מספר החולים קשה לא מזנק, מספר המאומתים לא מתקרב לנתוני השיא מהשבוע שעבר – אבל נתוני הנפטרים מראים עד כמה עגום מצב הקורונה בישראל בחודש האחרון: משרד הבריאות עדכן היום (ה') כי ביום שלישי נפטרו 33 חולי קורונה. מדובר בשיא בגל הרביעי ומספר המתים היומי הגבוה ביותר מאז פברואר.
למעשה, במשך 16 ימים ברציפות נפטרו מדי יום לפחות 20 איש מסיבוכי המגפה. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 7,303 חולי קורונה, שמונה מהם היום. מבין 33 הנפטרים ביום שלישי – 17 היו לא מחוסנים ו-16 מחוסנים בשתי מנות. אף אחד מהנפטרים באותו יום לא קיבל את החיסון השלישי.
3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון. לפחות 20 מתים מדי יום
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
סימני בלימה, אבל המצב עגום. במחלקת הקורונה בברזילי
סימני בלימה, אבל המצב עגום. במחלקת הקורונה בברזילי
סימני בלימה, אבל המצב עגום. במחלקת הקורונה בברזילי
(צילום: AP)
ביום רביעי נפטרו 10 חולים לא מחוסנים, שישה מחוסנים בשתי מנות ושבעה שקיבלו מנת דחף. שישה מתוך שמונת הנפטרים היום הם לא מחוסנים, אחד קיבל שתי מנות של החיסון ואחד שלוש מנות. פרט לשני חולים בני פחות מ-60, שלא היו מחוסנים, הנפטרים הם בני 60 ומעלה – קבוצת גיל שבה שיעור המחוסנים בשתי מנות לפחות עומד על יותר מ-92%.
מאז חצות אובחנו 3,946 ישראלים כחיוביים לקורונה. בסך הכול פוענחו כ-77 אלף בדיקות ושיעור החיוביים, ללא בדיקות החלמה, עומד על כ-6.1%. מדובר בנתון גבוה לעומת אתמול, אך נמוך מזה של יום שלישי. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,120 חולי קורונה, 685 מהם במצב קשה. מדובר בעלייה קלה לעומת המספר הבוקר. מספר המונשמים עומד על 162.
חרף סימני ההאטה שנראים כעת בהתפשטות הגל הרביעי - עם מקדם הדבקה שעומד כעת על 0.83 - שיעורי התחלואה עדיין גבוהים מאוד. עדות לכך ניכרת היטב במתחמי בדיקות הקורונה של פיקוד העורף, שכעת, בימים הראשונים שאחרי החזרה ללימודים וארוחות החג המשותפות, מתמודדים עם עומסים כבדים. במהלך החג פעלו המתחמים במתכונת מצומצמת, ונבדקים רבים נאצו להמתין לעתים כמה שעות לבדיקה, אך גם הבוקר נרשמו עומסים.
3 צפייה בגלריה
עומס בעמדות בידוק קורונה באיצטדיון פתח תקווה
עומס בעמדות בידוק קורונה באיצטדיון פתח תקווה
תורי ענק במתחמי הבדיקות. מחכים במכוניות באצטדיון בפתח תקווה, אתמול
(צילום: מוטי קמחי )

ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס הערב לעומסים הכבדים במתחמי הבדיקות, והבטיח לפעול לצמצום התורים. "נקטנו בשורת פעולות כדי לטפל בהיקף העומסים במתחמי הבדיקות", מסר בנט. "אני מודע להיקף העומסים במתחמי הבדיקות, ועוקב אחר הדיווחים על המתנה ארוכה מדי בתורים".
שר הבריאות ניצן הורוביץ ציין כי מדובר "במאמץ משותף" של גורמים שונים בממשלה - את המתחמים מפעיל כאמור פיקוד העורף - ומנה כמה מהפעולות שננקטו עד עתה: לדבריו היום החלו לפעול 130 צוותי בדיקה במתחמים השונים, לעומת 115 עד עתה. המשמעות, כך מסר, היא שכ-5,000 איש נוספים יוכלו להיבדק מדי יום. בנוסף, כלל קופות החולים "התבקשו ליטול חלק במאמץ", לשון ההודעה, וראשי רשויות קיבלו הקצאה מיוחדת של כחצי מיליון שקל להפעלת סדרנים במתחמי הבדיקות.
"אנחנו מסיטים משאבים למרכזים הצפופים יותר", הוסיף הורוביץ. "המדיניות שלנו היא קיום שגרת חיים מלאה לצד זן הדלתא. זה דרש מאיתנו להוציא לפועל את מבצע החיסונים, ואת זה ביצענו, ובנוסף לקיים התאמות ולפעול בגמישות. אם יש תקלות, אנחנו מתקנים אותן ומוצאים פתרונות". הוא הוסיף: "אנחנו חוגגים את חגי תשרי עם המשפחה, בלי סגר, כאשר הילדים בבתי הספר והמשק פתוח. זה מאמץ גדול שמחייב אחריות מהצד שלנו, וסבלנות מצדכם, הציבור".