כשמינהלת הליגה הודיעה על חידוש העונה לפני כחודש הציפייה הייתה שיצוצו כל מיני בעיות כמו החזרת הזרים לישראל, אבל במינהלת ממש לא חשבו שהם יספגו התקפת חסרת רסן מצד השחקנים, בעיקר האמריקנים, בכל מה שקשור לבדיקות הקורונה ותקופת הבידוד.

יורוליג, מכבי ת"א ושות'

כל המלחמה בין המינהלת למכבי ת"א החלה כשיו"ר המועדון, שמעון מזרחי, שלח מכתב רשמי לשמואל פרנקל בו כתב כי במידה שהיורוליג תחזור, הצהובים לא ישחקו בזירה המקומית, מה שהכעיס מאוד את מי שנכח בישיבת דירקטוריון המנהלת בה אושרה החזרה למגרשים מאחר והצהובים לא הזכירו את המילה יורוליג אפילו פעם אחת ולא העלו את הבעיה באותה ישיבה.
3 צפייה בגלריה
איתן לנציאנו ושמעון מזרחי
איתן לנציאנו ושמעון מזרחי
מזרחי. מכבי ת"א התחילה בכל הבלגן
(צילום: אלן שיבר, מינהלת הליגה)
לא ברור אם היחסים העכורים בתקופה האחרונה בין הצהובים למינהלת היא זו שגרמה גם לשחקני מכבי לתקוף את פרנקל ואנשיו ברשתות החברתיות, אבל בפועל הם היו הראשונים שהובילו את כל המהלך נגד מתווה החזרה שאושר ע"י משרד הבריאות – שבמרכזו העובדה שהשחקנים יצטרכו להישאר בבידוד במשך כל תקופת האימונים והמשחקים (מה-1 ביוני ועד ה-30 ביוני), ולא יקיימו בדיקות לגילוי נגיף הקורונה, אלא אם מישהו מהם יפתח סימפטומים.
זה התחיל בסדרת התבטאויות של ג'ייק כהן, עבר לציוצים נוקבים של סקוטי ווילבקין שאף רשם שלא יעמוד בתנאי הבידוד, אמארה סטודמאייר שהצטרף אליו עם התבטאות דומה, ואליהם עם הזמן הצטרפו שחקנים שונים מהליגה כמו טיישון תומאס וג'ייקובן בראון, שכבר עזב את הארץ, מהפועל ירושלים, דריל מונרו ואלכס המילטון ממכבי ראשון לציון וסטו דגלאס ממכבי אשדוד.
"אנחנו באמת לא מבינים מאיפה המתקפה הזאת באה", אמר יו"ר של אחת הקבוצות בליגה. "כשהחלטנו לחדש את העונה ידענו בדיוק מה המתווה, הצגנו אותו לכל השחקנים, יש כאלה שלא הסכימו לבוא ובמקומם הגיעו שחקנים חדשים, ויש כאלה שחזרו בידיעה שאלה התנאים. אנחנו לא מכריחים אף אחד לחזור לשחק כאן, כל אחד יכול היה גם להגיד לא, לא כעסנו על אף אחד, הבנו את העניין והמצב, אז היה יותר פשוט להגיד לא מאשר לעשות כזה בלגן ואי נעימויות כשכל הקבוצות כבר התחילו להתאמן".
3 צפייה בגלריה
כהן מגיע לאימון
כהן מגיע לאימון
כהן. מנהיג מרד השחקנים
(צילום: אורן אהרוני)

הבעיות: בלי בדיקות עם בידוד

ההנחיה לא לערוך בדיקות לגילוי נגיף הקורונה לא נקבעה ע"י המינהלת, אלא לפי המתווה שאישר כאמור משרד הבריאות לליגות הכדורגל והכדורסל. הסיבה העיקרית שבגללה החליטו שלא לערוך בדיקות למרות שבממשלה מאיצים אנשים ללכת להיבדק, היא מכיוון שהסיכוי לקבל תשובה שגויה הוא עד 30 אחוז מהמקרים. במצב ששחקן או איש צוות בקבוצה יקבל תשובה חיובית והיא תהיה שגויה הדבר יצור בהלה מיותרת שתוביל בסופו של דבר לסגירת הליגה ללא סיבה.
בסופו של דבר אחרי פגישת זום לא ממש נעימה בין המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו, ומספר שחקנים בליגה, החליטו במינהלת לאפשר לכל קבוצה לערוך בדיקות במידה ותרצה זאת, אך קניית הבדיקות וביצוען יהיו על אחריותה בלבד. "מכבי ת"א ביצעה מהרגע הראשון בדיקות", אמר אותו יושב ראש. "הם גם דאגו לפרסם את זה בכל מקום אפשרי. בעניין הזה באמת לא הבנו מה ההתעקשות, נכון שיש את האפשרות לטעות בבדיקות, אבל אם יש קבוצה שרוצה לקנות בדיקות וכמובן להרגיע את השחקנים שלה אז עדיף".
אחרי שעניין הבדיקות נפתר מה ששוב עומד על הפרק הוא כל סיפור תנאי הבידוד. יש לציין שמשרד הבריאות ממש לא בחר באמצעים קיצוניים שלא ננקטו במקומות אחרים, כמו למשל בגרמניה שיכניסו את כל השחקנים לבידוד בבית מלון במינכן, ממנו לא יוכלו לצאת למקומות ציבוריים, אלא רק להתאווררות קצרה. מה גם שהמליצו לשחקנים לענוד צמידי GPS שבעצם עוקבים אחרי תנועותיהם. דוגמא אחרית היא ליגת ה-NBA שהודיעה על חידוש העונה כאשר כל הקבוצות יגיעו למתחם דיסני וורלד באורלנדו ולא יתאפשר להן לצאת ממנו עד סיום העונה. בניגוד לכדורסלנים, מי שעומדים באותו המתווה בארץ הם הכדורגלנים שכבר נמצאים בתוך תקופת המשחקים, וגם אם בתחילה לא אהבו זאת, לאחר מכן הם יתיישרו. הגדיל ועשה כוכב בית"ר ירושלים, עידן ורד, שצייץ: "חודשיים בידוד זה כלום לעומת האושר והנחת שחזרה לליגה תעשה לנו ולכל מי שבאמת אוהב כדורגל".
3 צפייה בגלריה
פרופסור איתמר גרוטו
פרופסור איתמר גרוטו
גרוטו. ישקול הקלה בתנאי הבידוד
(צילום: מינהלת הליגות)
מלבד ציוצים כאלה ואחרים בנושא הבידוד, אף שחקן לא 'לקח את החוק לידיים', לכאורה עד יום חמישי בערב, כששני שחקני מכבי ת"א, אנג'לו קלויארו וסנדי כהן, נצפו מבלים ברחוב דיזינגוף בת"א בניגוד להנחיות. תגובת המועדון הגיעה די מהר כשהובטח שיקיימו בירור עם השניים אם אכן נכחו במקום או שמדובר בתמונה ישנה, וחובה לעמוד בכללים ובהנחיות גם אם מלינים עליהם. יש לציין שתוצאות הבירור לא פורסמו עד שעה זו. מי שישר קפץ להגנת השניים היה עומרי כספי, שבכלל לא אמור לקחת חלק במשחקים או בבידוד מכיוון שהוא פצוע. כספי כתב בין היתר שבקשת המינהלת לא אנושית ומדובר בדרישה שערורייתית, ובנוסף ציין שהתבטאויות כמו 'שחקנים מוזמנים לעזוב' מזכירים לו טענות של משטרים אפלים. במינהלת כמו בכל התקופה האחרונה לא נשארו חייבים וציינו שיישקלו לקנוס את כספי, כפי שכבר הזהירו בשבוע שעבר את סקוטי ווילבקין על התבטאות אחרת.
"הבידוד לא מסכן את השחקנים אלא העובדה שהם יוצאים לפאבים או מקומות אחרים הומי אדם בניגוד להנחיות", אמר גורם במינהלת. שחקן בליגה הוסיף: "שחקנים מתלוננים שלא עושים בדיקות ואז יוצאים לבלות, איך זה הגיוני? כל מי שמפר את ההנחיות מסכן את הבריאות של כולם". בניגוד לשחקנים הזרים וכספי, רוב הישראלים שמיוצגים ע"י ארגון השחקנים מביעים עמדה שונה לחלוטין. נכון שהם היו רוצים ומעדיפים להקלות מסוימות בתנאי הבידוד, אבל גם אם לא, הם מקבלים על עצמם את כל ההנחיות, כמו שהוסיף אותו שחקן: "יש כאן שחקנים שנשמעים להוראות ויש כאלה שעושים מה שהם רוצים למרות שהודיעו על הנושא מאה פעם. אף אחד לא הכריח אף שחקן לחזור לכאן, כולם ידעו מראש באיזה תנאים חוזרים וברגע ששחקן נחת כאן הוא צריך לכבד".

הפתרון? וההשלכות

במינהלת מתכוונים לקיים שיחה נוספת ביום ראשון הקרוב עם משרד הבריאות בנוגע למתווה הבידוד. האופציה היחידה שקיימת כרגע על הפרק היא הקלות מסוימות שנוגעות אך ורק לאפשרות שייתנו לשחקנים לצאת מביתם לפעולות חיוניות בלבד כמו קניות בסופר, טיול עם הכלב וכו'. אבל גם זה לא בטוח שיספק את השחקנים, כך שבדירקטוריון המינהלת קיימת דאגה ממשית לקיום הליגה כסדרה וההשפעה הכלכלית העצומה שיכולה להיגרם לכל הקבוצות.
נכון לעכשיו שחקנה של הפועל ירושלים, ג'ייקובן בראון, כבר המריא בחזרה לארה"ב, אמנם לא בגלל הבידוד או הבדיקות אלא בגלל הצורך שלו להיות ליד משפחתו, אבל הוא כנראה לא יהיה האחרון. מי שעוד מתנדנד הוא שחקן נוסף של ירושלים, טיישון תומאס, שאמור להחליט בימים הקרובים אם הוא נשאר. מסתמן כי הם לא יהיו האחרונים שיחליטו לעזוב - בקרוב השחקנים צפויים לערוך שיחה בזום בינם לבין עצמם כדי לקבל החלטות בנושא.