פאנל המומחים של מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) התכנס אתמול (יום ו') לדיון על מתן המנה השלישית של החיסון נגד נגיף הקורונה של חברת פייזר והחליט שלא להמליץ על חיסון גורף לכל הגילים, אלא רק לבני 65 ומעלה, לעובדים במערכת הבריאות ולאוכלוסיות בסיכון.
6 צפייה בגלריה
מתחסנים בחיסון שלישי
מתחסנים בחיסון שלישי
מתחסנים בחיסון שלישי
(צילום: EPA)
ההחלטה, שהתקבלה שעות ספורות אחרי שישראל חצתה את רף 3 מיליון המתחסנים, לא כללה הטלת ספק ביעילות החיסון השלישי. המומחים אמרו בדיון כי הנתונים מישראל על ירידת היעילות של המנה השנייה טרם עברו ביקורת עמיתים, ועל כן חששו להסתמך עליהם. במקביל, הם גם סברו שאין זה נכון להשוות בין ישראל לארה"ב לאור השוני בין האוכלוסיות. המלצת המומחים שכוללת קבוצת אוכלוסייה מצומצמת נחשבת למכה עבור נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שתכנן להתחיל ביום שני במבצע חיסונים נרחב לכל מי שחוסנו לפני יותר משמונה חודשים במנה השנייה.
בישראל, נזכיר, המליצו גם כן תחילה לתת את החיסון למבוגרים, ובהתאם להחלטת משרד הבריאות החליטו על חיסון בני 60 ומעלה. בהמשך ובאופן הדרגתי, הודיע משרד הבריאות על הורדת גיל המתחסנים - בהתאם להמלצת צוות הטיפול במגפות ולפי החלטת מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש.

פרופ' אש: התו הירוק יוגבל כמתוכנן

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, אמר שהוא ועמיתיו לא הופתעו מהמלצת פאנל המומחים, והוסיף כי ההחלטה בעניין ביטול התו הירוק ב-1 באוקטובר למי שטרם קיבל את מנת החיסון השלישית וחלפה יותר מחצי שנה מאז שקיבל את המנה השנייה תישאר בעינה. "נפעל בהתאם למדיניות ולהחלטות שקיבלנו, והמתווה החדש של התו הירוק שתוכנן לצאת לפועל ב-1 באוקטובר ייעשה על פי התוכנית המקורית", אמר ל-ynet.
6 צפייה בגלריה
פרופ' אש. המתווה - כמתוכנן החל מ-1 באוקטובר.
פרופ' אש. המתווה - כמתוכנן החל מ-1 באוקטובר.
פרופ' אש. המתווה - כמתוכנן החל מ-1 באוקטובר.
(צילום: עמית שאבי, EPA)
גם הוא ביקש להדגיש את ההבדלים בין המצב בארה"ב לבין זה שבישראל. "חשוב להדגיש שאנחנו לא מזלזלים בהמלצת ה-FDA, אבל מצב התחלואה בישראל שונה מאשר בארה"ב, וההחלטות שהתקבלו כאן תואמות את המצב האפידמיולוגי כאן ובמיוחד נוכח העובדה שאנחנו רואים באופן חד-משמעי ירידה בשיעור החיסוניות וההגנה, גם בקרב צעירים שהתחסנו לפני למעלה מחצי שנה במנה הראשונה והשנייה", הוא הוסיף.
לפרטים המלאים לחצו כאן.

מכונת ירייה רובוטית ומצלמות: כך חוסל "אבי הפצצה"

העיתון "ניו יורק טיימס" חשף היום פרטים חדשים ודרמטיים ממבצע החיסול של מוחסן פחריזאדה, בכיר מדעני הגרעין האיראנים, שתואר כ"אבי הפצצה" של הרפובליקה האיסלאמית של איראן. פחריזאדה נורה למוות בעת שנסע בשיירת מכוניות מאובטחת בעיירה אבסרד דרומית לטהרן בנובמבר 2020 – בפעולה שמיוחסת למוסד.
6 צפייה בגלריה
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
המדען הבכיר וזירת החיסול ליד טהרן. מכונת ירייה רובוטית
(צילום: AFP)
בכתבה שעליה חתומים כתב "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן וכתבת ה"טיימס" לענייני איראן פרנז פסיחי, ובהשתתפות שלושה כתבים לענייני מודיעין וביטחון של העיתון בוושינגטון, חושף העיתון כיצד הצליח המוסד לחסל את פחריזאדה, יעד מרכזי עבורו במשך לפחות 14 שנים. לפי העיתון, מדען הגרעין הבכיר התעקש לנהוג ברכב לבד עם אשתו, המחסלים ישבו במרכז בקרה סודי במרחק של אלפי ק"מ ומכונת הירייה האוטומטית שנשלטה בעזרת לוויין הורכבה בסודיות בתוך איראן מחלקים שהוברחו אחד-אחד לאורך תקופה ממושכת.
לפרטים המלאים לחצו כאן.

הנתונים שמוכיחים: החיסון מציל חיים

מעדכון נתוני הקורונה שפרסם אמש משרד הבריאות, עולה כי יותר מ-68% מחולי הקורונה המאושפזים במצב קשה לא התחסנו בכלל. מנגד, 8.4% מהחולים קשה קיבלו שלוש מנות חיסון והיתר מנה אחת או שתיים.
6 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה ב במרכז הרפואי העמק ב עפולה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה ב במרכז הרפואי העמק ב עפולה
מחלקת קורונה בבית החולים העמק בעפולה
(צילום: גיל נחושתן )
גם בקרב הנפטרים יש הבדלים גדולים בין מחוסנים ללא מחוסנים. מתחילת החודש נפטרו 52 חולי קורונה שחוסנו בשלוש מנות החיסון – כולם בני 60 ומעלה. בתקופה זו נפטרו 121 חולי קורונה שקיבלו שתי מנות חיסון – שבעה מהם בני 60 ומטה שהיו מחוסנים בשתי מנות חיסון. מספר הנפטרים שלא חוסנו כלל החודש עומד על 208 – 22 מהם בני 60 ומטה. משרד הבריאות לא פרסם נתונים על 11 חולים נוספים שנפטרו.
לפרטים המלאים לחצו כאן.

משבר: צרפת החזירה את שגריריה מארה"ב ואוסטרליה

לראשונה בהיסטוריה, צרפת החליטה אמש להחזיר את השגריר שלה בוושינגטון להתייעצויות בצעד שנראה כמו המשבר החמור ביותר ביחסי המדינות בהיסטוריה המודרנית. הרקע להחלטה הוא הסכם ההגנה המשולש שעליו חתמו השבוע ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה.
6 צפייה בגלריה
צרפת הנשיא עמנואל מקרון ב צוללת
צרפת הנשיא עמנואל מקרון ב צוללת
נשיא צרפת מקרון בצוללת. משבר חסר תקדים
(צילום: AP)
ההסכם הביא לביטולה של עסקה בהיקף 40 מיליארד דולר לרכישת צוללות מתוצרת צרפת על ידי אוסטרליה. גם השגריר הצרפתי בקנברה הוחזר לפריז להתייעצויות.
לפרטים המלאים לחצו כאן.