2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, בני גנץ, בנימין נתניהו
יאיר לפיד, בני גנץ, בנימין נתניהו
נתניהו חגג, גנץ ולפיד החלו בקרב האשמות
(צילום: שאול גולן, רויטרס)
הטענות לחוסר הניהול של גוש מתנגדי נתניהו, שמתמקדות בין היתר בריצה הנפרדת של העבודה ומרצ, בפיצול ברגע האחרון של בל"ד וחד"ש-תע"ל שאפילו לא חתמו על הסכם עודפים, ובקמפיין של יש עתיד שלפחות בחלקים ממנו הושם דגש על המפלגה הגדולה – מגובות היטב בנתונים המספריים.
לפי אותם נתונים, לארבע מפלגות גוש הימין-חרדים שצפויות להיות חלק מהממשלה הקרובה (הליכוד, הציונות הדתית, ש"ס ויהדות התורה) – ביחד עם הבית היהודי של איילת שקד שאף היא הודיעה על תמיכה בנתניהו אך לא עברה את אחוז החסימה – הצביעו 2,069,961 ישראלים (נכון לספירת כמעט 87% מהקולות).

מנגד, מספר המצביעים למפלגות הגוש הנגדי, ביחד עם המפלגות הערביות חד"ש-תע"ל ובל"ד – הוא כמעט זהה – 2,066,061. מדובר בפער מינימלי של 3,900 קולות. באחוזים השוויון הכמעט מוחלט נראה עוד יותר בבירור: 50.005% לגוש נתניהו, 49.995% לגוש המרכז-שמאל-ערבים.
אבל הפיצולים והקמפיין הובילו לכך שלפחות כרגע מרצ לא עוברת את אחוז החסימה, והסיכוי של בל"ד להיכנס לכנסת נמוך בהרבה. אם כך יישאר המצב גם בתוצאות הסופיות, הרי שפער של 0.01% יוביל להפרש עצום של 10 מנדטים – 65 לגוש נתניהו ורק 55 לגוש הנגדי ביחד עם חד"ש-תע"ל.
אף שטרם נשלמה ספירת הקולות, ובמרצ מקווים לנס שיעלה אולי את המפלגה אל מעבר לאחוז החסימה בתום ספירת המעטפות הכפולות, הסכינים כבר נשלפות במחנה שזכה מאז תחילת המשבר הפוליטי הארוך ביותר בתולדות ישראל לכינוי "גוש השינוי". קרב ההאשמות המרכזי מתחולל כעת בין שתי המפלגות המרכזיות בגוש, יש עתיד של יאיר לפיד והמחנה הממלכתי של בני גנץ: מקורביהם של שני השותפים לשעבר, שפיתחו יריבות עמוקה מאז הפיצול ביניהם, הפנו היום אצבע מאשימה זה לעבר זה.
גורם בכיר במחנה הממלכתי טען אחר הצהריים כי לפיד "כשל בניהול הגוש", והתייחס לעובדה שבספירת הקולות עצמם יש כמעט תיקו בין הגושים: "לפי חישוב הקולות, עם אותן תוצאות יכולנו להביא תוצאה של 61-59 לטובתנו. לפיד ניהל את הקמפיין מגן הוורדים ומהפודיום ולא בשטח. בעוד שגנץ ושאר ראשי המפלגות ירדו לשטח ולהתראיין, הוא היה עסוק בשתיית קולות הגוש".
850 בחירות 2022 מפת הבחירות

הגורם הוסיף: "לפיד לא דאג לחיבור של המפלגות הערביות, הוא לא דאג לחיבור מרצ והעבודה, הוא לא דאג להסכמי עודפים, והוא לא דאג לקרוא להצבעה למרצ בכדי שתעבור את אחוז החסימה. בעוד שגנץ, סער ואיזנקוט דאגו להתאחד, לקחת מנדטים מגוש הימין, למנוע בזבוז קולות, וניסו לפתור את הסכמי העודפים עד לרגע האחרון האפשרי, לפיד שיחק על חצי מגרש ושתה את מפלגות הגוש ובכך הביא להפסד בעל השלכות קשות לחברה הישראלית. זהו כישלון מהדהד".
גורם בכיר ביש עתיד מיהר להשיב להאשמה הזו וטען: "גנץ רב עם לפיד במקום עם נתניהו, נכשל במאמץ להביא שני מנדטים מהימין ואחראי להפסד. במקום לשתף פעולה עם לפיד, עסק באובססיביות בעצמו". הגורם הזכיר את הקמפיין שהוביל גנץ ולפיו הוא היחיד שיכול להקים ממשלה ביחד עם המפלגות החרדיות: "בעוד ראש הממשלה לפיד ניהל קמפיין חיובי ומכבד מול כל השותפים בגוש ולמען המדינה, גנץ קשקש על ממשלה דמיונית. מספר המנדטים שלו משקף את מה הציבור חושב עליו".
בנאומיהם הלילה של לפיד וגנץ, יצוין, הם נמנעו מהטחת האשמות, אבל לפיד טען בנאומו כי פעל לאורך הקמפיין באחריות כלפי הגוש. "יש עתיד עשתה הישג נדיר. קרוב למיליון ישראלים הצביעו. הבאנו מספר מנדטים חסר תקדים. יש עתיד צמחה והתחזקה תוך שהיא מגלה אחריות ומקפידה לשמור על כל השותפות בגוש", אמר.
בהכרה מרומזת בהפסד, הבטיח לפיד כי מפלגתו תמשיך להיאבק על השינויים שקידמה לדבריו בממשלה היוצאת, כגון ניסיון להוריד את יוקר המחיה ו"לרפא את הפצעים בחברה הישראלית", והוסיף: "אין לנו שום כוונות לעצור. אין לנו שום כוונות להפסיק. השינוי הזה בלתי נמנע, בלתי ניתן לעצירה. אפשר לעכב אותו, אבל אי אפשר לעצור אותו".
2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
מיכאלי הבוקר. בעבודה שולפים את הסכינים
(צילום: מוטי קמחי)
הסכינים נשלפות במקביל גם בעבודה, ובכיר במפלגה מיהר הבוקר לתקוף את היו"ר מרב מיכאלי על כך שסירבה להתאחד עם מרצ. "הכתובת הייתה על הקיר. העבודה ניהלה קרב פירורים עם מרצ ואי אפשר לחזור על קמפיין געוואלד כל פעם מחדש. אם היא לא תלך, ידיחו אותה. אין לה קהל ואין לה מצביעים. מה שהציל אותה אלה המצביעים הנאמנים והפעילים המסורתיים של העבודה שהצביעו למפלגה בלי חשק, לא בזכות מרב אלא למרות מרב", אמר אותו בכיר במפלגה, שלפי הספירה החלקית עוברת אך במעט את אחוז החסימה.