חיסולים בלבנון ושיגורים לעבר ישראל: צה"ל חיסל היום (שלישי) תוך שעות עם כלי טיס של חיל האוויר שני בכירים בחיזבאללה. הראשון היה מפקד "גזרת החוף" של ארגון הטרור השיעי איסמאעיל יוסוף באז, והשני מוחמד חסין מוספא שחורי ששימש כמפקד יחידת הרקטות והטילים של הגזרה המערבית בכוח רדואן. לפני החיסול הראשון נפצעו שלושה ישראלים באורח קל מפיצוץ של שני כטב"מי נפץ שחדרו מלבנון באזור בית הלל באצבע הגליל. בשעות הערב נורה מטח של יותר מ-10 רקטות לקריית שמונה. לא היו נפגעים בגוף, שני בני אדם לקו בחרדה. צפו בתיעוד חיסולו של באז שפרסם צה"ל, באמצע נסיעה בכביש בכפר עין בעאל שבאזור צור:

3 צפייה בגלריה
כטב"מ, רכב באיזור צור
כטב"מ, רכב באיזור צור
אחד הכטב"מים שחדרו לאצבע הגליל, והרכב שהופצץ ליד צור בדרום לבנון
"איסמאעיל שימש כגורם בכיר ותיק בזרוע הצבאית של חיזבאללה במספר תפקידים. דרגתו הנוכחית מקבילה לדרגת מח"ט", מסר צה"ל. "במסגרת תפקידו עסק בקידום ותכנון שיגורי רקטות וטילי נ"ט לעבר מדינת ישראל ממרחב החוף בלבנון כמו כן, בזמן המלחמה ארגן ותכנן מתווי טרור שונים לעבר ישראל", נמסר עוד.
העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", שמזוהה עם חיזבאללה, דיווח כי כטב"ם תקף את הרכב שבו נהג באז. שניים נוספים שנפצעו בתקיפה, כך לפי הדיווח, לא שהו ברכב אלא בחנות סמוכה שניזוקה גם היא. בערוץ הסעודי "אל-חדת'" צוטטו מקורות שתיארו את באז כ"מפקד שטח" בחיזבאללה: "הוא נחשב לגורם מרכזי בהרכב הצבאי בחזית", דווח.
בהתייחס לחיסולו של מפקד יחידת הרקטות והטילים של הגזרה המערבית בכוח רדואן שחורי, אמרו בצה"ל כי "הוא שימש כאחראי על תכנון והוצאה לפועל של מתווי ירי רקטות רבים לעבר העורף הישראלי. במסגרת תפקידו עסק בקידום ותכנון שיגורי רקטות וטילים לעבר מדינת ישראל ממרחב הגזרה המרכזית והמערבית בלבנון". עוד נמסר כי בתקיפה זו חוסל גם מחמוד איברהים פדלאללה, פעיל ביחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה.
3 צפייה בגלריה
איסמאעיל יוסוף באז
איסמאעיל יוסוף באז
איסמאעיל יוסוף באז. מפקד השטח של חיזבאללה שחוסל בלבנון
3 צפייה בגלריה
המחוסל מוחמד חסין מוסטפא שחורי
המחוסל מוחמד חסין מוסטפא שחורי
מוחמד חסין מוסטפא שחורי

במקביל, ערוץ "אל-מנאר" של חיזבאללה דיווח על תקיפות ארטילריה באל-חיאם שבדרום לבנון. רשת "אל-ג'זירה" הקטארית דיווחה בהמשך על תקיפה נוספת של שני רכבים בעיירה א-שהאביה שבדרום לבנון. לפי "אל-מנאר", התקיפות בוצעו באמצעות כטב"ם. ב"אל-חדת'" דווח כי לפי מידע ראשוני שלושה נהרגו בתקיפת הרכבים בא-שהאביה.
התקיפות הללו מגיעות כאמור אחרי חדירת הכטב"מים מלבנון, שאחד מהם תועד משייט בשמיים. אחד הכטב"מים שהתפוצצו גרם גם לשריפה בגליל העליון, ורשות הכיבוי הודיעה ששלושה צוותים של כבאים השיגו שליטה על הלהבות שפרצו בכמה מוקדים שם. חיזבאללה קיבל אחריות על שיגור הכטב"מים, ומסר כי הם שוגרו בשעה 14:25.
ארגון הטרור השיעי טען ש"פגע" בסוללת כיפת ברזל. ייתכן שהייתה מטרה לירי מלבנון. ב-15:27, כחצי שעה אחרי הודעת צה"ל על חדירת הכטב"מים, אזעקות המתריעות על ירי טילים ורקטות הופעלו בכמה יישובים בגליל המערבי, בהם גם שלומי. ככל הנראה, זוהו חמישה שיגורים מלבנון לשטח ישראל. ב-16:42 נשמעו אזעקות גם בבית הלל והגושרים שבאצבע הגליל. נפילות זוהו בשטחים פתוחים באזור, ואין נפגעים. גם הירי הזה גרם לכמה שריפות קטנות, שטופלו על-ידי הכבאים.

בימים האחרונים חדרו כמה וכמה כטב"מים של חיזבאללה מלבנון. ביום שבת חדרו שני כטב"מי נפץ, ופגיעה של אחד מהם הובילה לפציעתו הקשה של חייל במילואים בן 30, חבר כיתת הכוננות בקיבוץ חניתה שבגליל המערבי. גם ביום שלפני, בשישי בערב, חדרו שני כטב"מי נפץ של חיזבאללה את הגבול – אך אז צה"ל מסר כי הם יורטו.
אתמול, בתקרית קשה נוספת בגבול הצפוני, נפצעו ארבעה לוחמי צה"ל מגולני ומיהל"ם בגזרה המערבית של הגבול, בתוך שטח לבנון, מפיצוץ שלפי החשד נגרם ממטען שהניחו כוחות חיזבאללה, או ממוקש ישן. מצבו של אחד הפצועים קשה, שניים נוספים במצב בינוני ואחד במצב קל.
חיזבאללה עצמו פרסם קבלת אחריות על האירוע, וטען שהטמין מטען חבלה בזירה. הפיצוץ אירע כעשרות או מאות מטרים בתוך שטח לבנון, במהלך סריקה במרחב הגדר של כוח מסיירת גולני, יחד עם יחידות יהל"ם ועוקץ, במטרה לאבטח ולשפר את מרכיבי הביטחון במרחב. לפי תחקיר ראשוני, במקום לא הוכן מארב, וספק אם גורמי חיזבאללה היו מודעים לכוח שהגיע.
פורסם לראשונה: 15:43, 16.04.24