במשחק הבכורה שלה במונדיאל הנשים 2023, שהיה גם הראשון שלה או של כל נבחרת ערבית במסגרת הטורניר, הובסה מרוקו 6:0 בידי גרמניה, סגנית אלופת אירופה שנמצאת 70 מקומות מעליה בדירוג פיפ"א (2 לעומת 72). אף אחד לא היה מאמין אחרי המשחק לתסריט שבו המנצחת, מעצמת כדורגל נשים, תודח עוד בשלב הבתים, בעוד המובסת תחגוג עלייה לשמינית הגמר. זה כה מופרך שאם היה מדובר בסרט הוא היה מקבל ביקורות רעות בשל חוסר אמינות.
עוד על מונדיאל הנשים
ובכן, זה קרה. מרוקו ניצחה את שני משחקיה הבאים - 0:1 על דרום קוריאה ו-0:1 על קולומביה - בעוד גרמניה צברה רק עוד נקודה אחת והודחה בשלב הבתים בפעם הראשונה בתולדותיה. מרוקו סיימה במקום השני בבית 8 - כשכל שמפריד בינה לקולומביה הראשונה הוא הפרש שערים - והפכה לנבחרת היחידה שעלתה לשלב הבא מתוך השמונה שערכו את הבכורה שלהן בטורניר הנוכחי, הראשון עם 32 נבחרות.
5 צפייה בגלריה
אג'ת ברדי ונוהאילה בנזינה
אג'ת ברדי ונוהאילה בנזינה
היסטוריה. אג'ת ברדי ונוהאילה בנזינה חוגגות את העלייה לשמינית
(צילום: Paul Kane/Getty Images)
5 צפייה בגלריה
מרוקו
מרוקו
התאוששות למופת. שחקניות מרוקו
(צילום: EPA/RICHARD WAINWRIGHT)
והייתה גם היסטוריה אישית שעשתה כותרות רבות. הבלמית נוהאילה בנזינה בת ה-25, ששיחקה רק בשני המשחקים האחרונים - בהם כידוע נבחרתה לא ספגה - הפכה לשחקנית הראשונה אי פעם שמופיעה עם חיג'אב במונדיאל הנשים. "שום דבר אינו בלתי אפשרי בכדורגל", היא אמרה לאחר הניצחון על קולומביה. "היינו קבוצה אחת. תקפנו כאחד, הגנו כאחד. גרמנו למרוקאים להיות גאים בנו".
עבור לביאות האטלס, ההצלחה היא תוצאה של שנים של השקעה נכונה בכדורגל הנשים, כזו שיכולה לבייש כמה מהנבחרות האפריקאיות האחרות בטורניר - וגם את ישראל. מאז 2009, אז נפתחה אקדמיית הכדורגל החדשה של מרוקו במטרה לייצר שחקנים ושחקניות איכותיים, המדינה - שהעומד בראשה, המלך מוחמד השישי, משוגע על כדורגל - משקיעה המון בענף הנשים. ב-2019 נפתח מתחם האימונים המלך מוחמד השישי בשווי 65 מיליון דולר ליד עיר הבירה רבאט, המהווה בית לנבחרות הגברים והנשים ברמה הבוגרת והנוער. הוא כולל שמונה מגרשים בגודל מלא, מגרשי קטרגל וחופים, מתקני כושר מתקדמים, בריכת שחייה אולימפית, כיתות לימוד ומלון חמישה כוכבים.
באוגוסט 2020, אחרי שהתקציב השנתי לכדורגל נשים במדינה הוכפל פי 10 כשעלה ל-65 מיליון דולר, הפכה הליגה המקומית למקצוענית. ואז הגיעה ההצלחה המסחררת באליפות אפריקה הביתית בשנה שעברה, בה עשתה מרוקו את כל הדרך לגמר כשהיא משחקת מול אצטדיונים מלאים. במשחק על הגביע, בו הפסידה לדרום אפריקה 2:1, נכחו יותר מ-50 אלף צופים וצופות.
5 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת מרוקו חוגגים אחרי הניצחון על פורטוגל
שחקני נבחרת מרוקו חוגגים אחרי הניצחון על פורטוגל
כבר עניין של מסורת. שחקני נבחרת מרוקו חוגגים בקטאר
(צילום: גטי אימג'ס )
כעת הגיע השיא עם עליית השלב במונדיאל באוסטרליה וניו זילנד. כל זאת קצת יותר מחצי שנה אחרי שנבחרת הגברים עשתה היסטוריה כשהגיעה עד לחצי הגמר בקטאר. למעשה, מרוקו היא המדינה האפריקאית השנייה שהגיעה לשלבי הנוקאאוט של גביעי העולם לגברים ולנשים ברציפות, אחרי ניגריה ב-1998 (גברים) ו-1999 (נשים).
בשמינית הגמר היום (שלישי, 14:00) תפגוש מרוקו את צרפת, שנמצאת במקום החמישי בדירוג פיפ"א. בין שתי המדינות יש קשרים ההיסטוריים והתרבותיים, אך זה ממש לא הדבר היחיד שהופך את המפגש לפיקנטי. המאמן הנהדר של מרוקו איינלד פדרוס הוא צרפתי, בעוד מאמן נבחרת צרפת הרווה רנאר, הנהדר לא פחות, הדריך את אריות האטלס במונדיאל 2018. בנוסף, נבחרת הגברים של צרפת היא שעצרה את מרוקו בקטאר.
5 צפייה בגלריה
איינלד פדרוס
איינלד פדרוס
פוגש את המולדת. פדרוס
(צילום: EPA/RICHARD WAINWRIGHT)
5 צפייה בגלריה
הרווה רנאר
הרווה רנאר
אימן את מרוקו במונדיאל הגברים ב-2018. רנאר
(צילום: McQuillan/Getty Images)
"זה מאוד מיוחד שזו צרפת", סיפר פדרוס. "אני מכיר את הנבחרת טוב מאוד, אולי זה יעזור אבל זו קבוצה חזקה עם שחקנים ברמה גבוהה". זה לא אומר שהוא לא מאמין. "אנחנו נעשה הכל כדי לעבור לשלב הבא. המטרה שלנו היא לא להיעצר עכשיו, אנחנו צריכים להגיע רחוק יותר", הצהיר המאמן.
בלי קשר לתוצאה היום, נבחרת הנשים של מרוקו כבר עשתה היסטוריה. אי אפשר להפריז במשמעות שלה עבור נשים צעירות ברחבי העולם הערבי והאסלאמי. יש לה גם חלק עצום כמובן במונדיאל הנשים המפתיע אי פעם. שלוש מ-10 הנבחרות המובילות בדירוג פיפ"א - גרמניה, קנדה (7) וברזיל (8) - הודחו בשלב הבתים, בעוד שש נבחרות מחוץ ל-20 הראשונות עלו לשמינית הגמר.
פורסם לראשונה: 06:22, 08.08.23