בית המשפט המחוזי בתל אביב הורה היום (שלישי) לשחרר נתין זר מאריתריאה שנעצר ביום ראשון בזירת קטטות בדרום תל אביב בין תומכי ומתנגדי המשטר באריתריאה כשבתיקו סכין עם להב באורך שמונה סנטימטרים. השופט קבע כי "מעצרו תגרום לאפליה קשה", וגורמים במשטרה מתחו ביקורת חריפה על ההחלטה: "אנחנו תופסים חשודים ברחובות עם כלי שיכול לרצוח מישהו ובית המשפט משחרר אותם".
3 צפייה בגלריה
פצועים בקטטה בתל אביב
פצועים בקטטה בתל אביב
זירת הקטטה בשכונת התקווה בת"א, בשבוע שעבר. "מצופה ממי שחושש שלא להגיע למוקד הפרעות"
(צילום: דוברות מד"א)
אתמול הוגש לבית המשפט השלום בתל אביב כתב אישום נגד הנתין הזר, שנעצר על ידי שוטרים ממרחב יפתח, בגין החזקת סכין. לצד האישום, הוגשה בקשה למעצרו עד תום ההליכים. בדיון הארכת המעצר אמר נציג המשטרה כי "בימים האחרונים קיימת מתיחות גדולה בין תומכי המשטר באריתריאה למתנגדיו, וההתפרעויות גבו מחיר גבוה של פצועים והרוגים. עילת המסוכנות היא ברף הגבוה".
לעומת זאת, סנגורו של הנאשם טען כי "אין עילת מעצר, במיוחד שמדובר באדם שנעדר עבר פלילים. ב-99% מהתיקים מסוג זה המשטרה חוקרת את האדם ומשחררת אותו בתחנה". בסופו של דבר, השופט בנימין הירשל דורון שיחרר את הנאשם בערבות עצמית בסכום של 500 שקלים, וערבות צד שלישי בסכום של 750 שקלים.
המשטרה הגישה ערעור על ההחלטה, שנידון היום כאמור בבית המשפט המחוזי בתל אביב. בדיון היום אמר נציג המשטרה: "החשוד טען שהחזיק את הסכין לצורך הגנה עצמית על רקע המהומות. מצופה ממי שחושש שלא להגיע למוקד הפרעות, על אחת כמה כשהוא מצויד בנשק קר בתור הגנה עצמית. לא ניתן לנרמל החזקת סכין בנסיבות שלנו ולאפשר לרחובות לדמם". מחומר הראיות אכן עלה כי הנאשם הסתובב במקומות בהם היו קטטות בדרום תל אביב, כשהוא מצויד כאמור בסכין.
השופט שמואל מלמד דחה את הערעור של המשטרה והורה לשחרר את החשוד. "אני סבור כי לא ניתן להורות על מעצרו של המשיב במקרה הנוכחי, וזאת נוכח העובדה כי מדובר בהחלטה שתגרום לאפליה קשה", קבע מלמד. גורמים במשטרה ביקרו כאמור את ההחלטה בחריפות, וציינו כי "אנחנו תופסים חשודים ברחובות עם כלי שיכול לרצוח מישהו ובית המשפט משחרר אותם".
לדברי הגורמים, "בסוף אנחנו תלויים בבית משפט שיעצור את החשודים האלה וירחיק אותם מהרחובות. במיוחד עכשיו כשיש אלימות קשה והמתח גדול, בית המשפט לא יכול להתייחס לזה כמו לכל תיק פלילי רגיל. אם לא תינקט יד קשה נגדם, הם ימשיכו לחולל אלימות ומהומות ברחובות".


כרגע אכן נראה שהאלימות והמהומות ברחובות ממשיכות. כחודש חלף מאז המהומות חסרות התקדים בין מתנגדי משטר אריתריאים לתומכי המשטר, וההבטחה של הממשלה ל"צעדים חזקים נגד המתפרעים וגירוש מיידי" - אבל נראה שבשטח הרבה לא השתנה. בלילה בין שישי לשבת נפצעו 11 בני אדם, בהם שניים באורח קשה, בקטטה בשכונת התקווה בתל אביב בין מתנגדי משטר לתומכיו. "הם חיפשו אנשים שמתנגדים לדיקטטור", אמר עד ראייה.
15 אזרחים זרים נעצרו בחשד למעורבות בקטטה בשכונת התקווה. שעות ספורות לאחר אותה קטטה נורה למוות אזרח סודני בן 33 בשדרות הר ציון בתל אביב, על רקע סכסוך בין עבריינים בנוגע לסמים. ארבעה ימים לפני כן - נרצח אריתריאי, על פי החשד עקב היותו מתנגד המשטר. בעקבות אותו רצח שלחו נציגי הקהילה האריתריאית מכתב למשטרה ולשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. "בעקבות המחאה וההתפרעויות ב-2 בספטמבר, האיומים רק מתגברים", כתבו. "ב-26 בספטמבר נדקר באכזריות מבקש מקלט, אב לחמישה ילדים ששניים מהם בישראל. נשים לא מצליחות ללוות את ילדיהן בגלל איומים ואלימות מצד תומכי משטר".
3 צפייה בגלריה
שוטרים עם נשקים שלופים  בהפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
שוטרים עם נשקים שלופים  בהפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
תיעוד מהעימותים בדרום ת"א בחודש שעבר
(צילום: AP / Ohad Zwigenberg)
3 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)

פחות מיממה לאחר הקטטה בשכונת התקווה, אדם נהרג ו-11 נפצעו בעימותים קשים במרכז העיר נתניה על אותו רקע. בתיעוד מרחוב הרצל בנתניה נראה הכאוס במקום: כיסאות מושלכים, תקיפה באמצעות פח אשפה ענק, פצועים שוכבים ברחוב ובבתי עסק, וגם שוטרים יורים באוויר ומשתמשים ברימוני הלם.
שיאו של הסכסוך בין מתנגדי המשטר האריתריאי לתומכיו היו ההתפרעויות הקשות בדרום תל אביב בתחילת החודש שעבר, שפרצו אז בעקבות כוונת השגרירות האריתריאית לערוך פסטיבל לציון יום העצמאות של המדינה. כ-170 נפצעו אז במהומות, בהם עשרות שוטרים.