גיבורים וגיבורות רבים היו לאולימפיאדת החורף הנוכחית שתסתיים היום (ראשון) בבייג'ינג. המחליק האמנותי הפנומנלי ניית'ן צ'ן מארה"ב, הצמד הצרפתי גבריאלה פאפאדאקיס וגיום סיזרון שכבש את העולם בהופעה מושלמת, גולשת הסקי הסינית איילין גו שהפכה לגאווה המקומית, ההולנדים ששלטו בהחלקה המהירה, הגרמנים ששלטו במזחלות והנורווגים ששלטו כהרגלם במשחקים עצמם.
אולימפיאדת החורף - סיקור נרחב
למשלחת הישראלית, שנעלה את הופעותיה עם המקום ה־15 של צמד המחליקים יבגני קרסנופולסקי והיילי קופס, היה גיבור משלה בדמות הגולש ברנבש סולוש שהפתיע כשסיים שישי.
4 צפייה בגלריה
מיקיילה שיפרין
מיקיילה שיפרין
מיקיילה שיפרין. כישלון צורב
(צילום: EPA)
כפי שאמור היה לקרות, גם מיקיילה שיפרין היא אחת הגיבורות של המשחקים, אולי הגדולה שבהן. היא הגיעה אליהם ככוכבת ספורט החורף הגדולה בעולם, גולשת בלתי ניתנת להכנעה, כזו שהייתה מיועדת לכך מגיל אפס – אחרי הכל, היא נולדה בווייל שבקולורדו, אולי אתר הסקי היוקרתי ביותר בארה"ב. אבל היא עוזבת את בייג'ינג כשהיא גיבורה מהסוג הבלתי רצוי, פחות סימון ביילס של ריו 2016 ויותר סימון ביילס של טוקיו 2020. ואפילו רחוק מכך: המתעמלת עוד חזרה מהאולימפיאדה האחרונה עם שתי מדליות למרות הקריסה המנטלית. שיפרין, בסנסציה ספורטיבית שקשה להפריז בעוצמתה, סיימה עם 0 מ-5 בתחרויות האישיות ו-0 מ-1 בתחרות הקבוצתית, ובצורה הצורבת ביותר.

פלפס על השלג

שיפרין, בת 27 בחודש הבא, היא אולי גולשת הסקי הגדולה בכל הזמנים. כבר בסוצ'י 2014 היא זכתה בזהב בסלאלום. בפיונגצ'אנג 2018 הוסיפה זהב בסלאלום הענק וכסף בתחרות המשולבת. אלו היו בדיוק שלושת המקצים שבהם סומנה כזוכה כמעט ודאית בבייג'ינג, כשאף אחד לא היה מתפלא באמת אם הייתה עושה זאת גם בשניים הנוספים אליהם נרשמה. משהו בסגנון מייקל פלפס על שלג.
מה שקרה משם הדהים אפילו אנשים שלא מתעניינים בסקי אלפיני ביומיום – ככה זה כשמדובר גם בסוג נוסף של גיבורה, גיבורת תרבות. כבר בזינוק הראשון שלה, שיפרין פיספסה את השער החמישי במקצה הסלאלום הענק ונפלה. פסילה מיידית. קורה, למרות שזה נדיר. התיקון היה אמור להגיע בסלאלום – ואז שוב השער החמישי, שוב פסילה. בשני הניסיונות יחד היא הייתה על המסלול במשך 16 שניות בלבד! ואפשר היה לראות שזה משפיע עליה. שיפרין לא עצרה את הדמעות, ואחרי הפסילה השנייה נשארה לשבת המומה לצד המסלול עם הראש למטה. אחרי שסיימה תשיעית בסופר ג'י ו־18 במדרון, תוצאות מאכזבות עבורה, נשאר לה סיכוי אחד אחרון למדליה אישית בתחרות המשולבת, אך גם שם לבסוף נותרה מחוץ לפודיום. היא סיימה את החלק הראשון במקום החמישי, ויצאה למקצה הסלאלום במטרה להשאיר פתיתים ליריבות ולשכוח מהצרות. היא נפלה, עוד פעם. שלוש פסילות בשלוש התחרויות המרכזיות שלה.
4 צפייה בגלריה
מיקיילה שיפרין
מיקיילה שיפרין
קרסה ברגעי האמת
(צילום: AP)
עכשיו, בואו ניתן לכם קצת רקע כדי שאפשר יהיה להתרשם טוב יותר מהנתון הזה: בין ינואר 2018 לינואר 2022, ארבע שנים שלמות שכללו 90 תחרויות עד לבייג'ינג, שיפרין פסלה רק שלוש פעמים – ואז השוותה את המספר באולימפיאדה הרסנית אחת.
באימונים לפני התחרויות בסין היא הייתה המהירה ביותר, אבל בכל פעם שניסתה לבצע בזמן אמת את מה שהיא עושה מתוך שינה – והיא לקחה זהב ב־47 תחרויות גביע עולם בסלאלום לאורך הקריירה, פלוס ארבע אליפויות עולם – משהו השתבש. אחרי הנפילה האחרונה היא נשמעה המומה: "נתתי הכל, לא דחפתי את עצמי יותר מדי והייתי הרבה יותר רגועה מאשר במקצים הקודמים, וזה עדיין לא עבד. אמרתי לעצמי שזה סלאלום, ואני יודעת איך לגלוש בו, זה פשוט מעצבן. אף פעם לא קרה לי משהו כזה. אני לא מבינה את זה".
4 צפייה בגלריה
מיקיילה שיפרין
מיקיילה שיפרין
סלפי עם מעריץ. משהו השתבש
(צילום: AP)

"לא יכולה לנשום"

הלחץ שהופעל על שיפרין זועק לשמיים, ממש כמו במקרה של ביילס (להבדיל אלף הבדלות, בגלל פרשת ההתעללות המינית שהוסיפה עומס על הכתפיים הצנומות של ביילס). היא הייתה התגלמות ההצלחה של המשלחת, במעמד הרבה יותר גבוה מאשר לפני שתי האולימפיאדות הקודמות. זה לא היה "בואו נראה מה מיקיילה מסוגלת לעשות", אלא "טוב, מיקיילה עם לפחות שתי מדליות זהב בטוחות, בואו נראה מה שאר המשלחת תעשה". עוד לפני גיל 18, שיפרין כיכבה בספיישל טלוויזיוני מיוחד שנקרא "איך לגדל אלופה אולימפית", והפכה למשתתפת קבועה בתוכניות אירוח ושם שכל אמריקאי מכיר. היא הופיעה על שערים של מגזינים והפכה ללוחמת למען שוויון שכר לספורטאיות. הגולש האמריקאי האגדי בודי מילר אמר רגע לפני בייג'ינג ששיפרין היא הטובה ביותר שראה אי־פעם.
אבל לצד זאת, היא גם דיברה על החרדות שמגיעות לצד ההצלחה. עוד לפני הגל של השנה האחרונה שהובילו ביילס ונאומי אוסקה, שיפרין חשפה כבר לפני שנתיים את הקשיים הנפשיים שאיתם היא מתמודדת, שהחמירו במהלך הקורונה ובזמן האבל על סבתה ואביה שהלכו לעולמם. האמריקאית סיפרה: "לפעמים זה בסדר לא להרגיש בסדר, להיות חסרת אונים. אחרי סוצ'י היו מקרים שבהם הייתי מגיעה לקו הזינוק וקופאת במקום. העיניים שלי היו דומעות, הרגשתי שאני לא יכולה לנשום. זה קרה במשך עונה שלמה".
4 צפייה בגלריה
מיקיילה שיפרין
מיקיילה שיפרין
"הרגשתי חסרת אונים"
(צילום: AP)
על אותה תקופה שיפרין התגברה, אבל לא מן הנמנע שהכל הצטבר וקרס בבת אחת בבייג'ינג. טעות אחת במקצה הראשון, כזו שאולי נבעה מהלחץ או שיצרה את הלחץ, הידרדרה עוד ועוד וחזרה על עצמה. כעת, שיפרין מודה כי השבועיים האחרונים גרמו לה להטיל ספק בכל מה שעשתה לאורך 15 שנות פעילות, ולמרות ההישגים המדהימים שהשלימה, היא מרגישה כאילו עבדה בשביל שום דבר.
זה לא אסון. שיפרין עשתה מספיק כדי להבטיח את מקומה באולימפוס של הענף, גם אם תפרוש עכשיו וגם אם תחזור לאולימפיאדה הבאה. אולי בזכות המודעות הגוברת לבריאות הנפשית של הספורטאים, בהנחה שמשהו נשבר אצלה מנטלית, היא לא ספגה ביקורות צורבות, והישגיה רק התקבלו בהפתעה.
ויכול להיות שסתם עברו עליה שבועיים מהגיהינום. אבל בסופו של דבר, ההיגיון אומר בכאב שהנסיבות והלחץ הכביר הכריעו אותה.