיד. גם המזכיר הצבאי ושב"כ לא פעלו בעניין.
אמש, אחרי שממשלת בנט-לפיד אושרה בכנסת ברוב דחוק של 60 מול 59, השרים התכנסו לישיבה חגיגית. "נפעל לאחות את הקרעים, יש כל כך הרבה דברים שלא נעשו", אמר בנט ובירך "שהחיינו". ראש הממשלה החליפי לפיד אמר כי בישיבה הקצרה: "חברות ואמון הביאו להקמת הממשלה, ומה שיחזיק אותה זה חברות ואמון".

שעה קלה אחרי ההשבעה כבר בירך נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן את ראש הממשלה החדש, וזמן קצר לאחר מכן גם שוחח איתו טלפונית ואמר כי הוא מצפה לשיתוף הפעולה איתו. "לישראל אין חברה טובה יותר מארה"ב", אמר ביידן, ובנט הודה לו: "אני מצפה לעבוד איתך". שמו של נתניהו לא הוזכר בברכת הבית הלבן.
הקשיים בניהול קואליציה עם רוב כה דחוק נראו היטב כבר ביום ההשבעה. ח"כ סעיד אלחרומי מרע"מ נמנע בהצבעת האמון על כינון הממשלה, אבל מנהיג מפלגתו מנסור עבאס אמר אחר כך במשדר המיוחד של אולפן ynet כי לאותה הימנעות אין משמעות לביטחון הקואליציה השברירית: "הוא איתנו, הכול בסדר".
ח"כ אלי אבידר, מהקולות הבולטים במחאה נגד נתניהו, אמנם הצביע כצפוי בעד ממשלת בנט-לפיד - אבל לאחר ההצבעה הוא ערך שיחה נוקבת בטונים גבוהים עם יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן. זאת, לאחר שאבידר החליט לצאת לדרך עצמאית לאחר שסירב לתפקיד שליברמן הציע לו - ובעקבות זאת הוא עשוי לעתים לא להצביע באופן זהה לעמדת הסיעה.
פורסם לראשונה: 23:46, 13.06.21