המהלך שעשוי לקדם את שיחות הגרעין בווינה, מבצע החילוץ של הילד מבאר במרוקו, ההודעה של נשיא טורקיה כי חלה בקורונה, ועוד אישה שנופלת קורבן לאלימות בחברה הערבית. סיכום חדשות השבת.
• ההקלה בסנקציות, והתגובה הצוננת בטהרן: כשברקע השיחות על החייאת הסכם הגרעין בווינה נכנסות לשלב קריטי, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן חתם אמש (שישי) על השהיה של חלק מהסנקציות המוטלות על פעילות הגרעין האזרחית של איראן. בעקבות השהיית הסנקציות יוכלו מדינות וחברות מרוסיה, סין והאיחוד האירופי לשתף פעולה עם היבטים לא-צבאיים של תוכנית הגרעין האיראנית בהתאם לתנאי הסכם הגרעין מ-2015, מבלי לגרור סנקציות אמריקניות נגדן.
7 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
נשיא ארה"ב ביידן ונשיא איראן ראיסי. וושינגטון נערכת לאפשרות של הסכם בווינה?
(צילום: AP, EPA)
גורם בכיר במחלקת המדינה אמר כי מדובר ב"צעד טכני", אך הוסיף כי הוא הכרחי כדי לחזור להסכם הגרעין. לדברי הבכיר השהיית הסנקציות חיונית כדי להבטיח ציות איראני מיידי אם יושג הסכם חדש. הבכיר הסביר כי גם אם לא יושג הסכם בסופו של דבר, ההשהייה חשובה כדי להמשיך לקיים את המגעים על מניעת התחמשותה של איראן.
באיראן לא התרשמו מההקלה בסנקציות. שר החוץ חוסיין אמיר עבדוללהיאן אמר בצהריים כי "זה צעד טוב, אבל זה לא מספיק". לדבריו, "אפשר לראות את ההקלה הזו כמחווה של רצון טוב. האמריקנים מדברים על זה, אבל כל עוד זה נשאר על הנייר זה לא מספיק מבחינתנו".
• האלימות בחברה הערבית ממשיכה להשתולל: למיס אבו לבן, בת 26 ואם לשלושה ילדים קטנים, נפצעה אמש באורח קשה מירי בלוד. היא אותרה בתוך רכב ברחוב המסגר בעיר, ופונתה לבית החולים אסף הרופא במצב לא יציב. בלילה היא נותחה והועברה למחלקת טיפול נמרץ, שם מצבה התייצב אך עדיין מוגדר קשה. המשטרה פתחה בחקירה, בעלה לשעבר ואחיה נעצרו.
7 צפייה בגלריה
למיס אבו לבן
למיס אבו לבן
למיס אבו לבן. נמצאה ירויה בתוך מכונית
אבו לבן התחתנה בגיל מאוד צעיר כשעוד הייתה נערה. חלק ממכריה סיפרו שהיא התגרשה מבעלה, ואחרים ציינו שלמיטב ידיעתם היא עדיין בתהליכי גירושים. בתקופה האחרונה היא עברה להתגורר עם ילדיה בחיפה, והייתה מוכרת ומטופלת על ידי מחלקת הרווחה של עיריית חיפה. "היא עברה ימים קשים בחייה", סיפרו מכריה לאחר הירי. "בסביבתה לא כולם היו מרוצים מהחלטתה לעבור לגור בחיפה. לא מזמן היא חזרה ללוד, ואתמול ניסו לחסל אותה", אמרו.
• כוחות צבא אמריקניים נחתו במזרח אירופה: מטוסי תובלה של צבא ארה"ב נחתו לפנות בוקר בדרום-מזרח פולין – בעקבות החלטתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לשלוח אלפי חיילים אמריקנים למזרח אירופה לנוכח המתיחות בגבול רוסיה-אוקראינה והחשש ממלחמה. מטוסי ההרקולס נשאו ציוד רב, ובכללו עשרות כלי רכב צבאיים משוריינים שישמשו את כ-1,700 החיילים שמוצבים כעת בבסיס פורט בראג בצפון קרוליינה וצפויים להגיע לפולין.
בצל המתיחות בין רוסיה לאוקראינה: ארה"ב שלחה ציוד לפולין
(צילום: רויטרס )

7 צפייה בגלריה
כוחות אמריקנים נוחתים בפולין
כוחות אמריקנים נוחתים בפולין
הכלים המשוריינים שנחתו הבוקר בפולין
(צילום: gettyimages)
7 צפייה בגלריה
כוחות אמריקנים נוחתים בפולין
כוחות אמריקנים נוחתים בפולין
(צילום: gettyimages)
מקור בצבא פולין מסר בצהריים כי בנוסף למטוסי התובלה, נחת בשדה התעופה מטוס מנהלים קטן ועליו חיילים אמריקנים ראשונים שיוצבו במדינה. במקביל, במהלך הלילה נחתו בווייסבאדן שבדרום-מערב גרמניה מאות חיילים מהקורפוס המוטס ה-18 של צבא ארה"ב – לצורך הקמת מטה בגרמניה שיתמוך בחיילים שיוצבו בפולין. בהמשך צפויים להצטרף אליהם עוד מאות חיילים אמריקנים נוספים.
בנוסף, כ-1,000 חיילים אמריקנים שנמצאים כיום בווילזק שבגרמניה יישלחו לרומניה. עוד 8,500 חיילים בארה"ב נמצאים בכוננות גבוהה, למקרה שיישלחו בהתראה קצרה לאזור. תגבור הכוחות מגיע כאמור על רקע החשש מפלישה רוסית לאוקראינה, שאינה חברה בנאט"ו ושבברית הצבאית הבהירו כי לא ישלחו אליה לוחמים, אם כי כמה מדינות במערב שלחו אליה תחמושת וכלי נשק. במוסקבה זעמו על החלטתו של ביידן לשלוח אלפי חיילים אמריקנים למזרח אירופה, וכינו אותה "הרסנית".
• מבצע החילוץ שמרתק מדינה שלמה: כוחות החילוץ הרבים שהוזעקו לכפר איגראן שבצפון מרוקו כדי לחלץ את הילד רייאן בן החמש, שנפל לבאר לפני ארבעה ימים, הגיעו לשלב הקריטי ביותר של החילוץ. אחרי שהגיעו לעומק של 32 מטרים שנחפרו במקביל למחילה העמוקה שבה נלכד הילד, צוות מהנדסים מומחים פועל לקדוח מחילה אופקית באורך של שלושה מטרים כדי לחלץ אותו. אחר הצהריים דווח במרוקו כי המחלצים הגיעו למרחק של כ-90 סנטימטרים מהילד.
פעולות החילוץ במרוקו
(צילום: רויטרס)

גורמים ברשויות המקומיות אמרו אמש לסוכנות הידיעות המרוקאית MAP כי צוות המומחים בודק גם את הקרקע מסביב לבאר עצמה, שנחפרה לפני שנים ארוכות, כדי לוודא שעבודות החילוץ לא יפגעו בילד. במהלך החפירה הארוכה של הבור המקביל לבאר, המחלצים הצליחו להעביר ליד חמצן ומים, והוא ענה לקריאותיהם. אלפי תושבים מודאגים הגיעו מהאזור כדי לתמוך במשפחתו של רייאן ובמחלצים, ושורה ארוכה של מכוניות השתרכה מחוץ לכפר הסמוך לבאר.
• נשיא טורקיה חלה בקורונה: זמן קצר לאחר שחזר מביקור שערך בקייב, בירת אוקראינה, כדי לסייע בתיווך בינה לבין רוסיה ולהפיג את המתיחות בין המדינות, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הודיע בצהריים כי נדבק בקורונה. בציוץ בטוויטר כתב ארדואן כי הוא ואשתו נדבקו בזן האומיקרון, וכי הם סובלים מתסמינים קלים. "נמשיך לעבוד מהבית", הדגיש ארדואן בן ה-67.
• בעלי העסקים מברכים על צמצום התו הירוק – אך עדיין חוששים: אחרי שבממשלה החליטו לרכך משמעותית את מדיניות התו הירוק ולאפשר גם ללא מחוסנים להגיע למסעדות, חדרי כושר ובתי קולנוע – בעלי העסקים נושמים לרווחה, אך עדיין לא יודעים כיצד יגיב הציבור להחלטה שהתקבלה בעיצומו של גל האומיקרון. מנכ"ל איגוד המסעדות והברים, שי ברמן, אמר אמש ל-ynet כי התקופה האחרונה הייתה סגר דה-פקטו, והביע תקווה שכעת, עם ביטול התו הירוק, הציבור יחוש בטוח יותר לצאת לבלות.
7 צפייה בגלריה
לאחר ההקלות, סועדים יושבים במסעדה בתל אביב
לאחר ההקלות, סועדים יושבים במסעדה בתל אביב
המסעדנים מברכים על צמצום התו הירוק, אבל עדיין חוששים. בית קפה בכיכר רבין, ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
אלעד הופמן, בעלי מסעדת "לחם ארז" בסינמה סיטי בראשון לציון, ציין כי החודש האחרון הסתיים עם ירידה של 50% בפדיון. "הלקוחות עדיין חוששים ומבולבלים, כל אחד שמגיע מתלונן למה בודקים אנשים שמגיעים למסעדה", סיפר. "הממשלה לא עוזרת לעסקים, והשכר לעובדים, השכירות, והארנונה לא ירדו. קשה לשרוד ככה".
מנגד, אבי אדרי, מבעלי רשת בתי הקולנוע סינמה סיטי, אמר כי הוא מאמין שעם סיום גל האומיקרון הצופים ינהרו בחזרה אל אולמות ההקרנה. "אנחנו מברכים על ביטול התו הירוק", אמר אדרי. "אחרי שנה וחצי שהיינו סגורים ועוד חצי שנה של שני גלים נוספים – כל דבר שיפשט את ההגעה לבתי הקולנוע הוא מבורך. הסרת התו ימנע את הצורך בהצגתו, מה שהיווה טרחה לאנשים, ויאפשר לילדים שעד היום נדרשו להיבדק לפני הכניסה להיכנס ללא הגבלה".
ומה המומחים חושבים על צמצום התו הירוק? בעוד שבמשרד הבריאות חוששים שהפעם הירידה במספר המאומתים היומי תהיה איטית יותר מבגלים קודמים, מומחי מערכת הבריאות מעריכים כי לנוכח הופעתו תת-הזן של האומיקרון, קשה לנבא את העתיד לבוא, ואין מנוס מלהמשיך במדיניות המסכות והריחוק החברתי, בעיקר בקרב אוכלוסיות בסיכון. פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא, אמרה שהירידה במספר המאומתים כבר קרובה – אך מציעה לעקוב מקרוב אחר הווריאנט החדש. "צריך לשים לב שהזן החדש כבר מתפשט בארץ, ויש דיווחים גם על זן חדש, BA.3, כך שלא ברור מה יהיה".
7 צפייה בגלריה
גדודי צה''ל המעורבים בגבול מצרים
גדודי צה''ל המעורבים בגבול מצרים
כוח צה"ל בגבול מצרים, ארכיון
(צילום: יואב זיתון)
• קצין בכיר יודח בעקבות הירי הדו-צדדי בגבול מצרים: רגע לפני כניסת השבת נודע אתמול כי אלוף פיקוד הדרום אליעזר טולדנו יפתח בהליכי הדחה נגד סגן מפקד גדוד קרקל שפתח באש לעבר כוח מג"ב מיחידת המסתערבים שהשתתפו בסיכול הברחת סמים בשבוע שעבר, ששניים ממנו נפצעו באורח קל.
בתחקיר האירוע שפורסם שיבחו אלוף טולדנו ומפקד האוגדה תא"ל איציק כהן את פעילות הכוחות על שהצליחו לסכל באמצע הלילה הברחה של כ-400 ק"ג סמים ממצרים בשווי של שמונה מיליון שקל, בעוד שהמבריחים מהצד המצרי פתחו באש מכמה מוקדים לעבר כוחות הביטחון – אך הדגישו כי הסמג"ד טעה בחוסר התיאום עם המסתערבים שפעלו תחת פיקודו, מיקם את רכבו בצורה מסוכנת בכביש אזרחי ופתח באש בניגוד להוראות.
שיטפונות בנגב – לקראת שבוע יבש: הגשם נחלש היום משעות הצהריים, אחרי יממה וחצי של גשמים ברוב אזורי הארץ. הגשמים שירדו במדבר יהודה ובנגב הביאו לחסימות כבישים בשל הצפות ושיטפונות בנחלים. כביש 90 נחסם לשני הכיוונים משעות הבוקר בין מלונות ים המלח לעין גדי, וכך גם כביש 232 בגשר צאלים. ביער בארי תועד רכב שנסחף בשיטפון בנחל גרר. לא היו נפגעים באירוע. בצפון תועדו זרימות חזקות בנחלים, בפרט בנחל עיון, נחל הבניאס ונחל חרוד.
מזג אוויר חורפי ברחבי הארץ
(צילום: איציק לוי, איגוד ערים כינרת, נעה גורדון, רשות הטבע והגנים, אתר החרמון, ערן קרוזל, רשות הטבע )

7 צפייה בגלריה
(צילום: ELANITE SARDER, נעה גורדון, שרית פלאצי, רמי ברדאן רשות הטבע והגנים)
בחרמון ירד ביומיים האחרונים שלג כבד והצטברו 30 סנטימטרים נוספים של שלג. גובה השלג במפלס התחתון עומד כעת על 1.80 מטר. האתר ייפתח מחר למבקרים. באתר צופים כי לקראת סוף השבוע תגיע מערכת שלג נוספת. מחר, יום ראשון, עוד יש סיכוי קטן לגשם מקומי – אך החל משני ועד ליום חמישי הטמפרטורות יעלו ולא צפוי גשם. הגשם כנראה יחזור בחמישי ושישי.