24 שעות אחרי שהושעה על-ידי ברוקלין, קיירי ארווינג ממשיך לשלם על מעשיו. הלילה (בין שישי לשבת) הודיעה ענקית הספורט "נייקי" כי ניתקה את קשריה העסקיים עם ארווינג, ולא תשיק את נעליו החדשות "קיירי 8". זאת בעקבות הציוץ שלו שקידם סרט אנטישמי והסערה שהגיעה לאחר מכן.
סערת קיירי ארווינג: כתבות נוספות
בהצהרה של "נייקי" נכתב: "אנחנו מאמינים שאין מקום לדברי שטנה ואנחנו מגנים כל צורה של אנטישמיות. אנחנו עצובים ומאוכזבים מאוד מהמצב וההשפעה שלו על כולם". ארווינג הוא הידוען השני תוך שבועיים שסופג מכה מחברת ספורט גדולה. קדם לו קניה ווסט, אשר אדידס ביטלה את חוזה האימוץ שלה איתו בסכום המוערך בכ-250 מיליון דולר - גם כן בעקבות הערות אנטישמיות.
5 צפייה בגלריה
קיירי
קיירי
הולך ומסתבך. קיירי
(צילום: AP)
ללא קיירי, ברוקלין הביסה הלילה את וושינגטון 86:128 והתקשורת האמריקאית שאלה, כצפוי, את דני אבדיה על סערת הפוסט האנטישמי. "אני חושב שקיירי טעה", אמר אבדיה, השחקן היהודי היחיד ב-NBA, שהפך גם לשחקן הפעיל הראשון שמגנה את ארווינג באופן פומבי. "הוא חייב להבין שהוא דוגמה ומודל לחיקוי לאנשים. צריכות להיות השלכות למעשיו. אפשר לחשוב ולעשות מה שאנחנו רוצים, אבל אי אפשר להפיץ דברי שנאה כי ילדים מסתכלים עלינו וזה לא הוגן".
"אני מקווה שהוא מצטער על מה שהוא אמר, אין לי מה להוסיף מעבר לכך. מעשיו של ארווינג הפתיעו אותי, אבל קיבלתי תמיכה מחבריי לקבוצה. אני יהודי ואני אוהב את התרבות והמדינה שלי, קשה לשמוע דברים כאלה. צריך להפיץ אהבה לכל התרבויות, אני אמשיך לייצג ולתמוך במדינה שלי".
5 צפייה בגלריה
דני אבדיה
דני אבדיה
"צריכות להיות השלכות למעשיו". אבדיה
(צילום: רויטרס)
אתמול, כאמור, הייתה זו ברוקלין שהודיעה כי ארווינג יושעה ל"חמישה משחקים לכל הפחות" בעקבות הפוסט האנטישמי. "בימים האחרונים ביצענו ניסיונות חוזרים ונשנים לעבוד עם קיירי כדי לעזור לו להבין את הנזק והסכנה של המילים והמעשים שלו, שהחלו עם פרסום סרט שמכיל שנאה אנטישמית", נמסר מטעם ברוקלין. "האמנו שהמסלול של חינוך בסביבה המאתגרת הזו יהיה הנכון וחשבנו שעשינו התקדמות על ידי המחויבות שלנו לצמצם שנאה וחוסר סובלנות".
בברוקלין המשיכו: "התייאשנו מזה היום כשקיירי סירב להבהיר שאין לו שום אמונות אנטישמיות ולא היה מוכן להודות שיש מסרים של שנאה בסרט הזה. זו לא הייתה הפעם הראשונה שהייתה לו הזדמנות להבהיר את דבריו, אבל הוא נכשל. החלטנו שקיירי ירצה עונש של השעיה ללא תשלום עד שהוא יבצע שורה של פעולות נגד ההשפעה המזיקה של פעולותיו. בכל מקרה, ההשעיה לא תפחת מחמישה משחקים".
5 צפייה בגלריה
קיירי
קיירי
גם בברוקלין התייאשו. קיירי
(צילום: AP)
לאחר החלטת המועדון, ארווינג פרסם התנצלות באינסטגרם שלו: "פרסמתי סרט דוקומנטרי, שכלל טענות אנטישמיות שגויות, נראטיבים ושפה שלא נכונה ופוגענית כלפי הגזע/דת היהודית, אני לוקח אחריות על מעשיי. אני אסיר תודה שיש לי פלטפורמה גדולה כדי לחלוק את הידע ואני רוצה להתקדם על ידי דיאלוג פתוח, ללמוד ולגדול מזה. לכל המשפחות היהודיות והקהילות שנפגעו והושפעו מהפוסט שלי, צר לי מעומק ליבי שגרמתי לכן לכאב ואני מתנצל. בתחילה הגבתי מתוך רגש, כי תייגו אותי בצורה לא מוצדקת כאנטישמי, במקום להתמקד בתהליך ההחלמה של האחים והאחיות היהודים שלי שנפגעו מהערות השנאה בדוקומנטרי".

הציוץ והסרט האנטישמי שעוררו סערה

הסערה החדשה של ארווינג פרצה בשבוע שעבר. זמן קצר לפני ההפסד של ברוקלין מול דאלאס ביום חמישי, הגארד פרסם בעמוד שלו ברשתות החברתיות קישור לסרט משנת 2018, "Hebrews to Negroes: Wake Up Black America". הפוסט עורר סערה גדולה, כולל כתבה ב-Rolling Stone בה נכתב שהסרט נחשב לאנטישמי.
לפי התיאור שלו באמאזון, הסרט - המבוסס על ספר בעל אותו שם שיצא ב-2015 - "חושף את זהותם האמיתית של בני ישראל על ידי הצגת מוצאם האתני של אברהם, ישמעאל, יצחק, יעקב, בני חם, שם ויפת. גלו מה האיסלאם, היהדות והנצרות הסתירו במשך מאות שנים בנוגע לזהות התנ"כית האמיתית של אלה המכונים שחורים בסרט המכיל מחקרים רבים".
לאחר הציוץ של ארווינג, ברוקלין פרסמה הודעת גינוי רשמית: "המועדון מגנה בחריפות ואינו מגלה סובלנות בנוגע לכל קידום של דברי שטנה. אנו מאמינים שבמצבים אלה, הפעולה הראשונה שלנו צריכה להיות דיאלוג פתוח וכנה. אנו מודים לכל מי שתמכו בנו לאורך בתקופה הזו, כולל הליגה נגד השמצה".
5 צפייה בגלריה
ג'ו צאי
ג'ו צאי
מאוכזב מקיירי. בעלי הנטס, ג'ו צאי
(צילום: AP)
בעלי ברוקלין, ג'ו צאי, פרסם תגובה בחשבון הטוויטר שלו: "אני מאוכזב מכך שקיירי נראה תומך בסרט שמבוסס על ספר מלא בדיסאינפורציה אנטישמית. אני רוצה לשבת איתו ולוודא שהוא מבין שזה פוגע בכולנו, ושכאדם מאמין, זה שגוי מצידו לקדם שנאה על בסיס גזע, מוצא אתני או דת. זה גדול יותר מכדורסל".
עם זאת, עד יום חמישי בברוקלין לא ביצעו פעולות משמעותיות נוספות, מעבר להודעה כי המועדון והשחקן יתרמו כל אחד חצי מיליון דולר ל"מטרות וארגונים שפועלים למיגור שנאה וחוסר סובלנות". השחקן עצמו אמנם מחק את הציוץ ביום ראשון, אך סירב להתנצל. רק אחרי שבוע שבו ספגה ברוקלין ביקורת רבה - כולל מחאות מצד אוהדים יהודים שישבו בסמוך לפרקט באחד ממשחקי הקבוצה - החליטו במועדון להשעות את השחקן.
5 צפייה בגלריה
קיירי
קיירי
גינוי ברחבי הליגה. קיירי
(צילום: AFP)
הסיפור הוביל לגינוי נרחב ברחבי הליגה, כולל מאגדת הכדורסל צ'ארלס בארקלי, המשמש כיום כפרשן ברשת TNT. "אדם סילבר היה צריך להשעות את קיירי", אמר בארקלי. "קודם כל, סילבר יהודי. אתה לא יכול לקחת ממנו 40 מיליון דולר ולהעליב את הדת שלו. יש לך את הזכות להעליב אותו, אבל לו יש את הזכות להשעות אותך. ה-NBA עשתה טעות".
פורסם לראשונה: 06:31, 05.11.22