למרות שבחודש וחצי הראשונים למלחמה נרשמה ירידה משמעותית במקרי הרצח והפשיעה בשל נוכחות משטרתית גבוהה ברחובות, האלימות בחברה הערבית נמשכת. מתחילת השנה נרצחו 13 בני אדם מהחברה הערבית, עלייה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אז נרצחו 12 בני אדם עד 3 בפברואר 2023. האחרון מבין הנרצחים השנה - ענאן חביש, בעל מסעדה בירכא - שנורה למוות בכניסה אליה הבוקר (שבת).
כאמור, עם פרוץ המלחמה המשטרה הראתה נוכחות גבוהה והקימה מחסומים ברחבי הארץ, מה שהערים קשיים על ארגוני הפשע מבחינת "פעילותם", שכן ידעו שלכל ירי תהיה תגובה מהירה ומעצרים תוך דקות. מאז, נעלמו השוטרים מהשטח והרוצחים חזרו לרחובות.
3 צפייה בגלריה
זירת הרצח בה נמצאה גופת אישה בתוך רכב מונע בצומת יאסיף
זירת הרצח בה נמצאה גופת אישה בתוך רכב מונע בצומת יאסיף
הרצח הראשון ב-2024. קדורה נמצאה ללא בגדים ברכב בגליל המערבי
(צילום: דוברות המשטרה)
הרצח הראשון השנה בחברה הערבית היה של אסמהאן קדורה, בת 40 מנחף שבגליל המערבי, ב-5 בינואר. קדורה נמצאה ללא בגדים ועם סימני אלימות בתוך רכב מונע בשטח פתוח סמוך לצומת יאסיף. קרוב משפחתה סיפר: "עוד לא יודעים מה גורלו של התיק. מקווה שהמשטרה תגיע לרוצח שרצח אישה בדם קר".
באותו יום נרצח סמיח אבו מוך, חבר בארגון פשע בן 60 מבאקה אל-גרבייה. הוא נורה למוות ברכבו בעת שהיה בדרכו למסגד לתפילת יום שישי. רכב חסם את דרכו, חמוש ירד ממנו וירה בו מטווח אפס. עדי ראייה סיפרו כי אבו-מוך נורה תוך כדי נהיגה, וכי הרכב המשיך לנסוע עשרות מטרים לאחר שהוא נפגע. שני היורים נמלטו מהזירה לאחר שביצעו בו וידוא הריגה.
הרצח השלישי אירע ב-9 בינואר. מוחמד פדילה, בן 30 מטירה, נורה למוות בחצר ביתו - שבועיים אחרי שהתחתן. קרובת משפחתו אמרה: "אין גבול לרציחות. בימים אלו כולנו בסכנת חיים. הקורבן עוד לא הספיק ליהנות משמחת החתונה ולצערי רצחו אותו והרסו לנו את הכול".
האח המוסמך עבד אלוואחד קאסם (30), הנרצח הרביעי, נהרג ב-11 בינואר כשמטען חבלה התפוצץ ברכבו בעיר טירה. קרוב משפחתו טען כי הוא "חף מפשע ואין עליו כלום. לא הייתה הרגשה שהוא היה מאוים, הוא התנהג בצורה רגילה". הרצח החמישי אירע באותו יום. הייתם אגבאריה, בן 30 מאום אל פחם, נורה למוות בתוך רכב בעיר. אחיו, אבו חוסין, אמר: "אח שלי היה אדם מכובד וישר, התפרנס בכבוד מבית העסק הקטן שיש לו. הוא היה בדרך הביתה ורצחו אותו. עוד לא יודעים מי עומד מאחורי החיסול".
הרצח השישי אירע בלוד. ב-12 בינואר גם תושב העיר מוחמד אבו גנים (30) נורה למוות בכניסה לביתו. לפי גורמים, הרקע לרצח הוא סכסוך בין משפחות, עם זאת, ייתכן שאבו גנים כלל לא היה היעד. חבריו ושכניו סיפרו כי היה "מהטובים ביותר בעיר ובחיים לא פגע במישהו". לדבריהם, "בגלל סכסוך שהוא לא קשור אליו בחרו לרצוח את האדם הכי טוב, כאב לנו מאוד עליו. זאת אכזריות ועל המשטרה לפעול ביד קשה נגד היורים ולא להפקיר את התושבים".
מוחמד ג'בארין, תושב אום אל פחם בשנות ה-20 לחייו, נדקר למוות בבאקה אל גרבייה ב-17 בינואר. הנרצח השביעי מתחילת השנה התווכח עם אדם אחר מסיבה שעדיין אינה ברורה, כשהשני לבסוף דקר אותו כמה פעמים עד שנפל ומת במקום. תושבים מאום אל פחם סיפרו: "הקורבן תרם במספר הזדמנויות לספורט והיה ביחסים טובים עם כל מי שהכיר. בימים אלו מאבדים אנשים טובים שנרצחים על שטויות".
3 צפייה בגלריה
מוחמד טלכל
מוחמד טלכל
מוחמד טלאל. נורה למוות בכניסה לביתו באום אל פחם כשחזר מהעבודה
הנרצח השמיני, מוחמד טלאל (40), גם הוא תושב אום אלפחם - וגם בו ירו למוות בכניסה לביתו בעת שחזר מהעבודה. ב-25 בינואר התוקפים ירו בו מטווח אפס ונמלטו. לפי תושבי המקום וקרוביו, מוחמד לא היה היעד לרצח. לדבריהם, החשודים ברצח חיפשו את קרוב משפחתו, שהיה מעורב בתקרית אלימה, אך אחרי שלא מצאו אותו רצחו במקומו את מוחמד. קרובי משפחתו אמרו: "הנרצח הוא אדם מכובד וכולם אוהבים אותו. הרוצחים חיפשו אדם אחר וכשלא מצאו אותו אז רצחו את מוחמד בדם קר". טלאל היה הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים - ששואלים מתי אביהם יחזור לשחק איתם.
הרצח התשיעי אירע באותו היום בתל שבע. אבג'ד אבו רקיק (23), נשוי ואב לשני ילדים בני שנתיים וארבעה חודשים, נורה למוות. קרוב משפחתו סיפר: "עוד לא מעכלים שהוא נרצח. רק לפני כמה חודשים נולד לו בן והוא היה מאוד שמח והכין לו המון דברים, ותוך שניות רצחו אותו. דיברנו, הפגנו וחסמנו כבישים כדי למגר את הירי והרציחות אבל אין מי שישמע אותנו מהאחראים שמזלזלים בזה, אם זה בן גביר והממשלה וגם כל חברי הכנסת".
אחיינו של ראש ארגון הפשע קוטייר עודה, ראמז עודה (20), תושב ג'לג'וליה, נורה למוות שלשום בבית קפה במלון בשכם. הרצח העשירי אירע מול אורחי המלון ועובדי בית הקפה. גבר נוסף ששהה במקום נורה אף הוא, ומצבו הוגדר קל עד בינוני. היורים נמלטו מהזירה. כוחות שיטור פלסטיניים הגיעו לזירה, פתחו בחקירה ובחיפושים אחר המחסלים. במהלך פעולות החיפוש אותר רכב שרוף, שעל פי החשד שימש את היורים.
3 צפייה בגלריה
ראמז עודה והרכב שהוצת בשכם
ראמז עודה והרכב שהוצת בשכם
עודה והרכב שהוצת בשכם
הרצח ה-11 הוא של ראש ארגון הפשע חאלד אבו ג'ודה, תושב באקה אל-גרבייה בשנות ה 50 לחייו. הוא נורה למוות ברכבו במהלך נסיעה בכביש 6 סמוך למחלף באקה אל-גרבייה. מחקירה ראשונית עלה כי שלושה רעולי פנים נסעו במכונית, חסמו את דרכו - וירו בו למוות. בהמשך נמצא באזור באקה אל-גרבייה רכב שרוף, שעל פי החשד שימש את המתנקשים. הרצח האחרון כאמור התרחש הבוקר, כשענאן חביש נורה למוות בירכא, אך כעבור זמן קצר נודע על מותו של הנרצח ה-13 - עדנאן שחאדה, שנורה לפני כשבועיים בדיר חנא, והבוקר מת מפצעיו.
בכל מקרי הרצח המשטרה עדיין לא הודיעה על פענוחים. מתחילת השנה ידוע על לפחות 35 פצועי ירי ודקירות מהחברה הערבית, שנפגעו, קל, בינוני וקשה - וברוב המקרים לא התבצעו מעצרים.
אחמד מחאמיד מאום אל פחם שיתף בתחושות הקשות בצל המלחמה: "לשר בן גביר ולממשלה אין זמן לטפל בפשיעה בחברה הערבית. יש לנו עלייה חמורה שמראה את אוזלת היד של כל הגורמים. מדברים על תפיסת נשקים ואמצעי לחימה, אבל תפיסת רוצחים כמעט ואין".
תושבת באקה אל-גרבייה הדגישה: "אני מעדיפה שלא לשלוח את בניי לאף מקום לבד. היום שומעים שאנשים יוצאים מבתיהם וחוזרים ללא רוח חיים. עד מתי אנחנו צריכים לסבול? תפסיקו לעשות יחסי ציבור ותעבדו על מיגור פשיעה, ירי ואלימות".
במהלך 2023 נרצחו 244 בני אדם מהחברה הערבית - מספר הקורבנות הגבוה ביותר בכל השנים שחלפו - ולמרות הפשיעה המשתוללת רק תיקים ספורים פוענחו, והשאר נותרו ללא התקדמות.
פורסם לראשונה: 13:02, 03.02.24