3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
נתניהו, ביידן ואבו מאזן. רושם של דף חדש
(צילום: עמית שאבי,AFP ,רויטרס)
קיומה של פסגת החירום הביטחונית שבה השתתפו אתמול (ראשון) הפלסטינים ונציגים ישראלים, יצר רושם של דף חדש בין ירושלים לרשות הפלסטינית ברמאללה. מה שנראה כמו מאמץ אמיתי להפגת המתחים ביהודה ושומרון, הפך למלחמת ציוצים סביב השאלה "האם ישראל התחייבה להקפאת הבנייה בהתנחלויות?" - ואז נורו למוות האחים הלל ויגל יניב בעיירה חווארה, בפיגוע שהזכיר לכולם שהשטח עדיין בוער.
שעות אחרי רצח האחים החלו התפרעויות רחבות היקף שכללו שריפת בתים ורכבים על ידי מתנחלים בעיירה מדרום לשכם. גורמי ביטחון בישראל אישרו כי בשלל האירועים נמנו עשרות פצועים פלסטינים, ובארה"ב חוששים כי הפיגוע וההתפרעויות יפגעו במאמצים לעצירת ההסלמה.
גורמים בכירים בירושלים אמרו היום כי על אף ההודעה הירדנית והאישור האמריקני כי ישראל מתחייבת לא לדון בבנייה חדשה, "לא היו הסכמות מעשיות - רק הצהרתיות". הם הוסיפו כי "הדבר התכליתי היחיד שהוחלט הוא להקים ועדה ביטחונית משותפת שתבחן את היכולת של הרשות הפלסטינית לשאת באחריות להיאבק בטרור. למרות שלא בטוח שזה אפשרי, האינטרס של ישראל הוא שזה יצא לפועל".
3 צפייה בגלריה
 בן גביר וחברי סיעתו במאחז אביתר
 בן גביר וחברי סיעתו במאחז אביתר
בן גביר וחברי סיעתו במאחז אביתר
(צילום: אלישע בן קימון)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וחברי סיעתו הגיעו היום לאביתר, וקיימו ישיבת סיעה במאחז שהוכרז שטח צבאי סגור - בזמן שכוחות הביטחון מפנים ממנו עשרות מתנחלים. במשרד החוץ הפלסטיני הגיבו לישיבת הסיעה של השר במאחז, ואמרו כי "הגעתו של הפשיסט בן גביר לג'בל סביח - ההפך הגמור מההבנות בעקבה". הם התייחסו כאמור להצהרה הירדנית כי ממשלת נתניהו התחייבה להקפיא את הבנייה בהתנחלויות.
עוד אמרו במשרד כי "העמדות וההתבטאויות הגזעניות של מספר שרים בממשלת ישראל מסיתות בגלוי להסלים את המצב בזירת הסכסוך, בניגוד ברור למאמצים המופעלים בזירה הבינלאומית, ופחות מ-24 שעות לאחר ההבנות שמטרתן להפחית את רמת המתח והאלימות".
"מי שמכונה 'השר לביטחון לאומי' בחר לערוך ביקור פרובוקטיבי באחד ממאחזי ההתנחלויות כמה שעות לאחר ההרג, ההצתות והוונדליזם שביצעו מיליציות מתנחלים מדרום לשכם". המשרד אף קרא לממשל האמריקני "להקשיב היטב להצהרותיהם של גורמים ישראליים קיצוניים, ולנקוט בצעדים המבטיחים את עצירת ההסלמה הישראלית ועצירת טרור המתנחלים".

בינתיים, ח"כ דני דנון מהליכוד אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי "ההודעות על הקפאת בנייה לא מסתדרות עם התחייבות הממשלה לאפשר את החזרה ליישוב אביתר. צריך לעמוד בהסכם הזה. אם מישהו רוצה להקפיא בנייה הוא חייב להעביר את זה בתהליך מוסדר בממשלה - ואנחנו נתנגד".
לדבריו, "ככה לא מנהלים מדיניות. למה לדבר בכלל על הקפאת בנייה? צריך לדבר על חיזוק ההתיישבות. דווקא בגלל מה שקרה אתמול, צריך לאשר בנייה באופן מיידי - יישובים זו התשובה הנכונה. לא לצמצם את יכולת צה"ל לפעול".
בתוך כך, הלילה הועברו מסרים מגורמים אמריקנים כי הם מצפים מישראל "למנוע אלימות נגד פלסטינים, ולהעמיד לדין את האחראים". דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס, מסר כי ארה"ב מגנה את "האלימות בגדה המערבית". פרייס הדגיש בהודעתו כי ארה"ב מגנה את "מתקפת הטרור בה נהרגו שני ישראלים", וגם את "אלימות המתנחלים".
3 צפייה בגלריה
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל ויגל. זירת הפיגוע
(צילום: TPS)

על אף החששות, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן בירך על הפסגה שנערכה בעקבה שבירדן, ואמר כי "זו הייתה הפגישה הראשונה מסוגה מזה שנים". הוא הוסיף כי המפגש "הסתיים בהצהרת עקבה עם התחייבות של ממשלת ישראל והרשות הפלסטינית למנוע הסלמה ואלימות נוספת. שני הצדדים אישרו את מחויבותם לפעול למען שלום צודק ובר קיימא".
לדבריו, "יש עבודה רבה לעשות במהלך השבועות והחודשים הקרובים כדי לבנות עתיד יציב ומשגשג עבור ישראלים ופלסטינים כאחד. היישום יהיה קריטי. ארה"ב תמשיך להיות מעורבת באופן פעיל בפורמט זה עם כל הצדדים במהלך השבועות הקרובים". הוא אף ציין כי בהמשך צפויה פגישה נוספת בשארם א-שייח, במהלך חודש מרץ הקרוב, להשגת היעדים שסוכמו.