4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: EPA)
מליאת הכנסת נפתחה הבוקר (חמישי) וחבריה יצביעו בקריאה שנייה ושלישית על חוק פיזור הכנסת - ולא תקדם את חוק המטרו והחוקים הדרושים לקבלת פטור מוויזה בנסיעה לארצות הברית.
ההצבעה הייתה אמורה להיערך אמש עד חצות, אך היא נדחתה, על רקע היעדר ההסכמות בין האופוזיציה והקואליציה על החוקים שיקודמו בשיתוף פעולה למרות הפיזור, בראשם חוק המטרו, חוקים הנדרשים לקידום הפטור מוויזה לארה"ב וחוק האזיק האלקטרוני שנועד להגן על נפגעות אלימות במשפחה.
נוסח הצעת החוק לפיזור הכנסת, שאושר הלילה בוועדת הכנסת בראשות ח"כ ניר אורבך, קובע את מועד הבחירות הבאות ל-1 בנובמבר. עם זאת, האופוזיציה הוסיפה הסתייגות לפיה ייערכו הבחירות ב-25 באוקטובר. לאחר שהכנסת תתפזר - יאיר לפיד יהפוך לראש הממשלה ה-14 של מדינת ישראל.
ישראל בדרך לבחירות – כל העדכונים בעמוד המיוחד:
נציגים מכל הסיעות ידברו בדיון, ובשעה 08:45 צפוי לעלות לנאום במליאה יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו. בשעה 09:00 ח"כ אורבך צפוי לסכם את הדיון, ואז יחלו ההצבעות על ההסתייגויות לחוק - ולאחר מכן על החוק עצמו בשתי הקריאות.
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יאיר לפיד. צפוי להפוך לראש הממשלה
העיכוב לווה בזיגזג מביך במיוחד: בסביבות השעה 21:00 אמש הודיעו לחברי הכנסת כי ההצבעה נדחתה ליום שלמחרת וביקשו מהם "להיערך ליום ארוך". כעבור קצת יותר משעה התבקשו חברי הכנסת לשוב בבהילות למשכן משום שההצבעה תתקיים בשעה 23:30 - אך בסופו של דבר היא לא התקיימה. מעט אחרי חצות, אישרה ועדת הכנסת בראשות ח"כ ניר אורבך את הצעת החוק לפיזור הכנסת לקריאה שנייה ושלישית.
4 צפייה בגלריה
ועדת הכנסת
ועדת הכנסת
אישרו הלילה את הצעות החוק לפיזור הכנסת, ולבחירות לכנסת הבאה. אורבך וקריב
(צילום: יואב דודקביץ' )
כמה שעות מאוחר יותר, ועדת חוקה, חוק ומשפט בראשות ח"כ גלעד קריב אישרה פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את חוק הבחירות לכנסת ה-25. בהצעת החוק נכללים גם שינויים בחוקי תעמולת הבחירות, בהם חובת שקיפות לכל פרסום מפלגתי במהלך תקופת הבחירות, כולל טוקבקים. כמו כן, ההצעה קובעת כי יוצבו קלפיות בדיור מוגן, בתי אבות ומקבצי דיור, שבהם מתגוררים לפחות 75 דיירים.
כמו כן, לדרישת חברי הכנסת דוד ושלמה קרעי מהליכוד, נקבע כי ועדת הבחירות המרכזית תציג נתונים על אחוזי הצבעה לפי אזורים. ח"כ קריב הודיע כי יגיש הסתייגות לפיה ייקבע עיקרון מסמיך בחוק, לפיו ועדת הבחירות תפרסם חמש פעמים במהלך יום הבחירות נתונים על אחוזי הצבעה ברמה ארצית ואזורית.
גם באופוזיציה וגם בקואליציה שואפים להשלים את פיזור הכנסת היום, אחרת "תקנות יו"ש", שמאפשרות להחיל את הדין הפלילי הישראלי בהתנחלויות, יפוגו. אם הכנסת תפוזר, הן יוארכו באופן אוטומטי. ברשימה המשותפת, מנגד, הודיעו שהגישו 12,000 הסתייגויות על מנת לדחות את הדיונים מעבר למועד הזה - וכך להביא סוף למה שכינו במפלגה "תקנות האפרטהייד".
מוקדם יותר אתמול הגישו כמה סיעות אלפי הסתייגויות במטרה לעכב את המהלך, ובתקווה להצליח לחוקק ברגע האחרון יוזמות שלא הוכנסו למסמך ההסכמות בין שני הגושים. עם זאת, ועדת הכנסת הפעילה סעיף בתקנון שמאפשר לתחום את הדיון בהן ולקבוע שההצבעה תחל בשעה שנקבעה מראש.

הוויכוח על המטרו

שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן דנו בלילה עם האופוזיציה על קידום חוק המטרו, והאופוזיציה הציעה לתמוך בחוק המטרו תמורת ביטול הפרשת עמיחי שיקלי. גורם בכיר בימינה אמר בתגובה: "לא יקרה. אם שיקלי 'ערכי' כמו שהוא טוען, שיודיע שיעביר את חוק המטרו ללא תנאי, למען המולדת". לאחר שההצעה עלתה, מיכאלי נכנסה אל לשכתו של ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט יחד עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס, ובהמשך כינסה את סיעת העבודה לישיבה.
4 צפייה בגלריה
ח״כ יוליה מלינובסקי
ח״כ יוליה מלינובסקי
"לא נמשוך אף הסתייגות ונלך עד הסוף". יוליה מלינובסקי
(צילום: יואב דודקביץ)
מפלגת ישראל ביתנו, שכזכור יושבת בקואליציה, אף הגדילה לעשות וקבעה כי לא תסיר את ההסתייגות לאחר שלא הושגו הסכמות על קידום חוק המטרו. חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו, יו"ר ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים שדנה בחוק המטרו, כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "ישראל ביתנו הייתה מוכנה לכל פשרה כדי להעביר את חוק המטרו, מתוך הבנה שהחוק הוא צורך חיוני ולאומי למדינת ישראל. גם שיקלי תמורת מטרו וגם שינוי תאריך הבחירות. לצערנו, גורמים בקואליציה טירפדו את כל האפשרויות ולכן אנחנו לא נמשוך אף הסתייגות ונלך עד הסוף".
בעקבות המאבק על חוק המטרו חששו במפלגת יש עתיד מדחיית פיזור הכנסת, והעבירו בשיחות עם ראשי מפלגות הקואליציה השונים דרישה חד-משמעית לחתור לפיזור הכנסת במועד שסוכם – עד אתמול בחצות – גם במחיר שהחקיקה שעליה נלחמים לא תעבור.
עם זאת, תוך זמן קצר מהפרסום על הדרישה הזו של יש עתיד, שיגר לפיד מסר של אחדות מול ליברמן, והודיע למעשה שהוא נרתם למאבק על החוק. "ביני לבין אביגדור ליברמן אי אפשר לסכסך. עובדים ביחד כדי להעביר את המטרו", צייץ לפיד בטוויטר, כשברקע הבנה ביש עתיד שליברמן לא מתכוון לוותר. יו"ר מפלגת העבודה ושרת התחבורה מרב מכאלי, שמקדמת אף היא את חוק המטרו, עקצה וכתבה בתגובה לציוץ של לפיד: "מוטב מאוחר מלעולם לא". כך או כך - החוק לבסוף נפל ויקודם רק לאחר הבחירות.