רצח, מטענים, טילי לאו ופרוטקשן בכל מקום: הרצח של אמיר אבו אלהיג'א בן ה-16 אתמול (שישי) בטמרה הוא רק עוד חוליה בשרשרת האלימות הבלתי נגמרת במגזר הערבי. אמיר ככל הנראה לא היעד לחיסול, אבל נקלע לחילופי האש ומת במקום. "בני לא היה יעד לחיסול. פשוט היורים ירו וכדור אחד פגע בבני וחטף את חייו. באותו שעה שמעתי את הירי ואז ירדתי וראיתי שבני נרצח. לא ציפיתי שהאלימות תגיע אלינו. אני מאשים את קודם כל את התרבות הלא נכונה שגורמת התנהגויות חמורות ואסונות. אנחנו איבדנו בן יקר ויחיד", אמר בכאב אביו ג'מלא אבו אלהיג'א.
2 צפייה בגלריה
אמיר אבו אלהיג'א וג'מאל ח'יר שנרצחו בסופ"ש
אמיר אבו אלהיג'א וג'מאל ח'יר שנרצחו בסופ"ש
אמיר אבו אלהיג'א וג'מאל ח'יר שנרצחו בסופ"ש
שעות ספורות לאחר מכן, הוצמד מטען לרכב והתפוצץ בגליל, מה שגרם למותו של עורך דין לשעבר בשם ג'מאל ח'יר תושב אבו סנאן. במקרה הזה, הרקע עדיין אינו ברור. הערב נרשם רצח נוסף: איברהים אחמד, בן 23, נורה למוות אחר הצהריים ברהט, בעת שנסע ברכב. לצידו נפצע אדם נוסף באורח קשה. מאוחר יותר נמצא רכב שרוף בחורשה סמוכה לזירה, שככל הנראה שימש את המתנקשים. בכך הגיע מניין הנרצחים ל-44 מתחילת השנה, אולם רק 4 מקרים פוענחו. במילים אחרות, עשרות רוצחים עדיין מסתובבים חופשי ושרשרת האלימות רחוקה מסיום.

לא הגיעו ליעד, אז רצחו קרוב משפחה

עיקר הבעיה במגזר הערבי היא סכסוכים קשים בין ארגוני פשיעה שהביאו כבר לעשרות קורבנות, שחלקם הם אזרחים תמימים שנקלעו לקו האש. בין היתר אפשר לציין את הסכסוך המתמשך בין ארגוני בכרי וחרירי שבו נרצחו 34 אנשים תוך 3 שנים.
2 צפייה בגלריה
תיעוד: ניסיון חיסול בג'דידה מכר באמצעות טיל לאו
תיעוד: ניסיון חיסול בג'דידה מכר באמצעות טיל לאו
תיעוד: ניסיון חיסול בג'דידה מכר באמצעות טיל לאו
גם בגליל נמשך הסכסוך בין שני ארגוני הפשע אבו לטיף ונעימי. תוך פחות משנתיים נרצחו קרוב ל-11 קורבנות. בכל המקרים של הרציחות בין ארגוני הפשיעה לא היו עצורים וכל החשודים שנעצרו שוחררו.
מלבד עבריינים נרצחים גם חפים מפשע כמו למשל מהנדס מועצת ג'דידה מכר אדהם חמוד (38) שנורה למוות כשהיה בשטח במסגרת עבודתו. הקורבן היה מוכר כאדם שהיה ביחסים טובים עם כל מי שהכיר אותו. על פי החשד הוא לא היה היעד לחיסול, אלא הרוצחים חיפשו יעד אחר שככל הנראה קרוב משפחתו, ובגלל שלא הגיעו אליו החליטו לרצוח את המהנדס.
חבר של המהנדס אמר: "עד היום אני לא מאמין שהם רצחו אדם ישר ומכובד ועוזר לאנשים. אדהם בחיים לא פגע בחתול. הם רצחו אותו בדם קר. היום הפכנו ליעדי חיסול אצל ארגוני הפשיעה שעושים את מה שבא להם".
גם מנסור נעימי (51), תושב ג'דידה מכר, נרצח לפני כשלושה שבועות על ידי אלמונים. תושבים אמרו "הקורבן לא היה קשור לסכסוכים וניסה כל הזמן להיות רחוק ולשמור על עצמו, אבל הפושעים רצחו אותו כנקמת דם. היום מחסלים את האנשים הכי טובים במטרה להכאיב יותר". גם בטירה נרצחו אחמד עבד אלחי ובנו מוחמד כשהיו בדרך לעבודתם. שניהם לא היו מקושרים לגורמים עבריינים, וגם הרצח שלהם לא פוענח. קרוב משפחתם אמר: "לא ציפינו שהם ירצחו אותם. עד היום המשפחה במצב נפשי קשה. מקווים שהמשטרה תעשה את שלה ותגיע לרוצחים, אבל יש הרגשה אצל כולם שהמשטרה לא תעשה כלום ושהתיק ייזרק לתוך המגירה. יש במדינה שר בשם בן גביר שכשל בתפקידו כי הוא מתעסק ביחסי ציבור. הוא אדם חסר כל אחריות ובשבילו זה פשוט פחות ערבים. אדם כזה גזען לא ישנה כלום. בתקופתו יש הכי הרבה רציחות וזה לא נגמר".

"יש לנו טילים מוכנים להפעלה"

סמל ההסלמה של התקופה האחרונה הוא ניסיון החיסול באחד היישובים בגליל באמצעות ירי טיל לאו באמצע כביש מרכזי. אדם ששייך לארגון פשע סיפר על הכוונות: "יש לנו טילים מוכנים להפעלה ובכל רגע יכולים להשתמש בהם. זאת מלחמה לא פשוטה וכל ארגון מחפש איך לחסל אנשים בשיטה שהוא בוחר. אנחנו מודעים שחפים מפשע נרצחים, אבל מבחינתנו כל קרוב משפחה או חבר לאויבים שלנו הופך ישר ליעד לחיסול. תמיד יש לנו ברשימה שמות של אנשים שאוספים עליהם פרטים וכשנותנים הוראה לחיסול ישר המשימה יוצאת לפועל".
לגבי המשטרה הוא אמר: "המשטרה עושה מבצעים ועוצרת אנשים ואחרי כמה ימים כולם משתחררים. האמת היא שלא דופקים חשבון לאף אחד. יש אצלנו שיטות שקשה לגלות מי מבצע את הרציחות. יש לנו חיילים ושכירים שמקבלים הרבה כסף על כל חיסול. לפעמים מוכנים לשלם 150 אלף שיקל עבור רצח אדם. על ירי לעבר בתים ורכבים מקבלים 10,000 שקל".

האלימות במגזר בולטת גם באזור הנגב. ביישוב ערערה למשל, כמעט בכל יום יש ירי חי וזיקוקים. בין היתר הוצת בית בגלל סכסוך בין שתי משפחות וגבר נפצע בינוני מירי. תושבת היישוב אמרה: "אין לנו חיים. לא יכולים לצאת מהבתים בגלל הירי. אנשים פשוט שולטים על חיינו. המצב עלול לגרום לרציחות ואין מי שיטפל. הטיפול צריך להיות כשמתחילים לירות ולא אחרי שירצחו אנשים".
תושב אחר סיפר: "אנחנו גרים ממש קרוב למקום הסכסוך ובגללו אנו ישנים בחדר אחד שהוא הכי בטוח כדי לשמור על חיינו כי יש סיכוי שהכדורים יחדרו לבתים וירצחו אנשים. המצב הקיים הוא שיש פחד לשלוח את הילדים לבתי ספר ופחד לצאת לקניות. היורים לא דופקים חשבון לא מעניין אותם מכל התוצאות. לצערי אין לנו כתובת. אנו רואים אנשי ציבור רק בימי הבחירות ואחרי שיסתיימו כולם נעלמים ולא עונים לשיחות".
במשטרה אומרים כי "שוטרי המחוז הדרומי במשטרת ישראל ולוחמי מג"ב, פעלו ביישוב ערערה על מנת להבטיח את שלומם וביטחונם של האזרחים. בתוך כך ביצעו השוטרים פעילות אכיפה נחושה ולחימה בלתי מתפשרת נגד תופעות ירי והחזקת הנשק הבלתי חוקי, במטרה למנוע הסלמה של סכסוכים פליליים שונים במגזר הערבי ועל מנת לשמור על הציבור ובטחונו וזאת בהתאם למדיניות שקבע מפקד המחוז, ניצב אמיר כהן. במהלך היממה האחרונה נעצרו 6 חשודים המעורבים באירועי הירי ונתפסו כוורות זיקוקים, בקבוקי תבערה ותחמושת ביישוב. הפעילות היזומה של שוטרי המחוז הדרומי תימשך בכל מקום ובכל זמן שיידרש, תוך שימוש בכלל המערכים המבצעים הקיימים, וזאת על מנת לחזק את תחושת ביטחון התושבים באזור".

בעל החנות שהבריח את השודדים

אחת מהפעילויות האינטנסיביות של ארגוני הפשיעה היא תופעת הפרוטקשן. לאחרונה היא התרחבה מגביית דמי חסות מעסקים פעילים גם לפעילויות כלכליות אחרות. תושב אזור המשולש סיפר ל-ynet שהעבריינים דרשו ממנו כספים דווקא לאחר שמכר את בית העסק: "אני מכרתי את בית העסק שלי במאות אלפי שקלים בגלל המצב הכלכלי שהוריד אצלי אחוז גבוה מהמכירות. פתאום אני מקבל שיחות מאנשים שהם רוצים כסף ממני ללא שום סיבה. הם ידעו שאני מכרתי ורוצים פרוטקשן. אני לא הסכמתי לשלם להם. הם ירו על הבית והרכב והגשתי תלונה, אבל אין תוצאות והאיומים נמשכים. היום אני לא יכול לצאת מהבית בגלל מה שאני עובר".
תושב הצפון תיאר אירוע אחר: "התחלתי לקבל איומים ברצח בגלל שקרוב משפחתי קיבל הלוואה משוק האפור. הסברתי להם שזה לא קשור אליי, אז אמרו 'לא מעניין אותנו תסדרו את הכסף לפני שנפגע בכם'. היום אני הפסקתי לעבוד עד שהסכנה תוסר. מתוך פחד אני גם השארתי את הילדים בבית ולא שולח אותם לבית ספר. הם לומדים במסגרת חינוך ביתי".

בימים האחרונים תועדו שני מקרים של שוד חנויות תכשיטים. בכפר מנדא רעולי פנים שדדו חנות תכשיטים באמצעות שופל, ויצאו מהמקום תוך כדי שהם יורים באוויר. בהמשך נטשו את השופל, שהיה ככל הנראה גם הוא גנוב. בהמשך נעצרו מספר חשודים.
במקרה אחר הצליח בעל חנות באזור להניס רעולי פנים שתועדו כשהם חמושים וממתינים לו בכניסה לחנות. חוסין ח'ליל, בעל החנות, תיאר את האירוע: "החלטתי לא לפחד מהם ולהיאבק. אין מצב להיכנע להם. תודה לאל שהצלחתי להבריח אותם בלי כלום".