11 צפייה בגלריה
גו, פארוט ו-ואלייבה
גו, פארוט ו-ואלייבה
גו, פארוט ו-ואלייבה
(צילום: EPA, רויטרס ו-gettyimages)

מיליארד סינים לא טועים

ב-2019 היא עוד קטפה מדליות עבור ארה"ב, אבל בבייג'ינג 2022 הפכה לכוכבת הבלתי מעורערת של מארחת המשחקים ואולי של אולימפיאדת החורף כולה. איילין גו עברה לייצג את סין, מולדת אמה, וסחפה את כל המדינה אחריה.
עוד על אולימפיאדת החורף
השלל של הגולשת בת ה-18: שלוש מדליות, שתיים מתוכן מזהב. זו הראשונה - שברה את האינטרנט וגרמה ל-300 מיליון איש לצייץ בשעה שאחרי ההישג את ההאשטאג: "גו איילינג (כך, אגב, היא מכונה בפי הסינים) זכתה במדליית זהב". על הדרך, גו גם יכולה להתהדר בהישג היסטורי: הספורטאית הצעירה ביותר זוכה בשלוש מדליות באולימפיאדה אחת.
11 צפייה בגלריה
איילין גו
איילין גו
סין כמרקחה, והכל בגללה. איילין גו
(צילום: gettyimages)

זהירות, ויקינגים

מהכוכבת הגדולה למשלחת המצליחה. יוהאנס טינגנס בו השלים אולימפיאדה חלומית עם חמש מדליות, אבל זו האחרונה - מזהב - בתחרות הביאתלון ל-15 ק"מ - העניקה למדינתו, נורבגיה, שיא היסטורי.
נורבגיה סיימה עם 16 מדליות את בייג'ינג - הכי הרבה מאז ומעולם למדינה אחת באולימפיאדה בודדת. שתי מדליות מוזהבות יותר מההישג הקודם שרשמה קנדה ב-2010. בכלי התקשורת בעולם היו לא רק בהלם, אלא גם מובכים. הכותרת השכיחה בכל אחד מהאתרים המובילים בעולם - מהניו יורק טיימס ועד הגרדיאן הבריטי - הייתה אחת: "מה לעזאזל הסוד של נורבגיה?". הלוואי שהם היו מוכנים לגלות לנו.
11 צפייה בגלריה
נורבגיה
נורבגיה
מה סוד ההצלחה? הפוזה הכמעט קבועה בבייג'ינג בשבועיים האחרונים
(צילום: AFP)

זה נגמר בבכי

זה היה ה-סיפור של אולימפיאדת החורף. והוא הסתיים בבכי קורע לב של קמילה ואלייבה, הפייבוריטית המובהקת למדליית הזהב בהחלקה אמנותית, שסיימה לבסוף במקום הרביעי ומחוץ לפודיום, אחרי שורת החלקות מוזרה וצעקות בלתי פוסקות מצוות האימון שלה. איזה שבוע זה היה לרוסייה בת ה-15.
בהחלטה יוצאת דופן של ה-CAS, בית הדין לערעורי ספורט, נקבע כי למרות שבבדיקה שערכה ואלייבה נמצא טרימטזידין, תרופה אסורה לשימוש לספורטאים המסייעת בזרימת הדם ללב, היא קיבלה אישור להשתתף בתחרות האישית. עם זאת, ה-CAS פסק כי אם ואלייבה תזכה במדליה, טקס המדליות לא ייערך - עד שתתקבל החלטה סופית בעניינה. בשבוע שעבר הבעיה הזו נפתרה - וטקס המדליות בתחרות האישית התקיים כמתוכנן. לעומת זאת, טקס המדליות בתחרות הקבוצתית, בה ניצחה נבחרת הוועד האולימפי של רוסיה בעזרתה של ואלייבה, כבר לא נערך בזמן האולימפיאדה.
11 צפייה בגלריה
קמילה ואלייבה
קמילה ואלייבה
ה-סיפור של אולימפיאדת החורף. ואלייבה
(צילום: gettyimages)

הניצחון הכפול (והמרגש) של הגולש הקנדי

בדצמבר 2018 מקס פארוט לא חשב על מדליית זהב אולימפית, אלא איך להמשיך לחיות. גולש הסנואובורד הקנדי אובחן כחולה בסרטן מסוג לימפומה הודג'קין. "עברתי גיהינום. בפעם הראשונה מאז גיל 9 - סגרתי את הגלשן בארון. הרגשתי כמו אריה בכלוב. הייתה לי מטרה אחת מול העיניים: לחזור לשלג", אמר - ועשה זאת.
לאחר שישה חודשים של טיפולי כימותרפיה מתישים, בישר פארוט כי ניצח את המחלה - וחזר להתחרות. שלוש שנים אחרי הוא עמד על ראש הפודיום במקצה הסלופסטייל באולימפיאדת בייג'ינג - וענד את מדליית הזהב. אחד מסיפורי הקאמבק המרגשים בתולדות ספורט החורף ללא ספק.
11 צפייה בגלריה
מקס פארוט
מקס פארוט
לפני שלוש שנים חשב רק איך לחיות. פארוט
(צילום: gettyimages)

ויתור חלומי

ארין ג'קסון - האישה האפרו-אמריקאית הראשונה שזוכה במדליה בהחלקה מהירה - בכלל לא הייתה אמורה להיות בבייג'ינג. לא כאורחת, בטח לא כספורטאית. כמה חודשים קודם לכן, במבחנים האמריקאים, המחליקה בת ה-29 החליקה וסיימה שלישית. שתי הראשונות - בריטני בו וקימי גטס - זכו בכרטיס למשחקים בסין.
רק שאז קרה הבלתי יאמן. בו החליטה לוותר לג'קסון - כדי שזו תוכל לעלות על המטוס לסין. אף אחד לא האמין שסיפור החברות הזו יסתיים גם במדליית זהב היסטורית. של ג'קסון. "קשה לדמיין אם מישהו בעולם היה מוותר על מקום באולימפיאדה עבור מישהו אחר, גם אם מדובר בחבר ילדות", אמרה ג'קסון כשירדה מהפודיום. "לפעמים יש דברים שאי אפשר להסביר". צודקת.
11 צפייה בגלריה
ארין ג'קסון מניפה את דגל ארצות הברית
ארין ג'קסון מניפה את דגל ארצות הברית
כמה טוב שיש חברים. ג'קסון
(צילום: GettyImages)

החיבוק שעורר סערה

ספורט חוצה גבולות, אנשים ומסתבר שגם מלחמות (או לפחות כזו שכולם יודעים שהולכת להיפתח בקרוב). רגע לפני סיום המשחקים, קיבלנו את אחד הסיפורים היפים שלהם, בטח הכי אקטואלי. האלוף האולימפי, אולכסנדר אברמנקו, סיים שני במקצה ה"אריילס" בתחרות הסקי החופשי, והביא לאוקראינה את המדליה הראשונה שלה בבייג'ינג.
על קו הסיום, הוא זכה לחיבוק בלתי צפוי - מאיליה בורוב הרוסי, שדורג שלישי ולקח את מדליית הארד. וכן, כל זאת על רקע המתיחות הכמעט בלתי אפשרית בין שתי המדינות בתקופה האחרונה. רוסי מחבק אוקראיני? ועוד לעיני המצלמות? אכן כן. השניים סירבו להתייחס לכך, בתקשורת דווקא כתבו על זה הרי מילים. רוחות מלחמה? לא על השלג בבייג'ינג.
11 צפייה בגלריה
בארוב ואברמנקו
בארוב ואברמנקו
ספורט חוצה אנשים ומלחמות. בארוב ואברמנקו
(צילום: gettyimages)

כן לשלום

עוד לפני החיבוק הרוסי-אוקראיני, נרשמה מחאה ראשונה (ואחרונה) במשחקים. גולש הסקלטון האוקראיני, ולדיסלב הרסקביץ', סיים את המקצה שלו והרים למצלמות שלט קטן שהכין מבעוד מועד. הכיתוב "לא למלחמה באוקראינה". כשנשאל על כך, ענה: "זו העמדה שלי. כמו כל עם נורמלי, אני לא רוצה מלחמה. מעוניין בשלום במדינה שלי, ואני רוצה שלום עולמי. זו העמדה שלי, אז אני נלחם על זה".
הוועד האולימפי הבינלאומי הודיע כי הספורטאי לא ייענש, לאחר שאין מדובר בתעמולה פוליטית. "זו הייתה קריאה כללית לשלום. עבור הוועד האולימפי הבינ"ל העניין סגור", אמר הגוף המנהל של המשחקים. הרסקביץ' סיכם: "אף אחד לא רוצה מלחמה. אני מקווה שזה יעזור לעשות שלום במדינה שלנו".

הוציאו ג'וקר

גיום קיזרון וגבריאל פפאדקיס הצרפתים להטו על הקרח, קבעו שיא עולם חדש והביאו הביתה את מדליית הזהב בהחלקה אמנותית. רק שדווקא צמד אחר, שכלל לא היה קרוב לעמוד על הפודיום, עלה לכותרות והתרגיל שלו הפך לוויראלי ברשת.
צמד המחליקים האמנותיים הגרמניים, טים דיק וקתרינה מולר, עלו להופיע ביום הראשון של התחרות הקבוצתית בתלבושת די פרובוקטיבית. דיק עלה כשהוא מחופש לדמות הג'וקר מסדרת סרטי באטמן, ואילו בת זוגתו מולר, עלתה על הקרח כהארלי קווין, מישהי שגם כן - על-פי הסרט שובר הקופות - מעורערת בנפשה ואשר התאהבה בג'וקר. התגובות, כצפוי, עוררו סערה. חלק דרשו מהמארגנים אף לא לתת להם להמשיך להופיע. זה לא קרה, אבל בסופו של דבר, זה מה שנזכור מהם.
11 צפייה בגלריה
החלקה על הקרח
החלקה על הקרח
ותודה לתלבושת הפרובוקטיבית. דיק ומולר
(צילום: AP)

סכנת החלקה

מדליית הזהב בגמר הקבוצתי בהחלקה מהירה הייתה אמורה ללכת לנבחרת יפן. מיהו טקאגי, איאנו סאטה וננה טקאגי היו טובות יותר מכולן לאורך כל התחרות וגם בקרב על הבכורה מול קנדה - הן הוליכו בבטחה. רק שאז, מטרים ספורים לפני קו הסיום - בהקפה האחרונה, ננה טקאגי מעדה, יתר חברותיה חצו ראשונות את קו הסיום, אבל זה לא עזר. הקנדיות הגיעו אחריהן, אבל בהרכב מלא - וניצחו - עם שיא אולימפי חדש.
11 צפייה בגלריה
ננה טקאגי
ננה טקאגי
ואז זה קרה. ננה טקאגי נותרת מאחור
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
ננה טקאגי
ננה טקאגי
ובוכה על מר גורלה
(צילום: AP)

לא רק קרן פלס

גל פרידמן פתח לנו את הסכר את מדליית הזהב האולימפית הראשונה ב-2004, זואי סדובסקי-סינוט עשתה זאת עבור ניו זילנד - בכל הקשור לאולימפיאדת החורף. היא בת ‭ 20‬עם חיוך ענק, בת לאב ניו זילנדי ואם אמריקאית שנולדה בכלל באוסטרליה. היא מגיעה מהעיר וונאקה, שהשתחלה לתרבות שלנו בזכות השיר של קרן פלס. החל מהשבוע שעבר היא גם גיבורה במדינה שלה.
סדובסקי-סינוט הגיעה בשיא הכושר לגמר הסלופסטייל (מסלול מכשולים אותו עוברת הגולשת). גם במוקדמות וגם בזמן אמת היא קבעה תוצאות טובות בפער משמעותי מהיריבות. "אני פשוט לא מאמינה. זו הרגשה מדהימה. הייתי צריכה לגייס את כל הכוחות כדי לנחות כמו שצריך בקפיצה האחרונה. אני מקווה שאתן השראה לעוד ילדים לגלוש בסנובורד, כי זה הספורט הכי כיף בעולם", סיכמה אחרי שענדה את מדליית הזהב. ואם סודובסקי-סינוט היא ה"גל פרידמן של ניו זילנד", אז ניקו פורטאוס הוא ה"ארטיום דולגופיאט של המדינה". אחרי זואי, הגולש - גם כן מוונאקה (מי היה מאמין?) - הבטיח זהב שני למדינתו.
11 צפייה בגלריה
זואי סדובסקי-סינוט
זואי סדובסקי-סינוט
"הגל פרידמן של ניו זילנד". סדובסקי-סינוט
(צילום: gettyimages)