4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
זלנסקי ונתניהו. פגישה ראשונה מאז פרוץ המלחמה
(צילום: שאול גולן, רויטרס )
הוא היהודי היחיד שמנהיג כיום מדינה שאינה ישראל, הוא הפך לסמל לגבורה ואומץ אל מול מכונת המלחמה הרוסית, הוא נבחר ל"איש השנה" של מגזין טיים ב-2022 - אבל אף ראש ממשלה ישראלי לא נפגש איתו מאז פרוץ המלחמה בפברואר אשתקד.
היום (שלישי) זה יקרה, כשנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ייפגש בשולי עצרת האו"ם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו - אבל עדיין לא בטוח שהפגישה הזו תעבור על מי מנוחות.


לאחר פגישה עם אילון מאסק וסיור במפעל טסלה בקליפורניה, המריא נתניהו לניו יורק ויפתח שם היום את החלק השני והמרכזי בביקורו בארצות הברית. שיאי הביקור צפויים להיות הפגישה עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מחר והנאום באו"ם ביום שישי, אבל כבר היום ייפגש נתניהו בבניין האו"ם בניו יורק עם שורת מנהיגים, ובהם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, קנצלר גרמניה אולף שולץ, נשיא פרגוואי סנטיאגו פניה - וגם עם זלנסקי.
הפגישה עם זלנסקי תהיה הפגישה הראשונה של ראש ממשלה ישראלי עם נשיא אוקראינה מאז פרוץ המלחמה עם רוסיה. זלנסקי מקווה לשמוע מנתניהו בשורות בעניין הבקשה האוקראינית לקבלת מערכות הגנה וטכנולוגיות ליירוט מל"טים איראנים. הוא מקווה גם לקבל הבטחה ממנו להגיע לביקור הזדהות בקייב.
נתניהו הוא המנהיג המערבי היחיד בעולם, מלבד ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, שלא הגיע לקייב. עד כה לשכת ראש הממשלה התחמקה מהביקור משיקולי ביטחון, אך האוקראינים אומרים שאם ביידן הצליח להגיע - אין שום סיבה שנתניהו לא יבוא. משרד החוץ הישראלי המליץ לנתניהו בחום לקיים את הביקור הזה.
4 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה נפגש עם רבנים בקייב
נשיא אוקראינה נפגש עם רבנים בקייב
זלנסקי בפגישה עם הרבנים
(צילום: AFP / UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE)
מאז פרוץ המלחמה תקף הנשיא היהודי של אוקראינה כמה וכמה פעמים את ישראל. רק בסוף השבוע, כשאירח רבנים ופעילי חב"ד, מתח זלנסקי ביקורת על נתניהו: "הוא התקשר אליי וביקש עזרה עם ההגעה לאומן. הוא אמר שיש בה מקלטים רק ל-11,000 אנשים, אבל צפויים להגיע 30,000. אמרתי לו שאם ישראל תשלח כיפת ברזל זה יעזור להגן על האזרחים שלו, והבטחתי לו שאם הוא יבוא לאוקראינה, אסע איתו לאומן".
באותה פגישה אמר זלנסקי כי "האחריות להגן על עשרות אלפי היהודים שמגיעים להתפלל באומן בראש השנה היא לא רק על אוקראינה, היא על מדינת ישראל שלא עושה מספיק".
ביוני האחרון, לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר כי "זלנסקי הוא בושה לעם היהודי", תקף ראש הסגל של זלנסקי - אנדריי ירמק - את השתיקה של ממשלת ישראל: "פוטין פגע בנשיא יהודי, כהכנה לפגיעה ביהודים נוספים. אני לא מבין מדוע ישראל לא מגיבה. לעולם לא נשכח את העובדה שלנו ולישראל יש את אותם אויבים, אבל הממשלה והפוליטיקאים הישראלים לא מבינים את זה".
4 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן בפגישה עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ב קייב
שר החוץ אלי כהן בפגישה עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ב קייב
אלי כהן וזלנסקי בקייב. נתניהו עדיין לא ביקר
(צילום: שלומי אמסלם לעמ)
בפברואר, במסיבת עיתונאים לציון שנה לפלישה הרוסית, אמר זלנסקי כי הוא מצפה שישראל תבחר צד במלחמה. "אני באמת רוצה שהם יהיו יותר ממתווכים. שיבחרו צד - זה האוקראיני", אמר אז. "זה זמן רב במלחמה הזו אני מצפה לתמיכה ישראלית. לא רק מהציבור - אלא גם מהממשלה".
שבוע לפני כן, יממה לאחר ביקורו של שר החוץ אלי כהן בקייב, השווה זלנסקי את המלחמה עם רוסיה לקרב בין דוד לגוליית - ואמר כי אוקראינה עדיין לא קיבלה מישראל את הקלע של דוד, ברומזו למערכות ההגנה. "אני מאמין שזה רק זמני", אמר אז.

בספטמבר אשתקד, בתקופת ממשלת בנט-לפיד, היה זלנסקי אף חריף יותר בביקורת על ישראל. "אנחנו רואים את ההשפעה של רוסיה על ישראל, שלא נתנה לנו שום נשק. כלום, אפס. איך אפשר להתנהג ככה, אני המום?", אמר אז בכעס. "אני לא מאשים את המנהיגים, אני רק מציין עובדות: בדיונים שהתקיימו בצמרת הישראלית הוחלט שלא לעזור לאוקראינה".
כבר במרץ 2022, פחות מחודש לאחר פרוץ המלחמה, מתח זלנסקי ביקורת על החלטת ישראל לא לספק אמצעי הגנה לאוקראינה. "בישראל יודעים היטב שמערכת היירוט שלכם - כיפת ברזל - היא הטובה ביותר. אפשר לשאול מדוע אנחנו לא יכולים לקבל מכם נשק? מדוע ישראל לא הטילה סנקציות רציניות על רוסיה?", אמר בנאום בזום לחברי הכנסת.