התקשורת הממלכתית בסוריה דיווחה אחר הצהריים (יום ג') על שריפה שפרצה בספינת סוחר שעוגנת בנמל לטקיה שבצפון המדינה, עיר הנמל המרכזית שמשמשת את משטרו של הרודן בשאר אסד. בטלוויזיה הסורית דווח תחילה כי באירוע נפגעו באורח קל שני בני אדם, אולם בהמשך דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית "סאנא" כי "כמה" עובדי תחזוקה נפצעו ופונו לטיפול בבית החולים. לא נמסר מה מצבם.
לפי "סאנא" כוחות כיבוי האש הצליחו להשיג שליטה על הלהבות, שלפי הרשויות בנמל לטקיה פרצו בגלל עבודות תחזוקה שהספינה עברה שם. בסרטון שצולם מנמל לטקיה ניתן לראות עמוד עשן שמיתמר לגובה רב מהספינה. במרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה שמושבו בבריטניה, תיארו את האירוע כ"פיצוץ", ודיווחו כי הוא גרם לנזק משמעותי בספינה. בארגון מסרו כי לא ברור מה גרם לפיצוץ לכאורה.
4 צפייה בגלריה
 שריפה בספינת מסחר שעוגנת בנמל לאטקייה בסוריה
 שריפה בספינת מסחר שעוגנת בנמל לאטקייה בסוריה
העשן מיתמר מהספינה בלטקיה. לפי אחד הדיווחים מדובר היה בפיצוץ
האירוע מגיע על רקע המתיחות הרבה באזור, וכמעט שבועיים אחרי המתקפה נגד מכלית הנפט "מרסר סטריט" במים בינלאומיים סמוך לחופי עומאן. ישראל והמערב מאשימים כי איראן עמדה מאחורי המתקפה נגד הספינה שהופעלה על ידי חברה של איש העסקים הישראלי אייל עופר. במתקפה, שבוצעה לפי החשד בעזרת כלי טיס בלתי מאוישים "מתאבדים", נהרג הקברניט הרומני של הספינה ומאבטח בריטי.
איראן אמנם מכחישה שהיא זו שתקפה, אך העובדה שהתקיפה הזו גרמה למותם של אזרח רומני ואזרח בריטי עוררה זעם מצד מדינות אלו ומדינות במערב - בראשן ארה"ב - וכולן הצטרפו במהרה לאצבע המאשימה שהפנתה ישראל לעבר טהרן. בסוף השבוע האחרון פרסמו כל מדינות ה-G7, ארגון המדינות המתועשות, הודעת גינוי חריפה שבה אמרו כי "כל הראיות" מצביעות על איראן כמי שתקפה את הספינה.
4 צפייה בגלריה
ה'מרסר סטריט', האונייה שהוחכרה על ידי חברה בבעלות הישראלי אייל עופר, מעלה עשן אחרי התקיפה האיראנית
ה'מרסר סטריט', האונייה שהוחכרה על ידי חברה בבעלות הישראלי אייל עופר, מעלה עשן אחרי התקיפה האיראנית
הספינה "מרסר סטריט" לאחר המתקפה. המערב מאשים את איראן
(צילום: טוויטר)
במקביל, בסוף השבוע משרד ההגנה האמריקני פרסם את ממצאי החקירה שניהל בעקבות אותה מתקפה, ומסר כי מומחי החבלה שלו מצאו דמיון ברור בין שרידי כטב"מ שאותרו בספינה לבין חלקי כטב"מים איראניים ממתקפות אחרות. בכיר בפנטגון אמר היום כי הכטב"מים שוגרו למתקפה משטח תימן, וציין כי המרחק בין החוף התימני לספינה בעת שהותקפה היה בתוך "הטווח המתועד של מתקפות איראניות לכיוון אחד".
ראש הממשלה נפתלי בנט בירך בישיבת הממשלה ביום ראשון על הגינוי מצד מדינות ה-G7 ועל פרסום ממצאי החקירה האמריקנית, "שקושרים את איראן בצורה חד-משמעית לתקיפת הספינה", כלשונו. בנט הוסיף כי "איראן היא שביצעה את פעולת הטרור הימי והיא עדיין מנסה לברוח מזה בפחדנות". לדבריו, "המבחן עובר למעשים ולא רק הצהרות".
ביום שלישי בשבוע שעבר אירעה דרמה נוספת באזור, הפעם סמוך לחופי איחוד האמירויות, כאשר המכלית Asphalt Princess דיווחה כי איבדה שליטה בלב ים. לפי דיווח ב"טיימס" הבריטי, לוחמי קומנדו של הכוח הימי האיראני השתלטו על המכלית בניסיון לחטוף אותה לארצם. הצוות בספינה, כך דווח, השבית את מנועיה, ועם התקרבותם של כוחות מצבא ארה"ב ועומאן החוטפים נמלטו על גבי סירות.
4 צפייה בגלריה
הנזק למכלית "מרסר סטריט". מלחמת הצללים הימית בין ישראל לאירן נמשכת?
הנזק למכלית "מרסר סטריט". מלחמת הצללים הימית בין ישראל לאירן נמשכת?
הנזק למכלית "מרסר סטריט". מלחמת הצללים הימית בין ישראל לאירן נמשכת?
(צילום: AFP)
האירועים האחרונים באזור המפרץ הפרסי ומפרץ עומאן מגיעים על רקע מה שזכה לכינוי "מלחמת הצללים הימית" בין ישראל לאיראן, במסגרתה נפגעו לפי דיווחים שונים כלי שיט רבים שמזוהים עם שתי המדינות. בתחילת יולי, למשל, נפגעה ספינת מטען אחרת בצפון האוקיינוס ההודי, במה שייתכן כי היה טעות בזיהוי: הספינה שעשתה את דרכה לאיחוד האמירויות הייתה בעבר בבעלות ישראלית-חלקית, אך לא כיום. ביוני האחרון עלתה באש ספינת גדולה של חיל הים האיראני, אך לא ברור אם מדובר היה בתקלה או מתקפה מכוונת.
בתוך כך, ברוסיה דיווחו היום כי איל חולתא, שמונה על ידי בנט לתפקיד ראש המועצה לביטחון לאומי, קיים היום מפגש במוסקבה עם עמיתו הרוסי ניקולאי פטרושב, חמישה ימים לפני שייכנס רשמית לתפקיד. במפגש השתתף גם ראש המל"ל היוצא, מאיר בן שבת. על פי הדיווח ברוסיה, הצדדים הביעו נכונות לחזק את שיתוף הפעולה הישראלי-רוסי, והעניקו "תשומת לב מיוחדת" לסוגיית המאבק בטרור הבינלאומי.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ולדימיר פוטין
נפתלי בנט ולדימיר פוטין
רוסיה משנה את היחס לתקיפות בסוריה? נציגו של בנט נפגש עם נציגו של פוטין
(צילום: יונתן זינדל, AP)
המפגש בין הצדדים מגיע כשברקע דיווחים כי רוסיה משנה את יחסה לתקיפות המיוחסות לישראל בסוריה. לפי דיווח בעיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, מאחורי שינוי המדיניות עומדת הבהרה אמריקנית לכאורה, ולפיה ארה"ב לא מקבלת בברכה את התקיפות הישראליות המתמשכות - מה שגרם לרוסיה להסלים את הטון נגד כל פעילות צבאית ישראלית שפוגעת בריבונות של סוריה. בסוף החודש שעבר אף טען גנרל רוסי בשם ואדים קוליט, המכהן כסגן מפקד המרכז הרוסי לפיוס בין הפלגים השונים בסוריה, כי מערכות ההגנה האוויריות מתוצרת רוסיה סייעו לסכל לכאורה שלוש תקיפות ישראליות בארצו של אסד.