לאורך 12 שנות הכהונה הרצופות שלו כראש ממשלה, בנימין נתניהו אמנם התראיין במשורה - כל עוד אין מערכת בחירות - אבל היו לא מעט הצהרות, נאומים ושידורים חיים בפייסבוק. מצד אחד הוא עורר סערות גדולות וספג ביקורות נוקבות, אך מצד שני גם הצליח לחרוט בתודעה ובלקסיקון הישראלי ביטויים שייזכרו לשנים רבות. אספנו כמה מהם.

"לא יהיה כלום, כי אין כלום"

אחד הציטוטים המוכרים של בנימין נתניהו הוא "לא יהיה כלום, כי אין כלום". הביטוי נשמע מפיו לראשונה בינואר 2017, אז התייחס לחקירותיו בפרשה 1000 ופרשה 2000 בישיבת שרי הליכוד לפני ישיבת הממשלה השבועית. נתניהו הציע אז לחברי האופוזיציה "לא לחגוג כי אין מה לחגוג", והוסיף: "כעת, כשאני יודע במה מדובר, אני אומר בביטחון מלא - לא יהיה כלום כי אין כלום".

"לצערי אני לא יכול למסור פרטים", אמר נתניהו אז לשרי מפלגתו. "מה שאני כן יכול לומר לכם היום, כשאני יודע במה מדובר, ואני אומר לכם את זה בביטחון מלא - לא יהיה כלום כי אין כלום. מה שיש פה זה לחץ פסול ובלתי פוסק של גורמים בתקשורת על גורמי האכיפה. הם מפריחים בלונים שהאוויר החם יוצא מהם בזה אחר זה. כך יהיה גם במקרה הזה".
הביטוי "לא יהיה כלום כי אין כלום", בהקשר של חקירותיו ומשפטו של ראש הממשלה לשעבר, חזר שוב ושוב בנאומים ובסרטונים שפרסם בנושא.

"את פשוט לא מעניינת, את משעממת אותנו"

באוקטובר 2018 הצפין נתניהו לקריית שמונה לטובת חניכת מרכז רפואי אזורי שתפקידו לספק שירותים לתושבי העיר ולתושבי האזור. נתניהו כינה את היום הזה "יום של שמחה", ובתגובה, צעקה לו הפעילה החברתית ותומכת הליכוד אורנה פרץ שמדובר ב"יום עצוב".
נתניהו העיר לה שהוא מבקש להספיד את עורך דינו המנוח יעקב וינרוט, ואמר: "אני אשמח לשמוע את התלונות שלך וההערות שלך, אבל יש לי משהו להגיד".

4 צפייה בגלריה
אורנה פרץ בהפגנה  בעד נתניהו סמוך לביתו של מנדלבליט בפתח תקווה
אורנה פרץ בהפגנה  בעד נתניהו סמוך לביתו של מנדלבליט בפתח תקווה
אורנה פרץ. התפייסה עם נתניהו
(צילום: מוטי קמחי)
בהמשך, כשדיבר על המרכז הרפואי שהחליף את חדר המיון הקדמי שפעל בעיר, שאלה פרץ את נתניהו: "אם זה כל כך חשוב, מדוע סגרת לנו את המיון?". נתניהו השיב לה: "תראי, את פשוט לא מעניינת, את משעממת אותנו. אנחנו רוצים לדון בדברים שמעניינים אותנו. תביאי דברים מעניינים". פרץ צעקה בתגובה: "אני בוחרת בך כל ארבע שנים וככה אתה עונה לי? תתבייש". שאר הנוכחים באולם השתיקו אותה בכעס וכינו אותה פרובוקטורית. בהמשך הנאום הגיעו למקום שוטרים שליוו את פרץ מחוץ לאולם.
כעבור כשנה הוזמנה פרץ ללשכת נתניהו והשניים התפייסו. "את לא משעממת, את נהדרת", הוא אמר לה.

נאום החמוצים

באוקטובר 2017, בפתח מושב החורף של הכנסת ה-20, תקף נתניהו את האופוזיציה וטען שהיא זורעת יחד עם התקשורת אווירת דכדוך, להשקפתו. את חברי האופוזיציה הגדיר "חמוצים". "לאחרונה יש חידוש, ענף חדש - ענף החמוצים. פעם טיפחו אתרוגים היום הם עברו לחמוצים. קשה לכם החמוצים", הוא אמר. חברי כנסת מהאופוזיציה השיבו לו: "קשה לנו הסירחון".

4 צפייה בגלריה
נתניהו אחרי הנאום, עם קופסת חמוצים
נתניהו אחרי הנאום, עם קופסת חמוצים
נתניהו אחרי הנאום, עם קופסת חמוצים
נתניהו הוסיף לתקוף את האופוזיציה במסגרת "נאום החמוצים": "החמוצים תמיד, אבל תמיד, מתארים את המצב שאנחנו בשלטון כדשדוש מתמשך וקיפאון, במקום דרוך. מבחינתכם, כל עוד לא מפנים יישובים יהודיים זה דשדוש ולא חשובים כל ההישגים שלנו. לפעמים הם נותנים מחמאה 'לדבר הוא יודע', אבל כל ההישגים שלנו? אם לא פינית לא עשית. לא דשדוש אלא פריחה. אזרחי ישראל בדירוג האחרון דרגו את עצמם במקום החמישי בעולם אבל הצעירים עד גיל 29 דרגו את עצמם, שימו לב חמוצים, במקום השני בסולם האושר העולמי".

הערבים נוהרים

ב-17 במרץ 2015, אז התקיימו בחירות 2015 שבסיומן הרכיב נתניהו את ממשלתו הרביעית, פרסם נתניהו בחשבון הפייסבוק שלו סרטון ובו קרא לתומכיו לצאת להצביע בבחירות, תוך שהוא פולט אמירה ספק גזענית שגררה תגובות קשות.

"שלטון הימין בסכנה", אמר נתניהו בסרטון, שזכה בהמשך לכינוי "הערבים נוהרים לקלפיות", אף שהמילה "נוהרים" לא נאמרה בו. נתניהו טען אז כי "המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות אל הקלפי, עמותות השמאל מביאות אותם באוטובוסים". באותן בחירות זכתה הרשימה המשותפת, שכללה לראשונה את ארבע המפלגות הערביות המובילות, ב-13 מנדטים.

"החיים עצמם"

דו"ח מבקר המדינה שפורסם בפברואר 2015 תקף בחריפות את ממשלתו של נתניהו על כך שזיהתה באיחור את המשבר העמוק בתחום הדיור.
בכנס פעילים במעלה אדומים הוא הגיב לדו"ח וטען כי עם כל הכבוד ליוקר המחייה - יש לו אתגר חשוב יותר לטפל בו. "האתגר הגדול ביותר שאנחנו עומדים בפניו, בחיים שלנו כאזרחי ישראל וכמדינה, זה איום התחמשותה של איראן בנשק גרעיני. מדברים על מחירי הדיור ויוקר המחיה, אך אני לא שוכח גם את עניין החיים עצמם".

דוגרי Let's talk

בספטמבר 2011, בכינוס העצרת הכללית של האו"ם, קצר יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן תשואות רמות אחרי שביקש הכרה בפלסטין בתור מדינה. בהמשך, עלה נתניהו אל דוכן הנואמים, תקף את הפנייה הפלסטינית והאשים את הפלסטינים בסירוב לשבת למשא ומתן עם ישראל.
"האמת היא שמדינת ישראל רוצה שלום עם מדינת פלסטין אבל הפלסטינים רוצים מדינה בלי שלום והאמת היא שאסור לכם לתת לזה לקרות", אמר נתניהו, שכינה את האו"ם "בית של שקרים רבים".

בהמשך, קרא נתניהו לאבו מאזן לפתוח במשא ומתן מיידי עם ישראל, ללא תנאים מוקדמים. "שנינו טסנו לניו יורק, שנינו באותה עיר, למעשה באותו בניין", אמר. "בוא ניפגש היום, בבניין האו"ם. מי יהיה כאן כדי לעצור אותנו? אם אנחנו באמת רוצים שלום, מה ימנע מאיתנו להיפגש היום ולהתחיל בשיחות השלום? אני מציע שנדבר בפתיחות, Let's talk דוגרי".

"החלק הראשון - לא נכון, החלק השני - לא יהיה"

באוגוסט 2013 פרצה מהומה במליאת הכנסת במהלך הדיון על חוק יסוד: משאל העם, שלפיו יש לערוך משאל עם על כל הסכם מדיני שבמסגרתו תוותר מדינת ישראל על שטחים שבריבונותה או על כל החלטה ממשלתית או הליך חקיקתי שבמסגרתו תבוצע נסיגה חד-צדדית.

המהומה החלה לאחר שח"כ ג'מאל זאחלקה עלה לדוכן והחל בחילופי דברים עם חברי כנסת אחרים ברקע התנגדותו הנחרצת להצעת החוק. בין היתר הוא אמר לח"כים היהודים שתמכו בהצעה: "אני הייתי פה לפניך, ואנחנו נהיה כאן גם אחריך".
ראש הממשלה נתניהו שמע את דבריו במליאה, וביקש בספונטניות לגשת לדוכן ולהשיב לזאחלקה. "לא התכוונתי לדבר, אבל שמעתי את אמירתו של ח"כ זאחלקה", אמר. "אתה אמרת 'אנחנו היינו כאן לפניך ונהיה כאן אחריך'. החלק הראשון - לא נכון והחלק השני לא יהיה".

"מבין מה זה לאבד בית"

בעיצומם של המגעים האחרונים בניסיון למצוא פשרה לפינוי תושבי עמונה שבבנימין, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נציגי התושבים, והדהים אותם. לא בגלל שהציג פתרון מיוחד למצב, אלא בגלל הדברים שאמר להם, ונחשפו ארבעה ימים אחרי תום המשבר ב"ידיעות אחרונות".
4 צפייה בגלריה
נתניהו לאנשי עמונה: "גם אותי סילקו מהבית"
נתניהו לאנשי עמונה: "גם אותי סילקו מהבית"
חשיפת הדברים ב"ידיעות אחרונות"
התושבים ניסו להסביר לנתניהו מה המשמעות מבחינתם של אובדן הבית והריסתו, ונדהמו לשמוע את תשובתו של ראש הממשלה: "אני מבין מה זה לאבד בית. אחרי בחירות 99' (שבהן הפסיד לברק), בהתראה אפסית, פשוט סילקו אותי ואת משפחתי מהבית בבלפור. ככה, עם כל החפצים, פשוט נזרקנו לרחוב. נאלצנו ללכת לשרתון פלאזה, תחושה נוראית".
מלבד התושבים ההמומים, הדברים הפתיעו גם את אהוד ברק, שהחליף את נתניהו במעון ראש הממשלה בבלפור והציג אחרת את האירועים: "'נעקר מהבית?' בקולות הבוחר. הייתי שם. לקח לו שישה שבועות לארוז ולפנות".

מה? מה פתאום?

לפני הבחירות לכנסת ה-21 התייצב נתניהו במפתיע לריאיון עם קרן מרציאנו. כשהוא נשאל אם ינסה לקדם לאחר הבחירות חוק או מהלך כלשהו שימנע את העמדתו לדין הוא ענה: "מה? מה פתאום! התשובה היא לא. מה שיפיל את זה זה העובדות עצמן". כשנשאל שוב אם ינסה לקדם מהלך שלא יאפשר את הסרת חסינותו או חוק צרפתי במתכונת זו או אחרת הוא השיב: "לא עסקתי בזה, ואני לא מתכוון להתעסק בזה".

נאום הברווזים

בכינוס השדולה הפרו-ישראלית (איפא"ק) שהתקיים בוושינגטון בשנת 2012, ניסה נתניהו להגחיך את הטענה האיראנית לפיה תוכנית הגרעין שלה היא למטרות שלום. "איראן עושה כל שביכולתה, מעשירה אורניום, בונה מתקנים גרעיניים תת-קרקעיים ובונה טילים בליסטיים וצנטריפוגות. כל זאת כדי לקדם לכאורה את מדע הרפואה", גיחך נתניהו.

"אם זה נראה כמו ברווז, הולך כמו ברווז, מגעגע כמו ברווז - אז מה זה? מה זה? בדיוק, ברווז. והברווז הזה הוא ברווז גרעיני. הגיע הזמן שהעולם יקרא לברווז - ברווז!", הוא הכריז.

"במקום שהם רואים פקקים, אני רואה מחלפים"

באפריל 2017, אחרי שספג ביקורת על המתווה החדש של תאגיד השידור הישראלי וברקע טענות לפגיעה בתקשורת, האשים נתניהו את התקשורת בישראל בהדגשת השלילי באופן הסיקור שלה, והגדיר אותה "תעשייה של דכדוך". הוא אמר כי "התקשורת במדינת ישראל היא חופשית והיא תישאר חופשית. הייתי רוצה שתהיה עוד תחרות, עוד גיוון, עוד פלורליזם".

בהמשך, הוא טען כי "התקשורת לא משקפת את התחושות של הציבור", והחל לפרט: "במקום שהם רואים אבטלה, אני רואה תעסוקה מלאה. במקום שהם רואים כלכלה הרוסה, אני רואה כלכלה פורחת. במקום שהם רואים פקקים, אני רואה מחלפים, רכבות, גשרים. במקום שהם רואים היסוס וחוסר ביטחון, אני רואה תקיפות ועוצמה בלתי רגילה שמקרינה על כל הסביבה שלנו".

"גנץ זה ביבי בעלי אקספרס"

שישה ימים לפני מערכת הבחירות השלישית ברציפות, עוד לפני שהוקמה ממשלת האחדות עם יו"ר כחול לבן, תקף נתניהו את בני גנץ ואת חברי מפלגתו ודימה אותם לאתר הקניות הסיני הפופולארי, הידוע בין היתר במכירת חיקויים. "גנץ הוא פשוט חיקוי עלוב. גנץ זה ביבי בעלי אקספרס. פתאום כולם נהיו ימניים שם, פתאום לא מתנגדים להליכה שלי לקונגרס, פתאום לא מתנגדים ליציאה מתוכנית הגרעין, הם אלה שהתנגדו להקים גדר ביטחון בגבול סיני", הוא טען.

גנץ השיב לו באותו אירוע, ואמר כי "הוא נמצא בתפקידו כבר 11 שנים ברצף. זה משחית כל אדם. פתאום הוא שולף רפורמות ותוכניות ומתחייב להגשים אותן - מלגליזציה ועד סיפוח. אני אעשה לכם ספוילר: עכשיו הוא מתכוון להודיע שזו תהיה הקדנציה האחרונה שלו, שנשארו רק 'כמה מהלכים היסטוריים' שהוא לא הספיק לטפל בהם ב-14 שנות שלטון, שיש שש רפורמות שהוא צריך לעשות כדי לתקן את מה שהוא לא עשה. אני לא מאמין לו, ומציע גם לכם לנהוג כך".

"תהיו כחלונים"

ב-2011, עם תחילת המחאה החברתית שראשיתה בחרם הקוטג', התייחס נתניהו לראשונה למחאה. בפתח ישיבת הממשלה, הוא קרא לשרים להיות כמו משה כחלון, ששימש אז שר התקשורת וערך כמה רפורמות בשוק הסלולר. "כחלון עשה דברים גדולים, תהיו כחלונים ותמצאו פתרונות", אמר נתניהו לשרים.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"תהיו כחלונים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)

"קפץ לי הגֵן המזרחי"

באחת מישיבות הממשלה בחודש מרץ 2017, כשסוגיית הקמת תאגיד השידור הציבורי עמדה בעינה, שאל שר האוצר דאז משה כחלון את נתניהו מדוע חזר בו מהחלטתו לגבי הקמת התאגיד אחרי שסוכם שהוא יחל את שידוריו, ונתניהו השיב: "קפץ לי הגן המזרחי".
חברי כנסת רבים מתחו ביקורת והביעו זעם על האמירה מצדו של נתניהו, שהחליט לפרסם התנצלות וכתב: "אני מחובר בכל נימי נפשי לכל עדות ישראל ומוקיר את תרומתן הכבירה".

"סופר טנקר לבירוקרטיה"

משבר הדיור העסיק את נתניהו כבר במרץ 2011, ובישיבת סיעת הליכוד הודיע כי בכוונתו להביא לאישור הממשלה הצעה להקמת ועדה לדיוק לאומי שתפעל לעקוף את הבירוקרטיה בתחום התכנון והבינוי. "אין דבר יותר קשה מאשר חוסר יכולת לבנות דירה, וצעירים שצריכים לשעבד את חייהם", אמר נתניהו והצהיר "מה שאנחנו מתכוונים לעשות זה סופר-טנקר לבירוקרטיה, מאמץ עליון לכבוד את בעיות הבירוקרטיה".
הישיבה הייתה חודשים ספורים אחרי השריפה הענקית בהרי הכרמל, לשם הוזעקו מטוסי כיבוי "סופר-טנקר" שסייעו בכיבוי השריפות, וכעת שימשו את נתניהו כדוגמה לפתרון מהיר ויעיל.

"אנחנו או אהההה"

הקו המרכזי בפתיחת קמפיין הליכוד בבחירות לכנסת ה-23 היה תקיפות ישירות של כחול לבן, היריב המרכזי מהגוש המרכז-שמאל. במהלך נאומו באירוע פתיחת הקמפיין, הציג נתניהו סרטונים שונים שתקפו את המפלגה היריבה.

בנאומו הוא גם עקף את יו"ר כחול לבן בני גנץ, וחיקה את סגנון דיבורו. "פעם זה היה אנחנו או הם, היום זה אנחנו או אההההה" (כאן חיקה נתניהו עיכוב בדיבור). "החיקוי הלועג של ראש הממשלה לאדם שמגמגם הוא שפל ערכי ממדרגה ראשונה למערכת הפוליטית בישראל", מסרו בארגון המגמגמים בישראל.
נתניהו התנצל בעקבות הסערה: "בדבריי כיוונתי לכך שלבני גנץ אין הישגים, אין לו מה להציע ואין לו מה לומר לאזרחי ישראל... בוודאי שדבריי לא התייחסו לאנשים בעלי מוגבלויות כלשהן, ואם יש מי שנפגע מדבריי אני מאוד מצטער על כך".
פורסם לראשונה: 23:49, 13.06.21