כוחות של יחידת דובדבן עצרו הלילה (בין ראשון לשני) את יחיא א-סעדי, בנו של מנהיג הג'יהאד האיסלאמי בג'נין באסם א-סעדי, שמעצרו באוגוסט הוביל למבצע עלות השחר ברצועת עזה. א-סעדי הבן נעצר בכפר ג'בריאת שבפאתי ג'נין, כשבמקביל פעלו כוחות הביטחון גם בדהיישה שליד בית לחם - ועצרו שם שלושה מבוקשים.
בדהיישה התפתחו חילופי אש בין הלוחמים למחבלים, והושלכו גם בקבוקי תבערה. הכוחות השיבו באש והרגו את אחיו של אחד המבוקשים, ופצעו באורח קשה חמוש נוסף. לא היו נפגעים בקרב החיילים. בתגובה לפעילות של כוחות הביטחון, הפלסטינים הכריזו על שביתה כללית היום באזור בית לחם. לדברי הפלסטינים, ההרוג בחילופי האש הוא עומר מנעא - שבעבר כבר ריצה עונש מאסר בכלא הישראלי.
א-סעדי הבן נעצר סמוך לשעה 04:00 לפנות בוקר, אז נכנס כוח מיחידת דובדבן לג'בריאת, ותוך דקות בודדות עצר אותו. הוא נכלא בעבר על עבירות אמל"ח והפרת הסדר הציבורי, ואחראי על גיוס פעילים ביהודה ושומרון. לצד זאת, ולמרות הקריאה של ארגוני הטרור לשביתה כללית היום בבית לחם בעקבות הפעילות בדהיישה, בצה"ל לא מזהים היענות מיוחדת של האוכלוסייה לכך.
4 צפייה בגלריה
מימין: מעצרו של באסם א-סעדי באוגוסט, ובנו יחיא א-סעדי שנעצר הלילה
מימין: מעצרו של באסם א-סעדי באוגוסט, ובנו יחיא א-סעדי שנעצר הלילה
מימין: מעצרו של באסם א-סעדי באוגוסט, ובנו יחיא א-סעדי שנעצר הלילה
4 צפייה בגלריה
עומר מנאע
עומר מנאע
עומר מנאע. נהרג בחילופי אש עם כוחות הביטחון ליד בית לחם
4 צפייה בגלריה
תיעוד: מחבלים יורים על כוחות צה''ל וחוסמים את הכבישים במחנה הפליטים בג'נין
תיעוד: מחבלים יורים על כוחות צה''ל וחוסמים את הכבישים במחנה הפליטים בג'נין
כוח צה"ל באזור ג'נין, הלילה
במקביל למעצרם של א-סעדי ושלושת המבוקשים הנוספים בדהיישה, כוחות הביטחון עצרו ברחבי יהודה ושומרון במהלך הלילה 10 חשודים נוספים במעורבות בטרור. ארבעה מהמבוקשים נעצרו בכפרים בית כחל, סמוע, תפוח ובית עווא, וחמישה נעצרו בקלקיליה ובכפרים נעלין וכיפל חארת. במהלך פעילות הכוחות במחנה הפליטים ג'נין, חשודים ירו לעבר הלוחמים, שהשיבו בירי וזוהתה פגיעה. בפעילות לא היו נפגעים לכוחותינו, והמבוקשים שנעצרו הועברו להמשך חקירת כוחות הביטחון.
באסם א-סעדי נעצר לפני כארבעה חודשים במחנה הפליטים ג'נין בפעילות של מסתערבי משמר הגבול איו"ש ולוחמי סיירת נח"ל. הפעילות לוותה בחילופי אש בין הכוחות לבין חמושים פלסטינים שירו מקרבת המבנה שבו התבצר א-סעדי.
א-סעדי התנגד למעצר, ונפצע באורח קל מכלב שהשתתף בפעילות יחד עם הלוחמים. במהלך מבצע המעצרים הושלכו מטעני חבלה לעבר הלוחמים. לא היו נפגעים בקרב הכוחות, חמוש פלסטיני אחד נהרג בחילופי האש. יחד עם א-סעדי נעצר בהכוונת שב"כ גם חתנו אשרף ג'דע. כדי למנוע את המתיחות ניסתה ישראל גם לפרסם את תמונתו של א-סעדי בעודו נחקר, תמונה שבה נראה חבוש - אך במצב טוב למדי.
4 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה במהלך מבצע "עלות השחר". מעצר באסם א-סעדי הוביל לתחילת המבצע
(צילום: AFP)
הצעד הזה לא צלח בהכרח, ובבוקר שלאחר המעצר סגר צה"ל כבישים בעוטף עזה והודיע על הפסקת תנועת הרכבות מדרום לאשקלון, עקב חשש מירי נ"ט מרצועת עזה. ה"סגר" על העוטף נמשך בימים שלאחר מכן, כשביישוב כרם שלום - אחד ה"נצורים" ביחד עם נחל עוז - החליטו להתפנות לירושלים. כמה ימים לאחר מכן צה"ל חיסל את מפקד החטיבה הצפונית בג'יהאד האיסלאמי, תייסיר ג'עברי, מה שפתח את מבצע "עלות השחר" שנמשך שלושה ימים.
בסוף חודש אוגוסט התביעה הצבאית הגישה כתב האישום נגד באסם א-סעדי. לפי האישום, הוא פעל יחד עם מעורבים נוספים לביסוס פעילות הג'יאהד האיסלאמי, לרבות באמצעות קבלת כספים מפעיל הארגון בעזה. באישום נכתב בנוסף כי א-סעדי קרא להמשך המאבק הפלסטיני האלים. עוד תואר כי שכשהגיעו כוחות הביטחון לעצור אותו, הזדהה א-סעדי כאדם אחר, על-מנת להימלט מהמעצר.
כתב האישום נגד א-סעדי מייחס לו עבירות של חברות וביצוע שירות עבור התאחדות בלתי מותרת (הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני), סיוע למגע עם אויב, הסתה והתחזות כאחר.