הפיגוע אתמול (שלישי) בשכונת נאות אפקה שבצפון תל אביב, שנגמר בתשעה פצועים ובחיסול המחבל, הועבר לחקירת שב"כ. מתוך הפצועים, שלושה כבר שוחררו מבתי החולים, אך ארבעה עדיין מאושפזים במצב קשה - בהם אישה שהייתה בהיריון ואיבדה את עוברה עקב הפציעה. קובי יקותיאל, האזרח החמוש שנטרל את המחבל, סיפר היום ב-ynet Live: "אני לא רוצה לספר בדיוק מה ראיתי, אבל הבן אדם הענק הזה פשוט הוריד שם את הסכין על אנשים, זה לא ייאמן".
לדברי יקותיאל, "איך שיצאתי מתחנת האוטובוס עם האופנוע אחרי שעצרתי בצד, שמעתי בומבה מאחוריי, פיצוץ מה זה רציני. עצרתי והסתכלתי, ואז ראיתי טנדר נכנס בתחנה שהייתי בה לפני. משם יצא נהג עם סכין גדולה וישר דוקר את הראשון שלידו".
6 צפייה בגלריה
עובדי עירייה מחליפים את תחנת האוטובוס שהמחבל נכנס בה בזמן הפיגוע בצפון תל אביב
עובדי עירייה מחליפים את תחנת האוטובוס שהמחבל נכנס בה בזמן הפיגוע בצפון תל אביב
עובדי עירייה מחליפים את תחנת האוטובוס שהמחבל נכנס בה בזמן הפיגוע, היום
(צילום: לירן לוי)
6 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי עם קובי יקותיאל שניטרל את המחבל בזירה בתל אביב
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי עם קובי יקותיאל שניטרל את המחבל בזירה בתל אביב
"כולם במשטרה שיבחו אותי". יקותיאל עם המפכ"ל בזירת הפיגוע, אתמול
הוא סיפר כי לאחר מכן, "בשניות הראשונות חשבתי שזה ריב בין נהגים, אבל אז המחבל עזב את הנדקר הראשון והתחיל להשתולל על אחרים, והבנתי שזה פיגוע. דרכתי את הנשק, והוא קלט אותי בחצי עין כזה שהנשק עליי. הוא רץ לכיוון שלי, ואז יריתי בו כדור או שניים, אבל הוא לא נפל. הוא רץ עוד כמה מטרים ואז נפל על הרצפה".
יקותיאל הסביר מדוע הוסיף לירות על המחבל כשזה היה שרוע על הקרקע, וסיפר כי "בזמן שהוא נפל, אני רואה שהוא נאנח מכאבים, אבל עדיין הוא לקח את הסכין ורצה לדקור בראש את האדם המבוגר שהיה צמוד אליו. ישר יריתי בו עוד כדור או שניים, וככה הוא נוטרל". לדבריו, "במשטרה כולם שיבחו אותי על מה שעשיתי, ומפקד המחוז בא חיבק אותי. גם השר בן גביר תמך. אבל בסדר, מבקרים תמיד יהיו".

הוא גם הסביר מדוע הוא מסתובב חמוש, וציין כי "אני תל אביבי והיו פה שני פיגועים לא ממזמן, ובשניהם הייתי קרוב מאוד לאזור". הוא סיפר: "שואלים אותי: 'מה, אתה הולך עם נשק? מה אתה תעשה?' אז כמובן, בחיים אף אחד לא יודע מה הוא יעשה באותו רגע, אבל תמיד אני נחוש, ובשביל זה אני הולך עם נשק. ואמרתי: זה לא בשבילי, כמו שזה בשביל לדאוג לאחרים".
אתמול, המפכ"ל יעקב שבתאי והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיעו כי בתום חקירת הפיגוע הם יבחנו "את הדרך לציין לשבח את האזרח שנטרל היום את המחבל בזירה ובכך מנע פיגוע קשה יותר". לפי הודעת השניים, "השר והמפכ"ל שוחחו היום עם האזרח ושיבחו את תושייתו שהצילה חיים, תוך שסיכן את חייו אך פעל בנחישות".

נעמה שלזינגר, אחת מהבעלים של "blend - בר בריאות" שנמצא במתחם שבו התרחש הפיגוע ושמצלמות האבטחה שלו סיפקו את התיעוד של המחבל יוצא מרכבו ומתחיל לדקור, סיפרה ב-ynet Live על האירועים אתמול מהצד של בית העסק שלה. "נסעתי לסניף השני שלנו שבהרצליה, וחזרתי ברגע שראיתי שעובדים כתבו בקבוצה שיש פיגוע במקום", תיארה שלזינגר. "העובדים סגרו את עצמם במחסן ואחר כך הלכו הביתה ונשארתי פה עם המנהל שלנו כדי לסדר, לנקות ולסגור את המקום ולראות מה קורה בהמשך".
דליה, שעובדת בקרבת מקום והייתה עדה אתמול לפיגוע, סיפרה ב-ynet live על התחושות הקשות שנשארו איתה. "הייתי במטבח עם עוד חברה ואז שמענו איזה רעש שלא ידענו להסביר אותו, שמענו לפחות 10 יריות וצעקות: 'פיגוע פיגוע'. וזה פשוט היה כל כך סוריאליסטי, מיד יצאנו החוצה וראינו כאן מחזות קשים, מזעזעים", שיתפה דליה. "היה לי לילה קשה, ובוקר קצת מערער - כי הייתי צריכה לחזור למקום של הפיגוע הזה, אבל אין ברירה, זו העבודה שלי. אז אני פה, מנסה לחזור לשגרה".
תשעת הפצועים בפיגוע פונו אתמול לבתי החולים איכילוב, בילינסון ומאיר - ומתוכם שישה כאמור עדיין מאושפזים. מירי כוכב, כלתו של בועז כוכב בן ה-76 שהובהל לבילינסון שבפתח תקווה במצב קשה עם פציעה בחזה, שיתפה כי "אין לתאר את רגעי החרדה בדרך לבית חולים. חשבנו על הגרוע מכל. כשהגענו הבנו שהוא במצב יציב, אך השעות האלה עכשיו הן קריטיות כי הכול עוד יכול לקרות".
לדברי כוכב, "הוא סובל מכאבים מאוד חזקים ונמצא בטיפול נמרץ כרגע, אבל הוא התעורר בבוקר במצב קצת יותר טוב. הוא עדיין עם דימום פנימי אותו מנסים לייצב". היא סיפרה כי הוא הגיע למקום הפיגוע כדי להיפגש עם חבר שלו, "וברגע שהוא יצא מהמכונית, המחבל פשוט פגש אותו ודקר אותו".
6 צפייה בגלריה
עמית כוכב נכדו של הפצוע בועז כוכב
עמית כוכב נכדו של הפצוע בועז כוכב
עמית, נכדו של כוכב שנפצע קשה בפיגוע
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע, אתמול
(צילום: Amir Levy/gettyimages)
6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב
(צילום: עידו ארז)
כלתו של הפצוע הוסיפה כי "הוא דיבר בטלפון עם חבר שלו, ובאמצע השיחה החבר שמע פתאום ניפוצי זכוכיות והשיחה התנתקה. החבר ניסה לחזור אליו, והוא כמובן לא ענה, אז הוא התקשר אלינו וסיפר לנו. ניסינו להתקשר אל בועז, ואז כשפתחנו את הטלוויזיה זיהינו את הרכב שלו בטלוויזיה ומיד יצאנו לכיוון בית החולים". לדבריה, "אנחנו גרים בהוד השרון, ומבחינתנו זה מקום בטוח, וגם אפקה, מי חושב על אפקה? פתאום זה דופק מאוד קרוב לדלת שלנו וזה מאוד מפחיד. מסתבר שזה יכול לקרות בכל מקום".
ניר גולדשטיין, החבר ששוחח עם כוכב בזמן הפיגוע, סיפר הבוקר ל-ynet Live כי שמע דרך הטלפון הנייד את זכוכיות תחנת האוטובוס מתנפצות. "אני שומע את הרעש והחבר לא עונה לי. בירייה הראשונה הבנתי שמדובר בפיגוע ולא בתאונה. הודעתי למשפחות שלו ונפגשנו בבית החולים. מצבו השתפר, אבל הוא עדיין מורדם ומונשם".
לצד בועז כוכב, אושפז בבילינסון גבר בן 30 במצב קשה עם פגיעה בבטן שנותח ואושפז במחלקה כירורגית. איתם אושפז גם אשר שמולביץ, רופא בן 66 שנאבק במחבל ונפצע באורח קל בפניו, אך הוא שוחרר כבר מבית החולים. ד"ר אלון נבט, ממלא מקום מנהל בית החולים, אמר היום ב-ynet Live כי "מצבם של השניים שהוגדרו במצב קשה טוב יותר הבוקר". בבית החולים מאיר טופלה אישה שנפצעה באורח קל מאוד. היא סבלה בעיקר מחבלות ושפשופים, ושוחררה כבר אתמול מבלי להתאשפז.

אל בית החולים איכילוב שבתל אביב פונו אתמול חמישה פצועים, בהם נפגעת חרדה שכבר שוחררה. ד"ר אסתי אסייג, סמנכ"לית מערכות מידע ותפעול ומנהלת שעת חירום באיכילוב, סיפרה הבוקר ב-ynet Live כי ארבעת המאושפזים "סך הכול עברו את הלילה באופן שקט". לדבריה, "כל השלושה שהגיעו במצב קשה עברו אתמול הערכה מהירה והובהלו לחדרי הניתוח".
אסייג ציינה כי מצבה של צעירה שפונתה אתמול לבית החולים במצב קשה השתפר משמעותית וכרגע היא מוגדרת במצב קל ומאושפזת להשגחה בטיפול נמרץ כירורוגי. שתי נשים נוספות עדיין מאושפזות במצב קשה, כאשר אחת מהן "לא יציבה, אך אני לא מגדירה את זה מצב של סכנת חיים". צעיר נוסף שנפצע אתמול באורח בינוני, שניר ויטנברג בן ה-26, מאושפז באורתופדיה לאחר ניתוח קיבוע שבר ומצבו קל.
ויטנברג סיפר היום כי "אתמול בפיגוע בצפון ת"א נפגעתי מרכב. שמעתי רק צעקות, אז אני לא זוכר הרבה מסביב. יש לי שפשופים בכל הגוף, ובירך בצד שקרוב לברך הכניסו לי מוט". הוא הוסיף כי הוא "מבקש עזרה מהתושבים למצוא את הטלפון שלי שהלך לאיבוד בזירה, יש שם דברים חשובים. למי אין דברים חשובים בטלפון כיום".
שמחה קוז'י, אמה של אחת מהפצועות שמאושפזות באיכילוב במצב קשה, סיפרה היום כי "אחרי שראיתי שהיה פיגוע, אז ניסיתי להתקשר לבת שלי והיא לא ענתה. התחושות שלי היו קשות והן רק הלכו וגברו". לדברי האם, "היא מורדמת. נקווה שהיא תתעורר, אנחנו זקוקים לכל העזרה שאפשר".
המחבל שביצע את הפיגוע, עבד אלאלווהאב חלאילה (20), הגיע לזירה באמצעות רכב שגנב ממעסיקו. הוא עלה על המדרכה ועל שביל האופניים ברחוב פנחס רוזן בתל אביב - כשהוא נוסע נגד כיוון התנועה ודורס עוברי אורח. בהמשך החל לדקור אנשים, ואז נורה וחוסל על-ידי יקותיאל. ייתכן שהיה לו אישור מסוים שאפשר לו לעבוד בישראל והדבר עדיין נחקר. בינתיים, כוחות צה"ל עצרו כמה ממקורביו, בתחנת לב המפרץ בחיפה - ובתיעוד שפרסמו אתמול הפלסטינים נראו חיילים רבים סביב ביתו בעיירה הפלסטינית סמוע שבדרום הר חברון.