בצל ההכנות לפעולה ברפיח, ולפני תשובת חמאס להצעה המצרית שממשיכה להתעכב, גורם ישראלי אמר אמש (יום רביעי) ל-ynet כי הצבא שחרר חלק מכוחות המילואים שיועדו למבצע ב"מעוז האחרון של חמאס" בדרום רצועת עזה.
7 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול עזה ליד רפיח
כוחות צה"ל בגבול עזה ליד רפיח
כוחות צה"ל בדרום ישראל, במרחב רפיח
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
המהלך מגיע בצל ההערכות שההחלטה על יציאה לפעולה ברפיח תלויה כעת בהצלחת המגעים לעסקה, וכשבמקביל בכירים בישראל מבהירים שוב ושוב שלמרות התנגדות בינלאומית למבצע הצבאי המתוכנן הוא יצא לפועל. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר שלשום כי מבצע שכזה ייעשה בין אם תושג עסקה מול חמאס ובין לאו, ומתעקש שישראל לא תסכים לסיום המלחמה.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "כוחות צה"ל בסדיר ובמילואים מעלים את כשירות ומוכנות המסגרות ללחימה, לצד ניהול גאנט התרעננויות וכוננויות על פי החלטות המפקדים והערכת המצב. צה"ל ערוך לכל פקודה".
אבל לפי הדיווחים הזרים ישראל כן הסכימה לדון בהפוגה ממושכת. ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח אמש כי לפי המתווכים בין ישראל לחמאס, בארגון הטרור הביעו חשש שההצהרות של הבכירים הישראלים בימים האחרונים מעידות על כך שבכוונתם להמשיך בפעולות צבאיות - אף שלפי הדיווח ישראל הציעה "תקופה של שקט ממושך" בתמורה לשחרור חטופים.

7 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בכרם שלום עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
שר הביטחון יואב גלנט בכרם שלום עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
(צילום: Evelyn Hockstein/Pool Photo via AP)
במקביל, אמש איים בכיר חמאס אוסאמה חמדאן ואמר כי אם ישראל תצא למבצע ברפיח - המשא ומתן לעסקה ייפסק. "ההתנגדות עדיין בסדר, והאויב הימר על ירידה ביכולות ההתנגדות, אך יכולותיה גבוהות והציוד הוכן", אמר בריאיון לערוץ "אל-מנאר" של חיזבאללה. "אם האויב יפתח במבצע אגרסיבי קרקעי ברפיח, המשא ומתן יופסק, מכיוון שההתנגדות אינה מנהלת משא ומתן תחת אש".

המשוריינים שרוכזו, וההתנגדות האמריקנית

אתמול פרסמו כלי תקשורת בעולם תמונות של משוריינים שרוכזו בדרום ישראל, במרחב רפיח. לפי דיווח בסוף השבוע האחרון בסוכנות הידיעות AP, ריכוז המשוריינים כולל גם טנקים. ההיערכות לפעולה, כך לפי הדיווחים, נועדה בין היתר להגביר את הלחץ על חמאס במגעים לעסקה - אבל בישראל הבהירו כי מדובר בהיערכות של ממש, וההערכה היא כאמור שתשובת חמאס תכריע את הכיוון שייבחר בסופו של דבר.
בארה"ב מביעים התנגדות למבצע ברפיח, ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן שמבקר כעת בישראל שב על ההתנגדות זו במפגש שלו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בהמשך, בהצהרה שנשא בביקור שבו בחן את העברת הסיוע ההומניטרי לעזה בנמל אשדוד, הוא אמר כי העמדה האמריקנית בנוגע למבצע ברפיח ברורה, וכי היא לא תשתנה. "אנחנו לא יכולים ולא נוכל לתמוך במבצע צבאי גדול ברפיח ללא תוכנית יעילה שתבטיח שאזרחים לא ייפגעו. ולא, לא ראינו תוכנית כזו".
7 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
בלינקן, אמש בנמל אשדוד
(צילום: Evelyn Hockstein/Pool Photo via AP)
7 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
(צילום: David Azagury, U.S. Embassy Jerusalem)
בלינקן הוסיף כי ארה"ב הציעה "חלופות" למבצע ברפיח: "יש דרכים אחרות - לדעתנו דרכים טובות יותר - להתמודד עם האתגרים האמיתיים מול חמאס, שלא דורשים מבצע צבאי משמעותי ברפיח. אנחנו מדברים עם הישראלים על כך, ונמשיך את השיחות הללו". שר הביטחון יואב גלנט, שמוקדם יותר ביקר יחד עם בלינקן בקיבוץ ניר עוז ובמעבר כרם שלום, אמר מנגד כי בעוד ישראל "נחושה" לפעול להחזרת החטופים - צה"ל "נערך על מנת לבצע כל משימה מבצעית במרחב רפיח".
למרות ההתנגדות האמריקנית למבצע, לפי הדיווח הערב ב"וול סטריט ג'ורנל" גם בוושינגטון נערכים כנראה לאפשרות של קריסת המגעים ותחילת פעולה ברפיח - שתדרוש פינוי של המוני האזרחים בעיר. בעיתון האמריקני מציינים כי ההצהרות האחרונות של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ושל בלינקן, ולפיהן חמאס הוא "המכשול היחיד" שעומד כעת בפני עסקה, מעידות על כך שהממשל האמריקני נערך להאשים את ארגון הטרור בתרחיש שכזה.
בינתיים כאמור נמשכת המתנה לתשובת חמאס, שאותה יקבע מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר. אף שבחמאס שידרו בימים האחרונים אופטימיות מסוימת בנוגע להצעה המצרית - שהוצעה למשלחת של ארגון הטרור שביקרה בקהיר ביום שני האחרון - בחמאס הביעו תהיות בנוגע לכוונות ישראל ואמרו שידרשו "הבהרות".
7 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר ותיעוד שלו במנהרה ברצועה. מחכים לתשובתו
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
לפי "וול סטריט ג'ורנל", בחמאס הלינו על כך שההצעה לא כוללת התייחסות ברורה בנוגע לסיום המלחמה. אמש אמר בכיר בחמאס כי "תשובה ברורה" תימסר "בקרוב מאוד", אך הוא לא נקב במועד מדויק והדגיש כי ארגון הטרור ממשיך להתעקש על הפסקת אש קבועה ונסיגה מוחלטת של צה"ל מהרצועה.

בלינקן: "ישראל עשתה פשרות חשובות, די להתמקחויות"

בלינקן עצמו שב וקרא אמש לחמאס לקבל את ההצעה שעל הפרק, ואמר כי ישראל הסכימה ל"פשרות מאוד חשובות" במסגרתה. "אין זמן לעוד התמקחויות. העסקה כאן. הם (חמאס) צריכים לקבל אותה", אמר בהצהרה שנשא בנמל אשדוד. סאמי אבו זוהרי, בכיר בחמאס, אמר בתגובה כי אמירותיו של בלינקן "מנוגדות למציאות". בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס הוסיף אבו זוהרי כי חמאס ממשיך "ללמוד" את ההצעה.
בלינקן דיבר על "פשרות ישראליות" מעט אחרי שב"ניו יורק טיימס" דווח, מפי שני גורמים ישראליים, כי ישראל הסכימה לוותר על דרישתה להגבלות משמעותיות על חזרת עקורים לצפון הרצועה. גורם אחד אמר שבמסגרת העסקה, אם תתקבל, ישראל הסכימה לוותר לחלוטין על בדיקות או הגבלות על אלו שיחזרו לצפון הרצועה, בעוד גורם ישראלי נוסף אמר רק ש"כמעט לא יהיו הגבלות", מבלי לפרט.
7 צפייה בגלריה
אוהלים ברפיח
אוהלים ברפיח
עיר האוהלים ברפיח. נתניהו הבטיח: הפעולה תצא לדרך, עם או בלי עסקה
(צילום: REUTERS/ Bassam Masoud)
על פרטי ההצעה פורסמו בימים האחרונים שלל דיווחים, ולפי "וול סטריט ג'ורנל" שמסתמך על מסמך שהגיע לידיו, היא כוללת שני שלבים ונוסחה בשיתוף פעולה עם ישראל - אך טרם אושרה על ידיה. השלב הראשון כולל שחרור של 20 עד 33 חטופים בקטגוריות ההומניטריות ויימשך עד 40 יום. את השלב הראשון יהיה אפשר להאריך עם יום הפוגה אחד על כל חטוף נוסף שישוחרר.
"מפתחות" השחרור לפי הדיווח הם 20 מחבלים פלסטינים תמורת כל חטוף בקטגרויות הללו: ילדים, נשים אזרחיות, מבוגרים ופצועים. עבור כל חיילת שתשוחרר, ישראל תידרש לשחרר 40 אסירים ביטחוניים – שמחציתם מרצים מאסר עולם. השלב השני לפי הדיווח יכלול הפסקת אש של שישה שבועות ובמהלכו חמאס וישראל יסכימו על עסקת חטופים גדולה יותר ועל הארכת ההפוגה בלחימה – לתקופה שיכולה להימשך עד שנה אחת.
דיווח שונה פורסם במקביל בעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, שם נטען כי העסקה המוצעת כוללת שלושה שלבים שיסתיימו בתקופה של "שקט בר-קיימא". יצוין כי גם ב-CNN דווח השבוע שהעסקה כוללת נוסח שמדבר על "שקט בר-קיימא", ובדיווח של הרשת האמריקנית נטען כי בכך יש ניסיון להסכים לתנאי של חמאס להפסקת אש מוחלטת, מבלי לומר זאת במפורש.
7 צפייה בגלריה
פלסטינים עושים את דרכם חזרה לחאן יונס
פלסטינים עושים את דרכם חזרה לחאן יונס
פליטים עוזבים את רפיח וחוזרים לחאן יונס, אחרי שצה"ל יצא ממנה בחודש שעבר
(צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
במקביל לעסקה עצמה מול חמאס, ראוי להזכיר שבארה"ב מקדמים גם עסקה נוספת שתלויה בהפסקת אש בעזה: הסכם נורמליזציה מול סעודיה. בשיחותיו בארץ אמר בלינקן כי אם לא תהיה הפסקת אש, הסיכוי לנורמליזציה יהיה נמוך. נתניהו מתנגד עד כה לדרישה הסעודית לקבל בתמורה פשרות ישראליות בדרך להקמת מדינה פלסטינית, ואתמול דווח ב"גרדיאן" הבריטי כי וושינגטון וריאד דנות בהסכם מצומצם יותר שלא יכלול את ישראל, ונועד לשמש כ"גיבוי" למקרה שבו לא תושג נורמליזציה.
פורסם לראשונה: 21:54, 01.05.24