1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' מוחמד בן זאיד איתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' מוחמד בן זאיד איתמר בן גביר
סמוטריץ', מנהיג האמירויות בן זאיד ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, AP)
איחוד האמירויות מתנה פרויקט תרבותי משותף לה ולישראל בכך שאף שר ממפלגות "עוצמה יהודית" ו"הציונות הדתית", שבראשן עומדים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', לא יהיה קשור אליו. כך נודע ל-ynet ול"ידיעות אחרונות".
הפרויקט, שאותו יזמו האמירותים, נקרא "77". מטרתו לקיים פעילות תרבותית משותפת לשבע ערים בישראל ובאיחוד האמירויות, במשך שבעה ימים. הרעיון היה לקרב בין העמים ולקיים פעילות משותפת של תרבות וקירוב לבבות.
יורש העצר הסעודי: בכל יום אנחנו מתקרבים יותר להסכם עם ישראל
(צילום: Fox News)

בפרויקט אמורים להיות מעורבים כמה משרדי ממשלה, ובהם משרד החוץ, משרד התרבות ומשרד המורשת. אלא שהאמירותים הטילו וטו והודיעו שהם לא מוכנים לקדם את הפרויקט אם יהיו מעורבים בו שרים שקשורים לעוצמה יהודית ולציונות הדתית.
לכן, האמירותים הודיעו לישראל שאם משרד המורשת שבראשו עומד השר עמיחי אליהו יהיה מעורב בפרויקט - הם יעצרו אותו. הנושא נמצא בימים אלה במגעים מתקדמים בין המדינות, והווטו שהוטל עלול להקשות מאוד על קידומו, שכן משרד המורשת הוא חלק מהפרויקט וגם אמור לתת לו תקציבים.
חברי שתי המפלגות, שנחשבות לסמן הימני ביותר בקואליציה, עוררו לא אחת זעם בעולם בעקבות התבטאויות שנויות במחלוקת בלשון המעטה. כך למשל, אמר סמוטריץ' כי "יש למחוק את חווארה", ונשא נאום בצרפת שבו אמר כי "אין עם פלסטיני" - לצד מפת "ארץ ישראל הגדולה" שכוללת גם את ירדן. בן גביר, מצידו, התבטא רק לאחרונה באופן שהתפרש כתמיכה באפרטהייד ביהודה ושומרון. לאחרונה מקדמים במפלגות האלה גם תרומות לרוצח בני משפחת דוואבשה, עמירם בן אוליאל.
הצהרת ביידן ונתניהו
(צילום: רועי אברהם, יחזקאל קנדיל, לע"מ)

יש לציין כי בדצמבר 2022 חגגה איחוד האמירויות את יום העצמאות ה-51 שלה, ואז דווקא הזמינה גם את בן גביר - לצד חברי כנסת מכל הסיעות, דיפלומטים זרים, אנשי עסקים ואישי ציבור. עם זאת, ככל הנראה מדובר היה במחווה של רצון טוב בתקווה שבן גביר יתמתן - שכן עוד לפני כינון הממשלה הביעו בכירים באמירויות חשש מכך שקואליציה עם בן גביר תקשה על שיתוף פעולה עם ישראל. מאז עברו מים בנהר, בן גביר עלה שוב ושוב להר הבית חרף האזהרות מתסיסה, ובצל ההתבטאויות הקיצוניות החליטו באמירויות לעשות סיבוב פרסה.
הווטו הזה מגיע דווקא בזמן שבו מתנהלים מגעים חסרי תקדים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, בהובלת ארצות הברית. הלילה התייחס יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן למשא ומתן באופן מפורש, וציין כי "בכל יום אנחנו מתקרבים להסכם עם ישראל". עם זאת, הוא הבהיר כי ארצו דורשת "פתרון" גם עבור הפלסטינים בהסכם - ושהעניין עדיין לא נפתר. ידוע כי מפלגותיהם של בן גביר וסמוטריץ' מתנגדות ל"וויתורים" לפלסטינים בהסכם, ובממשל האמריקני אף בדקו אם בני גנץ או יאיר לפיד יהיו מוכנים להיכנס לממשלה כדי להעבירו. נתניהו, מצידו, אמר לביידן כי מבחינתו הפלסטינים הם "חלק מהתהליך" - אך לא בעלי זכות וטו עליו; וגם הוסיף כי לא יכניס גורמים אחרים לממשלה על חשבון השותפות הנוכחיות בה.
ח"כ אוהד טל מהציונות הדתית אמר בריאיון ל-ynet Live הבוקר כי "אני לא מכיר את הדבר הזה. אני בעצמי הייתי בביקור באמירויות, ואני שומר על קשר. רק עכשיו - ערב החג - התכתבתי עם כמה וכמה אנשים בכירים מאוד בשלטון האמירתי. שלחו לי הודעה ואיחלו לי חג שמח. כך שאני לא מכיר שום החרמה כזו. אני יודע שהשר עמיחי אליהו היה שם בביקור לפני כשבוע וחצי, משהו כזה, כך שאני ממש לא מכיר שום החרמה של שרים משרי הממשלה שלנו בשלטון האמירתי".