ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר אתמול (ראשון) שהחקיקה של המהפכה המשפטית תקודם עוד השבוע, וגם גורמים בכירים בקואליציה מודים כי הם מתקדמים עם החקיקה באישור נתניהו, אבל מבהירים כי יהיה להם קשה לגעת בוועדה לבחירת שופטים - שעשויה להלהיט את הרוחות הסוערות ממילא.
4 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
שר המשפטים מעוניין לקדם שינויים בוועדה לבחירת שופטים, רה"מ מתמקד בחוקים אחרים. נתניהו ולוין
(צילום: יונתן זינדל)
בישיבת הממשלה אתמול בבוקר ובישיבת ראשי הקואליציה שהתקיימה לאחר מכן נתן נתניהו אור ירוק למהלכי חקיקה חד-צדדיים, אבל באופן מתון - צמצום עילת הסבירות וחוק היועצים המשפטיים. זאת מתוך ידיעה שהדבר שעשוי להלהיט את הרוחות שוב הוא הוועדה לבחירת שופטים, שבה הוא לא נוגע.
ביום חמישי פורסם כי לוין מעוניין לקדם את שינוי הרכב הוועדה באופן שבו לאף אחד מהצדדים - קואליציה ואופוזיציה - לא יהיה רוב. זאת באמצעות שתי דרכים אפשריות: האחת, להוציא מהוועדה את השופטים ולהכניס במקומם גורם מקצועי שיכריע בין הצדדים, והאפשרות השנייה - מספר נציגים זהה לאופוזיציה ולקואליציה וייצוג קטן יותר לשופטים ללא זכות וטו.
את הנושא הזה שנחשב לדחוף ביותר מבחינת שר המשפטים, נתניהו עדיין לא מאשר לקדם. בקרב סביבתו של שר המשפטים יש חשש שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה תתערב ותתנגד לתזכיר חוק היועמ"שים של לוין. בקואליציה מתכננים לעשות "מעקף" ליועמ"שית, ולהגיש באופן פרטי את חוק היועמ"שים. את חוק הסבירות, כך הם מתכננים, תקדם ועדת החוקה.
בימים האחרונים מופעלים לחצים רבים על נתניהו מצד גורמים בכירים בקואליציה, שאמרו כי האירוע מנוהל על ידי האופוזיציה עם רוח גבית מצד המחאה, ולדבריהם, "אסור לזנוח את הרפורמה המשפטית". בנוסף נתניהו חשש כי אם הרעיון ייגנז - שר המשפטים לוין יתפטר מהממשלה.
4 צפייה בגלריה
היועמ"ש גלי בהרב־מיארה
היועמ"ש גלי בהרב־מיארה
בקואליציה מתכננים לעשות "מעקף" ליועמ"שית, ולהגיש באופן פרטי את חוק היועמ"שים. בהרב-מיארה
(צילום: יואב דודקביץ)
בשונה מבליץ החקיקה שהובילו שר המשפטים לוין ויו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, נתניהו מתכנן כאמור חקיקה מדורגת, שכל פעם תתמקד בהצעת חוק אחת. רה"מ לוקח בחשבון את ההשלכות הכלכליות וההשפעה של החקיקה על היחסים עם ארצות הברית, כשבמוקד הזמנתו לבית הלבן. הצעת החוק הראשונה כאמור היא צמצום עילת הסבירות על בסיס מתווה השופט סולברג, כך שבית המשפט לא יוכל להתערב בהחלטות של מדיניות הממשלה, למשל בנושא מינויים, אלא רק על ענייני זכויות אזרח ופרט.
נוסח זה כבר הובא להסכמות בשיחות בבית הנשיא, על אף שגנץ ולפיד מכחישים זאת, ולכן מצד הקואליציה מדובר בצעד מתבקש. נוסח זה יכול לסייע להשיב את יו"ר ש"ס אריה דרעי לשולחן הממשלה, אך לא מבטיח זאת, מאחר והוא נפסל גם בעילת "השתק שיפוטי" (מצב בו הציג במשפטו טענות סותרות, ס"ח). כך או כך, מבחינת הקואליציה חוק דרעי 2, שעסק בביקורת שיפוטית על כשירות שרים והיה כבר מוכן להצבעה בקריאה שנייה ושלישית - ירד סופית מהפרק. הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות תקודם בקרוב מאוד והשאיפה היא להעביר אותה בכנס הנוכחי לפחות בקריאה ראשונה.
באשר לחוק היועמ"שים, בהרב-מיארה כבר התנגדה להצעת החוק שהועלתה, שהוצגה על ידי רוטמן, שמטרתה הייתה הפיכת התפקיד למשרת אמון. המשנה של היועמ"שית עו"ד גיל לימון אמר בדיון בוועדת החוקה: "הייעוץ המשפטי לממשלה פועל להבטיח שההחלטות מתקבלות בסמכות, בהליך מנהלי תקין, תוך שמירה על טוהר המידות והגנה על זכויות האדם. הצעת החוק שהונחה בפני הוועדה תמוטט למעשה את הערובות הפנים-ממשלתיות לשמירה על שלטון החוק בפעולתם של משרדי הממשלה".

4 צפייה בגלריה
  בני גנץ, יאיר לפיד
  בני גנץ, יאיר לפיד
"צעדים חד-צדדיים יקברו את תהליך ההידברות". גנץ ולפיד
(צילום: יואב דודקביץ')

באופוזיציה מכחישים הסכמות: "נתניהו נסחט, זה פייק ניוז"

ביש עתיד הכחישו כי במהלך השיחות היו הסכמות מסוימות על צמצום עילת הסבירות וחוק היועמ"שים. "יש עתיד לא הסכימה לשום מתווה, לא העבירה מסמכים ולא תסכים לפגיעה בדמוקרטיה. אל תקנו את הספינים של אף אחד. נתניהו נסחט בידי רוטמן ולוין, כל היתר זה פייק ניוז", מסרו במפלגה.
בהמשך הוציאו במפלגה הודעה משותפת יחד עם המחנה הממלכתי, שבה נכתב: "לא היו הסכמות - לא בנושא חוק היועמ"שים ולא בנושא עילת הסבירות. מעולם לא הועבר באישורנו או בידיעתנו שום נייר שמביע הסכמה. קיימים פערים גדולים בין הצדדים גם בעילת הסבירות וגם בייעוץ המשפטי. נתניהו צריך לסיים את תהליך בחירת הוועדה לבחירת שופטים ולשוב להידברות. צעדים חד-צדדיים יקברו את תהליך ההידברות ויגרמו נזק בל ישוער לכלכלה הישראלית, לביטחון הלאומי ולאחדות העם".
4 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
(צילום: אלכס קולומויסקי)

גוטליב נגד נתניהו: "אמרת שתשנה את מבנה הוועדה בלי קשר לבחירה"

בליכוד הרוחות ממשיכות לסעור סביב ח"כ טלי גוטליב, שסירבה להוראה להסיר את מועמדותה לוועדה לבחירת שופטים ונענשה בסנקציות חמורות. אתמול היא חשפה שבלשכת נתניהו אמרו לה כי ישנו את מבנה הוועדה ללא קשר למי שייבחר אליה. "רה"מ נתניהו, שמעתי שאמרת לשרים שבגללי התעכבה החקיקה ביחס למינוי השופטים. תניח בבקשה שלא כולם מטומטמים. בלשכתך אמרת לי שלא משנה מי ייבחר כי ממילא מיד תשנו את מבנה הוועדה, כשניסית לשכנע אותי להצביע לאלהרר. אזכירך שאמרתי לך בנוכחות השרים שאינני מאמינה ואתה לא תיגע במינוי השופטים", כתבה בטוויטר.
גוטליב פנתה ליועצת המשפטית של הכנסת עו"ד שגית אפיק באשר לסנקציות שהטיל עליה יו"ר הקואליציה אופיר כץ, וזאת השיבה כי ליו"ר הסיעה "ישנן סמכויות להחיל מגבלות כלפי חבריה על מנת לאכוף משמעת קואליציונית, והן חלות גם במקרה הזה". גוטליב כתבה בהמשך: "אין לי כל כוונה לפנות לבג"ץ. המתנתי לתגובת יועמ"שית הכנסת שקבעה שניתן להעניש אותי על רצוני לבחור בעצמי בבחירות חשאיות. לליכוד יש בית דין. אשקול לפנות לבית הדין של המפלגה, שם יוחלט בדבר הסנקציות הדרקוניות שהוטלו עלי. אני מאמינה שמפלגתי לא מייצרת בובות, אחרת מה ההבדל בינה ליש עתיד?".

ולמה הושמטה ההצהרה הדרמטית מההודעה הרשמית?

בהודעה הרשמית של לשכת ראש הממשלה אחרי דבריו של נתניהו, לא הוזכר כלל החלק על המהפכה המשפטית. בהמשך טענו שם כי הסיבה לכך היא שמדובר בדברים פוליטיים - על אף שמדובר היה גם בהכרזה של נתניהו לגבי המשך המדיניות של ממשלתו. לאחר פרסום ההשמטה, יצאה ההודעה עם ההצהרה מטעם דוברות הליכוד.
התירוץ להשמטת החלק על המהפכה המשפטית, נבהיר, די תמוה: בעבר צורפו להודעות לשכת רה"מ גם הדברים הפוליטיים שאמר בישיבות הממשלה, אלא שאז הוא לא דיבר על חקיקה חד-צדדית - אלא על הידברות והסכמה רחבה, הדרך שבה כל מנהיגי מדינות המערב הפצירו בו ללכת.
כך למשל, ב-19 במרץ צוינו בהודעה של לשכת נתניהו דברים שאמר על המהפכה המשפטית, שבהם קרא להידברות: "במקום ההסתה הקריאות לאנרכיה, במקום הנדסת התודעה של ערוצי התעמולה, צריך להיות דיון אמיתי, ענייני והוגן ברפורמה המשפטית. נשמת אפה של הדמוקרטיה זה האיזון בין שלוש הרשויות - המחוקקת, המבצעת והשופטת. נעשה זאת בשיקול דעת ובצורה אחראית, באופן שישמור על זכויות היסוד של כל אזרחי ישראל - חילונים ודתיים, נשים, להט"בים, מיעוטים, כולם - בלי יוצא מן הכלל".
ב-23 במרץ הופצה הצהרה מיוחדת על רקע המחאה, שכולה הופצה מטעם הלשכה. ב-2 באפריל הופצו שוב דברים של נתניהו מפתח ישיבת הממשלה על המהפכה המשפטית, שבהם אמר: "ובאשר לוויכוח הפנימי - אנחנו נמצאים כעת בתהליך של הידברות במטרה להגיע להסכמה רחבה. אני רוצה להזכיר לכם שלפני הבחירות רבים ממנהיגי האופוזיציה הנוכחית תמכו בשינויים מהותיים במערכת המשפט. לכן יש כאן בסיס להסכמות שברצון טוב, בהידברות אמיתית, אפשר להגיע אליהם".
ב-30 באפריל אמר נתניהו וצוטט בהודעת הלשכה: "יש בינינו גם ויכוח יסודי בעניין הרפורמה המשפטית, אבל אנחנו עושים מאמץ לפתור את הוויכוח הזה בהידברות. ברצון טוב של שני הצדדים, אני משוכנע שאפשר להשיג הסכמות - ואני נותן לכך גיבוי מלא". ב-1 במאי הפיצה לשכת רה"מ הודעה על נאום של נתניהו בכנסת לצד יו"ר בית הנבחרים האמריקני, שם אמר כי "חבריי ואני נחושים לנסות להגיע להסכמות רחבות ככל האפשר בנושא הרפורמה המשפטית שעומדת בלב המחלוקת הציבורית בישראל".
פורסם לראשונה: 23:19, 18.06.23