6 צפייה בגלריה
אבו מאזו
אבו מאזו
מסרים כפולים. אבו מאזן
(צילום: AFP)
בבוקר שאחרי הפיגוע בבני ברק, ההנהגה הפלסטינית ברמאללה מבצעת שתי פעולות במקביל: ברמה הפומבית, היא מנסה להדהד בקרב גורמים דיפלומטיים בינלאומיים את המסר שהיציבות היחסית שהייתה בשנה האחרונה בישראל ובגדה המערבית, לא תוכל להימשך לאורך זמן ללא אופק מדיני. ברמאללה מדגישים בפני אותם גורמים כי ההקלות והצעדים האזרחיים מצד ישראל כבר לא מספיקים.

הפיגוע בבני ברק - כתבות נוספות

ברמה הביטחונית, מקור פלסטיני אמר ל-ynet כי הבוקר ההנהגה ברמאללה העבירה הנחיה למנגנוני הביטחון הפלסטיניים להגביר את המעקב והאכיפה נגד גורמי חמאס, ג'יהאד איסלאמי וחמושים המזוהים עם גדודי חללי אל-אקצה. ההנחיה ניתנה משום שמבצע הפיגוע האחרון בשרשרת הוא פלסטיני ולא ערבי-ישראלי. ברמאללה לא רוצים לראות שידור חוזר של גל פיגועים שמקורו בגדה המערבית, בשל יכולתו לערער את יציבותה ואת הלגיטימציה הציבורית השברירית ממילא שלה.
הגינוי החריג של אבו מאזן לפיגוע הגיע אחרי מעורבות ישראלית ואמריקנית. ישראל דרשה, באמצעות לשכת שר הביטחון בני גנץ, שאבו מאזן יגנה את הפיגוע. גם האמריקנים היו מעורבים במגעים ולפי גורמים המעורים בפרטים, הפלסטינים אף העבירו אליהם את נוסח הגינוי בשפה האנגלית עוד לפני שפורסם.
6 צפייה בגלריה
הזירה בבני ברק
הזירה בבני ברק
הזירה בבני ברק
(צילום: דנה קופל)
6 צפייה בגלריה
הזירה בבני ברק
הזירה בבני ברק
(צילום: דנה קופל)
ההנחה הרווחת היא שברמאללה הפנימו כי ללא הגינוי, ישראל לא תוכל באקלים הנוכחי לאשר הקלות, ולו חלקיות, לרגל חודש הרמדאן. הרשות הפלסטינית עדיין תולה תקוות בכך שישראל לא תבצע צעדי ענישה קולקטיביים שעשויים להוביל להקצנת הלך הרוח בקרב הציבור הפלסטיני. ללא קשר לאישורן או ביטולן של ההקלות לרמדאן, אירעו אמש הפגנות וצעדות שמחה לרגל הפיגוע בכפר יעבד שבו התגורר המחבל, בעיר ג'נין הסמוכה לכפר וגם בחברון.
6 צפייה בגלריה
דיא חמארשה
דיא חמארשה
המחבל דיא חמארשה
הפעם האחרונה שלשכתו של אבו מאזן גינתה פיגוע בישראל הייתה בשנת 2014, אחרי הפיגוע בשכונת הר נוף בירושלים. אבו מאזן וסביבתו הקרובה והבכירה אינם מוטרדים מהביקורת וההסתה נגדם, שמובלת על ידי חמאס והג'יהאד האיסלאמי, בעקבות הודעת הגינוי הנדירה, כל זמן שהביקורת לא תתורגם למחאות ציבוריות בשטח בדמות הפגנות. ולפי שעה, הביקורת נותרה רק במרחב הווירטואלי.
בינתיים, ביהודה ושומרון התגובות לפיגוע מקרב מתנחלים לא איחרו להגיע. הלילה נרשמו לא פחות מ-30 אירועים שכללו חיכוך בין מתנחלים לפלסטינים, מתנחלים לכוחות הביטחון, ופשיעה לאומנית נגד פלסטינים במתווים שונים כמו זריקות אבנים לעבר כלי רכב פלסטינים שנעים בצירים, זריקות אבנים אל עבר בתי פלסטינים ושני פשעי שנאה.
שרשרת הפיגועים הגיעה לקראת יום האדמה שמצוין היום, ותחילת חודש הרמדאן שיחל בסוף השבוע הקרוב. בהקשר הזה חשוב לזכור כי יום האדמה הוא בראש ובראשונה יום אזכור של ערביי ישראל, שאומץ בהדרגה גם על-ידי הפלסטינים, ולפיכך יש לשים את הזרקור על האיום מפני פיגוע לאומני גם כלפי פנים ישראל ולא רק כלפי הפלסטינים.
במקביל, חמאס והג'יהאד האיסלאמי עושים ככל יכולתם להגביר את גובה הלהבות בגדה המערבית, במזרח ירושלים ובקרב ערביי ישראל כדי לייצר כמה זירות הסלמה. עם זאת, חמאס מתאמץ מאוד להוציא את רצועת עזה מהמשוואה. דוגמא אחת לכך היא העצרת שיקיים הארגון היום בעיר עזה. הדבר המעניין הוא הלוקיישן שנבחר לאירוע: נמל עזה – הנקודה המערבית ביותר ברצועה ולפיכך גם המרוחקת ביותר מגדר הגבול המזרחית בינה לבין ישראל. הרצון הברור של חמאס הוא כמובן להימנע מהגעת המונים לחלק הזה של הרצועה באופן שעשוי להוביל למהומות ועימותים.
6 צפייה בגלריה
הכנות לעצרת בנמל עזה
הכנות לעצרת בנמל עזה
ההכנות לעצרת בנמל עזה
6 צפייה בגלריה
הכנות לעצרת בנמל עזה
הכנות לעצרת בנמל עזה
ניסו להרחיק את ההתקהלות מהגבול כמה שרק ניתן
אבל לאיתותי ההרגעה מעזה יש כוכבית. לפני יומיים הצהיר סגן מנהיג חמאס, סאלח עארורי, כי פגיעה במתפללים במסגד אל-אקצה הוא הקו האדום מבחינת חמאס. עארורי למעשה מאיים שבמקרה כזה – רצועת עזה תצטרף להסלמה גם אם בחוסר רצון. ערב מבצע שומר החומות קבע חמאס את המשוואה שמסגד אל-אקצה הוא עילה להסלמה צבאית, ויהיה לו קשה עד בלתי אפשרי לסגת מכך.