בנט על הנשק הלא-חוקי: "כמו צבא קטן"
(צילום: איתי בית-און, לע"מ)

ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס בצהריים (יום שני) לקרב החמולות אמש מחוץ לבית החולים סורוקה בבאר שבע, והדגיש כי המאבק בפשיעה בחברה הערבית נמצא במקום גבוה בסדר העדיפויות שלו. "אנחנו פועלים עכשיו, אחרת ב-2030 ישראל תהיה חלום בלהות", אמר בדיון מיוחד של צוות השרים למאבק בתופעת הפשיעה והאלימות בחברה הערבית - שממשלתו אמנם הכריזה עליה מלחמת חורמה בחודשים האחרונים, אך מאז היא ממשיכה להשתולל ולגבות קורבנות.
מוקדם יותר, בפתח הישיבה המיוחדת של צוות השרים, אמר בנט כי "אנחנו מטפלים באופן סדור בבעיות שכבר התרגלנו שאין מה לעשות איתן, שהן כרוניות, בעיות שרגילים להדחיק אותן. המשימה שלנו היא לא להוריד את הרגל מהגז, אלא להמשיך בכל הכוח עד להשלמת המשימה". כשברקע מבצע תפיסת כלי הנשק הגדול בצפון בשבוע שעבר, הוסיף בנט כי כמות הנשק הבלתי-חוקי במגזר היא כמו של "צבא קטן", וכי את המאגר הזה יש להמשיך ולרוקן, כלשונו.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט קטטה בין שתי משפחות סמוך ל בית חולים סורוקה פצועים נפצעו 2 צעירים תושבי רהט אלימות יריות ירי
נפתלי בנט קטטה בין שתי משפחות סמוך ל בית חולים סורוקה פצועים נפצעו 2 צעירים תושבי רהט אלימות יריות ירי
בנט ותיעוד מהקטטה אמש בסורוקה. "לא להוריד את הרגל מהגז"
(צילום: מארק ישראל סלם)
3 צפייה בגלריה
זירת האירוע
זירת האירוע
החלונות המנופצים בבית החולים סורוקה, אמש
(צילום: חיים הורנשטיין)
3 צפייה בגלריה
זירת האירוע
זירת האירוע
(צילום: חיים הורנשטיין)
לקטטה בשטח החולים סורוקה התייחס בצהריים גם שר הבריאות ניצן הורוביץ. לדבריו מדובר היה בחציית קו אדום שאסור להשלים עמו. "הממשלה הזאת סוף-סוף מטפלת בבעיית הנשק הבלתי חוקי והאלימות בחברה הערבית, וזה אינטרס של כל אזרח ישראלי - ערבי, יהודי, חילוני, דתי - בכל מקום", אמר בישיבת סיעת מרצ בכנסת.
הוא הוסיף: "העובדה שזה קורה במתחם בית חולים חמורה שבעתיים. בית חולים הוא מקום שבו עוסקים בהצלת חיים, בפתח המיון שזה לא פשוט וגם ככה יש עומס. קטטה המונית כזאת עם יריות, דקירות, מכות בפתח המיון - זה דבר שהוא באמת בלתי נסבל. אנחנו חייבים להתייחס לאלימות בבתי חולים - וזה לצערי סוג של מכת מדינה. כמעט מדי יום אני מקבל תלונות על אלימות בבתי חולים, מכל מיני סוגים - כלפי הצוות, בין כל מני אנשים שמגיעים, נזק לרכוש וכו'. מבחינת משרד הבריאות אנחנו נמצה את הדין ונדאג שהאכיפה תהיה כמו שצריך במקרים האלה".
הקטטה אמש בסורוקה, נזכיר, פרצה בעקבות סכסוך דמים בין משפחת אל-קסאסי למשפחת אל-טלאלקה מרהט, שמקורו ברצח של אחד מבני אל-קסאסי לפני כמה שנים. רק שעות אחדות לפני הקטטה נעשה ניסיון נוסף להשיג סולחה בין שתי החמולות. הקטטה עצמה החלה לאחר שבני המשפחות נקלעו זה לזה בבית החולים, אחרי שאחד מהם פונה לשם כשנפצע בתאונה.
שר הבריאות הורוביץ: "אלימות בבתי חולים - מכת מדינה"
(צילום: אלי מנדלבאום)

מנהל המיון בסורוקה: "כרזתי 'יש אירוע ירי, שאף אחד לא ייצא'"
(צילום: רועי עידן, סטס קופולו)

המשטרה עצרה לפחות 16 בני אדם במעורבות בקטטה, שבה נפצעו כמה בני אדם, חלקם מדקירות. במהלכה נורו גם יריות, והמפכ"ל יעקב שבתאי הכריז הבוקר כי זהות היורה ידועה - וכי הוא ייעצר. "תפקידו של בית חולים והצוות הרפואי הוא להציל חיים ולא נאפשר פגיעה, לא במוסד ולא בתחושת הביטחון של העובדים, ציבור החולים והמבקרים", אמר המפכ"ל למנהל בית החולים, ד"ר שלומי קודש.
הדקירות והירי עוררו בהלה גדולה בקרב הצוותים והמטופלים במוסד הרפואי. מנהל המיון בסורוקה וסגן מנהל בית החולים, ד"ר דן שוורצפוקס, סיפר הבוקר במשדר באולפן ynet כי הצוות חשש שהאלימות תגלוש גם לתוך חדר המיון, אליו פנו הפצועים מהקטטה. "כשהעסק נרגע ובחוץ התפזר, פשוט אתה יושב כמה דקות להגיד: 'רגע, מה היה לנו כאן?'".
אחת מעדי הראייה, בת שבע שורדקר, סיפרה כי הבחינה במתרחש כשעישנה על ספסל מחוץ לבית החולים. "ראיתי שתי חמולות שדיברו ביניהן והיצרים התלהטו. הם התחילו להתקרב אחד לשני ופתאום נשמעו יריות באוויר", שחזרה. "הבת שלי ישבה לידי ונכנסה להיסטריה, בכתה ורעדה. מיד קראו לנו פנימה וביקשו להישאר בפנים. אני מרגישה לא מוגנת. צריך לפעול יותר בנחישות, צר לי שיש את הדברים האלה במדינה".
ראש העיר באר שבע: "טרור אזרחי משתלט על המדינה"
(צילום: רועי עידן)

ראש העיר רהט התנצל על הקטטה: "דין בית חולים כדין מסגד"
(צילום: בראל אפרים )

הבוקר כינס ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ' מסיבת עיתונאים מיוחדת, ובה מתח ביקורת על כך שראש הממשלה לא הגיע היום לבית החולים כדי להעביר מסר בנוגע לחומרת התקרית: "מישהו צריך לבוא ולדבר קודם כל עם הציבור הישראלי. הוא מאבד את הביטחון האישי שלו. ציפיתי הבוקר שראש הממשלה והשר לביטחון פנים יהיו כאן. כי אתמול קרה מקרה חמור מאוד. מה שקרה אתמול זה אובדן שליטה של מדינת ישראל. קברניטי המדינה היו צריכים להיות פה ולדבר במסר חד וברור. כי בכל רגע נחצה עוד קו אדום".
דנילוביץ' הוסיף כי "מדובר במלחמה אמיתית על הדמוקרטיה של כולנו. יש פה טרור אזרחי שמתחיל אט אט להשתלט על המדינה. זה קורה בכל מקום". הוא קרא לערב את שב"כ בפשיעה במחברה הערבית, ולהשתמש ב"כלים חדשים לא קונבנציונליים ומפתיעים". לדבריו, "לא את עיר המטרופולין צריך לסגור. מדינה ריבונית שיודעת לשלוט לא צריכה לסגור את רחובות הערים. אנשים לא צריכים לפחד להסתובב בה, יהודים ולא יהודים. המדינה צריכה לרדוף אותם בבתים שלהם. בסליקים שלהם. לא אנחנו צריכים לפחד אלא הם".