9 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד בטיסה מעל אסדת הגז כריש
ראש הממשלה יאיר לפיד בטיסה מעל אסדת הגז כריש
המברג בזירת הפיגוע בירושלים, לפיד מעל אסדת כריש, והקליע שפגע בנתיב העשרה
(צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ, דוברות המשטרה, דובר צה"ל)
איומים מפורשים על חיזבאללה, טיסה של ראש הממשלה מעל האסדה הרגישה, פיגוע דקירה בבירה ותגובה מיידית של חיל האוויר בעקבות פגיעת קליע שנורה מהרצועה במסגרייה בעוטף עזה. הנפיצות הביטחונית באזור באה אתמול (שלישי) לידי ביטוי בתוך כמה שעות בלבד בשורה של אירועים, שכל אחד מהם עלול להוביל להידרדרות בגבולות וגם בתוך ישראל.
ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ ערכו אתמול בבוקר סיור בפיקוד הצפון ובקו הגבול עם לבנון - יממה אחרי הפלת רחפן שחצה לשטח ישראל, ושבועיים אחרי שחיזבאללה שיגר שלושה מל"טים לעבר אסדת הקידוח כריש מדרום לקו תיחום המים הכלכליים בין לבנון לישראל. "מדינת ישראל ערוכה ומונה לפעול נגד כל איום", אמר לפיד. "פנינו אינן לעימות אבל מי שינסה לפגוע בריבונות שלנו או באזרחי ישראל - יגלה מהר מאוד שהוא עשה טעות חמורה".
שר הביטחון גנץ אמר כי "ישראל מוכנה לעשות הרבה כדי ששכנותיה ישגשגו ומוכנה לפעול כל העת כדי להגן על אזרחיה. אנחנו מוכנים בכל הממדים - באוויר, בים, ביבשה ובסייבר. עינינו צופות אל המשבר המתחולל בלבנון, שפוגע באזרחים. מדינת לבנון ומנהיגיה יודעים היטב שאם יבחרו בנתיב האש - ייפגעו וייכוו קשות. אם יבחרו בנתיב היציבות - יסייעו לאזרחי לבנון".
9 צפייה בגלריה
ראש הממשלה ושר הביטחון בסיור בגבול לבנון
ראש הממשלה ושר הביטחון בסיור בגבול לבנון
רה"מ לפיד ושר הביטחון גנץ בסיור בגבול הצפון
(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)
9 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד בטיסה מעל אסדת הגז כריש
ראש הממשלה יאיר לפיד בטיסה מעל אסדת הגז כריש
רה"מ לפיד בטיסה מעל אסדת כריש
(צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
במהלך הסיור בגבול הצפון, התייחס ראש הממשלה לפיד למשא ומתן על הגבול הימי בין לבנון לישראל, ולמל"טים ששיגר חיזבאללה לעבר האסדה שסמוכה לשטח שבמחלוקת. "ישראל מעוניינת בלבנון כשכנה יציבה ומשגשגת שאינה מהווה פלטפורמה לטרור של חיזבאללה ושאינה כלי שרת של איראן. התוקפנות של חיזבאללה אינה מקובלת ועלולה להוביל את האזור כולו להסלמה מיותרת, דווקא כשיש הזדמנות של ממש ללבנון לפתח את משאבי האנרגיה שלה".
אחרי הביקור בגבול הצפון, טס ראש הממשלה לפיד מעל אסדת כריש, במה שנראה כמו מסר מאיים לחיזבאללה. "למאגרי הגז של ישראל פוטנציאל תרומה לפתרון משבר האנרגיה העולמי. גם לבנון יכולה ליהנות מפיתוח המאגרים במים הכלכליים שלה, דרך משא ומתן, שיש לסיימו בהקדם", אמר לפיד. "האסדה החדשה היא העתיד האנרגטי של מדינת ישראל והזדמנות כלכלית הכוללת ייצוא של גז למצרים ולאירופה, שכל אזרח ישראלי ירוויח ממנה בעתיד הלא-רחוק".

"הגענו לשלב ה'מאני טיים'"

ברקע החשש הגובר בירושלים ממתקפות מל"טים נוספות של חיזבאללה על אסדת הגז כריש, ארה"ב מאיצה את המשא ומתן בין ישראל לבין לבנון על קביעת גבולות המים הכלכליים בין שתי המדינות. גורם ישראלי בכיר אמר כי המשא ומתן הגיע לשלב ה"מאני טיים" וכי האמריקנים לוחצים על הצדדים. לא ברור אם המשא ומתן יצליח, אך מבחינת האמריקנים הם משקיעים את מרב המאמצים.
השליח האמריקני עמוס הוכשטיין היה בארץ ביום חמישי שעבר, וניהל כאן שיחות עם צוות המשא ומתן הישראלי וגם עם שרת האנרגיה קארין אלהרר. אחרי הפגישה אמרו בירושלים כי בניגוד לציפיות - לא הוצגה התייחסות לבנונית לסוגיות אשר במחלוקת. למרות משבר האנרגיה בלבנון, נראה כי ההנהגה בביירות טרם החליטה אם לנהל משא ומתן רציני שיביא לפתרון הסוגיה ויטיב עם אזרחיה.
9 צפייה בגלריה
אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש
(צילום: אנרגי'אן)

יחד עם זאת, נראה שהאמירות הישראליות הן ניסיון להפעיל לחץ על הלבנונים. ממשל ביידן פרסם בשבת הודעה רשמית שממנה ניתן היה להבין כי האמריקנים מאמינים שניתן להגיע להבנות. במקביל, בירושלים הכחישו דיווחים שישראל שוקלת להזיז את אסדת כריש כדי להרחיקה מהגבול עם לבנון. מעבר לעובדה שאין כנראה היתכנות טכנית לעשות את זה - מדובר בצעד שיקרין חולשה מול השכנים מצפון.
גורם ישראלי אמר כי יש ניסיון להאיץ באמריקנים לסיים את המשא ומתן מהר ככל האפשר. לגבי האפשרות של הזזת האסדה, אמר הגורם: "אנחנו לא זזים לשום מקום, לא משהים את הקידוח. המסר שלנו לחיזבאללה הוא שזה בשטחנו ולא יהיו שום פשרות". יצוין כי אסדת כריש תתחיל להפיק גז טבעי רק בספטמבר. עד עכשיו היא הוכנה לעבודה, ולכן קיים גם החשש שחיזבאללה יגביר את התקיפות לעברה.

9 צפייה בגלריה
זירת האירוע בירושלים
זירת האירוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים
(צילום: עמית שאבי )
9 צפייה בגלריה
המחבל המנוטרל
המחבל המנוטרל
(צילום: דוברות המשטרה)
9 צפייה בגלריה
המחבל המנוטרל
המחבל המנוטרל
(צילום: דוברות המשטרה)
אתמול ב-17:00 אחר הצהריים לערך דקר מחבל פלסטיני במברג נוסע בקו 137 של חברת אלקטרה אפיקים בירושלים, ופצע אותו באורח בינוני. צלם ynet משי בן עמי שנקלע לזירה ירה לעבר המחבל שני כדורים מנשקו האישי ופצע אותו באורח בינוני עד קשה. "כשאני מסתכל בסופו של על הזירה, אני מרגיש שהייתי שם לבד. זאת הייתה תחושה של שליחות", שחזר בן עמי. גורם במשטרה כינה את פעולתו של הצלם "גבורה אזרחית יוצאת דופן".
במערכת הביטחון ממשיכים לחקור את נסיבות הפיגוע החריג, ואמש בוצעו פעולות ראשונות כחלק מהחקירה סביב ביתו ומשפחתו של המחבל ברמאללה. בניגוד לפיגועים קודמים, זהותו של המחבל נחשבת לחריגה בגלל גילו (44), ועצם היותו מחזיק היתר מיוחד לאנשי עסקים פלסטינים שמאפשר תנועה חופשית בישראל ואף טיסות דרך נמל התעופה בן גוריון.
באחרונה הגדילה ישראל את כמות ההיתרים הללו המיועדים לאנשי עסקים משטחי הרשות שהיקף ההכנסות שלהם נע סביב כמה מיליוני שקלים בשנה. במערכת הביטחון לא קושרים בין הפיגוע לבין גל הטרור מתחילת השנה, שדעך בחודשים האחרונים בעקבות כוננות "שובר גלים", שגם בימים אלה כוללת כוחות מתוגברים סביב קו התפר למנוע חדירות של שב"חים דרך פרצות בקו התפר.
9 צפייה בגלריה
משי בן עמי שניטרל את המחבל
משי בן עמי שניטרל את המחבל
צלם ynet משי בן עמי שנטרל את המחבל
(צילום: אלכס גמבורג)
המחבל עבר באופן חוקי מאזור רמאללה לירושלים דרך מעבר קלנדיה. כוחות צה"ל צמצמו את כמות החוצים הפלסטינים בחודשים האחרונים מעשרות אלפים בשבוע לכמה מאות. על רקע הצלחת המבצע והשקט היחסי, צפויים בצה"ל להכריז בשבועות הקרובים על סיומה של כוננות "שובר גלים" בטקס שייערך באוגדת איו"ש.
יחד עם זאת, חלק מהגזרות המרחביות ביהודה ושומרון יותאמו מחדש באופן שתישאר פעילות צבאית מוגברת על קו התפר לצד חיזוק המכשול בחלק מהמקומות, הגדלת היתרי העבודה לפלסטינים כדי שיחצו לישראל באופן מוסדר דרך המעברים המפוקחים, והמשך הלחץ והמעצרים של מארגני הברחות השב"חים.
9 צפייה בגלריה
 הקליע שנמצא בנתיב העשרה
 הקליע שנמצא בנתיב העשרה
הקליע שאותר בנתיב העשרה
(צילום: דובר צה"ל)
גם זירת עזה ממשיכה "לספק" מתיחות ביטחונית. אתמול בצהריים נורה קליע מצפון הרצועה לעבר שטח ישראל ופגע במסגרייה במושב נתיב העשרה. הפועלים ששהו במבנה לא נפגעו. לאחר איתור הקליע, תקף כלי טיס של חיל האוויר עמדה צבאית של חמאס בבית חאנון בצפון רצועת עזה. בצה"ל מעריכים כי מדובר בירי שכוון לנתיב העשרה, ולא בזליגה מאירוע פנימי.
בתחילה דווח כי כמה קליעים אותרו בקרבה לחממות חקלאיות בנתיב העשרה, ונבחנה האפשרות שמדובר בקליעים מאירוע ירי קודם. בדיקת צה"ל העלתה כי מקור הקליע שפגע במסגרייה הוא מירי שבוצע לפני כן מהרצועה.
פורסם לראשונה: 23:03, 19.07.22