ההסלמה בצפון היא איטית והדדית. אפשר לומר שחיזבאללה מגביר את קצב הירי והשיגורים לעבר מטרות ישראליות בגליל בניסיון לגמול לישראל באבדות ובהרס, בתגובה האבדות וההרס שחיזבאללה סופג בטור גאומטרי עולה בימים ובשבועות האחרונים.
1 צפייה בגלריה
חסן נסראללה נאום
חסן נסראללה נאום
נסראללה. מתוסכל מהאבדות של חיזבאללה
לחיזבאללה יש כיום כ-220 הרוגים בתקיפות חיל האוויר בדרום לבנון, ואף מצפון לערוץ הליטני. רק אתמול נהרגו בהפצצות חיל האוויר תשעה אנשי חיזבאללה, ויש גם הרוגים בקרב אנשי חמאס וארגונים פלסטיניים אחרים שפועלים בשירות ובאישור חיזבאללה נגד ישראל. האבדות האלו, לפי כל הסימנים, מטרידות מאוד את חסן נסראללה, וזה היה ניכר בטון ובתוכן הנאום שמזכ"ל חיזבאללה נשא אתמול מהבונקר באמצעות וידאו בפני אנשיו.
הנאום קבע תנאים נוקשים להפסקת אש ואף אמר שחיזבאללה לא יפסיק את האש לפני שישראל תפסיק להילחם ברצועת עזה. אבל כאמור, מה שחשוב בנאום היה הטון הלוחמני שנובע כנראה מהתסכול של חיזבאללה, וכנראה גם של פטרוניו האיראנים, מהאבדות שהארגון סופג בימים האחרונים ומההרס הרב בכפרים השיעיים בדרום לבנון, שבהם צה"ל פוגע בבתים ובמתקנים שמשמשים את חיזבאללה ופעיליו במטרה לדחוק אותם צפונה מאזור הדרום.
התסכול הזה של חיזבאללה הביא פעמיים בשבוע שעבר לירי מטחים גדולים של עשרות רקטות בבת אחת לעבר הגליל. הבוקר הייתה פגיעה במתקן צבאי באזור צפת שבה נהרגה אישה ונפצעו עוד שמונה, וצה"ל עדכן כי פתח ב"גל תקיפות נרחב" בלבנון.
ניכר שכמו אצל חמאס, גם חיזבאללה הבחין שפגיעה במתקנים צבאיים ובלובשי מדים מסבה נזק תודעתי ומורלי קשה יותר לציבור הישראלי מאשר פגיעה באזרחים, ולכן חיזבאללה מנסה שוב ושוב לפגוע במתקנים צבאיים וכך עשה גם הבוקר - למרות שאתמול כבר פגע באם ובנה שנפצעו באורח קשה במטח רקטות ששוגר לקריית שמונה.


חיזבאללה ניסה כמה פעמים לפגוע בבסיסים מרכזיים של צה"ל מאז 8 באוקטובר, בהם ביחידת הבקרה של חיל האוויר, מתקני גילוי וזיהוי של חיל הים בראש הנקרה ובמחנה פיקוד צפון באמצעות מל"ט מתפוצץ. בכל הפעמים הפגיעות הסבו נזק מזערי לבסיסים שהותקפו, והשאלה המרכזית היא אם חיזבאללה הפעם השתמש באמצעי שעדיין לא השתמש בו, ולכן גם הצליח לדייק בפגיעה. מה שפגע במתקן הצבאי ובסביבת צפת היו מספר יחסית לא רב של רקטות וטילים תלולי מסלול. עד היום הרקטות והטילים שחיזבאללה שיגר היו לא מדויקים - מה שנקרא טילים ורקטות סטטיסטיים תלולי מסלול.
כדי לפגוע פגיעות מדויקות, חיזבאללה השתמש למשל לפגיעה במתקני בקרה והתרעה של חיל האוויר באזור הגליל בטילי נ"ט מדגם "קורנט" ו-"אלמס" מתוצרת איראן. לדגמים המתקדמים של טילים אלה יש טווח של כ-8 קילומטרים והם מדויקים מאוד. ה"אלמס" הוא הנדסה לאחור איראנית של טיל ישראלי מדגם "גיל", שנמצא בשירות צה"ל ופותח על ידי רפאל. אבל הפגיעה במתקן הצבאי היום באזור צפת הייתה של רקטה, כנראה כבדה, שפגעה במדויק - וייתכן שזה סימן לכך שחיזבאללה החליט להכניס לשימוש חלק מכמה מאות רקטות וטילים מדויקים תלולי מסלול שברשותו.
בידי חיזבאללה אין הרבה טילים כאלו וסביר להניח שהוא שומר אותם לעימות נרחב עם ישראל, אם וכאשר יפרוץ עימות כזה. הוא מייעד את הטילים המדויקים הללו כדי לפגוע במתקנים צבאיים ובתשתיות חיוניות של מדינת ישראל כדי להגביל את יכולתו של צה"ל, ובעיקר של חיל האוויר, לפעול נגדו - וכדי למנוע תפקוד תקין של המשק הישראלי.



הפגיעה הישירה הבוקר במתקן הישראלי מעלה את האפשרות שחיזבאללה החליט להוריד את הכפפות ולהשתמש ברקטות ובטילים המדויקים שבידיו כדי לפגוע במתקנים צבאיים ואזרחיים חיוניים, מתוך תסכול על האבדות שהוא סופג ללא הרף במלחמה המוגבלת שמתנהלת בדרום לבנון כעת. זה מתיישב כאמור גם עם הטון הלוחמני של נסראללה בנאומו אתמול, ומעלה גם את ההסתברות למיס-קלקולציה, בעיקר מצד חיזבאללה, שנראה שחושש מאוד ממתקפה רבתי של ישראל עליו שתבוא בהפתעה.
כל זאת ללא כל קשר למאמצים המדיניים שעושים מתווכים מטעם ארה"ב וצרפת במטרה להגיע להסדרה דיפלומטית של עסקה להפסקת אש בלבנון, והרחקת חיזבאללה מהגבול, כדי לאפשר חזרת תושבים ישראלים ולבנונים לבתיהם משני עברי הגבול.
המתיחות בגבול הצפון גוברת אפוא בימים האחרונים, וכך גם גוברת האפשרות שתהיה הידרדרות ללחימה ואולי אפילו מלחמה בהיקף רחב יותר. לעת עתה, נראה שבישראל, וגם בלבנון ובאיראן, מקבלי ההחלטות רוצים להימנע ממלחמה רבתי.