5 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט מבקר בבית החולים רמב״ם את הלוחמים שנפצעו בפעילות המבצעית בג׳נין
שר הביטחון יואב גלנט מבקר בבית החולים רמב״ם את הלוחמים שנפצעו בפעילות המבצעית בג׳נין
המעצרים המנהליים - השלב הבא במאבק בפשיעה הלאומנית. גלנט ופרעות בכפר תורמוס עיא
(צילום: אלעד גרשגורן, שאול גולן )
אחרי הפרעות, הגיע שלב המעצרים המינהליים: שר הביטחון יואב גלנט חתם היום (רביעי) על ארבעה צווי מעצר מינהליים נגד פעילים, בהמלצת שב"כ. מדובר בשלב הבא במאבק של מערכת הביטחון בפשיעה הלאומנית, אחרי מעצרים ומניעת מפגש עורכי דין עם עצורים. כעת, ההנחה היא שיהיה לחץ משמעותי מתוך הממשלה על גלנט בנוגע לצווים.
הצווים הוצאו לארבעה פעילי ימין, ששלושה מהם נעצרו ביום חמישי שעבר על ידי השב"כ על רקע שורת האירועים הלאומניים האחרונים ביהודה ושומרון. לשניים מהם הוצאו צווי מעצר לארבעה חודשים ולשניים נוספים למשך חצי שנה.
לדברי גורם ביטחוני בכיר, "ארבעת העצורים מעורבים כבר שנים באירועים אלימים, גלויים וחשאיים. בעבר הם היו עצורים והוצאו נגדם צווי הגבלה (צעד נוסף לפני מעצר מנהלי), ולמרות זאת המשיכו במעשיהם, ובשבוע שעבר פגעו בכמה הזדמנויות ברכוש פלסטיני, שהביא לשריפת כלי רכב ולסיכון של חיי חפים מפשע". הגורם הדגיש כי חלק מהעצורים היו מעורבים בעבר בתקריות אלימות "כשפעלו נגד חיילי צה"ל וכוחות הביטחון".
5 צפייה בגלריה
מתנחלים תוקפים את תושבי תורמוסעיה בתגובה לפיגוע בעלי
מתנחלים תוקפים את תושבי תורמוסעיה בתגובה לפיגוע בעלי
"אנחנו לא שורפים ולא פוגעים בבלתי מעורבים". הפרעות בתורמוס עיא, בשבוע שעבר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר כי "מיליציות פשיעה מאורגנות, רצחניות וחמושות בחברה הערבית, שדוחות מודיעין מצביעים על סכנות חמורות מהן - לא הפעלת שב"כ, לא מעצרים מנהליים. נערים שנחשדו בהצתת רכוש (פשע שראוי לגינוי ולטיפול משטרתי נחרץ) - מיד שב"כ ומעצרים מנהליים. ליקוי מאורות, קווים לדמותו".
מוקדם יותר היום גלנט תקף במליאת הכנסת את פרעות המתנחלים נגד הפלסטינים, וכינה את המתפרעים "קבוצה מסוכנת ומדאיגה". לדבריו, מדובר "בפורעי חוק וסדר שרבים מהם לא באים מתוך יהודה ושומרון, או אפילו מהאזור. הקבוצה הזו גדלה ואני מודאג מזה, וכך גם ראש הממשלה והרמטכ"ל".
שר הביטחון התייחס גם למעצרים המינהליים, והסביר: "אנחנו עושים מעצר מנהלי כדי לא לאפשר לאדם להסתובב עם מיכל דלק בכוונה לשרוף. העברנו סדר כוחות גדול מאימונים לתוך יהודה ושומרון. האם אנחנו מוכנים? כמיטב יכולתנו בשים לב לחלוקת הקשב בגזרה".
לבסוף אמר השר: "הצעתי אתמול להחתים את כל שרי הממשלה – בואו נעשה עצומה מתואמת עם צה"ל והשב"כ בשם הקואליציה האופוזיציה – שקוראת לכך שלא יהיה מצב שאוכלוסיה יהודית נוטלת את החוק לידיה ופוגעת בחפים מפשע. לא ביהודה ושומרון ולא בשום מקום אחר".

ארגון "חוננו" מסר בתגובה למעצרים מנהליים כי "השיטה החדשה של השר גלנט היא להודיע על הצווים לתקשורת לפני המתיישבים - עד כה אף מתיישב לא קיבל צו מעצר מנהלי. במקום לדאוג לביטחון של אזרחי ישראל, הוא עסוק במשחקים תקשורתיים על גב התיישבים. השר בהתנהלותו מוסיף חטא על פשע. הדם עוד לא יבש מהפיגועים הקשים אשר חוותה ההתיישבות רק לפני מספר ימים, ובמקום לתת ביטחון, השר בחר לפגוע באופן האנוש ביותר בזכויות אדם. בושה".
בתוך כך, 200 חברי סגל אקדמי מאוניברסיטת בר אילן פרסמו גילוי דעת חריף תחת נגד פשעי הנקם כלפי פלסטינים בשטחים, תחת הכותרת "זו אינה דרכה של תורה". לדבריהם, "לא יכולה להיות שום הצדקה לפגיעה מכוונת בגוף, בנפש וברכוש של חפים מפשע".
5 צפייה בגלריה
AP_Israel_Palestinians_08995--a4f0d656450.jpg
AP_Israel_Palestinians_08995--a4f0d656450.jpg
"לא נוכל לעמוד מנגד כשיהודים פועלים בצורה המזכירה את הפורעים בבני עמנו". תיעוד לאחר הפרעות בתורמוס עיא
(AP)
חברי הסגל הוסיפו כי "בזיכרון הקולקטיבי של עמנו, ולעיתים גם בזיכרון המשפחתי והאישי, חרוטים אירועים אלימים כנגד אימותינו ואבותינו על לא עוול בכפם. לא נוכל לעמוד מנגד כשיהודים, אזרחי המדינה, לא פעם תוך שימוש בנשק השייך לצה"ל, פועלים בצורה המזכירה את הפורעים בבני ובנות עמנו".
בגילוי הדעת, האקדמאים תקפו בצורה חריפה גם את חברי הממשלה, שלדבריהם "מגנים פעולות נפשעות בחצי פה וחלקם בקריצה". הם ציינו כי "המצב הנוכחי, שבו ניתן מענה רפה ביותר למעשי האלימות, ורבים מהרבנים וראשי הישיבות שותקים, מעניק רוח גבית להחמרת האירועים ולשפיכות דמים. קברניטי המדינה לא יוכלו לומר שידיהם לא שפכו את הדם הזה. אין המדובר ב'לקיחת החוק לידיים', אלא בפעולות שבפני עצמן אינן הולמות שום חוק, מוסר או צדק, ועל כן עלולות אף להגיע לכדי פשעי מלחמה".
כפי שטענו ראשי מערכת הביטחון בהצהרתם המשותפת בשבת, צווי המעצר המנהליים לחשודים בפרעות שהתרחשו לאחרונה, נועדו להרחיק את הצעירים מהשטח ולהוריד בכך את גובה הלהבות, שמערערות את היציבות הביטחונית. השימוש במעצרים מנהליים התרחש גם אחרי אירועי חווארה, ובהתאם נראתה ירידה ברף האלימות הלאומנית באזור השומרון. במקביל, המהלך גרר גינויים מצד המתנחלים והשרים בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"לא ייתכן כי בכלי של מעצרים מנהליים יעשה שימוש רק נגד מתיישבים". בן גביר
(צילום: עמית שאבי)
גם כעת מופעל לחץ בימין על הפוליטיקאים לעצור את המהלך. שמואל מידד, מנכ"ל ארגון "חוננו", המייצג את העצורים אמר השבוע כי "לצערי במקום להילחם בטרור, המשטרה וצה"ל מוציאים את התסכול על יהודים שלא יכולים להירצח יותר בשקט ומוחים נגד כך. אני קורא לחברי בהתיישבות ובממשלה: אל תשתקו אל מול העוול הזה".
בן גביר אמר בשבת דברים דומים: "לא ייתכן שמערכות אכיפת החוק יגלו מדיניות של איפה ואיפה בין מגזרים שונים. לא ייתכן כי בכלי של מעצרים מנהליים יעשה שימוש רק נגד מתיישבים". גם השר סמוטריץ' הצטרף לגינויים ואמר כי "מעצרים מנהליים נגד מתיישבים הם צעד דרקוני ולא דמוקרטי".
אמש, כינסו ראש הממשלה בנימין נתניהו, גלנט ובן גביר דיון בהשתתפות ראש השב"כ רונן בר וגורמים נוספים על הפרעות ביהודה ושומרון, שהיה יצרי והסתיים ללא החלטות. נתניהו הדגיש בדיון: "אנו מאבדים לגיטימציה בקהילה הבינלאומית ולא יכולים לאפשר את זה. צריכים לפעול נגד זה".
5 צפייה בגלריה
תיעוד מעימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום צפא
תיעוד מעימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום צפא
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום ספא, בשבת
בן גביר מחה על העיסוק הגובר לדבריו בפרעות היהודים, שבמערכת הביטחון הגדירו כטרור לאומני של ממש, והוסיף כי "השיא זה שיחות ההתנצלות היום לרשות הפלסטינית (של גלנט ויצחק הרצוג, א"א). מחבל מורשע שישב 10 שנים בכלא, ואנחנו מתקשרים להתנצל בפניו וללטף אותו? אלה שמשלמים משכורות למחבלים אנחנו צריכים להתנצל בפניהם?".
גלנט, ששוחח עם השר הפלסטיני חוסיין א-שייח בעקבות הפרעות והתנצל, השיב לבן גביר בכעס: "אנחנו לא יכולים להתנהג כמו האויבים שלנו. אי אפשר לומר 'הערבים עושים אז גם לנו מותר'".
אחרי פיגוע הירי הקטלני בעלי, אירעו התפרעויות חמורות מצד מאות מתנחלים ביו"ש, שהציתו בתים, מכוניות ושדות ויידו אבנים על פלסטינים. בין היתר, ביום ראשון, שרפו פורעים יבולים חקלאיים בשטח של שישה דונם בכפר תורמוס עיא שבשומרון. בשבת, עשרות מתנחלים התעמתו עם פלסטינים ליד הכפר אום ספא שמצפון לרמאללה והשליכו אבנים. כמה דקות לאחר מכן נכנסו עשרות מתנחלים לכפר, שרפו לפחות שני בתים והציתו שני כלי רכב ומשאית השייכים לפלסטינים.