למרות שחלפו כבר 44 שנים מאז, איש שיחי שהיה אז בן 25 והיום כבר חצה את יום הולדתו ה-69, זוכר הכל כאילו הדבר קרה רק אתמול. "אחרי משחק הדרבי מול הפועל ת"א, שבו ניצחנו 0:2, יצאנו כהרגלנו, כל הקבוצה, לחגוג בדיסקוטק בנתניה שנקרא 'דה פלייס'", מספר מושיק שווייצר. "כשהמוזיקה השתתקה, אבי כהן ז"ל, שהיה מחבריי הקרובים, קרא לי הצידה ולחש: 'לא רוצה שתקרא מחר את הכותרות בעיתון מבלי שאתה מעודכן. אז ככה, אחרי הדרבי לקחו אותי מבלומפילד למלון הילטון והפגישו אותי עם אדם בשם סונדרס מליברפול", ממשיך בנו של הכריש הגדול דוביד שווייצר.
המעבר הענק של דניאל פרץ - כתבות נוספות:
אלו היו השלבים הראשוניים של אגדה שהייתה באמת בספורט הישראלי – המעבר של הבלם הנפלא ב-1979 לליברפול, אולי הקבוצה הפופולרית בעולם באותם ימים, ואחת הענקיות המקצועיות. המעבר הפנומנלי של דניאל פרץ לבאיירן מינכן מזכיר נשכחות, וזה הזמן לחזור לאותה עסקה שהסעירה את ישראל ונחשבת עד היום לאחת המשפיעות והמשמעותיות בספורט שלנו.
6 צפייה בגלריה
אבי כהן ליברפול
אבי כהן ליברפול
אבי כהן במדים המיתולוגיים של ליברפול הגדולה
(Albert Cooper/Mirrorpix/Getty Images)
6 צפייה בגלריה
אבי כהן וקני דלגליש במשחק ראווה באצטדיון רמת גן לפני המעבר של כהן לליברפול
אבי כהן וקני דלגליש במשחק ראווה באצטדיון רמת גן לפני המעבר של כהן לליברפול
אבי כהן וקני דלגליש במשחק ראווה באצטדיון רמת גן לפני המעבר של כהן לליברפול
(יוסי רוט)
מושיק שווייצר: "אבי אמר שהוא נוסע לשחק בליברפול. אמרתי לו, 'אבי, תפסיק לצחוק עליי ולשגע אותי. איזה ליברפול ואיזה נוסע לשחק שם'. הוא ניסה לשכנע אותי שמדובר בדבר נכון ולא דמיוני. תבין, ליברפול הייתה אז הקבוצה הכי טובה בעולם עם מיליוני אוהדים". רק אחרי שיצא מהלם השיחה, וכשראה את הפרסום ב"ידיעות אחרונות" של פנחס זהבי, אז עיתונאי והיום סוכן משנה חוקים שהיה אחראי בין השאר להעברה ניימאר לסעודיה, הדברים התחילו להסתדר בראש של שווייצר. "זה כמו שתגיד היום ששחקן ישראלי נוסע לשחק בברצלונה או בריאל מדריד", הוא מסביר, "בעצם, היציאה של פרץ לבאיירן מינכן, יש בה את העוצמה הכי דומה לרכישת אבי כהן אז ב-200 אלף דולר לליברפול. כאלה היו הסכומים אז".
"כשאבי הגיע הביתה וסיפר על ההצעה של פיני, גם אני לא האמנתי", אומרת דורית כהן, רעייתו של אבי. "אני לא כל כך מעורבת היום בכדורגל ולא בקיאה מספיק בסיפור של דניאל פרץ, שאומרים שהוא קצת דומה לאבי. מה שאני יודעת זה שאבי האמין מאוד במהלך". אבל התרגשות הייתה גם הייתה. דורית: "כשחזרנו מנתניה, אבי נהג, אני הייתי לידו. במכונית היו גם ירון עוז ואשתו. תשאל את מושיק שווייצר מה בדיוק קרה". "המכונית התהפכה ליד רשפון. ירון עוז נפצע. אין ספק שזה היה בגלל ההתרגשות מההתחברות עם ליברפול", משחזר שווייצר.

בחסות הסערה

לאוזניו של אורי סלימן, ששיחק 10 שנים אצל הצהובים עם אבי כהן, גונבה השמועה באחד האימונים של מכבי. "באמת שלא האמנו, אבל ידענו שאם תגיע עליו הצעה מקבוצה גדולה, הוא ייקח אותה", מספר סלימן. "תשמעו משהו שכאילו הקדים את זמנו: לפני כמה חודשים עשו במכבי ת"א מחווה לקבוצה של 79' ולחולצות הרטרו של אז. לכל אלו שהגיעו אמרו להגיד משהו. לי אמרו לומר שדניאל פרץ הוא הדבר הבא בכדורגל הישראלי ויגיע רחוק. איזו פגיעה מדויקת, היית מאמין?".
6 צפייה בגלריה
אבי כהן עם קני דלגליש ומלכת היופי ורד פולגר
אבי כהן עם קני דלגליש ומלכת היופי ורד פולגר
אבי כהן עם קני דלגליש ומלכת היופי ורד פולגר
(משה מילנר, לע"מ)
44 שנים חלפו, והעוצמה אותה עוצמה. מרגשת בכמויות אדירות גם אם לא היית מעריץ של אבי כהן, או דניאל פרץ. טיל בליסטי נשלח בכיוון גבהים לא זכורים. לכל מקרה יוצא דופן יש סיבה, או לחלופין צירוף מקרים. למשל, המכירה של אבי כהן ז"ל שלעד תיזכר כפריצה האמיתית הראשונה של כדורגלן ישראלי לעולם הרחב. איך היא התחילה? מקרקוע מטוסים בליל סערה ב-1979 בטרמינל באנגליה...
פיני זהבי ואושיית הכדורגל דאז רובי ריבלין, אקס יו"ר בית"ר ירושלים, נהגו לטוס בסופי שבוע עם אל על ללונדון כדי לצפות במשחקים מהליגה האנגלית המשובחת, אבל המטוס קורקע באחת הפעמים בגלל מזג אוויר סוער. כמו באגדות, עינו החדה של פיני הבחינה כאילו במקרה בפיטר רובינסון, מנכ"ל ליברפול. לימים סיפר זהבי: "לקחתי את כל החוצפה הישראלית שלי, ניגשתי אליו והצגתי את עצמי. כשנוצר מצב לשיחה, הצעתי לו שליברפול תבחן אפשרות לצרף אליה את הבלם המצוין של נבחרת ישראל, אבי כהן". רובינסון השיב: "אתה צריך להגיע לשיחה עם בוב פייזלי". המנג'ר היה ענק בין ענקים, שהובילה את המועדון האהוב בעולם.
6 צפייה בגלריה
אבי כהן בדרך לליברפול: "ידיעות אחרונות", פברואר 1979
אבי כהן בדרך לליברפול: "ידיעות אחרונות", פברואר 1979
אבי כהן בדרך לליברפול: "ידיעות אחרונות", פברואר 1979
אחרי שדיקלם לעצמו בימים שלפני הפגישה מה יאמר בשיחה עם פייזלי, זהבי שכח את ההכנה – אבל בסופו של דבר הדברים קלחו מעצמם. פייזלי הסכים לשלוח את ראש מערך הסקאוטינג של האדומים, טום סונדרס, למשחק הדרבי התל-אביבי כפי שהומלץ לו. אותו פייזלי שהתפרסם אז בציטוט המנצח: שתי הקבוצות הכי חזקות באנגליה הן ליברפול וקבוצת המילואים שלה". זהבי שניצב מולו היה עיתונאי מבטיח מישראל הפצפונת, שהכדורגל שלה אפילו לא היה שייך ליבשת אירופה באותה תקופה.
הרבה לפני הכותרות, דאג זהבי ליידע את מושא השיחות, אבי כהן, בהתפתחות המפתיעה. הבלם, שהיה אדם פרקטי בלי חלומות מפוצצים, אהב מה ששמע - אבל קיבל את הדברים בצורה מאופקת. פיני התוודה לאחר מכן שהוא לא נקט את היוזמה הזו כדי להרוויח מדמי התיווך. "חשבתי אז רק על הסקופ המפוצץ, ואכן כך היה", הוא הודה. בדרך, כאמור, הסקאוט סונדרס, שהיה מורה בעברו, ראה בבלומפילד משחק ענק של כהן בגשם סוחף. "הרמתי כדור לראש שלו והוא נגח נהדר. ניצחנו 0:2 ולסקאוט כבר לא היה אפילו ספק קל לגבי אבי", אומר שווייצר.
6 צפייה בגלריה
אבי כהן עם מנכ"ל ליברפול פיטר רובינסון שהגיע לישראל להחתים אותו, אפריל 1979
אבי כהן עם מנכ"ל ליברפול פיטר רובינסון שהגיע לישראל להחתים אותו, אפריל 1979
אבי כהן עם מנכ"ל ליברפול פיטר רובינסון שהגיע לישראל להחתים אותו, אפריל 1979
"אבי כהן היה בדרן גדול", הוא מוסיף. "למרות ששיחק בשיא הרצינות ולכן הגיע רחוק, הוא נהג להצחיק באימונים. לפני הנסיעה למבחנים, שקדמה להחתמה, אמרתי שאם יצחק שם באימונים יעיפו אותו. אבל האמת היא שלא היה מקום לדאגה, כי כשאבי היה צריך להיות רציני ולוחם, הוא היה רציני ומשמעותי".

חזר אחרת

אבי כהן שיחק שנתיים וחצי בליברפול, ונטל חלק ב-36 משחקים. כמו שדניאל פרץ יודע את מעמדו בבאיירן מינכן לפני צירופו, גם אבי ידע שהשילוב בליברפול רבת הכוכבים לא יאפשר לו מקום קבוע בהרכב. ובכל זאת, היה לו חלק משמעותי באליפות אחת. במשחק האחרון מול אסטון וילה הוא הבקיע שער עצמי לרוע מזלו. אבל האגדות לא אוהבות ששחקנים המייצרים היסטוריה ילכו לאיבוד. הוא החזיר בשער, אחד מארבעה של הקבוצה שהבטיחו ניצחון 1:4 ואליפות לליברפול ב-1980.
6 צפייה בגלריה
דניאל פרץ
דניאל פרץ
ועכשיו מגיע פרץ
(צילום: האתר הרשמי של באיירן מינכן)
סלימן: "כשאבי חזר אלינו למכבי, פתאום הבחנו באדם שונה לגמרי. במנהיג, הרבה יותר בהשוואה לקודם. הוא לא למד את זה בליברפול. דאג לשוחח עם שחקנים שהזדקקו לעזרה, כיוון. היה ברור שמדובר בשחקן שהגיע מהרמות הכי גבוהות. אני מאחל לדניאל פרץ שיהיה כזה אחרי שיחזור מבאיירן".
עסקת אבי כהן הייתה העסקה הגדולה הראשונה של זהבי כסוכן. מאז הוא מייצג כוכבים גדולים מהפלנטה. זה לא רק ניימאר שהזכרנו, אלא גם רוברט לבנדובסקי ואחרים. הבריטים מכנים אותו "סופר אייג'נט". כזו הייתה ההתחלה של הצעיר המבריק מנס-ציונה.
מבחינת מעברים גדולים נוספים בסבנטיז, הייתה עוד נסיעה סנסציונית לגרמניה. ב-1972, בורוסיה מנשנגלדבאך האגדית בתקופה ההיא החתימה את הקשר שמוליק רוזנטל מהפועל פ"ת בזכות הופעותיו בנבחרת ישראל במונדיאל מקסיקו-70. באופן אירוני, רוזנטל איבד את מקומו בהרכב אחרי 13 משחקים בהרכב, בגלל הופעה לא טובה על הקרח הקפוא במינכן ביום מושלג שבו באיירן ניצחה 0:3 את בורוסיה.
ועכשיו מגיע דניאל פרץ לאליאנץ ארנה.