ספורט חוצה גבולות, אנשים ומסתבר שגם מלחמות (או לפחות כזו שכולם יודעים שהולכת להיפתח בקרוב).
אולימפיאדת החורף - סיקור נרחב
אולימפיאדת החורף, שתינעל ביום ראשון, סיפקה לנו אין ספור סיפורים מרגשים. ממדליית הזהב של איילין גו, דרך הקאמבק המופלא של מקס פארוט - גולש הסנואובורד שניצח את הסרטן ועמד על הפודיום ועד הזכייה ההיסטורית של ארין ג'קסון - שבכלל לא הייתה אמורה להיות על המטוס לבייג'ינג.
2 צפייה בגלריה
בארוב ואברמנקו
בארוב ואברמנקו
החיבוק ששבר את הרשת (וריגש את כולם). אברמקו ובורוב
(צילום: gettyimages)
והנה, שלשום כנראה שקיבלנו את הסיפור המרגש מכולם. בטח הכי אקטואלי. האלוף האולימפי, אולכסנדר אברמנקו, סיים שני במקצה ה"אריילס" בתחרות הסקי החופשי, והביא לאוקראינה את המדליה הראשונה (והיחידה עד כה) שלה בבייג'ינג. על קו הסיום, כשהוא בעננים וקורן מאושר, הוא זכה לחיבוק בלתי צפוי - מאיליה בורוב הרוסי, שדורג שלישי ולקח את מדליית הארד. וכן, כל זאת על רקע המתיחות הכמעט בלתי אפשרית בין שתי המדינות בתקופה האחרונה.
כזכור, רק אתמול בבוקר היו חילופי אש בין המורדים הפרו-רוסים בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה לבין הצבא האוקראיני. כל אחד מהצדדים טוען שהצד השני הוא זה שיזם את הירי. הצבא האוקראיני אף הודיע שבמהלך חילופי האש המורדים ירו פגזים לעבר גן ילדים בדונבאס, אולם איש לא נפגע.
והנה, רוסי מחבק אוקראיני? ועוד לעיני המצלמות - באירוע הגדול ביותר בחודשים האחרונים? אכן כן. רק שהשניים, די כצפוי, סירבו להתייחס לכך בסיום מול המיקרופונים השלופים. "אני שמח על ההישג וממש גאה בעצמי שהבאתי לאוקראינה את המדליה הראשונה שלה בבייג'ינג", סיפר אברמנקו. "הנחיתה שלי לא הייתה טובה, אבל טוב שזה הספיק לי למקום השני".
2 צפייה בגלריה
בארוב ואברמנקו
בארוב ואברמנקו
בארוב ואברמנקו על הפודיום
(צילום: gettyimages)
על הפודיום אברמנקו הניף את הדגל האוקראיני, צ'י גואנגפו מסין - שניצח בתחרות - את הדגל הסיני ואילו בורוב סימן על קעקוע דגל רוסיה שבזרועו. לרוסיה, כידוע, אסור להתחרות תחת הדגל וההמנון שלה עקב פרשיית הסמים הגדולה שנחשפה, אבל אתלטים מהמדינה עושים זאת תחת השם ROC (הוועד האולימפי הרוסי).

"היה עדיף שתחבק סיני, רק לא רוסי"

בכלל, האוקראינים - שמרגישים מאוימים בחודשים האחרונים ופיתחו שנאה תהומית לכל מה שקשור בדוב הרוסי - הזהירו מראש את הספורטאים שלהם. שר הספורט של אוקראינה, ואדים גוטצייט, הודיע לפני האולימפיאדה כי לספורטאים אוקראינים הומלץ לא לעמוד ליד הרוסים במהלך כל אירוע בבייג'ינג כדי להימנע מפרובוקציות. כמו כן, לספורטאים האוקראינים נאמר לא להתראיין כלל ברוסית.
התגובות, כפי שהבנתם, הסעירו את אוקראינה
אז איך קיבלו את החיבוק הוויראלי שעלה לכותרות בשתי המדינות, אתם שואלים? האתלטית האוקראינית, אולגה סלאדוחה, פירגנה לאברמנקו - וגם למעשה של בורוב. "כשאנחנו מאוחדים, אנחנו חזקים", צייצה - ועוד ברוסית.
לעומת זאת, לא מעט גולשים לקחו קשה מאוד את המעשה ובעיקר החיוך והקרבה שהפגינו השניים. אחד מהם צייץ: "היה עדיף שתחבק סיני, רק לא רוסי". אחת נוספת הוסיפה: "חייל שמנשק את האויב שלו? גועל נפש". והייתה גם תגובה כזו בטוויטר: "על מה בעצם כולם מריעים? על האהבה שלנו לרוסיה? כנראה שאברמנקו קיבל על זה מכונית או דירה".
והיו כמובן גם ממים
אגב, לפני שבוע גולש המזחלות האוקראיני, ולדיסלב הרסקביץ', הביע את דעתו על המצב המתוח בגבול. בסיום המרוץ, הוא החזיק שלט קטן בצהוב-כחול מול המצלמות, שם נכתב: "אין מלחמה באוקראינה".
כשנשאל על כך, ענה: "זו העמדה שלי. כמו כל עם נורמלי, אני לא רוצה מלחמה. מעוניין בשלום במדינה שלי, ואני רוצה שלום עולמי. זו העמדה שלי, אז אני נלחם על זה".
הרסקביץ' והשלט נגד המלחמה באוקראינה