משדר הבוקר

ח"כ טלי גוטליב מהליכוד, בקדנציה הקצרה שלה בכנסת, כבר הצליחה לעורר לא מעט סערות ואמוציות עם אמירות שנויות במחלוקת בנושאים שונים. אתמול (רביעי) היא הואשמה על ידי הקואליציה כמי שאחראית על פיצוץ השיחות בבית הנשיא בנוגע למהפכה המשפטית, לאחר שסירבה להסיר את מועמדותה לוועדה לבחירת שופטים לבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו, כדי לזכות בדחייה של חודש בהצבעה ולהגיע להבנות בשיחות עם האופוזיציה.
מליאת הכנסת התכנסה אתמול כדי להצביע על הרכב הוועדה לבחירת שופטים, אחרי חודשים של הפגנות נגד החקיקה במערכת המשפט. הח"כים נדרשים לבחור שני נציגים בבחירות חשאיות לוועדה, שיצטרפו לשני שרים מטעם הממשלה, שלושה שופטי עליון ושני נציגי לשכת עורכי הדין. נתניהו ביקש מגוטליב שתסיר את מועמדותה מהרשימה, אך האחרונה סירבה, בניגוד לשאר המתמודדים מהקואליציה שהסירו את מועמדותם כדי לזכות בדחייה של חודש בהצבעה.

4 צפייה בגלריה
טלי גוטליב
טלי גוטליב
טלי גוטליב
(צילום: יואב דודקביץ)
ח"כ טלי גוטליב (47) היא עורכת דין וחברת כנסת מאז הכנסת ה-25. היא נולדה בבני ברק וגדלה בבית דתי-לאומי, אך יצאה בשאלה לפני כעשור. כיום היא מתגוררת בגבעת שמואל ומגדלת שלושה ילדים, כשאחת מהם מאובחנת עם אוטיזם.
בצה"ל שירתה גוטליב כמדריכת תותחנים. היא בעלת תואר ראשון ושני במשפטים מאוניברסיטת בר-אילן. את התמחותה עשתה במחוז תל אביב (פלילי) של פרקליטות המדינה. כעורכת דין, ייצגה מואשמים רבים באונס ואף נטען כי מספר פעמים העלתה את הקורבנות על דוכן העדים והאשימה אותן בעדות שקר או שאשמת האונס הייתה עליהן.
בשנת 2012 הגישה גוטליב מועמדות לשיפוט, אך נפסלה במרכז ההערכה למועמדים על סעיף "מזג שיפוטי". בשנת 2015 התמודדה לראשות לשכת עורכי הדין בישראל נגד אפי נוה והייתה האישה הראשונה שהתמודדה לתפקיד זה. בשנת 2020 הגישה מועמדות לתפקיד פרקליטת המדינה, אך לא נבחרה לתפקיד.
גוטליב הצטרפה לליכוד ב-2022, ושובצה במקום ה-25 במסגרת הבטחת הייצוג לאישה חדשה - כשהסיבה העיקרית שבגינה נבחרה היא דעותיה הניציות על מערכת המשפט. נתניהו, שתמך בה בפריימריז, לא שיער ככל הנראה עד כמה יסתבך.
יומיים לפני שהושבעה כח"כית, עוררה גוטליב סערה כשכתבה בפייסבוק כי תפעל לפטר פרקליטים שליוו את תיקיו הפליליים של נתניהו. "מצאתי פתרון", כתבה, וצירפה תמונה משיחה שלה ושל אדם ששמרה באנשי הקשר שלה כ"שמעון הלוי עו"ד ליכוד ירושלים". גוטליב טענה כי "אפעל להעמיד לדין משמעתי את כל מי שידע בפרקליטות על התקנת תוכנות ריגול ללא סמכות ושתק, את הפרקליטים שידעו על הוצאת צווים ללא סמכות משופטים, את הפרקליטים שלא בדקו חומרי ראיות בתיק נתניהו וששיקרו בבית המשפט".
כשבוע לפני כן טענה גוטליב באולפן ynet כי במקום לחוקק פסקת התגברות, אפשר פשוט לא לכבד פסיקות של בג"ץ שמבטלות חוקים. "פסקת ההתגברות זו כותרת מאוד פומפוזית ויפה, אבל אין צורך בה", אמרה. "חוק יסוד שפיטה לא נותן לבית המשפט העליון סמכות לבטל חוקים. כשלעצמי אני מתעלמת מפסיקה. זו פסיקה בלי סמכות, אני לא מכבדת את זה".
לפי גוטליב, "בג"ץ צריך לזכור את מקומו וצריך לרסן את כוחו". היא הסבירה: "כשבית המשפט פועל בחוסר סמכות אני לא מכבדת את זה, צר לי. כשבית המשפט, תקשיבו לי טוב, כשהעליון מבטל חוק הוא פועל תוך הפרה בוטה של הסמכות הקנויה שלו בסעיף 2 בחוק יסוד השפיטה". גורמים בכירים במערכת המשפט זעמו על דבריה, וטענו כי היא קוראת למעשה לאנרכיה. לדבריהם, "כיבוד פסיקת בתי המשפט הוא הבסיס לחברה מתוקנת. כל ישראלי מן השורה לא יקבל גישה כזו".
4 צפייה בגלריה
אסתר חיות בעצרת הנעילה ליום הזיכרון לשואה ולגבורה בבית לוחמי הגטאותאסתר חיות בעצרת הנעילה ליום הזיכרון לשואה ולגבורה בבית לוחמי הגטאות
אסתר חיות בעצרת הנעילה ליום הזיכרון לשואה ולגבורה בבית לוחמי הגטאותאסתר חיות בעצרת הנעילה ליום הזיכרון לשואה ולגבורה בבית לוחמי הגטאות
האשימה את הנשיאה בפיגוע. חיות
(צילום: ניברן ברודקאסט)
בחודש פברואר, עם תחילתן של המחאות נגד המהפכה המשפטית, כמה מפגינים הגיעו מחוץ לביתה של גוטליב. בתיעוד נראית חברת הכנסת מהליכוד יוצאת למפגינים בבוקר ואומרת להם: "אתם יכולים להפגין בכיף. יש לי רק דבר אחד לבקש מכם - יש לי ילדה אוטיסטית בתפקוד נמוך. אני מוציאה אותה למסגרת ב-07:35, אני משאירה את הדלת פתוחה, אתם יכולים לעשות מה שאתם רוצים. רק כשאני יוצאת מכאן, תהיו בשקט, אתם יכולים להישאר כאן. פשוט כשאני עוברת כאן, לא לדבר איתה".
המוחים חסמו את דלת ביתה של הח"כית בגבעת שמואל. בשלב מסוים לאחר מכן, כשזו יצאה אליהם שוב וביקשה שיעזבו כדי שתוכל לקחת את בתה בעלת הצרכים המיוחדת למסגרת, הם השיבו לה: "את נשארת היום בבית, תמצאי מי שייקח את הילדה". בהמשך נעצרו שם שני מפגינים.
גוטליב עצמה הגיבה ב-ynet radio ואמרה כי המפגינים מחוץ לביתה הם "מופרעים, חיות אדם". לדבריה, "פתחתי את הדלת ב-06:10, ואני גרה בבניין, לא באיזו וילה שיש לה גדר ששם המפגינים יפגינו כאוות נפשם. האנרכיסטים ישבו בכניסה לדלת של הבית שלי, כשהוצאתי שקית זבל עם כותונת לילה שלי. סגרתי את הדלת והתקשרתי למשטרה, אחר כך אמרתי להם שיהיו בשקט כי יש לי ילדה אוטיסטית בתפקוד נמוך. זה מה שהניע אותי".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתיחת ישיבת ראשי הקואליציה לפני העברת התקציב
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתיחת ישיבת ראשי הקואליציה לפני העברת התקציב
יצא נגד ההאשמה של גוטליב כלפי נשיאת העליון. נתניהו
(צילום: גיל יוחנן)
בחודש מרץ ועדת האתיקה של הכנסת, בראשות ח"כ ינון אזולאי מש"ס, הטילה עונש על גוטליב, לאחר שהאשימה את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בפיגוע בירושלים חודש לפני כן, כשצייצה בחשבון הטוויטר שלה: "אני מאשימה אותה בתחושת הכאוס בעם ישראל ובהרס ופגיעה קשה בדמוקרטיה ובשלטון החוק. היא הפחידה מפני ממשלת ימין - לא מפני הרפורמה. אז מה אם יהיה כאן כאוס, אז מה אם אויבינו יזנבו בנו כי יזהו חולשה בקרבנו, הכול כשר בדרך למיטוט שלטון ימין". נתניהו הגיב על הציוץ ודחה את ההאשמות כלפי חיות.
למחרת התבטאותה השנויה במחלוקת, ועדת הכנסת התכנסה כדי לדון בשינוי מועד בחירת נציגי הכנסת בוועדות לבחירת נושאי משרות שיפוטיות - אך המוקד עבר מהר לדברי גוטליב, שלא שבה בה מהתבטאותה על כך שחיות אשמה בפיגוע ברמות. "נשיאת בית המשפט העליון, שאמורה להיות נקייה מכל שיקול פוליטי, חיללה את מוסד הנשיאות, חרחרה ריב ומדון בעם, תוך פילוג בלתי נסבל. כשאנחנו בתוך עצמנו מפולגים, האויב מזנב בנו. כל מי שהוביל לזינוב הזה, אשם בפיגועים. נשיאת העליון אשמה בכל מה שהיא גרמה לעם הזה", הטיחה גוטליב.
חברי הכנסת שנכחו בוועדה תקפו את גוטליב, והדיון הפך סוער. "אפילו ראש הממשלה מתבייש בך", אמרו לה חברי הכנסת מהמחנה הממלכתי זאב אלקין ומתן כהנא, לאחר שנתניהו גינה את דבריה. חברת הכנסת שרון ניר (ישראל ביתנו) ביקשה מגוטליב לחזור בה מיד. גם יו"ר הוועדה ח"כ אופיר כץ מתח ביקורת כלפי גוטליב, ואמר לה כי הנשיאה לא אשמה בפיגוע.

גם היועצת המשפטית של הכנסת שגית אפיק תקפה את דבריה. היא קראה לח"כים לקחת אחריות על דבריהם והתבטאה באופן ביקורתי וחריג נגד גוטליב: "קשה לי מאוד, כיועצת משפטית של הבית הזה, עם האמירות הקשות שנאמרות ביחס לרשות השופטת ולעומדת בראשה, נשיאת בית המשפט העליון. כמי שמייצגת אתכם גם בפני הרשות השופטת וגם בפני משרדי ממשלה, כדי לשמור על החסינות שלכם, על חופש הביטוי הרחב שיש לכם כדי לעשות את התפקיד שלכם, ואת החובה שלכם לפקח באופן פרלמנטרי על הגופים השונים - אני חושבת שאין מקום לשיח הזה בבית הזה. השיח הזה מוגזם וראוי להחליף אותו בכיבוד רשויות הדדי".
בעקבות ההאשמה, כתבה ועדת האתיקה בהחלטתה בעניין כי "הוועדה קבעה פה אחד כי ח"כ גוטליב ביצעה הפרה אתית בהתבטאותה. היא לא התנצלה ואף לא מצאה לנכון לעדן את אמירותיה". עקב ההחלטה, על גוטליב נאסר לדבר במליאה במשך שתי ישיבות, ובוועדות במשך שלוש ישיבות. הוועדה דחתה את הטענה כי דבריה נכתבו בגדר "חופש הביטוי", וקבעה כי היה מוטב שאמירות אלה לא היו נאמרות.
בחודש אפריל השתתפה גוטליב בהפגנת תומכי המהפכה המשפטית בנתניה, שם קראה לפטר את היועמ"שית, האשימה את אהוד ברק ב"המרדה" ואמרה כי הוא צריך לשבת בכלא. להפגנה הגיעו מאות אנשים בלבד, אל מול כ-24 אלף איש בהפגנה שמנגד, וגוטליב זעקה: "תראו כמה כסף יש להם". באותה הפגנה היא גם האשימה, בלי כל ביסוס ובאנגלית קלוקלת, את ממשל אובמה בכך שמימן פרסומים נגד נתניהו.
4 צפייה בגלריה
מתוך הלוויתו של יהונתן גפן
מתוך הלוויתו של יהונתן גפן
גפן: "גוטליב העניקה ממד חדש למושג 'ניחום אבלים'"
(צילום: שאול גולן)
עוד באותו חודש עוררה סערה כשהתראיינה לתוכניתם של יקי אדמקר וישראל כהן בתחנת הרדיו החרדי "קול ברמה", והתבטאה בבוטות בנושא ההתעלמות יוצאת הדופן של נתניהו ממותו של הסופר והמשורר יהונתן גפן: "כששואלים למה נתניהו לא הספיד את יהונתן גפן, הוא [גפן] אמר על בנימין נתניהו בהקשר של יוני נתניהו, שנפל במבצע אנטבה...", "-'שהאח הלא נכון מת'", השלים אותה אחד המנחים. גוטליב המשיכה: "אז אני צריכה להספיד את מי שכתב טורים נוראיים על ימין ועל דתיים? בעיניי שתיינות, סמים, בוהמייניות ופריצות לא מייצגות את מדינת ישראל".
השיחה עם גוטליב ברדיו נחתכה על ידי מנחי התוכנית, שאמרו כי הקהל ודאי לא מכיר את יהונתן גפן, ולדברים אלה היא הגיבה, "וטוב שכך. טוב שנחסך מהם".
אביב גפן הגיב לאותם הדברים שנאמרו על ידי גוטליב בחשבון הטוויטר שלו: "ותודה ענקית לטלי גוטליב שהעניקה ממד חדש למושג 'ניחום אבלים'"; בנו דילן גפן, הוסיף וכתב בחשבון האינסטגרם שלו: "מדברת מי שכונתה בעולם המשפט 'המלאך השומר של האנסים', מאוד אירוני".